F1: Max Verstappen megtöri a bahreini átkot?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.03.02. 17:35
null
Verstappen még nem nyert Bahreinben (Fotó: AFP)
Hosszas várakozás után a hét végén Bahreinben kezdetét veszi a 2023-as Formula–1-es idény. Max Verstappen sorozatban a harmadik vb-címére hajt, a Ferrari 2008 után nyerne újra bajnokságot, de Lewis Hamilton sem mondott le még a hőn áhított nyolcadikról. Noha a bajnoki reményeket nézve nem jó ómen a nyitó futamon győzni, az egyértelmű favoritnak tartott címvédőnek minden esélye megvan rá, hogy megtörje az átkot idén. 

 

A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN

Százhárom napnyi várakozás után pénteken elrajtol a Formula–1 történetének leghosszabb idénye, a nyitó helyszín Bahrein, ahol pont egy héttel ezelőtt vette kezdetét a háromnapos téli teszt. Noha nehéz messzemenő következtetéseket levonni a rövid felkészülés után, és a szakértők is többféle előzetes erősorrendet állítottak fel, a paddock egy dologban kétségkívül egyetértett: a címvédő Red Bull óriási formában van.

IDŐNYERESÉG A 2022-ES TESZTHEZ KÉPEST
CSAPATKÜLÖNBSÉG
Williams
-2.378 másodperc
Aston Martin
-2.371 másodperc
Alfa Romeo
-2.158 másodperc
Mercedes-2.095 másodperc
AlphaTauri
-1.741 másodperc
Red Bull
-1.415 másodperc
Ferrari
-1.381 másodperc
McLaren
-1.011 másodperc
Haas
-0.860 másodperc
Alpine
+0.064 másodperc

A tavaly 22 versenyből 17-et megnyerő osztrákok nem is álmodhattak volna tökéletesebb kezdésről, az RB19-es nagyobb fennakadás nélkül rótta a köröket, és szállította a jobbnál jobb időket. A kétszeres világbajnok Max Verstappen nem is tudta leplezni az elégedettségét, és kijelentette, határozottan jobb az idei Red Bull, mint az előző évi.

Míg a „vörös bikák” rendkívül magabiztosan várhatják az új idényt, a közvetlen riválisok, a Ferrari és a Mercedes leginkább abban bízhat, hogy sikerült közelebb kerülnie hozzájuk. A két istálló közül az olaszok tettek jobb benyomást, az eddig látottak alapján tényleg sikerült előrelépniük, míg a németek hiába számolták fel a delfinezést, egyértelműen lépéshátrányban kezdik az évet.

Ami a középmezőnyt illeti, akár nagyobb átrendeződésre is lehet számítani: a tavaly a konstruktőri harmadik helyért küzdő Alpine és McLaren sem brillírozott a teszten, az enstone-iak a mezőnyből egyedüliként nem javítottak a tavalyi felkészülésen elért leggyorsabb körükön, míg a wokingiak több megbízhatósági problémába is belefutottak, és elismerték, még időre van szükségük.

Az előző évet a hetedik pozícióban záró Aston Martin eközben a vetélytársak figyelmét is felhívta magára, és egy részük úgy véli, a silverstone-iak akár a középmezőny élére is törhetnek a frissen szerződtetett Fernando Alonsóval. Az istállók közül ők nyerték a második legtöbb időt, és egyesek úgy gondolják, akár még a Mercedesszel is felvehetik a versenyt.

Emellett a legtöbb kilométert teljesítő AlphaTauri és a második tesztnapon leggyorsabb Alfa Romeo is határozottan előrelépett, míg a legtöbbet az elmúlt négy idényből háromszor utolsó Williams javult az egy évvel ezelőtti teszthez képest. Mindezek alapján egyelőre meglehetősen nehéz meghatározni, pontosan hogyan alakul az erősorrend a nyitó hétvégén, az azonban biztos, hogy nagy csata várható a három élcsapat mögött.

