Az FIA két kiskaput is bezárt a szabálykönyvben a 2025-ös idény előtt

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.03.04. 14:07
Több kisebb, de fontos változtatás történt az új szezon előtt (Fotó: AFP)
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) két kiskaput is bezárt a szabálykönyvben a 2025-ös Formula–1-es idény kezdete előtt.

Ezentúl a bokszutcából rajtoló versenyzőknek is teljesíteniük kell valamennyi felvezető kört, illetőleg a versenyigazgatónak lehetősége van rá, hogy kiszedje a futamból az olyan sérült autókat, amelyek potenciálisan veszélyt jelentenek. A fenti két módosítással a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) két kiskaput kívánt bezárni a sportszabályzatban még a soron következő Formula–1-es idény kezdete előtt.

Előbbi a bokszutcából rajtoló versenyzőkre vonatkozó módosításra azért volt szükség, mert adott esetben a bokszutcából indulók előnyre tehettek szert. A megszakított rajtoknál és az extra formációs kör esetében megspórolhattak üzemanyagot, míg vizes, vagy változékony időjárási körülmények között akár egy teljes bokszutcai kiállásnyi időt is nyerhettek a többi vetélytárssal szemben.

Ugyanis ha nem teljesítették biztonsági autó mögötti extra felvezető köröket, akkor várhattak a pályaviszonyok javulására is, és a tényleges rajtra köztes esőgumira válthattak, miközben a mezőny többi tagjának ki kellett volna állnia a bokszutcába, hogy lecserélje az extrém esőgumit.

A másik szabályváltoztatás a meghibásodott, valamint a sérült versenyautókra vonatkozik, a versenyigazgatónak mostantól lehetősége van rá, hogy közvetlenül utasítson egy pilótát arra, hogy a biztonságos körülmények között a lehető leghamarabb elhagyja a pályát.

Erre abban az esetben lehet szükség, ha valamelyik kocsi olyan mértékben sérült, hogy az magára a pilótára vagy közvetlenül másokra veszélyt jelenthet, illetve akkor, ha olyan hiba következik be, ami miatt a versenyző nem tud úgy visszatérni a bokszba, hogy azzal ne akadályozza indokolatlanul a többi vetélytársát vagy magát a versenyt. Ezzel a lépéssel az FIA a fekete-narancs zászlójelzés alkalmazását gyorsítja fel. 

Utóbbi módosítás kapcsán érdemes kiemelni a tavalyi Kanadai Nagydíjon történt esetet, amikor Sergio Pérez jelentősen sérült autóval igyekezett visszaevickélni a bokszutcába, miközben rengeteg törmeléket hagyott maga után a pályán. A versenyzőt az incidens nyomán három rajthelyes büntetéssel sújtották, míg a csapatát, a Red Bullt 25 ezer eurós pénzbírság befizetésére kötelezték.

Ezen szabályváltoztatások mellett korábban az is biztossá vált, hogy az idei Monacói GP-től kezdődően kötelezővé válik a két bokszkiállás száraz és vizes körülmények között is annak érdekében, hogy ezzel izgalmasabbá tegye a hercegségbeli versenyt. 

 

 

Legfrissebb hírek

A Red Bull Imolától, a Ferrari Spanyolországtól várja a fordulópontot

F1
12 órája

A Red Bull Piastrit tartja Verstappen fő ellenfelének

F1
13 órája

„Fájdalmas lesz" – Hamilton nem tudja, miért szenved a Ferrarival

F1
2025.04.21. 15:24

„Megnehezítem a saját életemet" – Norris elvesztette a vezetést a bajnokságban

F1
2025.04.20. 23:59

„Mégis hova kellett volna mennie Verstappennek?” – a Red Bull értetlenkedett, az FIA érvelt

F1
2025.04.20. 22:54

Piastri magabiztos győzelemmel állt a világbajnokság élére; Leclerc dobogóra vezette a Ferrarit Dzsiddában

F1
2025.04.20. 20:31

Kulcsfontosságú rajt, trónfosztás, biztonsági autó és vonatozás – mit hozhat a szaúdi verseny?

F1
2025.04.20. 14:27

„Pokoli küzdelem lesz magunk mögött tartani Piastrit" – a Red Bull taktikája bevált, de mit hoz a verseny?

F1
2025.04.20. 00:32
Ezek is érdekelhetik