Verstappen nyert Las Vegasban; Norris óriási lépést tett az első bajnoki címe felé

A vb-éllovas Lando Norris rendkívül nehéz körülmények között szerezte meg szezonbeli hetedik pole pozícióját Las Vegasban, aminek köszönhetően ő várhatta az élrő a piros lámpák kialvását az év 22. versenye előtt, és minden esélye megvolt rá, hogy még tovább növelje a 24 pontos előnyét. Noha a brit pilóta tisztában volt vele, hogy sokkal több veszítenivalója, mint a mellőle rajtoló Max Verstappennek – aki 49 pontos hátrányból kívánta életben tartani a bajnoki reményeit –, már a versenyt megelőzően kijelentette, a győzelem a célja, így nem fog óvatoskodni.
A második soron az időmérő meglepetésembere, Carlos Sainz Jr., valamint a helyszínen egy évvel ezelőtt diadalmaskodó George Russell osztozott, míg Oscar Piastri az ötödik helyről tervezte előreverekedni magát a dobogóra.
Az újabb csalódást keltő kvalifikációt teljesíti Ferrari-versenyzők közül Charles Leclerc a kilencedik, míg Lewis Hamilton a tizenkilencedik helyről várhatta az 50 körös verseny rajtját, miután egy helyet előreléphetett Cunoda Juki motorcseréje és bokszutcai rajtja miatt.
Ami a gumitaktikát illeti, a mezőnyből egyedüliként a tizenhetedik rajtkockát elfoglaló Andrea KImi Antonelli döntött a lágy keverék mellett, Pierre Gasly, Nico Hülkenberg, Franco Colapinto, Alexander Albon, Gabriel Bortoleto és Hamilton a kemény, míg a többiek a közepes abroncsokon indultak.
Noha Norris jól jött el a rajtnál, túlságosan agresszíven védte a belső ívet, és kisodródott az 1-es kanyarnál, amit kihasználva Verstappen azonnal elment mellette, és az élre állt, majd nem sokkal később Russell is maga mögé utasította a McLarent, így a vb-éllovas hamar a harmadik helyen találta magát.
Negyedikként Sainz fordult el, majd Isack Hadjar zárta az első ötös sorát, miközben Liam Lawson hiába előzte meg Piastrit, a két autó összeért, és jelentősen sérült a Racing Bulls első szárnya, aminek következmények folyamatosan vesztette a pozíciókat, és kénytelen volt kijönni a bokszba kicserélni az elemet.
Nem az új-zélandi volt az egyetlen, aki balesetbe keveredett, hátrébb Bortoleto szállt bele Stroll-ba, és a páros magával vitte Pierre Gaslyt is. Míg a brazil és a kanadai számára ezzel véget is ért a verseny, a francia a mezőny végére esett vissza, és egyedül Lawson haladt mögötte. Az esetek nyomán sok törmelék került a pályára, aminek következtében virtuális biztonsági szakaszt léptettek érvénybe.
Antonelli ellen eközben azért indult vizsgálat, mert a gyanú szerint bemozgott a rajt előtt, míg Alexander Albon a rajtprocedúra esetleges megsértése miatt került veszélybe. Az olasz 5 másodperces időbüntetést, míg a thaiföldi figyelmeztetést kapott.
Verstappen az első körökben nem igazán tudta leszakítani magáról Russelt, a mercedeses többször is nyithatta a hátsó szárnyát, de nem talált fogást a Red Bull-oson, akinek később sikerült apránként ellépnie, és egy másodperc felé növelni az előnyét, miközben a britnél a kormánnyal adódott probléma. Norris eközben eleinte tisztes távolságból követte az előtte lévő eseményeket, majd visszazárkózott Russellre, de a Mercedes nem várta meg, hogy a mclarenes offenzívát indítson, és elsőként hívta ki a pilótáját kerékcserére az élmezőnyből.
Hátrébb Leclerc diktált remek tempót, és vadászta le először Piastrit, majd Hadjart, és még a kerékcseréje előtt felért Sainzra, akit inkább a bokszba parancsolt a Williams. A ferraris egy ponton másodikként is haladt, hiszen Norris is korábban járta meg a bokszutcát, mint ő. A monacói a 25., míg az élen haladó Verstappen a 26. körben cserélt gumit, utóbbi az élen tért vissza, és noha előnye mindössze 1.5 másodpercre csökkent Russellhez képest, ő volt gumielőnyben, és hamarosan le is szakította magáról az ellenfelét.
Norris az első kerékcserék után 3 másodperces hátrányból kezdhette meg a felzárkózást a Mercedes-pilótára. A szépen felzárkózó, de az Albonnal összeérő, majd Hülkenberg mögött fennakadó Hamilton a 30. körben váltott, amire a Sauber is reagált. A németnek sikerült a brit előtt maradnia, akinek kissé meggyűlt a baja Fernando Alonsóval, de nem veszített pozíciót.
A hétszeres bajnokkal ütköző Albon eközben 5 másodperces büntetést kapott, majd a 37. körben feladni kényszerült a futamot, miután nem működött a rádiója sem. Ő volt a harmadik kieső a futamon.
Az élmezőnyben ekkor már csak az időbüntetést összeszedő Antonelli volt az, aki a verseny eleje óta nyúzta a gumikat, igaz, az olasz még a verseny elején cserélt, így kérdéses volt, meddig húzza, és ki kell-e újra állnia. Norris eközben teljesen felért Russellre, és a 34. körben meg is előzte a honfitársát, majd 5 másodperces lemaradásból igyekezett utolérni Verstappent, de a holland reagált, és magabiztosan tartotta a távolságot a riválisa előtt, majd a végén el is húzott az élen.
Piastri is előrébb kívánt lépni, az ausztrál Antonellire zárkózott fel, – akinek kapcsán biztossá vált, hogy nem tervez újra kereket cserélni – de az olasz pilóta szépen védekezett, miközben a kissé megingó ausztrál megkapta a nyakába Leclerc-t is, és úgy tűnt, a ferraris nagyobb fenyegetést jelent a McLarenre, mint a mclarenes a Mercedesre. Ugyan a hármas végig közel maradt egymáshoz, a pályán már nem történt helycsere.
Verstappen győzelmét senki sem fenyegette, a holland több mint 20 másodperc előnnyel szelte át a célvonalat az utolsó körökban rengeteg időt veszítő Norris előtt, míg a dobogó alsó fokára Russell állhatott fel. A top 3 mögött befutó és fantasztikus futamot teljesítő Antonelli egyetlen helyet bukott a büntetése nyomán, a negyedik helyet Piastri örökölte meg tőle. A hatodik Leclerc lett, majd Sainz, Hadjar, Hülkenberg és Hamilton zárta a pontszerzők sorát.
Noha Verstappen a szezonbeli hatodik, míg pályafutása 69. diadalának köszönhetően 42 pontra csökkentette a lemaradását Norris mögött az egyéni összetettben, a britnek remek esélye van rá, hogy már jövő hétvégén bebiztosítsa az első vb-címét. A vb-éllovas előnye ugyanis 30 pontra nőtt Piastri előtt, ebből 25-öt kell megtartania a katari sprinthétvégén a bajnokavatáshoz.
Folytatás jövő hétvégén a Katari Nagydíjjal.

LAS VEGAS-I NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | - | |
| 2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 20.741 mp h. | |
| 3. | George Russell | brit | Mercedes | 23.546 mp h. | |
| 4. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 27.65 mp h. | |
| 5. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 30.488 mp h. | |
| 6. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 30.678 mp h. | |
| 7. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 34.924 mp h. | |
| 8. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 45.257 mp h. | |
| 9. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 51.134 mp h. | |
| 10. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 59.369 mp h. | |
| 11. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1:00.635 p h. | |
| 12. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 1:10.549 p h. | |
| 13. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:25.308 p h. | |
| 14. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 1:26.974 p h. | |
| 15. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:31.702 p h. | |
| 16. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 1 kör h. | |
| 17. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
| FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
| Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 35 | feladta | |
| Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 2 | feladta | |
| Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 0 | feladta | |
A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLLÁSA | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
| 1. | Lando Norris | 7 | 18 | 23 | 408 |
| 2. | Oscar Piastri | 7 | 14 | 24 | 378 |
| 3. | Max Verstappen | 6 | 13 | 24 | 366 |
| 4. | George Russell | 2 | 9 | 23 | 291 |
| 5. | Charles Leclerc | – | 7 | 20 | 222 |
| 6. | Lewis Hamilton | – | – | 20 | 149 |
| 7. | Andrea Kimi Antonelli | – | 2 | 16 | 132 |
| 8. | Alexander Albon | – | – | 12 | 73 |
| 9. | Isack Hadjar | – | 1 | 11 | 47 |
| 10. | Nico Hülkenberg | – | 1 | 8 | 45 |
| 11. | Carlos Sainz | – | 1 | 11 | 44 |
| 12. | Oliver Bearman | – | – | 9 | 40 |
| 13. | Fernando Alonso | – | – | 8 | 37 |
| 14. | Liam Lawson | – | – | 6 | 36 |
| 15. | Lance Stroll | – | – | 7 | 35 |
| 16. | Esteban Ocon | – | – | 8 | 30 |
| 17. | Cunoda Juki | – | – | 9 | 28 |
| 18. | Pierre Gasly | – | – | 7 | 22 |
| 19. | Gabriel Bortoleto | – | – | 5 | 19 |
| KONSTRUKTŐRÖK | ||
| 1. | McLaren-Mercedes | 786 (már bajnok) |
| 2. | Mercedes | 423 |
| 3. | Red Bull-Honda | 391 |
| 4. | Ferrari | 371 |
| 5. | Williams-Mercedes | 117 |
| 6. | Racing Bulls-Honda | 86 |
| 7. | Aston Martin-Mercedes | 72 |
| 8. | Haas-Ferrari | 70 |
| 9. | Sauber-Ferrari | 64 |
| 10. | Alpine-Renault | 22 |
| 3. LAS VEGAS-I NAGYDÍJ | |
| NOVEMBER 21., PÉNTEK | |
| 1. szabadedzés | 1. Leclerc 1:34.802 |
| 2. szabadedzés | 1. Norris 1:33.602 |
| NOVEMBER 22., SZOMBAT | |
| 3. szabadedzés | 1. Russell 1:34.054 |
| Időmérő | 1. Norris 1:47.934 |
| NOVEMBER 23., VASÁRNAP | |
| A verseny | 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Russell |
| KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
| Katari Nagydíj, Loszaíl | november 30., 17.00 |
| Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi | december 7., 14.00 |








