Lando Norris szerezte meg a pole pozíciót a Formula–1-es Magyar Nagydíj változékony időjárást hozó időmérőjén, míg mögötte a csapattársa, Oscar Piastri végzett, így a McLaren a 2012-es Brazil Grand Prix-t követően először várhatta mindkét autójával az első sorból a piros lámpák kialvását.
A brit, ausztrál kettős mögött a címvédő és az egyéni vb-összetettet nagy fölénnyel vezető Max Verstappen, valamint Carlos Sainz Jr. foglalhatott helyet, míg a tavalyi mogyoródi futamot a pole pozícióból váró, és hazánkban eddig nyolc alkalommal diadalmaskodó Lewis Hamilton az ötödik rajtkockából várhatta a futamot.
A Q3-ban piros zászlót előidéző Cunoda Juki megtarthatta a tizedik rajthelyét, mint ahogyan a Q1-ben hibázó Pérez is. Az utolsó helyen végző Pierre Gasly ugyanakkor a bokszutcából volt kénytelen elindulni, miután csapata külön engedély nélkül cserélt ki két motorkomponens-elemet az autójában.
Ami a gumistratégiát illeti, az első hat versenyző kivétel nélkül a közepes keverék mellett tette le a voksát, a negyedik sort kibérlő Aston Martin a lágyon, míg a kvalifikáción a Q1-ben búcsúzó Pérez, valamint George Russell a kemény gumikon kezdte el a futamot.
Az első hármas, vagyis Norris, Piastri és Verstappen egymás mellett érkezett meg az első kanyarba, a belső íven a brit, külsőn a holland igyekezett elfordulni, míg az ausztrál kettejük között találta magát. A párharcból a második pozícióból induló Piastri jött ki a legjobban, mivel az élre állt, míg noha Verstappen a bukótérbe is kikényszerült, a két McLaren között tért vissza, ami azt jelentette, hogy a pole pozíciós Norris a harmadik helyre szorult vissza. Negyedikként az egy pozíciót javító Hamilton jött el, míg az első ötöst Alonso tette teljessé.
Az első kanyarban történtek megosztották a résztvevőket: Norris arra panaszkodott, hogy a Red Bull-os jogtalan előnyre tett szert, míg a holland azzal érvelt, hogy kiszorították őt a pályáról. A versenyirányítás hamarosan jelezte, megnézik közelebbről is az esetet, ám nem kellett tovább vizsgálódniuk, hiszen a „vörös bikák” nem vártak, és a holland inkább visszaadta a pozíciót Norrisnak a harmadik körben.
Míg Piastri igyekezett elhúzni a csapattársa előtt, Verstappen Norrisra tapadt, míg hátrébb Sainz utasította maga mögé Fernando Alonsót és jött fel az ötödik pozícióba. A kerékcserék sora igencsak korán megkezdődött, a lágyon indulók közül többen már a 7. körben kiálltak új abroncsokért, miközben a keményen támadó Russell ekkor már a 12. helyen haladt.
Az élmezőnyből elsőként Hamilton döntött a kiállás mellett, a Mercedes ugyanis megpróbált elévágni Verstappennek. A hétszeres világbajnok a 16. körben jött ki új szett keményekért, őt két körrel később Norris is követte, majd egy körrel később Piastri is a bokszutca felé vette az irányt, miközben Verstappen egészen a 22. körig kitolta az első etapját. Az élre ekkor Charles Leclerc állt, mögötte Piastri, Norris, Hamilton és Verstappen sorrendben haladt az első ötös, vagyis bevált az „ezüstnyilak” taktikája. A verseny addigi leggyorsabb körét jegyző hétszeres világbajnok előnye akkor közel hét másodperc volt a címvédő előtt.
Verstappen a frissebb gumikon ugyanakkor elkezdte lopni a távolságot a Mercedes mögött, miközben Leclerc is megejtette a maga kiállását, így a két McLaren visszaállt az élre. A Red Bull hollandja a 30. körben már egészen közel férkőzött Hamiltonhoz, és a két korábbi rivális a 35. körben keményen össze is csapott, amikor előbbi elfékezte az egyes kanyarba menet. Bár a holland ekkor meg tudta előzni az Ezüstnyilat, kicsúszott a bukótérbe, így visszaállt közöttük az eredeti sorrend.
Verstappen ugyan nem adta fel, és a következő körökben folyamatosan tapadt a gumikon már küszködő Hamiltonra, a brit ellenállt, majd a 40. körben a bokszutca felé vette az irányt. A mercedesest Leclerc is követte, míg a McLaren-pilóták közül kissé meglepő módon a hátrébb haladó Norris jött ki előbb friss abroncsokért. A brit a 45. körben váltott kereket azzal a céllal, hogy visszaverje Hamilton esetleges elévágását. Ezt sikerült is elérnie a koraibb cserével, sőt, a 48. körben kiálló Piastrit is át tudta így ugrani, miközben a vezetést az etapját ezúttal is kitoló Verstappen vette át.
A háromszoros világbajnok az 50. körben váltott, ami újabb pozícióvesztéshez vezetett, hiszen Leclerc is beférkőzött elé, így a hollandnak az ötödik helyről kellett megkezdenie az utolsó etapját. Verstappen kerékcseréjével Norris állt az élre, a brit bő 3.5 másodperccel haladt Piastri előtt, mag a harmadik Hamilton lemaradása több mint 7 szekundum volt.
Míg a Mercedes előtt nagy volt tehát az űr, mögötte Leclerc szorosan tapadt rá, és a lila szektorokat jegyző Verstappen is nagy léptekben közeledett a kettősre. A rádión többedjére is elégedetlenkedő holland az 53. körben ért fel DRS-távolságon belülre a monacóira, így Hamilton mögött a Ferrari és a Red Bull is nyithatta a hátsó szárnyát.
Bár a hétszeres bajnok szorult helyzetbe is kerülhetett volna, a hármas közül pont az ő kezére játszott Verstappen megérkezése, hiszen lehetősége nyílt ellépni a visszapillantó tükrét szorgosan néző Leclerc előtt. Verstappen végül az 57. körben előzte meg a Ferrarit, Hamilton előnye ekkor két másodperc körül mozgott a Red Bull előtt.
Míg Verstappen korábbi bajnoki riválisát vette célba, fokozódott a helyzet a McLarennél is: a mérnöke ugyanis rászólt az élen álló Norrisra, hogy engedje el maga mellett a csapattársát, ám a brit jelezte, a csapatnak egyszerűen Piastrit kellett volna előbb kihívnia a bokszba. Norris a véleménye nyomatékosításául még növelte is az előnyét a márkatársa előtt, miközben mögöttük Hamilton és Verstappen talált újra egymásra.
A vb-éllovas a 61. körben érte utol a britet, és azonnal támadásba is lendült, ám a Mercedes visszaverte a Red Bull első próbálkozásait. Verstappen ugyanakkor nem vett vissza, a 63. körben újra bevetődött Hamilton mellé az egyes kanyarnál, de elfékezte magát, a két autó összeért, és a holland még fel is emelkedett a levegőbe. Noha a holland folytatni tudta, csak a negyedik helyre előrelépő Leclerc mögött tudott visszatérni a nyomvonalra.
Eközben a McLarennél még tovább folytatódott a rádiózás, és noha Norris többször is kifejezte a nemtetszését a történésekkel kapcsolatban, és több mint hat másodpercre elhúzott a csapattársa előtt, a 68. körben visszavett, és elengedte maga mellett Piastrit. Az ausztrál végül 2.4 másodperccel szelte át Norris előtt a célvonalat, és aratta pályafutása első sikerét a Hungaroringen. Piastri a Formula–1 történetének 115. győztese, és a hatodik pilóta, aki Magyarországon ünnepelheti az első diadalát. A McLaren eközben a 49. kettős sikerét érte el, a wokingiak a 2021-es Olasz Nagydíj után zártak újra 1-2-ben.
Harmadikként Hamiltont intette le a kockás zászló, a hétszeres világbajnok a 200. alkalommal állhatott fel a dobogóra. A negyedik Leclerc lett, míg Verstappen ötödikként ért célba, de a leintést követően jelenése lesz a sportfelügyelőknél, így kérdéses, megtarthatja-e a helyét. A hatodik helyen Sainz végzett, majd a két felkapaszkodó, Pérez és a verseny leggyorsabb körét jegyző Russell, valamint Cunoda és Stroll zárta a pontszerzők sorát.
Folytatás jövő hétvégén Spa-Francorchamps-ban!
1. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:38.01.989 |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 2.141 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 14.880 mp h. |
4. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 19.686 mp h. |
5. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda RBPT | 21.349 mp h. |
6. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 23.073 mp h. |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda RBPT | 39.792 mp h. |
8. | George Russell | brit | Mercedes | 42.368 mp h. |
9. | Cunoda Juki | japán | RB-Honda RBPT | 1:17.259 p h. |
10. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:17.976 p h. |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:22.460 p h. |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | RB-Honda RBPT | 1 kör h. |
13. | Nico Hülkenberg | német | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
15. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Valtteri Bottas | finn | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Logan Sargeant | amerikai | Williams-Mercedes | 1 kör h. |
18. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 1 kör h. |
19. | Csou Kuan-jü | kínai | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
KIESETT | MEGTETT KÖR | |||
Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 33 |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 7 | 8 | 13 | 2 | 265 |
2. | Lando Norris | 1 | 7 | 11 | 1 | 189 |
3. | Charles Leclerc | 1 | 5 | 11 | - | 162 |
4. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 5 | 11 | 1 | 154 |
5. | Oscar Piastri | 1 | 3 | 12 | - | 149 |
6. | Lewis Hamilton | 1 | 2 | 12 | 2 | 125 |
7. | Sergio Pérez | - | 3 | 10 | 2 | 124 |
8. | George Russell | 1 | 2 | 11 | 2 | 116 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 7 | 1 | 45 |
10. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 24 |
11. | Nico Hülkenberg | - | - | 6 | - | 22 |
11. | Cunoda Juki | - | - | 7 | - | 22 |
13. | Daniel Ricciardo | - | - | 3 | - | 11 |
14. | Oliver Bearman | - | - | 1 | - | 6 |
15. | Pierre Gasly | - | - | 4 | - | 6 |
16. | Kevin Magnussen | - | - | 2 | - | 5 |
17. | Alexander Albon | - | - | 2 | - | 4 |
18. | Esteban Ocon | - | - | 3 | - | 3 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 389 |
2. | McLaren-Mercedes | 338 |
3. | Ferrari | 322 |
4. | Mercedes | 241 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 69 |
6. | RB-Honda RBPT | 33 |
7. | Haas-Ferrari | 27 |
8. | Alpine-Renault | 9 |
9. | Williams-Mercedes | 4 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |
39. MAGYAR NAGYDÍJ | |
Július 19., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Sainz 1:18.713 |
2. szabadedzés | 1. Norris 1:17.788 |
Július 20., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Norris 1:16.098 |
Időmérő | 1. Norris 1:15.227 |
Július 21., VASÁRNAP | |
A verseny (70 kör, 306.63 km) rajtja: | 1. Piastri, 2. Norris, 3. Hamilton |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps | Július 28., 15.00 |
Holland Nagydíj, Zandvoort | Augusztus 25., 15.00 |
Olasz Nagydíj, Monza | Szeptember 1., 15.00 |