Charles Leclerc szerezte meg a pole pozíciót a pénteki időmérőn, így ő várhatta az élről a piros lámpák kialvását a texasi verseny előtt. A Ferrari monacói versenyzője mellől Lando Norris rugaszkodhatott el, míg a második sorban Lewis Hamilton és Carlos Sainz Jr. foglalhatott helyet.
OKTÓBER 20., PÉNTEK | ||||||
Szabadedzés: 1. Verstappen 1:35.912 | ||||||
Időmérő: 1. Leclerc 1:34.723 | ||||||
OKTÓBER 21., SZOMBAT | ||||||
Sprintidőmérő: 1. Verstappen 1:34.538 | ||||||
OKTÓBER 22., VASÁRNAP | ||||||
Sprint: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Leclerc | ||||||
A verseny: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Norris | ||||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||||
Október 29., 21.00 | Mexikói Nagydíj, Mexikóváros | |||||
November 5., 18.00 | Sao Pauló-i Nagydíj, Sao Paulo | |||||
November 19., 7.00 | Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas |
Noha a szombati sprinten diadalmaskodó Max Verstappen csak a hatodik rajtkockából indulhatott, és így nehezebb versenyre számított, nem titkolt célja volt felérni a dobogó felső fokára, az Amerikai Nagydíj legnagyobb kérdése így az volt, a hollandnak sikerül-e az újabb győzelem, vagy a Red Bull az idei évben másodszor marad alul vasárnap.
Az már az 56 körös megmérettetés előtt biztossá vált, hogy mindössze tizenhat autó áll fel a rajtrácsra, hiszen az Aston Martin, valamint a hazai pályán versenyző Haas is megsértette a parc fermé-szabályokat, aminek okán Fernando Alonso, Lance Stroll, Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg a bokszutcában sorakozhatott fel.
Ami a gumistratégiát illeti, Stroll és Hülkenberg kivételével valamennyien a közepes keverék mellett döntöttek, a kanadai, német kettős a kemény gumikon kezdték meg a versenyt.
Norris remek rajtot fogott, és azonnal átvette a vezetést Leclerc előtt, harmadikként Sainz fordult el, míg az első ötöst Hamilton és Verstappen tette teljessé. Az ötödik pozícióból induló George Russell a nyolcadik helyig esett hátra, de rövidesen sikerült maga mögé utasítania a sérült autóval köröző Esteban Ocont, így feljött a hetedik helyre. A brit mellett rövid időn belül Sergio Pérez és Pierre Gasly is elment a francia mellett, aki Oscar Piastrival akadt még össze a rajtnál.
Ocon a hetedik, míg a McLaren ausztrál versenyzője a tizedik körben kényszerült feladni a futamot.
Előrébb eközben Hamilton váltott magasabb fokozatra, s rövidesen mindkét Ferrarit maga mögé utasította. A hétszeres világbajnok a negyedik körben Sainz, míg a hatodikban Leclerc mellett ment fel, majd kezdte meg a felzárkózást a továbbra is vezető Norrisra. A Mercedes lemaradása ekkor bő három másodperc volt.
Hamilton után Verstappen is áthámozta magát a két Ferrarin, így a 11. körben már a harmadik helyen haladt. A brit, holland kettős ezt követően folyamatosan lopta a távolságot Norris mögött, a mercedeses a 16. körben már két szekundumon belül haladt a McLarenhez képest, míg a Red Bull-os lemaradása 6.2 másodperc volt.
Az élmezőnyből elsőként Verstappen szánta el magát kerékcserére, a holland a 17. körben állt ki, őt egy körrel később többek között Norris is követte, így átmenetileg Hamilton vette át a vezetést. A hétszeres bajnok négy körrel nyújtotta el az etapját, s a rosszul sikerült kiállás után Norris és Verstappen mögött tért vissza a pályára.
Hamiltonnál is tovább húzta Leclerc, a monacói a 24. körben cserélt, aminek következtében Norris visszavette a vezetést a pályán is. A kemény gumin futó mclarenes azonban nem igazán lélegezhetett fel, hiszen Verstappen gyors tempóban közeledett rá a közepesen, és a 27. körben már nyithatta is a hátsó szárnyát.
A háromszoros vb-első nem is késlekedett, a következő körben sikeres offenzívát indított a mclarenes ellen, és átvette a vezetést, miközben Hamilton is elkezdett közeledni a kettősre. Noha Verstappen eleinte nem tudott ellépni az élen, hiszen Norris körökön keresztül nyithatta a hátsó szárnyát, amint DRS-távolságon kívülre került a brit vetélytárs, viszonylag gyorsan három szekundum felé növelte az előnyét.
A tempót vesztő Norris a 35. körben jött ki másodszor a bokszba, akit egy körrel később Verstappen is követett. Bár a Red Bull-os a mclarenes előtt tért vissza, némi időt vesztett a kissé elrontott kerékcsere miatt, majd ahelyett, hogy ellépett volna az élen, az etap elején Norris közeledett rá.
