Feszültség ellenére kettős McLaren-siker a Magyar Nagydíjon – Piastri első győzelmét aratta a Hungaroringen

Vágólapra másolva!
2024.07.21. 17:04
Lando Norris rajtolhatott a pole-ból a Hungaroringen (Fotó: Árvai Károly)
Oscar Piastri nyerte meg a Formula–1-es Magyar Nagydíjat, ezzel első diadalát aratta a királykategóriában. A McLaren ausztrál versenyzője mögött csapattársa, Lando Norris ért célba, ám a csapat hibájából adódóan nem volt felhőtlen az öröm a két versenyző között. Lewis Hamilton Max Verstappennel akadt össze a hajrában, s harmadikként ért célba a Hungaroringen.

Lando Norris szerezte meg a pole pozíciót a Formula–1-es Magyar Nagydíj változékony időjárást hozó időmérőjén, míg mögötte a csapattársa, Oscar Piastri végzett, így a McLaren a 2012-es Brazil Grand Prix-t követően először várhatta mindkét autójával az első sorból a piros lámpák kialvását.

A brit, ausztrál kettős mögött a címvédő és az egyéni vb-összetettet nagy fölénnyel vezető Max Verstappen, valamint Carlos Sainz Jr. foglalhatott helyet, míg a tavalyi mogyoródi futamot a pole pozícióból váró, és hazánkban eddig nyolc alkalommal diadalmaskodó Lewis Hamilton az ötödik rajtkockából várhatta a futamot.

A Q3-ban piros zászlót előidéző Cunoda Juki megtarthatta a tizedik rajthelyét, mint ahogyan a Q1-ben hibázó Pérez is. Az utolsó helyen végző Pierre Gasly ugyanakkor a bokszutcából volt kénytelen elindulni, miután csapata külön engedély nélkül cserélt ki két motorkomponens-elemet az autójában.

Ami a gumistratégiát illeti, az első hat versenyző kivétel nélkül a közepes keverék mellett tette le a voksát, a negyedik sort kibérlő Aston Martin a lágyon, míg a kvalifikáción a Q1-ben búcsúzó Pérez, valamint George Russell a kemény gumikon kezdte el a futamot.

Az első hármas, vagyis Norris, Piastri és Verstappen egymás mellett érkezett meg az első kanyarba, a belső íven a brit,  külsőn a holland igyekezett elfordulni, míg az ausztrál kettejük között találta magát. A párharcból a második pozícióból induló Piastri jött ki a legjobban, mivel az élre állt, míg noha Verstappen a bukótérbe is kikényszerült, a két McLaren között tért vissza, ami azt jelentette, hogy a pole pozíciós Norris a harmadik helyre szorult vissza. Negyedikként az egy pozíciót javító Hamilton jött el, míg az első ötöst Alonso tette teljessé.

Az első kanyarban történtek megosztották a résztvevőket: Norris arra panaszkodott, hogy a Red Bull-os jogtalan előnyre tett szert, míg a holland azzal érvelt, hogy kiszorították őt a pályáról. A versenyirányítás hamarosan jelezte, megnézik közelebbről is az esetet, ám nem kellett tovább vizsgálódniuk, hiszen a „vörös bikák” nem vártak, és a holland inkább visszaadta a pozíciót Norrisnak a harmadik körben. 

 

Míg Piastri igyekezett elhúzni a csapattársa előtt, Verstappen Norrisra tapadt, míg hátrébb Sainz utasította maga mögé Fernando Alonsót és jött fel az ötödik pozícióba. A kerékcserék sora igencsak korán megkezdődött, a lágyon indulók közül többen már a 7. körben kiálltak új abroncsokért, miközben a keményen támadó Russell ekkor már a 12. helyen haladt.

Az élmezőnyből elsőként Hamilton döntött a kiállás mellett, a Mercedes ugyanis megpróbált elévágni Verstappennek. A hétszeres világbajnok a 16. körben jött ki új szett keményekért, őt két körrel később Norris is követte, majd egy körrel később Piastri is a bokszutca felé vette az irányt, miközben Verstappen egészen a 22. körig kitolta az első etapját. Az élre ekkor Charles Leclerc állt, mögötte Piastri, Norris, Hamilton és Verstappen sorrendben haladt az első ötös, vagyis bevált az „ezüstnyilak” taktikája. A verseny addigi leggyorsabb körét jegyző hétszeres világbajnok előnye akkor közel hét másodperc volt a címvédő előtt.

Verstappen a frissebb gumikon ugyanakkor elkezdte lopni a távolságot a Mercedes mögött, miközben Leclerc is megejtette a maga kiállását, így a két McLaren visszaállt az élre. A Red Bull hollandja a 30. körben már egészen közel férkőzött Hamiltonhoz, és a két korábbi rivális a 35. körben keményen össze is csapott, amikor előbbi elfékezte az egyes kanyarba menet. Bár a holland ekkor meg tudta előzni az Ezüstnyilat, kicsúszott a bukótérbe, így visszaállt közöttük az eredeti sorrend.

Verstappen ugyan nem adta fel, és a következő körökben folyamatosan tapadt a gumikon már küszködő Hamiltonra, a brit ellenállt, majd a 40. körben a bokszutca felé vette az irányt. A mercedesest Leclerc is követte, míg a McLaren-pilóták közül kissé meglepő módon a hátrébb haladó Norris jött ki előbb friss abroncsokért. A brit a 45. körben váltott kereket azzal a céllal, hogy visszaverje Hamilton esetleges elévágását. Ezt sikerült is elérnie a koraibb cserével, sőt, a 48. körben kiálló Piastrit is át tudta így ugrani, miközben a vezetést az etapját ezúttal is kitoló Verstappen vette át.

A háromszoros világbajnok az 50. körben váltott, ami újabb pozícióvesztéshez vezetett, hiszen Leclerc is beférkőzött elé, így a hollandnak az ötödik helyről kellett megkezdenie az utolsó etapját. Verstappen kerékcseréjével Norris állt az élre, a brit bő 3.5 másodperccel haladt Piastri előtt, mag a harmadik Hamilton lemaradása több mint 7 szekundum volt.

Míg a Mercedes előtt nagy volt tehát az űr, mögötte Leclerc szorosan tapadt rá, és a lila szektorokat jegyző Verstappen is nagy léptekben közeledett a kettősre. A rádión többedjére is elégedetlenkedő holland az 53. körben ért fel DRS-távolságon belülre a monacóira, így Hamilton mögött a Ferrari és a Red Bull is nyithatta a hátsó szárnyát.

Bár a hétszeres bajnok szorult helyzetbe is kerülhetett volna, a hármas közül pont az ő kezére játszott Verstappen megérkezése, hiszen lehetősége nyílt ellépni a visszapillantó tükrét szorgosan néző Leclerc előtt. Verstappen végül az 57. körben előzte meg a Ferrarit, Hamilton előnye ekkor két másodperc körül mozgott a Red Bull előtt.

Míg Verstappen korábbi bajnoki riválisát vette célba, fokozódott a helyzet a McLarennél is: a mérnöke ugyanis rászólt az élen álló Norrisra, hogy engedje el maga mellett a csapattársát, ám a brit jelezte, a csapatnak egyszerűen Piastrit kellett volna előbb kihívnia a bokszba. Norris a véleménye nyomatékosításául még növelte is az előnyét a márkatársa előtt, miközben mögöttük Hamilton és Verstappen talált újra egymásra.

A vb-éllovas a 61. körben érte utol a britet, és azonnal támadásba is lendült, ám a Mercedes visszaverte a Red Bull első próbálkozásait. Verstappen ugyanakkor nem vett vissza, a 63. körben újra bevetődött Hamilton mellé az egyes kanyarnál, de elfékezte magát, a két autó összeért, és a holland még fel is emelkedett a levegőbe. Noha a holland folytatni tudta, csak  a negyedik helyre előrelépő Leclerc mögött tudott visszatérni a nyomvonalra.

Eközben a McLarennél még tovább folytatódott a rádiózás, és noha Norris többször is kifejezte a nemtetszését a történésekkel kapcsolatban, és több mint hat másodpercre elhúzott a csapattársa előtt, a 68. körben visszavett, és elengedte maga mellett Piastrit. Az ausztrál végül 2.4 másodperccel szelte át Norris előtt a célvonalat, és aratta pályafutása első sikerét a Hungaroringen. Piastri a Formula–1 történetének 115. győztese, és a hatodik pilóta, aki Magyarországon ünnepelheti az első diadalát. A McLaren eközben a 49. kettős sikerét érte el, a wokingiak a 2021-es Olasz Nagydíj után zártak újra 1-2-ben. 

Harmadikként Hamiltont intette le a kockás zászló, a hétszeres világbajnok a 200. alkalommal állhatott fel a dobogóra. A negyedik Leclerc lett, míg Verstappen ötödikként ért célba, de a leintést követően jelenése lesz a sportfelügyelőknél, így kérdéses, megtarthatja-e a helyét. A hatodik helyen Sainz végzett, majd a két felkapaszkodó, Pérez és a verseny leggyorsabb körét jegyző Russell, valamint Cunoda és Stroll zárta a pontszerzők sorát. 

Folytatás jövő hétvégén Spa-Francorchamps-ban!

  1.Oscar PiastriausztrálMcLaren-Mercedes1:38.01.989
  2.Lando NorrisbritMcLaren-Mercedes2.141 mp h.
  3.Lewis HamiltonbritMercedes14.880 mp h.
  4.Charles LeclercmonacóiFerrari19.686 mp h.
  5.Max VerstappenhollandRed Bull-Honda RBPT21.349 mp h.
  6.Carlos Sainz Jr.spanyolFerrari23.073 mp h.
  7.Sergio PérezmexikóiRed Bull-Honda RBPT39.792 mp h.
  8.George RussellbritMercedes42.368 mp h.
  9.Cunoda JukijapánRB-Honda RBPT1:17.259 p h.
10.Lance StrollkanadaiAston Martin-Mercedes1:17.976 p h.
11.Fernando AlonsospanyolAston Martin-Mercedes1:22.460 p h.
12.Daniel RicciardoausztrálRB-Honda RBPT1 kör h.
13.Nico HülkenbergnémetHaas-Ferrari1 kör h.
14.Alexander AlbonthaiföldiWilliams-Mercedes1 kör h.
15.Kevin MagnussendánHaas-Ferrari1 kör h.
16.Valtteri BottasfinnSauber-Ferrari1 kör h.
17.Logan SargeantamerikaiWilliams-Mercedes1 kör h.
18.Esteban OconfranciaAlpine-Renault1 kör h.
19.Csou Kuan-jükínaiSauber-Ferrari1 kör h.
 KIESETT  MEGTETT KÖR
 Pierre GaslyfranciaAlpine-Renault33
a magyar nagydíj végeredménye

 

 PILÓTAGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSLGYKPONT
  1.Max Verstappen    78132265
  2.Lando Norris    17111189
  3.Charles Leclerc    1511-162
  4.Carlos Sainz Jr.    15111154
  5.Oscar Piastri    1312-149
  6.Lewis Hamilton    12122125
  7.Sergio Pérez    -3102124
  8.George Russell    12112116
  9.Fernando Alonso    --71  45
10.Lance Stroll    --5-  24
11.Nico Hülkenberg    --6-  22
11.Cunoda Juki    --7-  22
13.Daniel Ricciardo    --3-  11
14.Oliver Bearman    --1-    6
15.Pierre Gasly    - -4-    6
16.Kevin Magnussen    --2-    5
17.Alexander Albon    --2-    4
18.Esteban Ocon    --3-    3
a világbajnokság állása
  1.Red Bull-Honda RBPT389
  2.McLaren-Mercedes338
  3.Ferrari322
  4.Mercedes241
  5.Aston Martin-Mercedes  69
  6.RB-Honda RBPT  33
  7.Haas-Ferrari  27
  8.Alpine-Renault    9
  9.Williams-Mercedes    4
10.Sauber-Ferrari    0  
konstruktőrök

 

39. MAGYAR NAGYDÍJ
Július 19., PÉNTEK
1. szabadedzés1. Sainz 1:18.713
2. szabadedzés1. Norris 1:17.788
Július 20., SZOMBAT
3. szabadedzés1. Norris 1:16.098
Időmérő1. Norris 1:15.227
Július 21., VASÁRNAP
A verseny (70 kör, 306.63 km) rajtja:1. Piastri, 2. Norris, 3. Hamilton
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Belga Nagydíj, Spa-FrancorchampsJúlius 28., 15.00
Holland Nagydíj, ZandvoortAugusztus 25., 15.00
Olasz Nagydíj, MonzaSzeptember 1., 15.00

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik