A Mercedes védőbeszédét Paul Harris, a német istállót képviselő jogász mondta el a párizsi meghallgatáson, amelyet a csapat és a Pirelli Spanyol Nagydíj utáni barcelonai privát tesztjének ügyében tartanak meg csütörtökön. Az FIA nemzetközi bíróságát a brit Edwin Glasgow vezeti, a bírói kart pedig a monacói Laurent Anselmi, az amerikai Chris Harris, a svájci Patzrick Raedersdorf és a brit Tony Scott-Andrews alkotják.
A tárgyaláson először az FIA képviselője beszélt, majd a Mercedes és végül a Pirelli kapott szót. A nemzetközi szövetséget Charlie Whiting versenyigazgató, a Pirellit Paul Hembrey motorsport-igazgató, a Mercedest pedig Ross Brawn csapatvezető, Andrew Shovlin vezető versenymérnök és Ron Meadows csapatmenedzser képviselik – a jogászok mellett.
„A szabályzatban az szerepelt, hogy egyik csapat sem bonyolíthat le tesztet versenyhétvégén kívül. A kulcsszó számunkra a »bonyolíthat le« – esetünkben nem a Mercedes hajtotta végre a tesztet, hanem a Pirelli – érvelt Paul Harris, a Mercedest képviselő jogász. – Nem is vonható kétségbe, hogy a tesztet a Pirelli bonyolította le. A Pirelli irányította, ellenőrizte és fizette a gyakorlást, mindent a Pirelli utasításai szerint hajtott végre a csapat. Aki ott volt, nem vonhatja kétségbe, hogy minden a Pirelli akarata szerint történt."
Harris visszautalt Charlie Whiting FIA-versenyigazgató és Sebastian Bernard FIA-jogász e-mail-váltására május 3-áról:
„Egy ilyen teszt, ha azt vesszük, hogy tulajdonképpen nem valamelyik istálló hajtja végre, elfogadható, hogy a Pirelli tesztje?" – idézte Whitingot a Mercedes ügyvédje, majd Bernard válaszát közölte: „Valóban, elfogadható. Ezt a tesztet nem az istálló bonyolítja le."
Az FIA korábbi álláspontja szerint ebben az esetben lényegtelen, mit gondolt Whiting és Bernard.
„Nem számít, hogy Whiting mire adott engedélyt, a szabályokban benne van, hogy nem lehet tesztelni. Ez alól csak az jelenthet kivételt, akinek az FIA Motorsport-világtanácsa külön engedélyt ad, a Mercedes esetében azonban ilyen nem történt – mondta Mark Howard, az FIA jogásza. – Whitingnek általános kérdést tettek fel a 2013-as autó használatáról. Ő azt mondta, ha a Pirelli kéri a tesztet, személyes véleménye szerint lehet róla szó, de utána kell néznie a konkrétumoknak. Ez nem az FIA hivatalos véleménye volt, csak Brawn és Bernard szabályértelmezése."
Howard hozzátette, Whitinggal az FIA jogászai közölték, csak akkor lehet szó a tesztről, ha minden csapat lehetőséget kap rá. Ám a Mercedes sem az időpontól, sem a helyszínről nem tájékoztatta Whitingot.
Ross Brawn szerint a Mercedes az FIA állításával szemben nem húzott hasznot a tesztből. „Egy ilyen teszten semmit sem lehet megtudni az autóról.Nem tudtuk, milyen gumi van a kocsin, és hogy mi a Pirelli célja a teszttel. Mindig is azt vallottuk, hogy jobb a nulla információ, mint a rossz információ. Erről a tesztről semmilyen adatot nem tudunk felhasználni" – mondta Brawn, hangsúlyozva, hogy a telemetria biztonsági okokból lett bekapcsolva, hogy tudják, mi történik az autóval. Brawn elmondta, amikor engedélyt kért a tesztre, eszébe sem jutott megkérdőjelezni Charlie Whiting számára kedvező véleményét. „Mindig is Charlie a legfontosabb forrásunk a sportszabályzati kérdésekben, főleg a versenyhétvégéken, ahol az FIA versenyigazgatójaként neki kell eljárnia. Tudtuk, hogy nehéz kérdést tettünk fel, amely ellenőrzést igényel" – mondta Brawn, hozzátéve, sohasem kér írásos engedélyt Whitingtől, mert a gyorsan zajló versenyhétvégéken ez nem praktikus. |
A Mercedes azt is hangsúlyozta, hogy az FIA következetlenül jár el a Formula–1-es csapatok tesztjeivel kapcsolatban. Jogásza szerint a Spanyol Nagydíj előtt, illetve tavaly szintén soron kívül tesztelő Ferrari legalább annyira bűnös, mint a Mercedes. Bár a Scuderia 2011-es autót használt, az a szabályok állandósága miatt alig tér el az idei géptől.
„A szabályzat azt mondja, a világbajnokságban szereplő istállók nem tesztelhetnek olyan autóval, amely alapvetően hasonlít az idei, a tavalyi vagy a jövő évi előírásoknak megfelelő autókhoz. Ha a Mercedes vétett a szabályok ellen, akkor a Ferrari is ezt tette, hiszen a Spanyol Nagydíj előtt tesztelt Barcelonában, méghozzá olyan autóval, amely alapvetően hasonlít az idei és a tavalyi szabályokban előírt négykerekűekhez – mondta Harris. – A Ferrari a 2011-es autóját használta, s mivel alig változtak a szabályok, az az autó alapvetően hasonlít az ideihez. Az időeredmények csak fél másodperccel tértek el a 2011-es és a 2013-as autók között, azaz a két autó teljesítménye szinte megegyező."
A Mercedes arra is rámutatott, hogy az idén Pedro de la Rosát az autójába ültető Ferrari tavaly Felipe Massával is tesztelt. „Sajnálatos, hogy következetlenül jár el az FIA a két Ferrari-teszt és a mi tesztünk kapcsán" – mondta Harris.
A jogász ugyanakkor bocsánatot kért azért, mert a Mercedes pilótái festés nélküli sisakban teszteltek, míg a telemetriai mérések szükségességét biztonsági okokkal magyarázta.
A tárgyaláson Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője is megjelent megfigyelőként. A Red Bull mellett a Ferrari, a Williams és a McLaren is küldött megfigyelőt.
Emlékezetes, a Pirelli felkérésére a Mercedes a Spanyol Nagydíj után három napon át ezer kilométert tesztelt az idei autójával, ami egyértelműen a sportszabályzat 22.1-es pontjába ütközik.
Az eljárási folyamat kísértetiesen hasonlít a hétköznapi bírósági ügymenetre. Feljelentés alapján (ez volt a csapatok óvása Monacóban) az illetékes hatóság (ez esetben maga Jean Todt FIA-elnök) a panasz kivizsgálása után a bíróság elé terjesztette az ügyet (FIA nemzetközi bíróság). A szövetség által 2010-ben életre hívott szervezetnek 12 tagja van (foglalkozásuk szerint ügyvédek, ügyészek, bírók, jogi szakemberek), ebből legkevesebb háromnak kell alkotnia a bírói kart – a Mercedes és a Pirelli érintettsége miatt azonban közülük egyik sem lehet német, illetve olasz.