Verstappen nyert Abu-Dzabiban, de Norris 2025 világbajnoka!

A három bajnokesélyes sorakozott fel a rajtrács első három helyére a 2025-ös idényzáró Abu-dzabi Nagydíj versenye előtt. A pole pozícióból a 12 pontos hátránnyal az összettben második Max Verstappen várhatta a piros lámpák kialvását, míg mellőle a vb-éllovas Lando Norris rugaszkodhatott el abban a tudatban, hogy elég az első hármasban zárnia ahhoz, hogy megszerezze pályafutása első világbajnoki címét. Mögülük a 16 pontos lemaradásból fordítani próbálkozó Oscar Piastri várta a startot, aki tudta, egyetlen út vezethet a bajnoki trófeához, ha előre menekül.
Az ausztrál pilóta George Russell-lel osztozott a második soron, a brit abban bízott, hogy adott esetben a bajnoki küzdelmet kihasználva törhet előre a dobogóra, míg a harmadik sorban Charles Leclerc és Fernando Alonso foglalt helyet, aki részese volt a legutóbbi háromfős vb-harcnak a 2010-es Abu-dzabi GP-n, amelyre akkor éllovasként érkezett, de üres kézzel távozott.
Verstappen jövő évi csapattársa, Isack Hadjar a kilencedik, a F1-nek búcsút intő Cunoda Juki a tizedik, Andrea Kimi Antonelli a 14., míg Lewis Hamilton a 16. helyről vágott neki az 58 körös futamnak.
Ami a gumistratégiát illeti, már a rajtnál volt eltérés a bajnokaspiránsok között: Verstappen és Norris a közepes, míg Piastri a kemény gumin indult. A legnépszerűbb keverék a sárga oldaljelzésű volt, hiszen összesen tizenhárom versenyző választotta azt, míg a fehér oldalfestésű mellett Cunoda, Antonelli és Lance Stroll döntött. Hamilton, Albon és a 250. nagydíját teljesítő Hülkenberg a lágy abroncsokon vág neki az idényzárónak.
Verstappen jól jött el, és megtartotta a vezetést, mögötte változatlan sorrendben fordult be a két McLaren, de Piastri nem hagyta annyiban, és már az első körben megelőzte Norrist, a kettős mögött Leclerc fordult be, aki Alonso ellen kényszerült védekezésre, míg Russell a hatodik helyig csúszott vissza.
Míg Verstappen apránként, körről körre növelte az előnyét, és az ötödik körben már két és fél másodperccel előzte meg Piastrit, Norris folyamatos nyomás alatt volt, Leclerc támadta, miközben az időközben Alonsót maga mögé utasító Russell is megérkezett mögéjük. A McLaren a 8. körben arra kérte Piastrit, hogy növelje a tempót, és próbáljon meg nyomást helyezni Verstappenre, miközben Norris továbbra sem tudta leszakítani magáról Leclerc-t.
A britnek a 10. körben sikerült egy másodperc felé növelnie az előnyét, így fellélegezhetett, miközben a lágyon induló három versenyző már ekkor megjárta a bokszutcát, és kapott kemény gumikat a folytatásra. Míg Piastri lopta a távolságot Verstappen mögött, Norris kissé leszakította magáról Leclerc-t.
Az élmezőnyből elsőként Russell jött ki kerékcserére, méghozzá a 15. körben, amire Norris és Leclerc két körrel később reagált. A brit és a monacói Russell előtt, de egy nagy vonat mögött tért vissza a 9-10. helyen, de utóbbinak védekeznie kellett a mercedeses ellen. Míg Leclerc-nek sikerült megtartania a helyét Russell előtt, Norris előre menekült, és körről körre előzte a még ki nem álló pilótatársakat.
A brit a 23. körben érte utol Cunodát, és azonnal meg is előzte, ám mindezt úgy egy tette, hogy egy pillanatra átlépte a fehér vonalat. Az esetet a versenyirányítás is vette, és a sportfelügyelők Norrist előnyszerzés, míg Cunodát leszorítás miatt vizsgálták, végül utóbbi kapott 5 másodperces büntetést, miközben előbbi felmentették.
Verstappen abban a körben állt ki, amikor Norris megelőzte Cunodát, ekkor Piastri vette át a vezetést, aki hosszúra nyújtotta az etapját. Az ausztrál egészen a 42. körig várt a kiállással, ekkor már nem ő vezetett, ugyanis Verstappen a pályán egy körrel előtte megelőzte őt. Hátrébb eközben Norris és Leclerc másodszor is kiállt, a McLaren ugyanis teljesen lekövette a Ferrari taktikáját. A brit nemcsak a monacói előtt maradt, de kettejük közé bekerült Russell is.