Ami a mezőnyt illeti, nagy volt a vándorlás a csapatvezetők és a versenyzők körében is, mindössze négy alakulat, a Mercedes, a Red Bull, a Ferrari és az Alfa Romeo vág neki az új évnek változatlan pilótafelállással. A „sötét lónak" tartott Aston Martinnál Alonso pályafutása 20. idényét kezdi meg, míg Pierre Gasly, kiválva a „vörös bikák" kötelékéből, Esteban Ocon mellett bizonyíthat az Alpine-nál.

Bemutatkozik három újonc is, a nagy reménységnek tartott Oscar Piastri a McLarennél, a tavaly már egy versenyt futó Nyck de Vries az AlphaTaurinál, míg Logan Sargeant a Williamsnél kapott lehetőséget. Közülük a szerződésével kapcsolatos hercehurca után mindenképpen az ausztrálra fog a legtöbb szempár szegeződni, és talán az ő vállára nehezedik majd a legnagyobb nyomás is, hiszen egy év kihagyás után Lando Norris mellett kell helytállnia a királykategóriában.

A 2022-es monzai futamon pontot is szerző, valamint a Formula–E-ben bajnoki címet is nyerő De Vries eközben a tapasztalatának köszönhetően valamennyire nyugodtabban várhatja a rajtot, nem úgy, mint Sargeant, aki mindössze egy teljes idényt töltött el a Formula–2-ben, mielőtt megkapta az F1-es ülést.

Noha a teszt alapján arra lehet számítani, hogy utóbbi nagyrészt a mezőny hátsó felében fog küzdeni, így is nagy figyelem hárul rá, hiszen amellett, hogy 2007 óta ő lesz az első amerikai, aki teljes idényt futhat a „száguldó cirkuszban", három hazai versenyen is részt vesz majd, miután Austin és Miami mellett Las Vegas is GP-t rendez idén.

Nem szabad elfeledkezni Nico Hülkenbergről sem, aki három év szünet után tér vissza állandó pilótaként a rajtrácsra, míg Lance Stroll az idény előtti kerékpárbalesete után öltheti újra magára a versenyruháját – a kanadai nem lesz könnyű helyzetben a kihagyott felkészülés miatt.

MI VÁRHATÓ AZ IDÉNYNYITÓ BAHREINI NAGYDÍJON?

Szahír sorozatban a harmadik évben rendez idénynyitót, 2021-ben Hamilton, míg 2022-ben Charles Leclerc diadalmaskodott, vagyis az utóbbi két esztendőben nem igazán jelentett jó óment a világbajnoki cím szempontjából az első futamon aratott siker.

19. BAHREINI NAGYDÍJ
MÁRCIUS 3., PÉNTEK
1. szabadedzés: 12.30–13.30
2. szabadedzés: 16.00–17.00
MÁRCIUS 4., SZOMBAT
2. szabadedzés: 12.30–13.30
3. szabadedzés: 16.00–17.00
MÁRCIUS 5., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 308.238 km) rajtja: 16.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Március 19., 18.00Szaúdi Nagydíj, Dzsidda
Április 2., 7.00Ausztrál Nagydíj, Melbourne
Április 30., 13.00Azeri Nagydíj, Baki

Ami a történelmi múltat illeti, a csúcstartónak Hamilton számít öt győzelemmel, mögötte a kétszeres bajnok Alonso következik három diadallal, míg Leclerc egy sikert számlál az aktív versenyzők közül. Mindez azt jelenti, hogy a bahreini azon öt viadal közé tartozik, amelyen a címvédő Verstappen még sosem szelte át elsőként a célvonalat.

A jelenlegi formát tekintve ugyanakkor kétségkívül a holland számít a favoritnak a nyitányon, így minden esély megvan rá, hogy kipipálja a szahíri aszfaltcsíkot is, és hogy a csapata 2013 után újra képviseltesse magát a dobogó felső fokán.

Ami az időmérőt illeti, az elmúlt három évben a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari is elcsípett egy-egy pole pozíciót, hiszen 2020-ban Hamilton, 2021-ben Verstappen, 2022-ben pedig Leclerc bizonyult a leggyorsabbnak, vagyis háromból kétszer az idény előtti teszten élen záró gárda örülhetett Bahreinben.

Igaz, tavaly pont Leclerc happolta el a pole-t azután, hogy Verstappen zárt a teszt összesített listája élén.

A mostani eredményeket tekintve leginkább Red Bull-elsőségre lehet számítani, és noha a Ferrari a felkészülés alapján javított a végsebességén, mindez a kanyarban mutatott tempója rovására ment, így egyelőre nem sikerült megtalálni az arany középutat. A Mercedes eközben hiába küszöbölte ki a tavaly jelentkező pattogást, a versenyzők igencsak megküzdöttek az egyensúllyal a felkészülés során.

Ami a versenyt illeti, Bahreinben az elmúlt tíz évet tekintve csupán négy alkalommal született a pole-ból győzelem, az első sor ugyanakkor kulcsfontosságúnak számít, hiszen mindössze kétszer (2017, 2019) aratott sikert olyan, aki nem az első két hely valamelyikéről indult. A fő esélyes Verstappen számára tehát az esetleges elsőség sem jelent egyenes utat a győzelemhez, főleg, ha a holland előző két szahíri szereplését vesszük alapul.

Két évvel ezelőtt Verstappen végig nagy csatában volt Hamiltonnal, és az 53. körben sikerült is megelőznie a britet, ám pályalevágás miatt végül vissza kellett adnia a pozíciót, és meg kellett elégednie a második hellyel. A Red Bull-os tavaly ugyancsak harcban állt a győzelemért, és nemegyszer Leclerc elé is került, azonban a 19. körben vétett egy kisebb hibát, amit követően már nem tudott veszélyt jelenteni az ellenfélre. Ezzel ugyanakkor nem ért véget a történet, hiszen a futam későbbi szakaszában Verstappennek fel kellett adnia a versenyt technikai probléma okán, így a második pozíciót is elvesztette...

Noha a holland számára tehát nem alakult jól az előző két Bahreini Nagydíj, az év végén végül az ő fejére került a korona, míg az első versenyen diadalmaskodó ellenfele a második pozícióban zárta a bajnokságot. A fenti minta ráadásul egészen 2017-ig nyúlik vissza, hiszen azóta nem tudott vb-címet szerezni a nyitányon nyerő pilóta.

Mindezek ellenére Verstappennek most van a legjobb sansza, hogy először győzedelmeskedjen Bahreinben, megszakítva a hat éve tartó átkot.

Ami a dobogós esélyeket illeti, a Red Bull és a Ferrari mellett a Mercedesre és az Aston Martinra lesz érdemes figyelni. Az „ezüstnyilak" tavaly rosszabb formában vágtak neki az évnek, de sikerült elcsípniük a harmadik helyet, míg a silverstone-iak Toto Wolff szerint akár második erőnek is számíthatnak, így nem kizárt, hogy meglepetést okoznak.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, meglehetősen nehéz megtippelni, hogy a fent említett csapatokon kívül kinek van nagyobb esélye beférni az első tízbe. Bár a Williams sokat javult, úgy tűnik, továbbra is grove-iak kullognak a mezőny végén, és hiába a Haas tavalyi remek kezdése, egyelőre nincs a levegőben újabb meglepetés. Az Alfa Romeo ugyanakkor erősnek tűnik, és a teszten halvány formát nyújtó Alpine-ban is nagy lehet a potenciál, miközben Norris többször is bebizonyította, hogy képes extra teljesítményt kihozni a McLarenből.

A 2023-as ADATBANK ide kattintva érhető el.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik