F1: káoszra felkészülni! Megállítja-e valaki a Red Bullt Azerbajdzsánban?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.04.27. 18:38
null
Beleszólhat-e valaki Verstappen (balra) és Pérez (jobbra) csatájába? (Fotó: AFP)
Négyhetes szünet után folytatódik a 2023-as Formula–1-es világbajnokság, a negyedik állomás Baki, ahol a 6. Azeri Nagydíjat rendezik meg. Noha a fő esélyesnek kétségkívül az idén eddig veretlen Red Bull számít, a megreformált sprinthétvége káoszt teremthet a gyors utcai pályán.

 

A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN

6. AZERI NAGYDÍJ
ÁPRILIS 28., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.30–12.30
Időmérő: 15–16.00
ÁPRILIS 29., SZOMBAT
2. időmérő: 11.30–12.15
Sprint: 15.30–16.00
ÁPRILIS 30., VASÁRNAP
A verseny (51 kör, 306.049 km) rajtja: 13.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Május 7., 21.30Miami Nagydíj, Miami
Május 21., 15.00
Emilia-romagnai Nagydíj, Imola
Május 28., 15.00Monacói Nagydíj, Monte-Carlo

Alig három nappal az Azeri Nagydíj kezdete előtt még nem lehetett tudni, pontosan hogyan alakul a hét végi menetrend, hiszen a Formula–1 vezetői és a csapatok csak a keddi ülésen véglegesítették a sprinthétvégék megreformálására irányuló szabályváltoztatásokat.

Mint ahogyan maga a formátum, a hirtelen jött módosítás is eléggé megosztó fogadtatást kapott a versenyzők és a szurkolók körében, azt ugyanakkor több pilóta – köztük olasz sajtóforrások szerint a Mercedesszel tárgyaló Charles Leclerc, a csapattárs, Carlos Sainz Jr. és a Haast erősítő Kevin Magnussen – is üdvözölte, hogy az újítások értelmében bátrabban versenyezhetnek szombaton.

A 2021-ben sprintkvalifikáció néven debütáló minifutam ugyanis eleinte – amellett, hogy a pole pozíciós kilétét határozta meg – eldöntötte a hagyományos vasárnapi verseny rajtsorrendjét is, aminek következményeként a mezőny jóval óvatosabban teljesítette a 100 kilométeres megméretést, és a csapatok célja az volt, hogy bebiztosítsák a rajthelyüket. A mostani változtatás értelmében azonban a sprint teljesen elkülönül a hétvége többi részétől, és az esetleges balesetek utóhatásain kívül nem lesz hatása a főversenyre.

A vasárnapi hagyományos futam rajtsora ugyanis már a pénteki időmérőn biztossá válik, míg a sprint rajtsorrendjét a második szabadedzés helyét átvevő sprintidőmérő, vagy ahogyan az F1 nevezi, a szétlövés lesz hivatott eldönteni. A szombati kvalifikáció a hagyományos időmérőhöz hasonlóan három szakaszból fog állni, igaz, valamivel rövidebb lesz. A Q1 18 helyett 12, a Q2 15 helyett 10, míg a Q3 12 helyett 8 percet ölel fel, és az egyes szakaszok között 7 perces szünet lesz, aminek eredményeként körülbelül háromnegyed órás lesz az esemény.

A sprintidőmérő a hagyományoshoz megegyezően kieséses rendszerben zajlik, az első szakaszból 15, a másodikból 10 versenyző jut tovább. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ezúttal gumifronton erősen meg lesz kötve a mezőny keze, hiszen adott versenyző a Q1-ben és a Q2-ben egy új szett közepes, míg a Q3-ban egy új szett lágy keveréket használhat fel.

A rövidítés és a megszabott gumitaktika célja az izgalom fokozása, hiszen a versenyzőknek nemcsak kevesebb ideje lesz gyors köröket futni, hanem szinte mindent egy lapra kell feltenniük, így egy vezetői hiba, feltartás vagy esetleges megszakítás könnyen felboríthatja a sorrendet, főleg itt, Azerbajdzsánban, ahol a nagy tempó mellett nagyon közel vannak a falak is, vagyis meglehetősen kevés a hibázási lehetőség.

Ami a rajtbüntetéseket illeti, az első szabadedzésen, az időmérőn, valamint a sprinten kapott szankciókat a főversenyen fogják alkalmazni, míg a sprintidőmérőn kiosztottat a sprinten kell letölteni. Erőforrás- vagy váltócsere esetén is a vasárnapi futamon kell leróni a büntetést, kivéve akkor, ha a csapat megsértette vele a parc fermé szabályokat, ugyanis abban az esetben a sprinten és a főversenyen is bokszutcai rajt következik.

A sprintnek egy esetben lehet hatása a versenyre, ha egy versenyző olyan büntetést kap, amit nem tud letölteni a szombati futamon, akkor azt vasárnap fogják alkalmazni.

A 100 kilométeres miniverseny végén az első nyolc helyezett 8-7-6-5-4-3-2-1 leosztásban kap pontot, a győztes 8 pontot, míg a nyolcadik 1 pontot szerez.

MI VÁRHATÓ AZ AZERI NAGYDÍJON?

A kínai verseny kiesése miatt kialakult négyhetes szünet után folytatódik a bajnokság, a negyedik állomás Baki, ahol a 6. Azeri Nagydíjat rendezik meg. A 2017-ben bemutatkozó utcai pálya több izgalmas futamnak is otthont adott már. Nem volt hiány akcióból, drámából, balesetekből, váratlan fordulatokból, valamint meglepetéseredményből sem, hiszen többek között Leclerc az első pontjait, Lance Stroll pályafutása első dobogóját, míg Sergio Pérez Red Bull-színekben az első győzelmét ünnepelte a helyszínen, nem is beszélve a 2017-es káoszfutamról, amelyen Sebastian Vettel és Lewis Hamilton kétszer is ütközött a biztonsági autós etap alatt.

Bár az előzményeket tekintve is eseménydús hétvégére van kilátás, a mostani Grand Prix minden eddiginél több izgalmat tartogathat, hiszen az F1 történetében először két időmérőt és két versenyt rendeznek egyazon hétvégén. Az sprintformátum eddig is magában rejtette a káosz lehetőségét, de a módosításoknak köszönhetően akár szombaton és vasárnap is tovább nőhet az izgalomfaktor a pályán és azon kívül is.

Ami a történelmi múltat illeti, a fenitek az eredménysoron is jól tükröződnek, hiszen Bakiban valamennyi évben különböző versenyző állhatott fel a dobogó felső fokára. A debütáló évben Daniel Ricciardo, 2018-ban Hamilton, 2019-ben Valtteri Bottas, 2021-ben Pérez, tavaly pedig Verstappen diadalmaskodott, vagyis még senki sem tudott egynél több győzelmet szerezni ezen a pályán.

A jelenlegi formát tekintve ugyanakkor nagy esély van rá, hogy megszakadjon a különleges sorozat, mivel az előző két évben győztes Red Bull-pilóták, Verstappen és Pérez számítanak a legnagyobb favoritnak Azerbajdzsánban.

Ami a pénteki időmérőt illeti, akár borulhat a várható papírforma, hiszen a mezőnynek mindössze egy órába kell belesűrítenie minden programot, megtalálni a megfelelő beállításokat egy körre és versenytávra, valamint felvenni a ritmust a gyors utcai aszfaltcsíkon.

Noha a legjobb eséllyel kétségkívül az eddig háromból három pole pozíciót szerző Red Bull pályázhat a sikerre, azt már tavaly Brazíliában is láthattuk, hogy a sprinthétvégék menetrendje a „vörös bikák” dolgát is megnehezítheti, hiszen akkor rossz irányba indultak el az első tréningen, amit követően nem tudtak visszatérni az élre, és a Mercedes az idénybeli első és egyetlen győzelmét aratta a sprinten, valamint a hagyományos versenyen is.

Az egykörös tempó tekintetében az osztrák istálló mellett fontos még kiemelni a Ferrarit, és azon belül leginkább Leclerc-t, aki kifejezetten szereti az utcai pályát, és az elmúlt két alkalommal megszerezte a pole-t is az azeri aszfaltcsíkon. A Scuderia kifejezetten bizakodóan várja a hétvégét, míg a monacói mindenképpen visszavágna a csalódáskeltő idénykezdet után, és mindent megtenne azért, hogy legalább megnehezítse a Red Bull dolgát. Egy esetleges rajtelsőség vagy a „vörös bikák" szétválasztása ehhez remek lehetőséget teremtene.

Ami a sprintidőmérőt illeti, a mezőny tehát péntek délután után szombat délelőtt is egy körön méri össze tudását, ugyanakkor hektikusabb és korlátozottabb viszonyok között, aminek következményeként akár teljesen más végeredmény is kialakulhat, mint egy nappal korábban. Érdekes lesz látni azt is, hogy a megszabott gumihasználatnak lesz-e hatása az erősorrendre, hiszen az F1 Imolában már a hagyományos kvalifikáció keretein belül fogja tesztelni a Q1-kemény, Q2-közepes, Q3-lágy leosztást.

Ami a sprintet illeti, a sportág vezetősége alapvetően optimista, hogy a módosításoknak köszönhetően több lesz az izgalom, és a versenyzők nagyobb kockázatot fognak vállalni, ugyanakkor egyesek arra hívták fel a figyelmet, hogy a mezőny nagy része tesztelésre és spórolásra használhatja fel a szombati futamot, ha az első 7 kör után nem lát esélyt a pontszerzésre. Bár az idény során felhasználó belső égésű motor, turbófeltöltő, MGU-H, illetve MGU-K számát is háromról négyre növelték, a csapatok így is azon lesznek, hogy minél kevésbé terheljék a technikát, ha ezt megtehetik.

A DRS-szabályok megváltoztatása viszont elősegítheti a verseny eleji csatákat, hiszen a rajt és a biztonsági szakasz után egy körrel már lehet nyitni a hátsó szárnyakat. A hagyományos futamon eközben a start és az újraindítás után két körrel lehet alkalmazni a DRS-t.

Ami a versenyt illeti, Azerbajdzsánban eddig nem igazán hozott sikert az első rajtkocka, csak egyetlen alkalommal nyert a pole-ból induló versenyző. A második pozícióból, a harmadikból, a hatodikból és a tizedikből is egyaránt egy győzelem született. Ez jól jelzi, hogy akár hátrábbról is remek sansz lehet az első helyre, az idei évet alapul véve mégis meglepetésként hatna, ha nem az egyik Red Bull-pilóta szelné át elsőként a célvonalat. Igaz, a házi csata izgalmasan alakulhat akkor is, ha nem lesz komoly felfordulás a futamon.

Ami a dobogós esélyeket illeti, három csapatot is érdemes kiemelni: az Aston Martin Alonsóval három harmadik helyet szerzett már, a Mercedes Ausztriában egészen a pódium második fokáig ért fel, míg a Ferrari hiába nem végzett még idén a top 3-ban Azerbajdzsánban remek esélye lehet ezen változtatni.

A Red Bull mögött tehát három alakulat is nagy csatát vívhat egymással, ráadásul a baki előzményeket figyelembe véve könnyen előfordulhat, hogy egy ötödik istálló is beleszól a dobogó sorsába – a helyszínen eddig 7 különböző team, és 10 különböző versenyző képviselte magát a pódiumon.

Ami a pontszerző helyeket illeti, már nincs olyan gárda, amely ne végzett volna legalább egyszer az első tízesben, így szoros csatára van kilátás a fennmaradó pozíciókért. Érdemes lesz figyelni az újításokkal készülő McLarenre és a kettős kiesés utána visszavágásra készülő Alpine-ra is. A Haas zsinórban a harmadik top 10-es helyezését gyűjtené be, az Alfa Romeo és a csapatfőnökétől az év végén megváló AlphaTauri Ausztrália után újra pontot szerezne, míg az azeri pályán Stroll révén 2017-ben dobogón végző Williams a dzsiddai és a melbourne-i nullázás után térne vissza.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 2 3 3 1 69
2. Sergio Pérez 1 2 3 1 54
3. Fernando Alonso - 3 3 - 45
4. Lewis Hamilton - 1 3 - 38
5. Carlos Sainz Jr. - - 2 - 20
6. Lance Stroll - - 2 - 20
7. George Russell - - 2 - 18
8. Lando Norris - - 1 - 8
9. Nico Hülkenberg - - 1 - 6
10. Charles Leclerc - - 1 - 6
11. Valtteri Bottas - - 1 - 4
12. Esteban Ocon - - 1 - 4
13. Oscar Piastri - - 1 - 4
14. Pierre Gasly - - 2 - 4
15. Csou Kuan-jü - - 1 - 2
16. Cunoda Juki - - 1 - 1
17. Kevin Magnussen - - 1 - 1
18. Alexander Albon - - 1 - 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda RBPT 123
2. Aston Martin-Mercedes 65
3. Mercedes 56
4. Ferrari 26
5. McLaren-Mercedes 12
6. Alpine-Renault 8
7. Haas-Ferrari 7
8. Alfa Romeo-Ferrari 6
9. AlphaTauri-Honda RBPT 1
10. Williams-Mercedes 1
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik