Évek óta jelenti az egyik legforróbb témát a Red Bull második számú ülése, hiszen rendre óriási különbség rajzolódik ki a csapat két versenyzője között. Noha Sergio Pérez viszonylag hosszú időn keresztül szolgált Max Verstappen mellett, és együtt konstruktőri címre is vezették az istállót, miközben néhány alkalommal megvillant, és dobogós helyezéseket is gyűjtött, már jóval a tényleges tavalyi távozása előtt is arról szóltak a hírek, mikor váltják le.
A „vörös bikák” végül az előző év végén elégelték meg a kialakult helyzetet, s azzal a céllal választották Liam Lawsont a mexikói helyére, hogy ő kiegyensúlyozottabb teljesítményt tud hozni, miközben nem veszélyezteti a házon belüli nyugodt légkört. Az osztrák alakulatot már akkor több kritika érte a döntése miatt, hiszen többedszer mellőzte a testvércsapatnál évek óta versenyző Cunoda Jukit, aki amellett, hogy jóval tapasztaltabb az új-zélandinál, 2024-re sokat fejlődött, és összességében jobbnak is bizonyult Lawsonnál a közösen eltöltött idő során.
Mindezek tükrében nem meglepő, hogy már az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon nagy figyelem kísérte a Red Bull-pilóták egymáshoz viszonyított teljesítményét, ami miatt kétségkívül nagy nyomás nehezedett Lawson vállára is. Az új-zélandi nem is kezdett jó formában: míg csapattársa, Verstappen a fő esélyes McLaren első számú üldözője volt, és a kaotikus futam után felállhatott a dobogó második fokára, ő már az időmérő első szakaszában búcsúzott, amit autótörés követett vasárnap.
Lawsonnak aztán Kínában sem sikerült javítania, sőt, még inkább visszaesett, hiszen a sprintidőmérőn és a hagyományos kvalifikáción is a huszadik, vagyis az utolsó helyen zárt, majd a bokszutcából rajtolva úgy is a pontzónán kívül maradt, hogy előle három vetélytársát kizárták utólag.
Már az első két Grand Prix közötti rövid időben is számos kritika érte Lawson teljesítményét, illetve elsősorban a „vörös bikák” választását. Az ítélkezők között volt a McLaren ügyvezető igazgatója, Zak Brown is, aki egyenesen kijelentette, a remek formában kezdő Cunádanak kellene helyet foglalnia Verstappen mellett, miközben megjegyezte, a Red Bulltól nem állnak messze a furcsa döntések pilótafronton.
Az új-zélandi sanghaji mélyrepülése és Cunoda újabb remeklése után így érthető módon még inkább kereszttűzben találta magát az osztrák alakulat, s a szombati időmérő óta az jelenti a fő beszédtémát, hogy már a soron következő Japán Nagydíj előtt megtörténik a versenyzőcsere. Már akkor árulkodó volt, hogy az esetleges leváltás lehetőségét a csapatfőnök, Christian Horner és a tanácsadó, Helmut Marko sem tagadta, miközben maga Lawson is elismerte, nem elég jó a teljesítménye, és nem hülye, tudja, hogy ha nem javít, akkor nem lesz maradása.
Ugyan többször is időt kért, és jelezte, várja már a szuzukai hétvégét, hiszen végre olyan terepen versenyezhet, amely ismerős számára, egybehangzó sajtóértesülések szerint erre a Red Bull színeiben már nem lesz lehetősége, mivel az osztrákok mindössze két nagydíj után lecserélik Cunodára, s a források szerint teszik mindezt úgy, hogy Verstappen Lawson megtartása mellett kardoskodott.
SZEMLÉLETES STATISZTIKA |
Verstappen az elmúlt húsz versenyhétvégén 337 pontot gyűjtött, míg csapattársai (Pérez és Lawson) összesen 49 pontot szereztek, ebből is kivétel nélkül valamennyi az előző év végén elküldött mexikói nevéhez fűződik. |
A címvédő már a kínai sprinthétvége folyamán is utalt rá, nem a csapattársa személyével van gond, hanem a kocsival, hiszen sokkal könnyebb vezetni a Racing Bullst, mint a Red Bullt, s egyúttal csapata döntését is megvédte, amikor kijelentette, tavaly nem volt olyan nagy különbség Lawson és Cunoda között, máskülönben nem az új-zélandi kapta volna meg a lehetőséget. Ha mindez igaz, még nagyobb táptalajt biztosít a holland jövőjét és esetleges távozását firtató híreszteléseknek. Időnként fel-felerősödnek azok a hangok, hogy Verstappen nem tölti ki a 2028 végéig szóló szerződését, s a Mercedes mellett az Adrian Newey-val erősítő Aston Martinnal is szóba hozták.
Bár jelenleg az utóbbi tűnik a járhatóbb útnak, üresedés adott esetben a németeknél is lehet, hiszen George Russell és Andrea Kimi Antonelli kontraktusa is lejár az idei év végén. Noha egyelőre egyikük teljesítménye sem indokolná a leváltását, az már jó ideje köztudott, hogy Toto Wolff szeretné a soraikban tudni Verstappent, s a McLaren ügyvezető igazgatója szerint is a Mercedes lesz a holland következő állomása, méghozzá már a nagy szabályváltoztatásokat hozó éra első évében, 2026-ban.
Míg Verstappen a pletykák szerint nem elégedett, a Red Bullt motorral ellátó Honda végre elérhette a célját, hiszen már jó ideje dolgozik azon, hogy Cunoda lehetőséghez jusson az első számú istállónál. A De Limburger arról számolt be, hogy a japán motorgyártó már a Racing Bullsnak is tízmillió dollárt fizet az ülésért, és most a „vörös bikáknak" is kész több millió dollárt adni a japán versenyző szerepléséért. Ebből a szempontból még inkább érthető, miért nem kap több időt Lawson, és történik meg a csere pont most, hiszen Cunoda így a Honda saját pályáján, hazai közönség előtt mutatkozhatna be Red Bull-színekben.
A japán motorgyártó szervezésében ráadásul nagyszabású esemény is meg fogja előzni a Japán GP-t: a Racing Bulls és a Red Bull pilótái szerdán Tokióban teszik tiszteletüket. Ha minden a várakozások szerint alakul, az lesz Cunoda első hivatalos fellépése a „vörös bikákkal". Ő először a tavalyi évadzáró viadalt követő teszten próbálhatta ki a Red Bullt, az osztrák csapat azt követően tartalék pilótának is kijelölte Cunodát.
A Red Bull egyelőre nem erősítette meg a sajtóban megjelent híreket, ha minden igaz, bejelentés még ezen a héten várható.
CUNODA LENNE VERSTAPPEN HATODIK CSAPATTÁRSA A RED BULLNÁL |
A „vörös bikáknál" 2016-ban bemutatkozó Verstappen mellett több versenyző pályafutása is derékba tört, vagy az osztrákok „védőhálóján" túl, többnyire kisebb csapatoknál folytatódott csak. A holland mellett egyedül az első márkatárs, Daniel Ricciardo állta a sarat, ám az ausztrál leváltása óta nem alakult ki csata házon belül. Verstappen mellett mindössze tizenkét futamig húzta ki Pierre Gasly, akit Alexander Albon követett a sorban. A thaiföldi az első közös év soron egészen jól szerepelt, ám a következőben már jóval nagyobb különbség alakult ki, ami újabb pilótacserére sarkallta a Red Bullt. A holland új márkatársa Pérez lett, aki annak ellenére maradhatott a helyén egészen 2024 végéig, hogy rendre jócskán kikapott a csapattársától – a hírek szerint a mexikói maradása mellett többször is kiállt a 2021 és 2024 között sorozatban négy egyéni címet szerző Verstappen. Pérez helyére Lawson léptették elő, ám az új-zélandinak a jelek szerint mindössze két futamhétvége után távoznia kell. |
18. KÍNAI NAGYDÍJ | |
MÁRCIUS 21., PÉNTEK | |
Szabadedzés | 1. Norris 1:31.504 |
Sprintidőmérő | 1. Hamilton 1:30.849 |
MÁRCIUS 22., SZOMBAT | |
Sprintverseny | 1. Hamilton, 2. Piastri, 3. Verstappen |
Időmérő | 1. Piastri 1:30.641 |
MÁRCIUS 23., VASÁRNAP | |
A verseny | 1. Piastri, 2. Norris, 3. Russell |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Japán Nagydíj, Szuzuka | április 6., 7.00 |
Bahreini Nagydíj, Szahír | április 13., 17.00 |
Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsidda | április 20., 19.00 |