Verstappen előnye a 45. körben 2.5 másodperc volt Norris előtt, míg az időközben Leclerc-t maga mögé utasító Hamilton további négy szekundumos lemaradással érkezett a harmadik helyen. Míg Norris hátránya ezt követően fokozatosan nőtt, Hamilton körről körre csökkentette a hátrányát, és 48. körben már nyithatta is a hátsó szárnyát a McLaren mögött, majd egy körrel később már a második helyen haladt, miután kemény csatában maga mögé utasította a honfitársát.
A mercedeses lemaradása ekkor öt másodperc körül mozgott a fékekkel bajlódó Verstappen mögött, és úgy tűnt, akár utol is érheti a hollandot, hiszen folyamatosan lopta a távolságot a Red Bull mögött. A körök azonban gyorsabban fogytak el, mint a különbség, így Hamiltonnak meg kellett elégednie a második hellyel.
Verstappen sorozatban harmadszor nyert Austinban, míg pályafutása 50. győzelmét aratta. Hamilton a 2. helyének köszönhetően 19 pontra csökkentette a lemaradását az egyéni összetettben második Pérez mögött, míg a dobogó alsó fokára Norris állhatott fel.
Negyedikként Sainz szelte át a célvonalat, az ötödik az utolsó körökben előző Pérez lett, míg Leclerc a hatodik pozícióban ért célba. A pontszerzők sorát Russell, Pierre Gasly, Lance Stroll, valamint az utolsó körben a leggyorsabb körért a pluszpontot is megszerző Cunoda Juki tette teljessé.
Folytatás jövő hétvégén a Mexikói Nagydíjjal.
FRISSÍTÉS: a Nemzetközi Autómobil-szövetség (FIA) a verseny után a második helyen végző Hamiltont és a hatodikként záró Charles Leclerc-t is kizárta, mert a brit és a francia autóinak padlólemezei túlságosan meg voltak kopva. A brit kizárása miatt Austinban Lando Norris lett a második, Carlos Sainz a harmadik, a negyedik helyre előlépő Sergio Pérez pedig növelte előnyét a brittel szemben a világbajnoki pontverseny második helyéért folyó csatában, George Russell az ötödik helyre lépett elő.
Hamilton és Leclerc kizárása miatt Pierre Gasly hatodik, Lance Stroll hetedik, Cunoda Juki nyolcadik, Alex Albon kilencedik lett, míg Logan Sargeant tizedikként végzett, ezzel hazai pályán szerezte meg első F1-es pontját.
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | - | |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 10.730 mp h. | |
3. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 15.134 mp h. | |
4. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 18.460 mp h. | |
5. | George Russell | brit | Mercedes | 24.999 mp h. | |
6. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 47.996 mp h. | |
7. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 48.696 mp h. | |
8. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1:14.385 p h. | |
9. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:26.714 p h. | |
10. | Logan Sargeant | amerikai | Williams-Mercedes | 1:27.998 p h. | |
11. | Nico Hülkenberg | német | Haas-Ferrari | 1:29.904 p h. | |
12. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:38.601 p h. | |
13. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. | |
14. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | AlphaTauri-Honda | 1 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 49 | feladta | |
Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 10 | feladta | |
Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 6 | feladta | |
Az eredetileg a második helyen befutó Lewis Hamiltont (Mercedes, brit)és a hatodik Charles Leclerc-t (Ferrari, monacói) utólag kizárták a szabálytalan padlólemez miatt. |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 15 | 17 | 21 | 8 | 466 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 8 | 17 | 2 | 240 |
3. | Lewis Hamilton | – | 5 | 18 | 3 | 201 |
4. | Fernando Alonso | – | 7 | 18 | 1 | 183 |
5. | Carlos Sainz | 1 | 3 | 18 | – | 171 |
6. | Lando Norris | – | 6 | 15 | – | 159 |
7. | Charles Leclerc | – | 3 | 14 | – | 151 |
8. | George Russell | – | 1 | 17 | 1 | 143 |
9. | Oscar Piastri | – | 2 | 10 | – | 83 |
10. | Pierre Gasly | – | 1 | 12 | – | 56 |
11. | Lance Stroll | – | – | 10 | – | 53 |
12. | Esteban Ocon | – | 1 | 10 | – | 44 |
13. | Alexander Albon | – | – | 7 | – | 25 |
14. | Valtteri Bottas | – | – | 4 | – | 10 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | – | 9 |
16. | Cunoda Juki | – | – | 4 | 1 | 8 |
17. | Csou Kuan-jü | – | – | 3 | – | 6 |
18. | Kevin Magnussen | – | – | 3 | – | 3 |
19. | Liam Lawson | – | – | 1 | – | 2 |
20. | Logan Sargeant | – | – | 1 | – | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda | 706 |
2. | Mercedes | 344 |
3. | Ferrari | 322 |
4. | McLaren-Mercedes | 242 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 236 |
6. | Alpine-Renault | 100 |
7. | Williams-Mercedes | 26 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 16 |
9. | Haas-Ferrari | 12 |
10. | AlphaTauri-Honda | 10 |