A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN
Százhárom napnyi várakozás után pénteken elrajtol a Formula–1 történetének leghosszabb idénye, a nyitó helyszín Bahrein, ahol pont egy héttel ezelőtt vette kezdetét a háromnapos téli teszt. Noha nehéz messzemenő következtetéseket levonni a rövid felkészülés után, és a szakértők is többféle előzetes erősorrendet állítottak fel, a paddock egy dologban kétségkívül egyetértett: a címvédő Red Bull óriási formában van.
CSAPAT | KÜLÖNBSÉG |
Williams | -2.378 másodperc |
Aston Martin | -2.371 másodperc |
Alfa Romeo | -2.158 másodperc |
Mercedes | -2.095 másodperc |
AlphaTauri | -1.741 másodperc |
Red Bull | -1.415 másodperc |
Ferrari | -1.381 másodperc |
McLaren | -1.011 másodperc |
Haas | -0.860 másodperc |
Alpine | +0.064 másodperc |
A tavaly 22 versenyből 17-et megnyerő osztrákok nem is álmodhattak volna tökéletesebb kezdésről, az RB19-es nagyobb fennakadás nélkül rótta a köröket, és szállította a jobbnál jobb időket. A kétszeres világbajnok Max Verstappen nem is tudta leplezni az elégedettségét, és kijelentette, határozottan jobb az idei Red Bull, mint az előző évi.
Míg a „vörös bikák” rendkívül magabiztosan várhatják az új idényt, a közvetlen riválisok, a Ferrari és a Mercedes leginkább abban bízhat, hogy sikerült közelebb kerülnie hozzájuk. A két istálló közül az olaszok tettek jobb benyomást, az eddig látottak alapján tényleg sikerült előrelépniük, míg a németek hiába számolták fel a delfinezést, egyértelműen lépéshátrányban kezdik az évet.
Ami a középmezőnyt illeti, akár nagyobb átrendeződésre is lehet számítani: a tavaly a konstruktőri harmadik helyért küzdő Alpine és McLaren sem brillírozott a teszten, az enstone-iak a mezőnyből egyedüliként nem javítottak a tavalyi felkészülésen elért leggyorsabb körükön, míg a wokingiak több megbízhatósági problémába is belefutottak, és elismerték, még időre van szükségük.
Az előző évet a hetedik pozícióban záró Aston Martin eközben a vetélytársak figyelmét is felhívta magára, és egy részük úgy véli, a silverstone-iak akár a középmezőny élére is törhetnek a frissen szerződtetett Fernando Alonsóval. Az istállók közül ők nyerték a második legtöbb időt, és egyesek úgy gondolják, akár még a Mercedesszel is felvehetik a versenyt.
Emellett a legtöbb kilométert teljesítő AlphaTauri és a második tesztnapon leggyorsabb Alfa Romeo is határozottan előrelépett, míg a legtöbbet az elmúlt négy idényből háromszor utolsó Williams javult az egy évvel ezelőtti teszthez képest. Mindezek alapján egyelőre meglehetősen nehéz meghatározni, pontosan hogyan alakul az erősorrend a nyitó hétvégén, az azonban biztos, hogy nagy csata várható a három élcsapat mögött.
Ami a mezőnyt illeti, nagy volt a vándorlás a csapatvezetők és a versenyzők körében is, mindössze négy alakulat, a Mercedes, a Red Bull, a Ferrari és az Alfa Romeo vág neki az új évnek változatlan pilótafelállással. A „sötét lónak" tartott Aston Martinnál Alonso pályafutása 20. idényét kezdi meg, míg Pierre Gasly, kiválva a „vörös bikák" kötelékéből, Esteban Ocon mellett bizonyíthat az Alpine-nál.
Bemutatkozik három újonc is, a nagy reménységnek tartott Oscar Piastri a McLarennél, a tavaly már egy versenyt futó Nyck de Vries az AlphaTaurinál, míg Logan Sargeant a Williamsnél kapott lehetőséget. Közülük a szerződésével kapcsolatos hercehurca után mindenképpen az ausztrálra fog a legtöbb szempár szegeződni, és talán az ő vállára nehezedik majd a legnagyobb nyomás is, hiszen egy év kihagyás után Lando Norris mellett kell helytállnia a királykategóriában.
A 2022-es monzai futamon pontot is szerző, valamint a Formula–E-ben bajnoki címet is nyerő De Vries eközben a tapasztalatának köszönhetően valamennyire nyugodtabban várhatja a rajtot, nem úgy, mint Sargeant, aki mindössze egy teljes idényt töltött el a Formula–2-ben, mielőtt megkapta az F1-es ülést.
Noha a teszt alapján arra lehet számítani, hogy utóbbi nagyrészt a mezőny hátsó felében fog küzdeni, így is nagy figyelem hárul rá, hiszen amellett, hogy 2007 óta ő lesz az első amerikai, aki teljes idényt futhat a „száguldó cirkuszban", három hazai versenyen is részt vesz majd, miután Austin és Miami mellett Las Vegas is GP-t rendez idén.
Nem szabad elfeledkezni Nico Hülkenbergről sem, aki három év szünet után tér vissza állandó pilótaként a rajtrácsra, míg Lance Stroll az idény előtti kerékpárbalesete után öltheti újra magára a versenyruháját – a kanadai nem lesz könnyű helyzetben a kihagyott felkészülés miatt.
MI VÁRHATÓ AZ IDÉNYNYITÓ BAHREINI NAGYDÍJON?
Szahír sorozatban a harmadik évben rendez idénynyitót, 2021-ben Hamilton, míg 2022-ben Charles Leclerc diadalmaskodott, vagyis az utóbbi két esztendőben nem igazán jelentett jó óment a világbajnoki cím szempontjából az első futamon aratott siker.
MÁRCIUS 3., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 12.30–13.30 | |||||
2. szabadedzés: 16.00–17.00 | |||||
MÁRCIUS 4., SZOMBAT | |||||
2. szabadedzés: 12.30–13.30 | |||||
3. szabadedzés: 16.00–17.00 | |||||
MÁRCIUS 5., VASÁRNAP | |||||
A verseny (57 kör, 308.238 km) rajtja: 16.00 | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Március 19., 18.00 | Szaúdi Nagydíj, Dzsidda | ||||
Április 2., 7.00 | Ausztrál Nagydíj, Melbourne | ||||
Április 30., 13.00 | Azeri Nagydíj, Baki |
Ami a történelmi múltat illeti, a csúcstartónak Hamilton számít öt győzelemmel, mögötte a kétszeres bajnok Alonso következik három diadallal, míg Leclerc egy sikert számlál az aktív versenyzők közül. Mindez azt jelenti, hogy a bahreini azon öt viadal közé tartozik, amelyen a címvédő Verstappen még sosem szelte át elsőként a célvonalat.
A jelenlegi formát tekintve ugyanakkor kétségkívül a holland számít a favoritnak a nyitányon, így minden esély megvan rá, hogy kipipálja a szahíri aszfaltcsíkot is, és hogy a csapata 2013 után újra képviseltesse magát a dobogó felső fokán.
Ami az időmérőt illeti, az elmúlt három évben a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari is elcsípett egy-egy pole pozíciót, hiszen 2020-ban Hamilton, 2021-ben Verstappen, 2022-ben pedig Leclerc bizonyult a leggyorsabbnak, vagyis háromból kétszer az idény előtti teszten élen záró gárda örülhetett Bahreinben.
Igaz, tavaly pont Leclerc happolta el a pole-t azután, hogy Verstappen zárt a teszt összesített listája élén.
A mostani eredményeket tekintve leginkább Red Bull-elsőségre lehet számítani, és noha a Ferrari a felkészülés alapján javított a végsebességén, mindez a kanyarban mutatott tempója rovására ment, így egyelőre nem sikerült megtalálni az arany középutat. A Mercedes eközben hiába küszöbölte ki a tavaly jelentkező pattogást, a versenyzők igencsak megküzdöttek az egyensúllyal a felkészülés során.
Ami a versenyt illeti, Bahreinben az elmúlt tíz évet tekintve csupán négy alkalommal született a pole-ból győzelem, az első sor ugyanakkor kulcsfontosságúnak számít, hiszen mindössze kétszer (2017, 2019) aratott sikert olyan, aki nem az első két hely valamelyikéről indult. A fő esélyes Verstappen számára tehát az esetleges elsőség sem jelent egyenes utat a győzelemhez, főleg, ha a holland előző két szahíri szereplését vesszük alapul.
Két évvel ezelőtt Verstappen végig nagy csatában volt Hamiltonnal, és az 53. körben sikerült is megelőznie a britet, ám pályalevágás miatt végül vissza kellett adnia a pozíciót, és meg kellett elégednie a második hellyel. A Red Bull-os tavaly ugyancsak harcban állt a győzelemért, és nemegyszer Leclerc elé is került, azonban a 19. körben vétett egy kisebb hibát, amit követően már nem tudott veszélyt jelenteni az ellenfélre. Ezzel ugyanakkor nem ért véget a történet, hiszen a futam későbbi szakaszában Verstappennek fel kellett adnia a versenyt technikai probléma okán, így a második pozíciót is elvesztette...
Noha a holland számára tehát nem alakult jól az előző két Bahreini Nagydíj, az év végén végül az ő fejére került a korona, míg az első versenyen diadalmaskodó ellenfele a második pozícióban zárta a bajnokságot. A fenti minta ráadásul egészen 2017-ig nyúlik vissza, hiszen azóta nem tudott vb-címet szerezni a nyitányon nyerő pilóta.
Mindezek ellenére Verstappennek most van a legjobb sansza, hogy először győzedelmeskedjen Bahreinben, megszakítva a hat éve tartó átkot.
Ami a dobogós esélyeket illeti, a Red Bull és a Ferrari mellett a Mercedesre és az Aston Martinra lesz érdemes figyelni. Az „ezüstnyilak" tavaly rosszabb formában vágtak neki az évnek, de sikerült elcsípniük a harmadik helyet, míg a silverstone-iak Toto Wolff szerint akár második erőnek is számíthatnak, így nem kizárt, hogy meglepetést okoznak.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, meglehetősen nehéz megtippelni, hogy a fent említett csapatokon kívül kinek van nagyobb esélye beférni az első tízbe. Bár a Williams sokat javult, úgy tűnik, továbbra is grove-iak kullognak a mezőny végén, és hiába a Haas tavalyi remek kezdése, egyelőre nincs a levegőben újabb meglepetés. Az Alfa Romeo ugyanakkor erősnek tűnik, és a teszten halvány formát nyújtó Alpine-ban is nagy lehet a potenciál, miközben Norris többször is bebizonyította, hogy képes extra teljesítményt kihozni a McLarenből.
A 2023-as ADATBANK ide kattintva érhető el.