Sebastian Vettel azt hitte, a jövő héten tesztelheti a Ferrari autóját Abu-Dzabiban, de mégsem, a Red Bull közbeszólt. A négyszeres világbajnok az időmérőt követően azt hitte, a 6. rajthelyről vághat neki a versenynek, de mégsem, az FIA közbeszólt.
Menjünk sorban! A négyszeres világbajnok szombaton elmondta, bízott benne, hogy a verseny utáni napokban tesztelheti új csapata autóját, csakhogy a Red Bull a szerződésére hivatkozva megtiltotta neki.
1. | Nico Rosberg | Mercedes |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes |
3. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes |
4. | Felipe Massa | Williams-Mercedes |
5. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Renault |
6. | Jenson Button | McLaren-Mercedes |
7. | Kimi Räikkönen | Ferrari |
8. | Fernando Alonso | Ferrari |
9. | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes |
10. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso-Renault |
11. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes |
12. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes |
13. | Adrian Sutil | Sauber-Ferrari |
14. | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari |
15. | Pastor Maldonado | Lotus-Renault |
16. | Kobajasi Kamui | Caterham-Renault |
17. | Will Stevens | Caterham-Renault |
18. | Romain Grosjean* | Lotus-Renault |
19. | Daniel Ricciardo** | Red Bull-Renault |
20. | Sebastian Vettel** | Red Bull-Renault |
*20 rajthelyes büntetés, plusz áthajtásos büntetés a versenyen | ||
**szabálytalan autó miatt kizárva az időmérőről, a rajtrács végéről rajtolhat |
„Nagy kár, hogy a Red Bull nem enged tesztelni, főleg úgy, hogy először megadta az engedélyt. Nem tudom, mi történhetett a háttérben, egyszer csak szóltak, hogy nem lehet. Talán a mérnökeink pánikoltak, hogy egy-két titkot kifecsegek – mondta Vettel, aki fél másodperccel kikapott csapattársától, Daniel Ricciardótól az időmérőn. – Az egyenesekben lassabb volt a kocsi, mint az edzéseken, és az egyensúly sem volt olyan jó. Pedig általában nekünk szokott kedvezni, hogy lemegy a nap és hűl az aszfalt, most épp az ellenkezője történt."
Vettelt sokkal jobban zavarhatta, hogy a Red Bull-istállót utólag kizárták az időmérő edzésről, mert mindkét autón rugalmasabb volt az első légterelő a megengedettnél – ezzel a korábbi években is többször megvádolták a csapatot, de bizonyítani nem tudták, mostanáig.
A döntés értelmében a két versenyző elveszíti az 5. és 6. rajthelyet, de az FIA megengedte a csapatnak, hogy az autók a szükséges módosítások elvégzése után az utolsó sorból induljanak, nem kell a boxból kezdeniük a versenyt.
A Red Bull elfogadta a büntetést, de azt írta közleményében: „Sajnálatos, hogy minket jelöltek ki a vizsgálatra, miközben nyilvánvaló, hogy más csapatok ugyanígy értelmezik a szabályt."
Fernando Alonso sem volt éppen boldog szombaton, pedig az időmérő utáni nyilatkozatának első szava az volt, hogy „örülök".
„Örülök, hogy vasárnap véget ér a szezon. Minden sportembernek az a vágya, hogy nyerjen, és csodás öt évet töltöttem a Ferrarinál, volt esélyem a világbajnoki cím megszerzésére. A 2009-es évad óta csak én nyertem versenyt a Ferrarival, ez megmutatja, hogyan versenyeztem. Ebben az évben azonban csak két dobogós helyezésem volt, ami nem elég jó" – mondta Alonso, aki az időmérőről elmondta, az utolsó versenyeken az a célja, hogy büntetés nélkül versenyezzen, ehhez visszafojtott motor kell neki, ettől pedig nem remélhetett jobb eredményt a 10. rajthelynél.
Alonso a Ferraritól a hírek szerint szintén búcsúzó Marco Mattiacci csapatfőnöknek üzent, a spanyol ugyanis zokon vette, hogy a csapatvezető Vettel érkezésekor kiemelte, azért léphet előre a némettel a Ferrari, mert fiatal, csapatjátékos, és motiválni tudja a kollégáit.
„Nem hiszem, hogy jól fogalmazott a csapatfőnök. Ha azt akarta mondani, hogy nem vagyok motivált, talán túl későn érkezett a csapathoz. Pár hónapja érkezett, nem látta azt az öt évet, amely során a Ferrariért küzdöttem versenyről versenyre. Talán túl későn próbált meg marasztalni, az Olasz Nagydíj környékén sokszor hívott, sok üzenetet küldött, de már túl öreg vagyok neki" – fogalmazott Alonso, aki megígérte, mivel felszabadul a közösségi oldalak használatának korlátozása alól, többet fog üzengetni szurkolóinak.
Szombaton a Force India hivatalosan is bejelentette, amit Vijay Mallya csapattulajdonos szóban már hetekkel ezelőtt közölt: Nico Hülkenberg mellett Sergio Pérez is a csapat versenyzője marad.
MERCEDES | Mercedes | Nico Rosberg | Lewis Hamilton |
RED BULL | Renault | Daniel Ricciardo | Danyiil Kvjat |
FERRARI | Ferrari | Sebastian Vettel | Kimi Räikkönen |
WILLIAMS | Mercedes | Valtteri Bottas | Felipe Massa |
McLAREN | Honda | Fernando Alonso (?) | Kevin Magnussen/Jenson Button (?) |
FORCE INDIA | Mercedes | Nico Hülkenberg | Sergio Pérez |
TORO ROSSO | Renault | Max Verstappen | Jean-Éric Vergne (?) |
LOTUS | Mercedes | Pastor Maldonado | Romain Grosjean |
SAUBER | Ferrari | Marcus Ericsson | Felipe Nasr |
A Caterham és a Marussia szereplése kérdéses |
A McLarennél Ron Dennis számos interjút adott szombaton, s amíg a britek kérdéseinek ellenállva nem árulta el, kik lesznek csapata pilótái 2015-ben, a dán TV3-nak azt mondta, Dánia a kilencszeres Le Mans-bajnok Tom Kristensen visszavonulása után is megérdemli, hogy legyen egy csúcskategóriás autóversenyzője. „Mi megtesszük, amit tudunk, aztán Dánián a sor, hogy visszaadja" – mondta Dennis.
NICO ROSBERG ÉS LEWIS HAMILTON NYILATKOZATÁT IDE KATTINTVA OLVASHATJA EL.
Valtteri Bottas (3.): – Fontos a csapatnak, hogy megszerezze a 3. helyet a konstruktőr-világbajnokságban, és én is visszaszerezhetem az egyéni vb 4. helyét. A mai volt az egyik legjobb időmérős köröm ebben az évben, ha lesz rá lehetőség, megpróbálok beférni az első kettőbe.
Felipe Massa (4.): – Nem volt esélyünk ennél előrébb zárni az időmérőt. A fontos szakaszban elrontottam a körömet,de a versenyen lesz esélyem a dobogós helyezésre, és harcolni is fogok érte.
Rosberg–Hamilton 12–7 Ricciardo–Vettel 12–7 Alonso–Räikkönen 16–3 Bottas–Massa 16–3 Button–Magnussen 10–9 Kvjat–Vergne 12–7 Hülkenberg–Pérez 12–7 Grosjean–Maldonado 15–4 Sutil–Gutiérrez 10–9 Bianchi–Chilton 12–3 Kobajasi–Ericsson 11–4 Kobajasi–Stevens 1–0 Lotterer–Ericsson 1–0 |
Danyiil Kvjat (5.): – Nagyon jó a hetedik helyezés, de még ennél is lehettem volna előrébb. Nem tudom, milyen célt tűzhetek ki magam elé a versenyre, a szabadedzéseken jól beállítottuk az autót, pontokat szerezhetünk. A GP3-ból szép emlékeim vannak a pályáról, szép eredménnyel szeretnék búcsúzni a Toro Rossótól.
Jenson Button (6.): – Hét századon múlt a hatodik hely, ha nem blokkolnak a kerekeim a nyolcas kanyarban, meglett volna. Nem sokat köröztem pénteken, nem tudom, milyen a versenytempónk, a legfőbb célom, hogy élvezzem a versenyt.
Kimi Räikkönen (8.): – Már az előtt tudtuk, hogy ez nem a mi versenyhétvégénk lesz, mielőtt idejöttünk. Nem volt könnyű jó kört összerakni, egy körön belül is voltak szakaszok, amelyeken nagyon jó volt az autó, máshol pedig csúszkált. Nehéz verseny lesz.
Kevin Magnussen (9.): – A második szakaszban a kocsi hátuljával és a forgalommal is bajlódtam. A versenytempónk jó lehet, főleg a lágy gumikon.
Jean-Éric Vergne (10.): – Nehéz a hétvége, az autót nem könnyű vezetni, de a versenyen jó lehet a pontszerzésre, szépen végződhet az idény nekem és a csapatnak.
Sergio Pérez (11.): – Nem volt különösebben nehéz napunk, csak éppen az autó nem elég gyors a jobb rajthelyhez. Számítottunk is erre, inkább a versenyre állítottuk be az autót. A gumik másképp viselkednek, mint az előző években ugyanitt, ezért választanunk kellett a beállítások között, remélem, a versenyen megtérül.
Nico Hülkenberg (12.): – Egy körön nem tartozunk a leggyorsabbak közé, nem is volt könnyű vezetni a kocsit, de talán a verseny jobb lesz, a dupla pontok miatt különösen jó lenne előreverekedni magam.
Adrian Sutil (13.): – Elfogadható időmérő volt, az autó edzésről edzésre jobban ment, de az időmérő második szakaszában egyre jobban hűlt az aszfalt, és másképpen viselkedett a kocsi. Elégedett vagyok.
Esteban Gutiérrez (14.): – Nagyon szoros volt, fél tizeden múlt, hogy a második szakaszba jussak. Vasárnap még egyszer mindent beleadok.
Pastor Maldonado (15.): – Nem számítottunk jobb eredményre, a kerekek rendszeresen blokkoltak fékezéskor, a gumik hőmérséklete ettől ingadozott. A versenyen nem egy kerékcsere lesz, ez lehetőséget ad a stratégia variálására és az előrejutásra.
Kobajasi Kamui (16.): – Ahhoz képest, milyen körülmények között jutott el ide a csapat, eddig nagyon vállalható hétvégénk van. Igyekszünk szép versenyzéssel megköszönni a szurkolók odaadását és bizalmát.
Will Stevens (17.): – Az utolsó körömben nagyon jó részidőm volt a második szektor után, de aztán elrontottam a 17-es kanyart. Jó tudni, hogy ha nincs a hiba, képes lettem volna arra az időeredményre, amire a csapattársam. Várom életem első F1-es versenyét.
Romain Grosjean (18. – büntetés után): – Nagyon nehéz viadal lesz, a rajtrács végéről rajtolok, áthajtásos büntetésem is lesz. Így kezdtünk Ausztráliában is, keretbe foglaltuk a szezont.
Daniel Ricciardo (19. – büntetés után): – A hétvége az időmérőig nem alakult jól, de a legfontosabb pillanatokban nagyon jól ment az autó, közel kerültem a Williamsekhez, és a Mercedes sem zárt annyira távol.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 10 | 15 | 15 | 334 |
2. | Nico Rosberg | 5 | 15 | 16 | 317 |
3. | Daniel Ricciardo | 3 | 8 | 15 | 214 |
4. | Sebastian Vettel | – | 4 | 15 | 159 |
5. | Fernando Alonso | – | 2 | 16 | 157 |
6. | Valtteri Bottas | – | 5 | 16 | 156 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 12 | 106 |
8. | Felipe Massa | – | 2 | 10 | 98 |
9. | Nico Hülkenberg | – | – | 14 | 80 |
10. | Kevin Magnussen | – | 1 | 12 | 55 |
11. | Kimi Räikkönen | – | – | 12 | 53 |
12. | Sergio Pérez | – | 1 | 11 | 47 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 7 | 22 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 5 | 8 |
16. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 2 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 651 – már világbajnok |
2. | Red Bull-Renault | 373 |
3. | Williams-Mercedes | 254 |
4. | Ferrari | 210 |
5. | McLaren-Mercedes | 161 |
6. | Force India-Mercedes | 127 |
7. | Toro Rosso-Renault | 30 |
8. | Lotus-Renault | 10 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |