A veterán német az F1 történetében a 12. versenyző, akit verseny közben, a fekete zászló lengetésével zártak ki a futamról. Legutóbb 17 éve került elő egy Formula–1-es versenyen ez a színű zászló: a 2007-es Kanadai Nagydíjon, rögtön kétszer is, de erről bővebben majd lentebb, haladjunk időrendben.
A versenyzők kizárását jelentő fekete zászló először 1969-ban került elő, és nem csak az első előkerülése miatt volt történelmi, hanem az előkerülés oka miatt is. A hatvanas évek végén három Kanadai Nagydíjon szereplő Al Pease-nek az 1969-es versenyen nagyjából fél távnál azért lengették meg a feketét, mert túl lassú volt: az éllovasok már a 46. körüket teljesítették, amikor a 22. körét befejező Pease-t kiintették – két évvel korábban legalább befejezte a kanadai futamot, igaz, értékelhetetlen volt a teljesítménye, ugyanis 43 kört kapott a győztestől.
A következő fekete zászlóra nyolc évet kellett várni, és mai szemmel nézve szintén abszurdnak tekinthető okból volt rá szükség. Az egyetlen futamra nevező német Hans Heyernek esélye sem volt a gyenge Penske csapat második számú autójával kvalifikálni az 1977-es Német Nagydíjra, a versenyre harmadik számú tartaléknak számított, vagyis csak akkor indulhatott volna el a futamon, ha előzőleg hárman bejelentik, hogy nem állnak rajthoz. Végül csak ketten tették ezt meg, hősünket viszont ez különösebben nem érdekelte, és egy rajtbaleset okozta zűrzavart kihasználva a bokszból a mezőny után eredt. A kilencedik körben aztán elromlott a váltója, és csak ekkor tűnt fel a szervezőknek, hogy ott sem kéne lennie a németnek, úgyhogy gyorsan jött is a fekete. Ezzel egyébként Heyer máig egyedülálló módon ugyanarról a versenyről gyűjtött be „nem kvalifikált” (DNQ), „nem fejezte be” (DNF) és „kizárva” (DSQ) minősítést.
A harmadik fekete zászlós versenyző az első duplázó ebben a műfajban: az olasz Elio de Angelist az 1981-es Brit Nagydíjon a sárga zászló figyelmen kívül hagyása miatt zárták ki először, majd az 1985-ös Ausztrál Nagydíjon szabálytalan rajt miatt lengették meg a fekete zászlót neki – a felvezető kört késve teljesítette, s a mezőny vége helyett a saját helyéről startolt.
A negyedik kizárt versenyző listánk első világbajnoka: a regnáló bajnok Alain Prost az 1986-os Olasz Nagydíjon ismerte meg a fekete zászlót, amikor a felvezető kör után ült át a tartalékautóba – más kérdés, hogy kizárása után a boksz felé haladva a motorja megadta magát.
A sorban következő fekete zászlós büntetés az addigi legnagyobb visszhangot váltotta ki mind közül: az 1988-as idénynyitó Brazil Nagydíjon a McLarennél bemutatkozó Ayrton Sennát hasonló okok miatt szórták ki, mint Prostot. A későbbi háromszoros bajnok legenda a hazai közönsége előtt a felvezető kör után ült át a tartalékautóba, s a bokszból rajtolva 20 kör alatt visszajött a második helyre, végül fél távhoz közeledve zárták ki.
Az újabb fekete zászlót egy újabb – későbbi – világbajnok, Nigel Mansell kapta, mert az 1989-es Portugál Nagydíjon éllovasként kerékcserére érkezve elvétette csapata garázsát a bokszban a verseny alatt, s nemes egyszerűséggel visszatolatott a szerelőihöz. Gyorsan érkezett is a fekete zászló a brit oroszlánnak, ám ő visszatért a pályára, s az első kanyarban össze is ütközött Sennával, ami mindkettejük kiesését eredményezte.
A máig utolsó, fekete zászlóval kiintett világbajnok Michael Schumacher volt, akit első vb-címe évében, 1994-ben a Brit Nagydíjon ismertettek meg a fekete zászlóval a stewardok, ám erről ő nem vett tudomást. A versenyen két felvezető kört kellett megtennie a mezőnynek, és Schumacher mindkét kör alatt kétszer is megelőzte a pole pozícióból rajtoló Damon Hillt, ezért a későbbi hétszeres bajnok 5 másodperces stop and go büntetést kapott. Ezt viszont nem töltötte le, ezért feketével kizárták, ám ezt sem vette figyelembe, hanem végigment a versenyen a második helyen befutva. Ezt az eredményét törölték, majd két futamról eltiltották.
Hét évet kellett várni a következő feketére, a 2001-es Osztrák Nagydíjon Jarno Trulli kapta. Történt, hogy a rajtnál több autó a rajtrácson ragadt műszaki okokból, köztük Trulli is, ezért beküldték a biztonsági autót, hogy ki lehessen üríteni a rajtrácsot. A harmadik körben új rajtra állt fel a mezőny, és az olasz – Nick Heidfelddel együtt – bokszutcából indulhatott. Trullinak végül a 14. körben mutatták fel a fekete zászlót, mert úgy hajtott be a bokszutcába, hogy az még piros lámpával zárva volt.
Valamivel több mint három év múlva lépett színre a második duplázó a fekete zászlósok mezőnyében: Juan Pablo Montoya a 2004-es Amerikai Nagydíjon kapta az első, a következő évi Kanadai Nagydíjon a második fekete zászlós kizárását. A kolumbiai előbb a felvezető kör kezdete után ült át a tartalékautóba, igaz, aztán az 57. körig versenyezhetett, mire megszülték a döntést, hogy jár a fekete a cseréért – ez is közrejátszott abban, hogy Baumgartner Zsolt végül pontszerzőként a 8. helyen érhetett célba.
Egy év múlva Kanadában Montoya egy biztonsági autós fázis alatt nem vette figyelembe a piros lámpát a bokszutca végén, s úgy tért vissza a pályára – jött is a menetrendszerű fekete. Kanadának egyébként lehet valami különleges kapcsolata a fekete zászlóval, mert messze itt került elő legtöbb alkalommal, összesen négyszer, ráadásul a 2007-es futamon kétszer is. Az ok nem különösen formabontó: Felipe Massa és Giancarlo Fisichella szintén nem hatódtak meg amiatt, hogy piros volt a lámpa a bokszutca végén, amikor Adrian Sutil kiesése miatt a pályán volt a biztonsági autó. Ez volt az a versenyen, amely nem elsősorban a dupla fekete zászlóról, sokkal inkább Robert Kubica óriási balesetéről és Lewis Hamilton első győzelméről maradt emlékezetes.
Ez tehát a fekete zászló Formula–1-es felbukkanásainak története, amelyet vasárnap Nico Hülkenberg írt tovább...
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda RBPT | 2:06.54.430 |
2. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 19.477 mp h. |
3. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 22.532 mp h. |
4. | George Russell | brit | Mercedes | 23.265 mp h. |
5. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 30.177 mp h. |
6. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 31.372 mp h. |
7. | Cunoda Juki | japán | RB-Honda RBPT | 42.056 mp h. |
8. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 44.943 mp h. |
9. | Liam Lawson | új-zélandi | RB-Honda RBPT | 50.452 mp h. |
10. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 50.753 mp h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda RBPT | 51.531 mp h. |
12. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 57.085 mp h. |
13. | Valtteri Bottas | finn | Sauber-Ferrari | 1:03.588 p h. |
14. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:18.049 p h. |
15. | Csou Kuan-jü | kínai | Sauber-Ferrari | 1:19.649 p h. |
16. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 31 kör h. |
KIESETT | MEGTETT KÖR | |||
Franco Colapinto | argentin | Williams-Mercedes | 30 | |
Nico Hülkenberg | német | Haas-Ferrari | 30 (kizárva) | |
Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 0 | |
Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 0 |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 8 | 12 | 20 | 3 | 393 |
2. | Lando Norris | 3 | 11 | 19 | 4 | 331 |
3. | Charles Leclerc | 3 | 10 | 19 | 1 | 307 |
4. | Oscar Piastri | 2 | 7 | 20 | - | 262 |
5. | Carlos Sainz Jr. | 2 | 7 | 17 | 1 | 244 |
6. | George Russell | 2 | 3 | 19 | 2 | 192 |
7. | Lewis Hamilton | 2 | 3 | 19 | 2 | 190 |
8. | Sergio Pérez | - | 3 | 15 | 3 | 151 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 12 | 1 | 62 |
10. | Nico Hülkenberg | - | - | 8 | - | 31 |
11. | Cunoda Juki | - | - | 8 | - | 28 |
12. | Pierre Gasly | - | 1 | 6 | - | 26 |
13. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 24 |
14. | Esteban Ocon | - | 1 | 5 | 1 | 23 |
15. | Kevin Magnussen | - | - | 5 | - | 14 |
16. | Alexander Albon | - | - | 4 | - | 12 |
17. | Daniel Ricciardo | - | - | 4 | - | 12 |
18. | Oliver Bearman | - | - | 2 | - | 7 |
19. | Franco Colapinto | - | - | 2 | - | 5 |
20. | Liam Lawson | - | - | 1 | - | 4 |
1. | McLaren-Mercedes | 593 |
2. | Ferrari | 557 |
3. | RB-Honda RBPT | 544 |
4. | Mercedes | 382 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 86 |
6. | Alpine-Renault | 49 |
7. | Haas-Ferrari | 46 |
8. | RB-Honda RBPT | 44 |
9. | Williams-Mercedes | 17 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |