Szép álom volt, amíg tartott...
A februári autóbemutatók idején még mindenki őszinte izgatottsággal várta a küszöbön álló új évadot, abban bízva, hogy újra kettő vagy akár három csapat világbajnoki küzdelme vár ránk egészen az utolsó futamig. És a reménykedés nem volt alaptalan, hiszen a Red Bull meggyőző 2022-es idénye ellenére a Ferrari, valamint a Mercedes is egész télen azt hangoztatta, a mögötte hagyott 12 hónap jó lecke volt neki az új szabályokról, és minden tapasztalatát kamatoztatni tudta az új autó elkészítésekor. Látszólag még az apró szabályváltozások is a trónkövetelőket segítették, hiszen a pattogás megszüntetése érdekében nagyobb hasmagasság használatát írták elő, és az egyetlen csapat, amelyet nem érintett ez a probléma, a Red Bull volt. Fennállt tehát az esély, hogy ezzel a Milton Keynes-i gárda versenyelőnye csökken, miközben a többiek előrelépnek.
Fájdalom, március első hétvégéjén világosan kiderült, hogy a teória nem is állhatna távolabb a valóságtól. Már a bahreini teszt során is sejteni lehetett, hogy a nyitó nagydíjon nem sok jó vár a Red Bull ellenfeleire, akkora „mészárlásra” azonban senki sem számított, mint amit a szahíri verseny hozott. A bajnoki álmokat dédelgető alakulatok ugyanis nemhogy közeledtek volna a címvédő istállóhoz, sokkal inkább lemaradtak mint 2022-ben, és minden józan hang egyetértett abban, hogy a bajnokság akkor és ott el is dőlt. A kettős győzelemmel nyitó Red Bull mintegy negyven másodperces előnnyel nyerte meg a Bahreini Nagydíjat, ráadásul külön pikantéria, hogy nem a Mercedes és a Ferrari, hanem az erősen nyitó Aston Martin előtt.
George Russell szinte sokkos állapotban nyilatkozott az első futam után, mégis ő volt az, aki a legjobban átlátta a helyzetet, mondván, a Red Bull 2023-ban az összes nagydíjat meg fogja nyerni. Nos, kevesebb mint kilenc hónappal később már tényként állíthatjuk, túlzónak tűnő kijelentése nagyon is közel állt a valósághoz, hiszen a Red Bull egyetlenegyszer botlott meg, Szingapúrban, a többi 21 versenyen könyörtelenül behúzta a győzelmet. Bahrein után a többiek sebeiket nyalogatva próbálták megérteni, mi lehet az őrületes teljesítménykülönbség oka, ám hiába telt-múlt az idő, és jöttek egymás után a futamok, számottevő előrelépést egyikük sem tudott mutatni.
Persze a költségvetési plafon megkötései miatt akkor sem tudtak volna vadonatúj autót építeni, ha kristálytisztán látták volna, mit rontottak el, ám jó ideig addig sem jutottak el, hogy megértsék, mi nem stimmel a konstrukciójukkal. A tavasz tehát a pánik jegyében telt, mert a 2024-es autó tervezése akkor már időszerűvé vált, és el kellett dönteni, hogyan tovább. Némi fejvakarás után a Ferrarinál és a Mercedesnél is belátták, hogy a botrányos kezdés fényében vadonatúj koncepcióra van szükség, csakhogy ha mindent a nulláról kezdenek, tulajdonképpen két év előnybe hozzák az amúgy is szárnyaló Red Bullt. Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy egy működő rendszert kell-e csupán tovább csiszolni, vagy elindulni egy ismeretlen ösvényen, amely számos kihívást és kellemetlen meglepetést tartogathat.
Ilyen helyzetben adja magát a gondolat, hogy a legjobbat kell másolni, ám éppen a McLaren idei példáján láthattuk, hogy bár ez az út látványos előrelépéshez vezethet, az eredeti koncepció kiötlőjét nem lehet vele legyőzni. Még a Red Bullnak is két évébe telt, hogy kitűnő autóját a minimumsúly közelébe hozza, és biztosan a többieket is megizzasztja majd a kihívás, miként lehet e filozófia alapján hatékony és könnyű konstrukciót alkotni. Hiába tervez tehát a háttérben a Ferrari és a Mercedes is vadonatúj autót, meglehet, azzal is ugyanúgy kapja majd a pofonokat, hiszen eleinte valószínűleg ugyanazokkal a problémákkal szembesül, mint a Red Bull 2022-ben.
Ez tehát ördögi kör, és nem hiába kezeli fenntartásokkal a többség a radikális szabályváltozásokat, hiszen ha egyetlen csapat értelmezi tökéletesen a technikai előírásokat, azzal évekre bebetonozhatja az erőfölényét. Így volt ez a Mercedesszel 2014 után, és így van ez tavaly óta a Milton Keynes-i istállóval. Bár az erősorrend kiegyenlítődését illetően halvány reménysugárként pislákol a 2021-es évad, amely előtt apró technikai módosításoknak lett jelentős hatásuk, most nem tűnik úgy, hogy bármilyen változtatás visszavetné a bajnok istállót.
Egyébként önmagában még az sem feltétlenül fullasztja unalomba az idényt, ha egyetlen csapat uralja az évet, csupán két hasonló kaliberű pilótára van szükség az izgalmas házi csatához. Így történt ez például 2014 és 2016 között a Mercedesnél, 1987-ben és 1996-ban a Williamsnél, vagy 1988 és 1989 között a McLarennél. Fájdalom, a Red Bull még e tekintetben sem „könyörül meg” az F1-es rajongókon, mert az extraklasszis Max Verstappen csapattársaként kitart az idényt amúgy jól kezdő, de utána középszerűségbe süllyedő Sergio Pérez mellett, akinek az idei teljesítményéről mindent elárul, hogy 17 győzelemmel és 290 ponttal gyűjtött kevesebbet kollégájánál.
A hollandot máris minden idők egyik legjobbjaként ünneplik, aki idén bizonyította: alig van gyenge pontja, sikeréhsége pedig nem csökken. Megdöbbentő adat, hogy a mögöttünk hagyott két idényben 34 versenyt nyert meg – többet, mint teljes karrierje során például Fernando Alonso, Nigel Mansell vagy Niki Lauda. De ez van akkor, amikor a mezőny legjobb autóját a mezőny egyik legjobb versenyzője vezeti egy jóval gyengébb csapattárs mellett. Korábban hasonló helyzetben Michael Schumacher vagy Lewis Hamilton legalább némi alamizsnát adott a többieknek, Max Verstappen azonban nem ennyire könyörületes, így 2023 minden idők legegyoldalúbb F1-es idényét hozta
ÍGY ALAKULT A VB – VERSENYRŐL VERSENYRE
Noha négy verseny után Max Verstappen és Sergio Pérez még 2–2-re állt a futamgyőzelmek számában, utána a holland klasszis valósággal szétzúzta csapattársát, és minden idők legnagyobb pontkülönbségével nyerte meg a vb-t.
MÁRCIUS 5., BAHREINI GP
Verstappen a pole pozícióból rajtolva hamar kényelmes előnyt alakított ki Pérezzel szemben, aki végül 12 másodperces hátrányban ért célba csapattársa mögött. A többiek fényévekkel lemaradva.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Pérez, 3. Alonso. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 25 pont, 2. Pérez 18, 3. Alonso 15
MÁRCIUS 19., SZAÚDI GP
Technikai hiba miatt Verstappen csak a 15. helyről indult, de gyorsan felkapaszkodott másodiknak Pérez mögé. A mexikói viszont ezután is simán tartotta négy másodperc körüli előnyét, és nyert csapattársa előtt.
Dobogó: 1. Pérez, 2. Verstappen, 3. Alonso. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 44 pont, 2. Pérez 43, 3. Alonso 30
ÁPRILIS 2., AUSZTRÁL GP
A pole-ból induló Verstappen a rajtnál visszacsúszott harmadiknak, de rövidesen ismét az élre állt. A végén a piros zászlós megszakítás miatt újabb állórajtos indulás várt rá, ám ezúttal nem hibázott.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Alonso. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 69 pont, 2. Pérez 54, 3. Alonso 45
ÁPRILIS 30., AZERI GP
Miután Pérez megnyerte a sprintfutamot, másnap Verstappen hamar az élre állt, de a biztonsági autó peches időzítése miatt elvesztette az első helyet csapattársával szemben, akit már nem tudott megelőzni.
Dobogó: 1. Pérez, 2. Verstappen, 3. Leclerc. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 93 pont, 2. Pérez 87, 3. Alonso 60
MÁJUS 7., MIAMI GP
Időmérős hibája és peche miatt Verstappen csak a tizedik helyről indult, de így is simán átgázolt a mezőnyön, sőt, a hajrában a pole-ból rajtoló Pérezt is megelőzte, és demoralizáló vereséget mért rá.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Pérez, 3. Alonso. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 119 pont, 2. Pérez 105, 3. Alonso 75
MÁJUS 28., MONACÓI GP
A pole-ból startoló Verstappen nagy előnyre tett szert Alonsóval szemben, majd jó ütemben cserélt kereket, amikor eleredt az eső. A spanyol rosszul taktikázott, pedig megszorongathatta volna ellenfelét.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Alonso, 3. Ocon. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 144 pont, 2. Pérez 105, 3. Alonso 93
JÚNIUS 4., SPANYOL GP
Verstappen a Red Bull új fejlesztéseivel a pole-ból rajtolva szétzúzta a mezőnyt, miközben Pérez látványosan küszködött. A Mercedes párosa zárt a dobogón az érinthetetlen címvédő mögött.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Russell. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 170 pont, 2. Pérez 117, 3. Alonso 99
JÚNIUS 18., KANADAI GP
A változékony körülmények közepette is Verstappen szerezte meg a pole-t, akit a versenyen csak egy elütött madár hátráltatott valamelyest. Alonso kilenc másodpercre tudta megközelíteni.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Alonso, 3. Hamilton. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 195 pont, 2. Pérez 126, 3. Alonso 117
JÚLIUS 2., OSZTRÁK GP
Egyik kedvenc terepén simán tarolt Verstappen, aki előbb megnyerte az esős sprintversenyt, másnap pedig a pole-ból indulva úgy is győzött, hogy a VSC időzítése miatt rövid időre a harmadik helyre csúszott.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Leclerc, 3. Pérez. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 229 pont, 2. Pérez 148, 3. Alonso 131
JÚLIUS 9., BRIT GP
A rajt után Verstappen elvesztette a vezetést, de kisvártatva visszaelőzte Norrist. Bár a végén a biztonsági autó lenullázta előnyét, az újraindításnál nem ingott meg, és sima győzelmet aratott.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Hamilton. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 255 pont, 2. Pérez 156, 3. Alonso 137
JÚLIUS 23., MAGYAR GP
Verstappen már az első métereken lerajtolta a pole pozíciós Hamiltont, onnantól az egész mezőny bottal ütötte a nyomát. Időmérős hibája után Pérez a harmadik helyre jött fel Norris mögé.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Pérez. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 281 pont, 2. Pérez 171, 3. Alonso 139
JÚLIUS 30., BELGA GP
Verstappen simán megnyerte az esős sprintet, a másnapi nagydíjon pedig rajtbüntetése miatt a hatodik helyről kezdte meg felzárkózását. A 16. körben az élre állt, majd zavartalanul győzött.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Pérez, 3. Leclerc. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 314 pont, 2. Pérez 189, 3. Alonso 149
AUGUSZTUS 27., HOLLAND GP
Az esőkáoszból is Verstappen jött ki győztesen. Bár az elején visszacsúszott ötödiknek, utána végig jó ütemben cserélt kereket, és hat boxkiállással is megnyerte a megszakításokkal tarkított futamot.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Alonso, 3. Gasly. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 339 pont, 2. Pérez 201, 3. Alonso 168
SZEPTEMBER 3., OLASZ GP
A pole-ból induló Sainz egy ideig vissza tudta verni Verstappen támadásait, de amint a holland a 14. körben megelőzte, nem volt esély ellene. Végül a Ferrari párosát nagy csatában Pérez is megelőzte.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Pérez, 3. Sainz. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 364 pont, 2. Pérez 219, 3. Alonso 170
SZEPTEMBER 17., SZINGAPÚRI GP
A Red Bull egyetlen gyenge hétvégéjét a pole-ból induló Sainz használta ki, miután okos versenyzéssel a végén DRS-közelségbe engedte magához Norrist, hogy általa visszatartsa a gyors Russellt.
Dobogó: 1. Sainz, 2. Norris, 3. Hamilton. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 374 pont, 2. Pérez 223, 3. Hamilton 180
SZEPTEMBER 23., JAPÁN GP
Miután szingapúri ötödik helyével megszakadt győzelmi sorozata, Verstappen Szuzukában kettőzött erővel küzdött, ennek megfelelően a pole-ból indulva elsöpörte a mezőnyt, és fölényesen nyert.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Piastri. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 400 pont, 2. Pérez 223, 3. Hamilton 190
OKTÓBER 8., KATARI GP
A sprintfutamon elért második helyével Verstappen már szombaton biztossá tette vb-címét. A biztonsági okokból előírt kötelező három kerékcsere miatt másnap „csak” öt másodperces előnnyel nyert.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Piastri, 3. Norris. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 433 pont, 2. Pérez 223, 3. Hamilton 194
OKTÓBER 22., AMERIKAI GP
A sprintet simán nyerte meg Verstappen, a nagydíjnak viszont csak hatodikként vágott neki elrontott időmérője miatt. Fékproblémái következtében csak a futam felénél állt az élre, de így is győzött.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Sainz. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 466 pont, 2. Pérez 240, 3. Hamilton 201
OKTÓBER 29., MEXIKÓVÁROSI GP
A másodikként induló Verstappen már az első kanyarban az élre tört, és a piros zászlós megszakítást követő állórajt után is megőrizte vezetését. Folyamatosan növelte előnyét, és sima győzelmet aratott.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Hamilton, 3. Leclerc. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 491 pont, 2. Pérez 240, 3. Hamilton 220
NOVEMBER 5., SAO PAULÓ-I GP
A szombati sprintgyőzelem után Verstappen a vasárnapi nagydíjat is lazán megnyerte. Bár az első etapban egyszer Norris közel került hozzá, utána kidomborodott a két autó közötti óriási különbség.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Alonso. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 524 pont, 2. Pérez 258, 3. Hamilton 226
NOVEMBER 18., LAS VEGAS-I GP
Agresszív rajtja miatt Verstappen időbüntetést kapott, sőt, Leclerc vissza is előzte. A biztonsági autós időszak alatt a holland kereket cserélt, majd az ötödik helyről mindenkit megelőzött és nyert.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Leclerc, 3. Pérez. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 549 pont, 2. Pérez 273, 3. Hamilton 232
NOVEMBER 26., ABU-DZABI GP
A pole-ból startoló Verstappent az első körben ugyan Leclerc megszorongatta, ám onnantól mindenki bottal ütötte a nyomát. Russell harmadik helyének köszönhetően a Mercedesé lett a konstruktőri ezüst.
Dobogó: 1. Verstappen, 2. Leclerc, 3. Russell. Bajnoki élmezőny: 1. Verstappen 575 pont, 2. Pérez 285, 3. Hamilton 234
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 19 | 21 | 22 | 9 | 575 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 10 | 20 | 2 | 285 |
3. | Lewis Hamilton | - | 6 | 22 | 4 | 234 |
4. | Fernando Alonso | - | 8 | 21 | 1 | 206 |
5. | Charles Leclerc | - | 6 | 17 | - | 206 |
6. | Lando Norris | - | 7 | 16 | 1 | 205 |
7. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 3 | 21 | - | 200 |
8. | George Russell | - | 2 | 20 | 1 | 175 |
9. | Oscar Piastri | - | 2 | 13 | 1 | 97 |
10. | Lance Stroll | - | - | 13 | - | 74 |
11. | Pierre Gasly | - | 1 | 13 | - | 62 |
12. | Esteban Ocon | - | 1 | 13 | - | 58 |
13. | Alexander Albon | - | - | 8 | - | 27 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 5 | - | 17 |
15. | Valtteri Bottas | - | - | 4 | - | 10 |
16. | Nico Hülkenberg | - | - | 2 | - | 9 |
17. | Daniel Ricciardo | - | - | 1 | - | 6 |
18. | Csou Kuan-jü | - | - | 3 | - | 6 |
19. | Kevin Magnussen | - | - | 3 | - | 3 |
20. | Liam Lawson | - | - | 1 | - | 2 |
21. | Logan Sargeant | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 860 |
2. | Mercedes | 409 |
3. | Ferrari | 406 |
4. | McLaren-Mercedes | 302 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 280 |
6. | Alpine-Renault | 120 |
7. | Williams-Mercedes | 28 |
8. | AlphaTauri-Honda RBPT | 25 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 16 |
10. | Haas-Ferrari | 12 |