Leclerc ugyan megelőzte később a mercedesest, és némileg közeledett Norrisra, a brit így is kényelmes előnnyel vezetett. Piastri eközben több mint 20 másopderces hátrányból kezdte el a felzárkózást Verstappenre, de nem tudta elég gyors ütemben csökkenteni a hátrányát, sőt a végén inkább Norris kezdett el közeledni rá, miközben Leclerc leszakadt a negyedik helyen.
Verstappen több mint 12 másodperc előnnyel szelte át a célvonalat Piastri előtt, és szerezte meg szezonbeli nyolcadik, míg pályafutása 71. győzelmét, de ez sem volt elég a címvédéshez, hiszen Norris harmadikként ért célba, amivel biztosította pályafutása első világbajnoki címét! A McLaren 2008 óta először nyert egyéni címet, míg 1998 óta duplázott újra, és nyerte meg a konstruktőri és az egyéni címet is egy adott évben.
A negyedik Leclerc lett, majd Russell, Alonso, Ocon, Hamilton, Bearman, valamint Hülkenberg zárta a pontszerzők sorát.
Ezzel véget ért a 2025-ös idény, de a mezőnynek nem lesz sok ideje pihenni, hiszen január végén már az első tesztet rendezik a 2026-os szabálykorszak hajnalán. Az első versenyt március 8-án rendezik Ausztráliában.
ABU-DZABI NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE | ||||
| 1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | – |
| 2. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 12.594 mp h. |
| 3. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 16.572 mp h. |
| 4. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 23.279 mp h. |
| 5. | George Russell | brit | Mercedes | 48.563 mp h. |
| 6. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:07.562 p h. |
| 7. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1:09.876 p h. |
| 8. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 1:12.670 p h. |
| 9. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 1:16.166 p h. |
| 10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:19.014 p h. |
| 11. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:19.523 p h. |
| 12. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 1:21.043 p h. |
| 13. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 1:22.158 p h. |
| 14. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 1:23.794 p h. |
| 15. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 1:24.399 p h. |
| 16. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:30.327 p h. |
| 17. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 1 kör h. |
| 18. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 1 kör h. |
| 19. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1 kör h. |
| 20. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1 kör h. |
A VILÁGBAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
| 1. | Lando Norris | 7 | 18 | 26 | 423 |
| 2. | Max Verstappen | 8 | 15 | 27 | 421 |
| 3. | Oscar Piastri | 7 | 16 | 26 | 410 |
| 4. | George Russell | 2 | 9 | 26 | 319 |
| 5. | Charles Leclerc | – | 7 | 22 | 242 |
| 6. | Lewis Hamilton | – | – | 21 | 156 |
| 7. | Andrea Kimi Antonelli | – | 3 | 18 | 150 |
| 8. | Alexander Albon | – | – | 12 | 73 |
| 9. | Carlos Sainz | – | 2 | 13 | 64 |
| 10 | Fernando Alonso | – | – | 11 | 56 |
| 11. | Isack Hadjar | – | 1 | 11 | 51 |
| 12. | Nico Hülkenberg | – | 1 | 9 | 50 |
| 13. | Oliver Bearman | – | – | 11 | 43 |
| 14. | Liam Lawson | – | – | 7 | 38 |
| 15. | Esteban Ocon | – | – | 10 | 38 |
| 16. | Cunoda Juki | – | – | 11 | 33 |
| 17. | Lance Stroll | – | – | 7 | 32 |
| 18. | Pierre Gasly | – | – | 7 | 22 |
| 19. | Gabriel Bortoleto | – | – | 5 | 19 |
| KONSTRUKTŐRÖK | ||
| 1. | McLaren-Mercedes | 833 |
| 2. | Mercedes | 469 |
| 3. | Red Bull-Honda | 451 |
| 4. | Ferrari | 398 |
| 5. | Williams-Mercedes | 137 |
| 6. | Racing Bulls-Honda | 92 |
| 7. | Aston Martin-Mercedes | 88 |
| 8. | Haas-Ferrari | 81 |
| 9. | Sauber-Ferrari | 69 |
| 10. | Alpine-Renault | 22 |
| 17. ABU-DZABI NAGYDÍJ | |
| DECEMBER 5., PÉNTEK | |
| 1. szabadedzés | 1. Norris 1:24.485 |
| 2. szabadedzés | 1. Norris 1:23.083 |
| DECEMBER 6., SZOMBAT | |
| 3. szabadedzés | 1. Russell 1:23.334 |
| Időmérő | 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Piastri |
| DECEMBER 7., VASÁRNAP | |
| A verseny | 1. Verstappen, 2. Piastri, 3. Norris |
| KÖVETKEZŐ VERSENY | |
| Ausztrál Nagydíj, Melbourne | 2026. március 8. |








