A Red Bull mindenkit átvert váratlan húzásával

Vágólapra másolva!
2011.03.27. 13:40
null
Három roppant elégedett pilóta állt dobogóra Melbourne-ben (balról): Hamilton, Vettel és Petrov (Fotó: Reuters)
Címkék
A Red Bull-istálló nem használt különleges KERS-t Ausztráliában, sőt egyáltalán nem tette be autójába a mozgásienergia-átalakító eszközét. Sebastian Vettel ennek ellenére nyerte meg az évadnyitó futamot, miközben csapattársa, Mark Webber a Red Bull számára is rejtélyes okból képtelen volt tartani a tempóját, és csak ötödik lett hazája futamán. A McLaren annak örül, hogy versenytempó terén nincs nagyon lemaradva a Red Bulltól, míg a Mercedes számára kettős kiesése után csak a fogadkozás maradt.

Sebastian Vettelt nem lehetett megverni Melbourne-ben, a Red Bull világbajnoka magabiztos győzelemmel kezdte meg a 2011-es F1-es idényt. Ő az első pilóta 2006 óta, aki világbajnokként meg tudta nyerni a következő szezon első futamát.

Vettel az időmérőn is kimagasló teljesítményt nyújtott, s azt követően elkezdődtek a találgatások a boxutcában, miféle titkos fegyvert vetett be a Red Bull az új évadra. Az első feltételezések szerint olyan ultrakönnyű KERS-t alkalmazott a csapat, amely csak egyszer tölthető fel, és a pilóták csak a rajtnál használják, de ennél sokkal egyszerűbb volt a képlet: a Red Bull egyáltalán nem épített KERS-t az autóiba.

KIZÁRTÁK A SAUBERT

Kizárták a Sauber-istállót az Ausztrál Nagydíjról, mert az autó hátsó légterelője nem felelt meg az előírásoknak. Ezzel törölték az újonc Sergio Pérez 7. és a japán Kobajasi Kamui 8. helyezését, és a két Force India feljött a pontszerzők közé.

Pedig Sergio Pérez élete első futamán fantasztikusan versenyzett, a mezőnyből egyedüliként egy boxkiállással teljesítette a versenytávot. Helyette azonban a skót Paul di Resta szerzett pontot F1-es debütálása alkalmából.

A Sauber jelezte: fellebbez a döntés ellen.

„Ez egy nagyon meglepő és szomorú döntés volt a számunkra. Véleményünk szerint semmilyen módon nem kerültünk előnybe a többi csapattal szemben. Most jobban megvizsgáljuk az alkatrészeinket, hogy megérthessük a helyzetet, és fellebbezni kívánunk a kizárás ellen" – nyilatkozta James Key technikai igazgató.

Pedig az idény előtt mindenki biztos volt benne, hogy e nélkül bármelyik csapat esélytelenné válna (a három tavalyi újoncon kívül mindegyik istálló a használata mellett döntött – legalábbis hivatalosan), de a jelek szerint a Red Bull másképpen gondolta.

„Az egész hétvégén csak pénteken tettük be a kocsiba a KERS-t, de az edzések után arra jutottunk, nincs értelme kockáztatni, mert nagy a meghibásodás veszélye – árulta el Horner. – Nem mertük ezt korábban elmondani, de Adrian Newey úgy döntött, ne rontsunk a kocsi kiváló teljesítményén, mert nem hoz annyival többet, hogy megérje a rizikót. Az, hogy KERS nélkül is nyerni tudtunk, mutatja, milyen remek munkát végeztek a mérnökeink.”

Horner hozzátette, Vettel remek teljesítménye nélkül kevés lett volna a remek autó, mint ahogy azt Webber példájából is láthattuk.

„Nem szokott ekkora különbség lenni a két versenyző között, hosszú elemzések után derül majd ki, hogy mi volt a gond Markkal. A gumijai nem bírták úgy, mint Sebastian autóján, és meg kell tudnunk, hogy ezt Mark vezetési stílusa vagy az autó rossz beállítása okozta-e” – fogalmazott Horner.

A McLarennél elégedetten állapították meg, hogy az autók versenytempó terén nem volt annyira elmaradva a Red Bulltól, mint az időmérőn, és mivel a McLaren-Mercedest a verseny előtt építették át, a konstrukció korántsem annyira kiforrott, mint a fő riválisé. Azaz van még miben fejlődni, tartja Martin Whitmarsh csapatfőnök.

„Lewis a verseny elején Vettellel tudott maradni, de miután meghibásodott a padlólemeze, nem volt esélye ugyanazt a tempót autózni. Így is csodálatos versenye volt, akárcsak Jensonnak, aki a büntetése nélkül szintén pezsgőt locsolt volna – mondta Whitmarsh. – Huszonhat pontot szereztünk, ami ahhoz képest, hogy az utolsó pillanatokban építettük át a kocsit, remek eredmény. Még jobb, hogy innen kezdhetjük el továbbfejleszteni az autót, jöhet Malajzia!”

A Mercedesnél a kettős kiesés miatt szomorkodtak, no meg azért, mert amíg Nico Rosberg versenyben volt, nem mutatott nagyon jó tempót. A csapat vezetősége azonban abban bízik, hogy gyorsan megváltozik az autók formája.

„Csalódást keltő zárása volt a futam ennek a csalódást keltő hétvégének, de elég erősek vagyunk ahhoz, hogy talpra álljunk, és visszaküzdjük magunkat – mondta Ross Brawn. – Michael és Nico is önhibáján kívül esett ki, utóbbit a sportfelügyelők is elismerték Rubens Barrichello megbüntetésével.”

A Virgin fő támogatója és befektetője, az orosz Marussia miatt orosz licenccel versenyez, és Nyikolaj Fomenko mérnök-igazgató révén orosz vezetőségi tagja is van a műszaki gárdának. A szakember azonban a saját csapata értékelése helyett Vitalij Petrovot dicsérte, a Renault-pilóta ugyanis a tavalyi idényzáró után ezt a futamot is Fernando Alonso előtt zárta, ráadásul pályafutása során először felállhatott a dobogóra is.

„Gratulálok Vitalij Petrovnak, aki remekül versenyezve Oroszország első dobogós helyezését szerezte meg a Formula–1-ben. Nagy nap ez a hazánk számára, és fontos lépés a 2014-es szocsi futam felé” – fogalmazott Fomenko.

A PILÓTÁK NYILATKOZATAI A VERSENY UTÁN
Sebastian Vettel (1.): Nem győzöm mondani a csapatnak, hogy maradjunk a földön, de ez után a futam után nagyon nehéz. Sok pontot szereztünk, ami nagyon fontos az első versenyen, ráadásul minden pillanatát élveztük. Nagyon sima volt a rajt, nem is számítottam erre, és utána sem volt különösebb gondunk, örülök, hogy az első itteni célba érésem győzelemmel párosult. A Pirelli-gumik nagyon jók, túlságosan is izgultunk miattuk a tesztek után, de nem volt okunk rá. A nyitható hátsó légterelőről még nem mondanék ítéletet, az itteni első kanyar ugyanis nem a legjobb hely az előzésre. Nekem meg nem is nagyon volt szükségem rá.
Mark Webber (5.): Ugyanaz volt a gondom, mint az időmérőn, nem tudom, miért, de nem volt elég gyors a kocsi, ráadásul hamarabb romlott a gumik teljesítménye is, mint Seb autóján. Semmit sem tehettem, egyre hátrébb csúsztam, Alonso is elém került, és nem tudtam csatázni vele. Csak reménykedni tudok benne, hogy Malajziában minden jobb lesz.
Lewis Hamilton (2.): Szuper a második hely, egy-két hete még arról sem mertünk álmodni, hogy az első ötbe kerülünk. Ehhez képest a második pozíció és a kocsi megbízhatósága fantasztikus. A rajtnál kipörgött a kerekem, emiatt nem volt esélyem Vettel nyomába eredni, de a KERS-nek köszönhetően legalább Markot vissza tudtam verni. Az elején versenyben voltunk Vettellel, s úgy tűnik, stratégia terén van mit csiszolnunk a munkánkon. A végén a leszakadt padlólemez miatt sok időt veszítettem, már csak arra ügyeltem, hogy biztonságban célba érjek.
Jenson Button (6.): Nem volt rossz a rajtom, de Petrov meglepett a belső íven, és kívülre kényszerített, aztán beragadtam Massa mögé. Talán Felipét a legnehezebb megelőzni, ráadásul nagyon lassú volt, keményen védekezett, és csak úgy maradhattam lendületben, ha levágom a kanyart. Massa utána kereket cserélt, így nem tudtam megúszni a büntetést. Jó látni, hogy versenytempóban nem vagyunk sokkal a Red Bull mögött.
Fernando Alonso (4.): Ha csak az eredményt nézzük, nem volt rossz ez a verseny, hiszen bár Vetteltől és Hamiltontól kikaptunk, Buttont és Webbert megvertük. Azt hiszem, egyszer magamon kívül voltam, és bérletet vettem itt a negyedik helyre, mert négy év alatt harmadszor zártam ebben a pozícióban. Vettel megint másik bolygón versenyez, a többiektől viszont nem vagyunk messze. Nem zavar, hogy megint Petrov mögött végeztem, sokkal fontosabb, hogy Webbert magam mögött tartottam, hosszú távon ő a nagyobb rivális. A kétkiállásos taktika is megfordult a fejünkben, de a nagy forgalom miatt jobb volt a három kiállás.
Felipe Massa (7.): Jól rajtoltam, aztán jól is védekeztem Button ellen, de aztán a kemény keverékeken nem voltam valami gyors, sok időt veszítettem, és a végén nem tudtam visszakapaszkodni. A nyitható hátsó légterelőnek megvan a várt hatása, több az előzés. Kicsit csalódott vagyok, mert nem tudtuk kihozni a kocsiból a valós teljesítményét. Ennél sokkal jobbak vagyunk.
Michael Schumacher (feladta): Nem ilyen idénynyitóra számítottunk, csak azt tehetjük, hogy máris a következő futamra összpontosítunk. Sajnálom a srácokat a csapatban, a kemény téli munka után jobb eredményben bíztak. A rajt után a harmadik kanyarban hátulról meglöktek, defektet kaptam, és lesodródtam az útról, a kavicságyban a kocsi alja is megsérült. Később biztonsági okokból álltam meg a boxban, és Nicót is nagyon sajnálom, szerezhetett volna néhány pontot a csapatnak.
Nico Rosberg (feladta): Lesújtó hétvége volt, végig üldöztek a verseny során, és bár a visszapillantó tükörben láttam Rubenst közeledni, meglepett, hogy nekem ütközött, hiszen a kanyar előtt még messze mögöttem volt. Egyből tudtam, hogy vége a versenynek, le is álltam a pálya szélén. Rosszul érezzük magunkat, csak az vigasztal, hogy a melbourne-i kivételes pálya, és a következő néhány versenyen derül csak ki igazán, hogyan is állunk.
Nick Heidfeld (12.): Természetesen csalódott vagyok az eredményem miatt, főleg mert kiválóan rajtoltam, az első kanyar után a 12. helyre feljöttem. Ám valaki nekem jött, a kocsitest megsérült, és emiatt nem mehettem már gyorsan. Vitalij eredményének örülök, ez is azt mutatja, milyen erős az autónk, és van keresnivalónk.
Vitalij Petrov (3.): Nagyon jól alakult a hétvégénk, és az időmérőn meggyőződhettem róla, hogy nem vagyunk rosszak. A rajtnál kockáztattam, éreztem, hogy el tudok menni Alonso és Button mellett, és végül sikerült is. Utána már remek volt a stratégiánk, és be kellett hozni a kocsit a célba. Hogy Robert Kubica távollétében vezére lehetek-e a csapatnak? Döntsék el a látottak alapján, de szerintem igen!
Rubens Barrichello (feladta): Nehéz verseny volt, a rajt nem sikerült valami jól, de aztán jó ritmust találtam, és sokat előztem, mire utolértem Rosberget. Nem akartam megelőzni a kanyarban, egyszerűen akkor értem utol, és nem számítottam rá, hogy ennyivel korábban fékez nálam, talán nem tapadtak jól a gumijai.
Pastor Maldonado (feladta): Még nem tudjuk pontosan, hogy mi történt a kocsival, előjel nélkül megállt. Pedig jól rajtoltam, és a tempóm sem volt rossz.
Adrian Sutil (9.): Összességében nem volt rossz versenyem, a 16. rajthelyről indulva több helyezést javítottam, ha jobb helyről indulok, pontot is szerezhettem volna.
Paul di Resta (10.): A futam elején Kobajasival csatáztam, jó volt a tempóm, de miután az egyik Toro Rosso szemfülesen megelőzött, elveszítettem a ritmust. Adriannal eltérő stratégiával versenyeztünk, és a végén spórolnom is kellett az üzemanyaggal, ezért maradtam le róla annyira. Egyébként elégedett vagyok, de Malajziában jobb tempó kell a pontszerzéshez.
Kobajasi Kamui (8., utóbb kizárták): Remek, hogy mindkét autóval pontokat tudtunk szerezni, jó hangulatban készülhetünk az idény folytatására. A rajtom jól sikerült, megelőztem Alonsót, aztán a verseny során közelről láttam Rosberg és Barrichello ütközését. Több érdekesség nem nagyon történt.
Sergio Pérez (7., utóbb kizárták): Sohasem fogom elfelejteni ezt a futamot! Amikor a kemény keverékű gumikról a lágyra váltottunk, az volt az első gondolatom, hogy nyomni kell keményen a gázt, hiszen két kiállást terveztünk, de aztán rájöttem, hogy ha visszafogom magam kicsit, el is juthatok ezekkel a gumikkal a célig. Nagyon büszke vagyok a csapatra, és azoknak is köszönöm, akik Mexikóban segítettek idáig eljutni.
Sébastien Buemi (8.): Kár, hogy az első kanyarban összeért a kocsim a csapattársaméval, s mivel nem ez volt az első eset, a felvételek megtekintése után el fogok beszélgetni vele! A végén nem tudtam magam mögött tartani Massát, sokkal gyorsabb volt nálam, de a lényeg, hogy jobbak vagyunk, mint tavaly, egyértelműen előrébb léptünk.
Jaime Alguersuari (11.): Jól rajtoltam, de a második kanyarban összeért a kocsim Schumacherével, és a boxba kellett hajtanom az orrkúp lecseréléséhez. Ezen a ponton nem volt esélyem a pontszerzésre.
Heikki Kovalainen (feladta): A kiesésemig elégedett voltam a teljesítményemmel, a rajt után tartani tudtam Alguersuari és Pérez tempóját, de aztán szivárogni kezdett az autóból a hűtőfolyadék. Az autó sajnos nem olyan jó, mint amire számítottunk, a következő futam előtt alaposan elemeznünk kell ezt a hétvégét, hogyan javulhatunk Malajzia előtt.
Jarno Trulli (13.): Örülök, hogy célba értem, a verseny alatt értékes adatokat gyűjtöttünk, és ha sikerül kigyógyítani a kocsit a gyerekbetegségeiből, elkezdhetünk a teljesítmény javításán dolgozni.
Timo Glock (feladta): A tempónk jó volt, Trullival tudtam menni a verseny elején, és a boxkiállásom után elé is kerültem, de meglazult a bal első kerék, és újra be kellett mennem, hogy rögzítsék. A verseny vége felé nagyon vibrált a kocsi, amitől lelassult.
Jérome d’Ambrosio (14.): Örülök, hogy célba tudtam érni életem első F1-es futamán, de kár, hogy a verseny végén nem hoztam ki a kocsiból a maximumot, mert talán gyorsabb is lehettem volna. Ez a háromszáz kilométer a tapasztalatszerzés szempontjából is fontos volt.

AUSZTRÁL NAGYDÍJ, A MÓDOSÍTOTT VÉGEREDMÉNY
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:29:30.259
2. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 22.297 mp h.
3. Vitalij Petrov orosz Renault 30.560 mp h.
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 31.772 mp h.
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 38.171 mp h.
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 54.304 mp h.
7. Felipe Massa brazil Ferrari 1:25.186 p h.
8. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
9. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1 kör h.
11. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
12. Nick Heidfeld német Renault 1 kör h.
13. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 2 kör h.
14. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 4 kör h.
NEM KLASSZIFIKÁLTA MAGÁT
Timo Glock német Virgin-Cosworth 49 megtett kör
FELADTÁK
Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 48, erőátvitel
Nico Rosberg német Mercedes 22, ütközés
Michael Schumacher német Mercedes 19, ütközés
Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 19, hűtővíz
Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 9, erőátvitel
KIZÁRTÁK
Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari
Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari

A VB ÁLLÁSA – PILÓTÁK
győzelem dobogó pontszerzés pont
1. Sebastian Vettel 1 1 1 25
2. Lewis Hamilton 1 1 18
3. Vitalij Petrov 1 1 15
4. Fernando Alonso 1 12
5. Mark Webber 1 10
6. Jenson Button 1 8
7. Felipe Massa 1 6
8. Sebastien Buemi 1 4
9. Adrian Sutil 1 2
10. Paul di Resta 1 1

A VB ÁLLÁSA – KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 35
2. McLaren-Mercedes 26
3. Ferrari 18
4. Renault 15
5. Toro Rosso-Ferrari 4
6. Force India-Mercedes 3

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik