Ha az Aston Martin nagyágyúi közül bárkit megkérdezünk, mi győzte meg őket a csatlakozásról, kapásból rávágják: Lawrence Stroll ügyvezető elnök elkötelezettsége, profizmusa és szenvedélye. És valóban, a kanadai milliárdos lenyűgöző szisztematikussággal építi a silverstone-i csapatot mind infrastrukúra, mind emberi erőforrás terén, ami a 2026-os új technikai érára tökéletes gépezetté érhet össze – egy nem is olyan apró porszemmel a fogaskerekek között…
A pragmatikus, sikerorientált, célratörő üzletembernek ugyanis van egy másik énje: az érző szívű apa, aki nem hajlandó belátni, hogy az általa irányított szervezetben a leggyengébb láncszem éppen fia, Lance. Tulajdonképpen az egész F1-es kalandba miatta vágott bele azzal a vízióval, hogy a fiú egy nap majd világbajnok lesz, a koncepció azonban egyelőre erősen recseg-ropog, és nem igazán látszik, mitől változna a helyzet.
A 26 éves versenyző 2017-ben mutatkozott be a topkategóriában a Williams színeiben, majd amikor édesapja két évvel később megvásárolta a csődbe jutó Force Indiát, nem is lehetett kérdés, ki foglalja el az egyik pilótafülkét – és ez azóta sem képezi vita tárgyát. Stroll összességében nem tartozik a reménytelen fizetős pilóták közé, mert legjobb napjain képes megvillanni, ám mintha ezekből egyre kevesebb lenne. Három dobogós helyezését 2017 és 2020 között érte el, a pole pozícióját szintén 2020-ban, és bár nyilván az ő teljesítménye is függ az autóétól, az elmúlt években semmi különöset sem mutatott, sőt.
Amióta Fernando Alonso 2023-ban csatlakozott az Aston Martinhoz, a főnök fiának tulajdonképpen momentumai sincsenek, és ez mintha az amúgy sem erős motivációját is tovább gyengítette volna. Tavaly a csapat mind a nyolc dobogós helyezését a veterán spanyol jegyezte, aki az esetek döntő többségében azóta is gyorsabb nála mind az időmérőkön, mind pedig a versenyeken. Stroll eközben szépen elvegetál a középmezőnyben, sőt, a júliusi Magyar Nagydíj óta már a pontszerzők közé sem tudja beverekedni magát.
Az interjúk során akár pozitívumokról, akár negatívumokról kérdezik, egykedvűen, szűkszavúan válaszol, csapatrádiós kommunikációjában pedig sokszor kifejezetten arrogáns hangnemet üt meg versenymérnökével – aki többi kollégájához hasonlóan az édesapja beosztottja. Bár a tavalyi idénykezdet során kivívta az F1-es közeg elismerését, amikor biciklis balesete után még törött csontokkal is vállalta az indulást, azóta nem sok jelét mutatja a lelkesedésnek, pedig tucatnyian pályáznak a helyére.
A fiatalok épp az elmúlt másfél-két évben bizonyították, hogy a mély vízbe dobva is képesek boldogulni, reálisan viszont csak 19 ülésre fenhetik a fogukat, Stroll helye ugyanis gyenge eredményei és megkérdőjelezhető motivációja ellenére is betonbiztos. A mélypontot valószínűleg a múlt hétvégi brazíliai produkciója jelentette, amikor nem csupán kicsúszott a verseny előtti felvezető körön, de aztán ahelyett, hogy visszatolatott volna a pályára, inkább egyenesen belehajtott a felázott kavicságyba, ahol a fizika törvényeinek megfelelően elásta autóját.
Értelmezhetetlen hiba olyan versenyzőtől, akinek a legmodernebb gyárban hamarosan az F1-történelem legsikeresebb tervezőmérnöke, Adrian Newey alkotja meg az autóját, amelyben a bivalyerős Honda-motor dolgozik majd. Ebből is látszik, micsoda félelmetes sikergépezet van kialakulóban az Aston Martinnál, ahol viszont a porszemet nem hajlandók kiszedni a fogaskerekek közül. Lawrence Stroll ugyanis hiába hűvös profi, elsősorban azért mégiscsak elfogult édesapa.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 7 | 11 | 19 | 2 | 362 |
2. | Lando Norris | 3 | 11 | 18 | 4 | 315 |
3. | Charles Leclerc | 3 | 10 | 18 | 1 | 291 |
4. | Oscar Piastri | 2 | 7 | 19 | - | 251 |
5. | Carlos Sainz Jr. | 2 | 7 | 17 | 1 | 240 |
6. | Lewis Hamilton | 2 | 3 | 18 | 2 | 189 |
7. | George Russell | 1 | 4 | 17 | 2 | 177 |
8. | Sergio Pérez | - | 3 | 15 | 3 | 150 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 11 | 1 | 62 |
10. | Nico Hülkenberg | - | - | 8 | - | 31 |
11. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 24 |
12. | Cunoda Juki | - | - | 7 | - | 22 |
13. | Kevin Magnussen | - | - | 5 | - | 14 |
14. | Alexander Albon | - | - | 4 | - | 12 |
15. | Daniel Ricciardo | - | - | 4 | 1 | 12 |
16. | Pierre Gasly | - | - | 5 | - | 9 |
17. | Oliver Bearman | - | - | 2 | - | 7 |
18. | Franco Colapinto | - | - | 2 | - | 5 |
19. | Esteban Ocon | - | - | 4 | 1 | 5 |
20. | Liam Lawson | - | - | 1 | - | 2 |
1. | McLaren-Mercedes | 566 |
2. | Ferrari | 537 |
3. | RB-Honda RBPT | 512 |
4. | Mercedes | 366 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 86 |
6. | Haas-Ferrari | 46 |
7. | RB-Honda RBPT | 36 |
8. | Williams-Mercedes | 17 |
9. | Alpine-Renault | 14 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |