„Nagyon meglepődtem" – Russell a másik McLarent is maga mögé utasítaná a kínai versenyen

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.03.22. 12:05
Russell, Piastri és Norris (balról jobbra) is harcba szállna a győzelemért (Fotó: AFP)
A McLaren visszatért a csalódást keltően kezdődő Formula–1-es Kínai Nagydíjon, és majdnem kibérelte az első rajtsort a vasárnapi versenyre. Noha Oscar Piastri remek körrel szerezte meg pályafutása első pole pozícióját, Lando Norrisnak végül meg kellett elégednie a harmadik hellyel, miután George Russell megelőzte az utolsó pillanatokban. Az ausztrál bízik benne, hogy győzelemre tudja váltani a rajtelsőséget, de a Mercedes britje, valamint a csapattársa is megizzasztaná vasárnap.

Hiába kezdett tökéletesen Lewis Hamilton és a Ferrari Sanghajban, és készült úgy az időmérőre, hogy a pénteki sprintkvalifikáción és a szombati sprintversenyen sem talált legyőzőre, az már a Kínai Nagydíj nyitó napján is egyértelművé vált, hogy komoly tempó rejlik a McLarenben, ha a pilóták jól összerakják a kört, ráadásul Max Verstappen is több ízben bizonyította már, hogy nem szabad leírni, és bármikor odaérhet, miközben a Mercedes is lesben állt. 

A mezőnynek ráadásul az előző év óta lehetősége van hozzányúlni az autókhoz a sprintverseny és az időmérő között, így érdekes volt látni, a hétvége korábbi szakaszából nyert adatok felhasználásával mely csapat vagy pilóta tudott javulni, és miként alakult át a korábban tapasztalt erősorrend.

A pénteken csalódást keltő eredményt elérő McLaren már korán jelezte, továbbra is a fő esélyesnek számít, és a szombati minifutamon csak az utolsó pontszerző helyet elcsípő Lando Norris az első két szakaszban nem is talált legyőzőre, miközben Oscar Piastri egyértelmű lépéshátrányban kezdett házon belül. Az utolsó, mindent eldöntő szegmensben ugyanakkor fordult a kocka: az ausztrál már az első gyors körök után vezetett, így a brit oldalán pattogott a labda. 

Norris keze azonban újra megremegett, és a célegyenes helyett inkább a bokszutca felé vette az irányt, miközben Piastri nem bízta a véletlenre, még tovább faragott az idején, s 1:30.641-es pályacsúccsal szerezte meg pályafutása első pole pozícióját (hagyományos kvalifikáción, ugyanis sprinten már indulhatott az élről). Az ausztrál előtt így nagy lehetőség áll a vasárnapi versenyen, hogy visszavágjon a múlt hétvégi csalódás után, különösen úgy, hogy az utolsó pillanatokban George Russell meglepetésre feljött a második helyre, amivel szétválasztotta egymástól a két McLarent. 

Nagyon lelkesítő, hogy megszereztem a rajtelsőséget. Sok tempót találtam a harmadik szakaszban, az első kettőben komolyan küszködtem, aztán ahogyan életre kelt az autó, úgy éledtem fel én is a végén. Elégedett vagyok az eredménnyel, még akkor is, ha a köreim kissé összevisszák voltak – kezdte az értékelést a Q1-ben a nyolcadik, míg a Q2-ben a harmadik helyen végző ausztrál, aki bízik benne, hogy vasárnap a tiszta levegő a kezeire játszik, hiszen eléggé nehéz megóvni a gumikat. – Remélem, a segítségemre lesz a tiszta levegő, és mindent meg fogok tenni érte, hogy meg is tartsam ennek érdekében a pozíciómat."

„Összességében egészen elégedett vagyok a sprintfutamon elért eredménnyel. Persze boldogabb lettem volna, ha egy hellyel előrébb végzek, de figyelembe véve, hogyan alakult a miniverseny, nem is kérhettem volna ennél többet. Úgy gondolom, sokat tanultunk belőle, és már alig várom, hogy a hasznomra fordíthassam a megszerzett tudást" – tekintett előre a Formula–1 történetének 107. pole pozíciósa. 

A nyitó hétvégén egyértelmű fölényben lévő Norris számára egyelőre nem alakul zökkenőmentesen a Kínai Nagydíj: a vb-éllovas fontos pillanatokban rontott, aminek következtében már pontokat is hullajtott a sprinten, és most a vasárnapi futamra is nehéz helyzetbe sodorta magát, hiszen először Russellt kell maga mögé utasítania ahhoz, hogy megküzdhessen a fő kihívójával, Piastrival. 

„Mindig csalódottsággal tölt el, ha nem szerzem meg a pole pozíciót, de Oscar megérdemelte, nagyon jó munkát végzett eddig egész hétvégén, és örülök neki. Ez az első rajtelsősége az F1-ben. Ami engem illet, megint elkövettem néhány hibát, ami jellemzi az eddigi hétvégémet, de az autó ezúttal jobbnak érződött, mint pénteken. Sokkal kényelmesebben éreztem magam a volán mögött, sikerült a helyes irányba elindulnunk, különösen péntekhez képest, amikor nagyon kínlódtam, de még most szombat reggel is eléggé szenvedtem."

„Ez már sokkal jobb irány, szóval nem vagyok túlságosan csalódott. Soha nem kételkedtünk abban, hogy ez a leggyorsabb kocsi. Ugyan néha kissé heves, de nem annyira: ma egyszerűen hibáztam, ennyi történt. Még mindig sokat rontok, és továbbra sem érzem magam olyan jól a gépben, mint Ausztráliában. Kissé trükkös, de ez mindenkire igaz. Egyszerűen nem végeztem a legjobb munkát, miközben Oscar nagyon is. Viszont így is remek eredményt értünk el, és elégedett vagyok a harmadik hellyel."

Norris egyelőre nem tudja, mit várjon a futamtól. „Oscar nagyszerű tempót mutatott, nem úgy, mint én, különösen versenytávon, és bármikor küszködünk az autó elejével, azt valamiért sokkal jobban megérzem. Ez olyasvalami, amiben nem vagyok túl erős. Hosszú éjszaka áll előttem, le fogok ülni, és végig fogok menni minden rendelkezésre álló adaton, hogy lássam, miben tudok javulni vasárnapra."

Russell már pénteken előrebocsátotta, a pályaviszonyok és a sokszor furcsán viselkedő gumik miatt szinte bárhogyan alakulhat a sorrend a négy élcsapat között, és nem is tévedett, hiszen a sprintidőmérőhöz képest több nagycsapat is más arcát mutatta. A Mercedes például a legjobb pillanatban talált még tempót, s a brit végül mindössze 82 ezreddel maradt le a pole pozícióról. „Hihetetlen érzés. Már hosszú-hosszú ideje a mostani volt az egyik  legnehezebb időmérőm. Sok dolgot kipróbáltam a gumik előkészítése során, de úgy festett, semmi sem működik. Aztán az utolsó próbálkozásom alkalmával valami teljesen mással kísérleteztem, és életre kelt minden, az autó csodálatos volt, szóval nagyon örülök a második helynek."

„Az utolsó köröm kissé hazardírozás volt, akadt egy elég meleg pillanatom az első kanyarban, de aztán minden összeállt. Nagyon meglepődtem, amikor átszeltem a célvonalat, tudtam, hogy jó kört futottam, de az, hogy sikerült beékelődnöm a két McLaren közé... rendkívül izgatottan várom a holnapot! Nehéz futam vár ránk. A közepes gumikat már a sprintversenyen sem volt könnyű menedzselni, ám nyilván az élmezőny nagy része ezen a keveréken fog kezdeni. A keményet senki sem használta még a hétvégén, szóval pillanatnyilag fogalmunk sincs, hogy egy vagy két kiállás lesz-e. Azzal viszont tisztában vagyunk, hogy a McLaren gyors lesz. De én mindent meg fogok tenni azért, hogy megtartsam a pozíciómat, vagy hogy mindkettejük elé kerüljek" – osztotta meg ambiciózus tervét Russell. 

Az időmérőt követően a Racing Bulls volánja mögött remeklő Isack Hadjart és Oliver Bearmant is vizsgálat alá vonták: a franciát veszélyes kiengedés, míg a britet Lance Stroll feltartása miatt. Azóta már mindkét ügyben döntés is született, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) előbbi esetben ötezer eurós pénzbírság befizetésére kötelezte a faenzai csapatot, míg utóbbiban a felek meghallgatása után úgy döntött, nincs szükség büntetésre, így nem változott az időmérő végeredménye. 

A WILLIAMS VÉGÜL PÉNZBÜNTETÉST KAPOTT

A grove-iak képviselőinek még a sprintverseny előtt volt jelenésük a sportfelügyelőknél, akik végül 50 ezer eurós pénzbüntetést szabtak ki, amiből 40 ezer eurót felfüggesztetve kapott a csapat. Mint utóbb kiderült, nem a késedelmes adatküldés miatt indult vizsgálat, hanem az SD-kártya, vagyis pontosabban annak a hiánya okozta a bonyodalmat. A Williams ugyanis abban a hiszemben volt, hogy a felszerelt kamerák eleve rendelkeztek SD-kártyával, és csak az edzés közepén tudatosult benne, hogy valami probléma lehet, amikor arra lett figyelmes, hogy pirosan világítanak a kamerák. Az istálló nem tudta, mit jelent a jelzés, így felvette a kapcsolatot a technikai delegálttal, de ekkor már késő volt, nem lehetett mit tenni. A furcsa eset kapcsán az FIA megjegyezte, egyáltalán nem merült fel a gyanúja annak, hogy a patinás alakulat szárnyai nem felelnek meg az előírt szabályoknak.

 

KÍNAI NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE

1.Oscar PiastriausztrálMcLaren-Mercedes1:30.641átlag: 216.498 km/ó
2.George RussellbritMercedes1:30.7230.082 mp h.
3.Lando NorrisbritMcLaren-Mercedes1:30.7930.152
4.Max VerstappenhollandRed Bull-Honda1:30.8170.176
5.Lewis HamiltonbritFerrari1:30.9270.286
6.Charles LeclercmonacóiFerrari1:31.0210.380
7.Isack HadjarfranciaRacing Bulls-Honda1:31.0790.438
8.Andrea Kimi AntonelliolaszMercedes1:31.1030.462
9.Cunoda JukijapánRacing Bulls-Honda1:31.6380.997
10.Alexander AlbonthaiföldiWilliams-Mercedes1:31.7061.065
11.Esteban OconfranciaHaas-Ferrari1:31.6250.838
12.Nico HülkenbergnémetSauber-Ferrari1:31.6320.845
13.Fernando AlonsospanyolAston Martin-Mercedes1:31.6880.901
14.Lance StrollkanadaiAston Martin-Mercedes1:31.7730.986
15.Carlos SainzspanyolWilliams-Mercedes1:31.8401.053
16.Pierre GaslyfranciaAlpine-Renault1:31.9921.009
17.Oliver BearmanbritHaas-Ferrari1:32.0181.035
18.Jack DoohanausztrálAlpine-Renault1:32.0921.109
19.Gabriel BortoletobrazilSauber-Ferrari1:32.1411.158
20.Liam Lawsonúj-zélandiRed Bull-Honda1:32.1741.191

AZ ELSŐ KÉT SZAKASZ VÉGEREDMÉNYE

1. SZAKASZ2. SZAKASZ
1.Norris1:30.9831.Norris1:30.787
2.Hadjar1:31.1622.Verstappen1:31.142
3.Cunoda1:31.2383.Piastri1:31.200
4.Russell1:31.2954.Hadjar1:31.253
5.Verstappen1:31.4245.Cunoda1:31.260
6.Albon1:31.5036.Russell1:31.307
7.Leclerc1:31.5797.Leclerc1:31.450
8.Piastri1:31.5918.Hamilton1:31.501
9.Sainz1:31.6289.Antonelli1:31.590
10.Antonelli1:31.67610.Albon1:31.595
11.Hamilton1:31.69011.Ocon1:31.625
12.Alonso1:31.71912.Hülkenberg1:31.632
13.Ocon1:31.87613.Alonso1:31.688
14.Hülkenberg1:31.92114.Stroll1:31.773
15.Stroll1:31.92315.Sainz1:31.840
16.Gasly1:31.992   
17.Bearman1:32.018   
18.Doohan1:32.092   
19.Bortoleto1:32.141   
20.Lawson1:32.174   
18. KÍNAI NAGYDÍJ
MÁRCIUS 21., PÉNTEK
Szabadedzés1. Norris 1:31.504
Sprintidőmérő1. Hamilton 1:30.849
MÁRCIUS 22., SZOMBAT
Sprintverseny1. Hamilton, 2. Piastri, 3. Verstappen
Időmérő1. Piastri 1:30.641
MÁRCIUS 23., VASÁRNAP
A verseny (56 kör, 305.066 km) rajtja8.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Japán Nagydíj, Szuzukaáprilis 6., 7.00
Bahreini Nagydíj, Szahíráprilis 13., 17.00
Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsiddaáprilis 20., 19.00

 

 

Legfrissebb hírek

F1, Kínai Nagydíj, a verseny

F1
17 perce

Leclerc szerint ennyi van a Ferrariban; Hamilton megcélozta a győzelmet vasárnap

F1
15 órája

„Ha mindenki kiesik előlünk, akkor lehet esélyünk" – Verstappen úgy érzi, a Red Bull csak a negyedik erő

F1
17 órája

Piastri először pole pozícióban; Russell meglepetésre szétválasztotta a McLareneket a kínai időmérőn

F1
22 órája

Hamilton magabiztos sikert aratott a kínai sprintversenyen; Norris a hibája után az utolsó pontszerző helyet csípte el

F1
Tegnap, 4:45

Cunoda „élete formájában", míg Lawson egyelőre szenved – már év közben versenyzőt cserél a Red Bull?

F1
2025.03.21. 17:46

Nem lettünk világbajnokok, le kell higgadnunk! – Vasseur

F1
2025.03.21. 14:39

Hamiltont sokkolta a pole pozíció; Verstappen nem érti, hogyan került az első sorba Kínában

F1
2025.03.21. 12:10
Ezek is érdekelhetik