– Évek óta gőzerővel zajlik a Hungaroring infrastrukturális felújítása. Melyek az aktuális fejlemények?
– Minden rendben folyik, amiről nemrég az F1 műszaki szakértői stábja személyesen is meggyőződött. Általában kéthavonta jönnek a FOM illetékesei, de amúgy is folyamatosan be kell számolnunk az építkezésről, így állandó a kapcsolat közöttünk. Úgy hallom tőlük, pozitív példaként állítanak minket a többi pálya elé, bizonyítjuk, Európában is folyik nagyszabású építkezés. Jó érzés, hogy példaértékűnek tartják az erőfeszítéseinket.
– Milyen kérések fogalmazódnak meg?
– Sok egyeztetés zajlik, és fontos megemlíteni, hogy az eredeti tervek öt évvel ezelőtt készültek. Az egy covidos időszak volt, nagyon más volt akkor az élet. Az akkori, nézők nélküli és a mostani, elképesztően népszerű időszak között óriási a különbség. Ennek fényében is változtak tehát az elvárások, például a szurkolóknak a legexkluzívabb élményt kínáló Paddock Club kapacitását növelnünk kellett a főépületben. Az elmúlt három-négy évben nemcsak a lelátón helyet foglaló nézők, hanem a Paddock Club vendégeinek a száma is megugrott – a régi 900 helyett most már 3500 főt tudunk fogadni ott is.
– Milyen képet fest most a megnövelt paddock, valamint a vadonatúj főépület és a főbejárat?
– A főbejáratnál az operatív központ már felépült, így január óta ott tudunk dolgozni, és a helyszínhez méltó, új irodák is létesültek. Ami a paddockot és a főépületet illeti, a szerkezetépítés már február végén befejeződött – a boxok különböző készültségi szinten vannak. A legelőrehaladottabbaknál például már épülnek be a garázskapuk és az elválasztó rácsok is megvannak. Bár a főépületet a nyári nagydíjon még korlátozottan lehet használni, kívülről máris nagyon jól néz ki. Nagy erőkkel folyik a gépészeti és elektromos rendszerek álmennyezet feletti szerelése is. A lépcsőházakhoz tartozó vizesblokkok, valamint a versenyirányítás és a kapcsolódó irodák, kiszolgálóhelyiségek gipszkartonszerelési és gépészeti szerelési munkái folynak. A tetőn negyven százalékban elkészült a szigetelés, ezeken a helyeken a gépészeti udvarokban a zajvédőfal és a gépek telepítése is megkezdődött. A főlépcső fölötti acéltető megépült, most a burkolási munkálatok kezdődnek, illetve az épület versenyirányítási végén is épül az acéltető szerkezete. Annyival gigászibb tehát az egész, hogy tényleg nehéz szavakkal leírni, mekkorát nőttek a méretek – az épület 19 753 négyzetméter. Az F1 kérte, hogy kívülről keltse kész épület benyomását, de az idei nagydíjon még csak a boxokat és az első emeletet fogjuk használni, emiatt a médiaközpont és a versenyirányítás ideiglenes helyre lesz kitelepítve.
– Idén már a kiszélesített paddockterületre költözhetnek be a csapatok?
– Igen, a paddock teljes mértékben használható lesz, alatta pedig a parkolókat is beüzemeljük.
– Hogy áll a célegyenes menti főlelátó építése?
– Épp a napokban emelték be az utolsó tetőszerkezeti elemet, és a munkafolyamatok haladását jelzi, hogy az eddigi tizenkét toronydaruból már csak három áll, március végéig pedig ezeket is elbontják, hiszen június 16-án át kell vennünk a pályát a kivitelezőtől. A lelátó előregyártott szerkezete most már teljesen elkészült, a lépcsőelemek majdnem mind bent vannak, ide szinte csak a székeket kell majd telepíteni. A kiszolgálóbüfék, mosdóblokkok gépészeti és elektromos szerelési munkái zajlanak. Az üvegfalak is elkészültek az irodáknál, a shopnál és az elsősegélynyújtó-helyeknél, csak a lépcsőházi üvegfalak hiányoznak. A kommentátorfülkék ugyanott épülnek, ahol korábban voltak, az idei nagydíjon birtokba is vehetik a tévétársaságok munkatársai. Az alagúthoz levezető lépcsőházi előregyártott lépcsőkarokat a hétvégén szintén elhelyezték. Nagyon szerencsés telünk volt az időjárás szempontjából, így a főlelátó teljes egészében elkészül.
– Mögötte a hatalmas rendezvénytér szintén átalakítás alatt áll.
– Így van, ez egy tízezer négyzetméteres terület számos kiszolgálólétesítménnyel – itt a közműépítés már zajlik, jövő héttől pedig a térkőburkolás is elindul. Ez a szurkolók szempontjából kiemelten fontos, enélkül nem lehet verseny. A különböző programokat, pódiumbeszélgetéseket biztosító színpad a szokásos helyen lesz.
– Tavaly év elején látványos képet nyújtott, amikor két széles sávot keresztben kivágtak a célegyenes elején és végén. Ezek az alagutak már használhatók lesznek a nagydíjon?
– Az egyik igen, a másik egyelőre nem. A nézők számára kialakított alagutat átadják, a másikat, amely a lelátóról a főépületbe vezet, csak jövőre tudják majd teljes értékűen használni a versenyzők, csapattagok és a dolgozó személyzet. Egyébként alapvetően mindennek működnie kell. Június 16-án vissza kell kapnunk a területet, és július 5-6-án helyszínt biztosítunk a GT Opennek, ami egyfajta főpróbája lesz az augusztusi F1-es nagydíjnak.
– Amely ezúttal is telt házzal üzemel a versenynapon?
– Biztosan. Az utolsó ideiglenes lelátóra még nem nyitottuk meg a jegyértékesítést, és az új Hungaroring-tribünre, valamint a Pit Exit-tribünre is kapható még néhány száz jegy, de nagy ütemben vásárolják őket. Jövő héten indul az idény, és a maradék is elfogy, nincs kétségünk tehát a telt házas esemény felől.
– Milyen érzés belegondolni, hogy kevesebb mint öt hónap van hátra a Magyar Nagydíjig?
– Az ember érzi a felelősséget, hiszen ez egyfajta nemzetközi vizsga is, de amikor látom a pályán zajló munkát, akkor magabiztos vagyok. A kivitelezőkkel folyamatosan kapcsolatban állunk, és nagyon jó az együttműködés. Épp nemrég idéztem fel a kollégáknak, hogy 2014-2015 körül kezdtünk el gondolkozni azon, hogyan tudnánk itt tartani az F1-et – akkoriban kevesen hittek abban, hogy valóban versenyképessé tudjuk varázsolni a létesítményt. Mi már akkor láttuk, hogy ha nem történik jelentős fejlesztés, előbb-utóbb elviszik innen a nagydíjat, hiszen az európai versenyek száma csökkenő trendet mutatott. Az emberek valahogy minden évben természetesnek vették a rendezést, pedig akik benne vannak ebben a közegben, pontosan tudják, mekkora privilégium a Formula–1-es mezőnyt fogadni. Akkor álmodtuk meg ezt a fejlesztést, és lobbizni kezdtünk a megvalósulásáért. Emlékszem, az első nagydíjamon 2011-ben annyira kellemetlen volt a környezet, hogy mondtam az akkori pályaigazgatónak, Morvai Károlynak, legalább valami optikai tuningot eszközöljünk. Erre azt mondta, hogy a régi ambulancián, ami tulajdonképpen egy faház volt, valószínűleg ki tudjuk cserélni a sötétítőfüggönyt. Nos, onnan jutottunk el idáig…
– Megszokta már a látképet, hogy a szűkös területeket, épületeket, bekötőutakat hatalmasak váltották fel?
– Nagyon furcsa – teljesen mások a nagyságrendek. Sétál az ember a boxokban, és már csak a belmagasság miatt is hatalmasnak érzi őket. Lesznek tehát végre normális boxok, bennük vécék és rendes kiszolgálóegységek, valamint jól működő energiaellátás. A versenyirányítási központ is legalább kétszer akkora lesz, mint volt, az FIA-soknak is lesz kellő mennyiségű irodájuk, vagyis tényleg óriásiak a változások.
– Akkor tehát halad minden az eredeti ütemterv szerint?
– Igen, és az is példaértékű, hogy eközben a beruházás nem drágul, végig tartjuk a keretet, ami fontos.
– Mi a kívánsága az előttünk álló jubileumi 40. Magyar Nagydíjra?
– Ugyanaz, mint az elmúlt tizenöt évben mindig. Legyen telt házas az esemény, és mindenki nagyszerű élményekkel távozzon. Rendre sok külföldi szurkoló érkezik hozzánk, minden évben ez az egyik legnagyobb turisztikai esemény Magyarország legnagyobb sportingatlanján – számomra kiemelten fontos, hogy minden évben sikerrel bonyolítsuk le. Ha ez most is így lesz, a futam után nagyjából negyedóráig nyugodt leszek, aztán máris a következőre koncentrálok.