Sebastian Vettelt nem lehetett megverni Melbourne-ben, a Red Bull világbajnoka magabiztos győzelemmel kezdte meg a 2011-es F1-es idényt. Ő az első pilóta 2006 óta, aki világbajnokként meg tudta nyerni a következő szezon első futamát.
Vettel az időmérőn is kimagasló teljesítményt nyújtott, s azt követően elkezdődtek a találgatások a boxutcában, miféle titkos fegyvert vetett be a Red Bull az új évadra. Az első feltételezések szerint olyan ultrakönnyű KERS-t alkalmazott a csapat, amely csak egyszer tölthető fel, és a pilóták csak a rajtnál használják, de ennél sokkal egyszerűbb volt a képlet: a Red Bull egyáltalán nem épített KERS-t az autóiba.
Kizárták a Sauber-istállót az Ausztrál Nagydíjról, mert az autó hátsó légterelője nem felelt meg az előírásoknak. Ezzel törölték az újonc Sergio Pérez 7. és a japán Kobajasi Kamui 8. helyezését, és a két Force India feljött a pontszerzők közé. Pedig Sergio Pérez élete első futamán fantasztikusan versenyzett, a mezőnyből egyedüliként egy boxkiállással teljesítette a versenytávot. Helyette azonban a skót Paul di Resta szerzett pontot F1-es debütálása alkalmából. A Sauber jelezte: fellebbez a döntés ellen. „Ez egy nagyon meglepő és szomorú döntés volt a számunkra. Véleményünk szerint semmilyen módon nem kerültünk előnybe a többi csapattal szemben. Most jobban megvizsgáljuk az alkatrészeinket, hogy megérthessük a helyzetet, és fellebbezni kívánunk a kizárás ellen" – nyilatkozta James Key technikai igazgató. |
Pedig az idény előtt mindenki biztos volt benne, hogy e nélkül bármelyik csapat esélytelenné válna (a három tavalyi újoncon kívül mindegyik istálló a használata mellett döntött – legalábbis hivatalosan), de a jelek szerint a Red Bull másképpen gondolta.
„Az egész hétvégén csak pénteken tettük be a kocsiba a KERS-t, de az edzések után arra jutottunk, nincs értelme kockáztatni, mert nagy a meghibásodás veszélye – árulta el Horner. – Nem mertük ezt korábban elmondani, de Adrian Newey úgy döntött, ne rontsunk a kocsi kiváló teljesítményén, mert nem hoz annyival többet, hogy megérje a rizikót. Az, hogy KERS nélkül is nyerni tudtunk, mutatja, milyen remek munkát végeztek a mérnökeink.”
Horner hozzátette, Vettel remek teljesítménye nélkül kevés lett volna a remek autó, mint ahogy azt Webber példájából is láthattuk.
„Nem szokott ekkora különbség lenni a két versenyző között, hosszú elemzések után derül majd ki, hogy mi volt a gond Markkal. A gumijai nem bírták úgy, mint Sebastian autóján, és meg kell tudnunk, hogy ezt Mark vezetési stílusa vagy az autó rossz beállítása okozta-e” – fogalmazott Horner.
A McLarennél elégedetten állapították meg, hogy az autók versenytempó terén nem volt annyira elmaradva a Red Bulltól, mint az időmérőn, és mivel a McLaren-Mercedest a verseny előtt építették át, a konstrukció korántsem annyira kiforrott, mint a fő riválisé. Azaz van még miben fejlődni, tartja Martin Whitmarsh csapatfőnök.
Ideális ív: |
Sok történés, kevés változás |
„Lewis a verseny elején Vettellel tudott maradni, de miután meghibásodott a padlólemeze, nem volt esélye ugyanazt a tempót autózni. Így is csodálatos versenye volt, akárcsak Jensonnak, aki a büntetése nélkül szintén pezsgőt locsolt volna – mondta Whitmarsh. – Huszonhat pontot szereztünk, ami ahhoz képest, hogy az utolsó pillanatokban építettük át a kocsit, remek eredmény. Még jobb, hogy innen kezdhetjük el továbbfejleszteni az autót, jöhet Malajzia!”
A Mercedesnél a kettős kiesés miatt szomorkodtak, no meg azért, mert amíg Nico Rosberg versenyben volt, nem mutatott nagyon jó tempót. A csapat vezetősége azonban abban bízik, hogy gyorsan megváltozik az autók formája.
„Csalódást keltő zárása volt a futam ennek a csalódást keltő hétvégének, de elég erősek vagyunk ahhoz, hogy talpra álljunk, és visszaküzdjük magunkat – mondta Ross Brawn. – Michael és Nico is önhibáján kívül esett ki, utóbbit a sportfelügyelők is elismerték Rubens Barrichello megbüntetésével.”
A Virgin fő támogatója és befektetője, az orosz Marussia miatt orosz licenccel versenyez, és Nyikolaj Fomenko mérnök-igazgató révén orosz vezetőségi tagja is van a műszaki gárdának. A szakember azonban a saját csapata értékelése helyett Vitalij Petrovot dicsérte, a Renault-pilóta ugyanis a tavalyi idényzáró után ezt a futamot is Fernando Alonso előtt zárta, ráadásul pályafutása során először felállhatott a dobogóra is.
„Gratulálok Vitalij Petrovnak, aki remekül versenyezve Oroszország első dobogós helyezését szerezte meg a Formula–1-ben. Nagy nap ez a hazánk számára, és fontos lépés a 2014-es szocsi futam felé” – fogalmazott Fomenko.
Sebastian Vettel (1.): Nem győzöm mondani a csapatnak, hogy maradjunk a földön, de ez után a futam után nagyon nehéz. Sok pontot szereztünk, ami nagyon fontos az első versenyen, ráadásul minden pillanatát élveztük. Nagyon sima volt a rajt, nem is számítottam erre, és utána sem volt különösebb gondunk, örülök, hogy az első itteni célba érésem győzelemmel párosult. A Pirelli-gumik nagyon jók, túlságosan is izgultunk miattuk a tesztek után, de nem volt okunk rá. A nyitható hátsó légterelőről még nem mondanék ítéletet, az itteni első kanyar ugyanis nem a legjobb hely az előzésre. Nekem meg nem is nagyon volt szükségem rá. |
Mark Webber (5.): Ugyanaz volt a gondom, mint az időmérőn, nem tudom, miért, de nem volt elég gyors a kocsi, ráadásul hamarabb romlott a gumik teljesítménye is, mint Seb autóján. Semmit sem tehettem, egyre hátrébb csúsztam, Alonso is elém került, és nem tudtam csatázni vele. Csak reménykedni tudok benne, hogy Malajziában minden jobb lesz. |
Lewis Hamilton (2.): Szuper a második hely, egy-két hete még arról sem mertünk álmodni, hogy az első ötbe kerülünk. Ehhez képest a második pozíció és a kocsi megbízhatósága fantasztikus. A rajtnál kipörgött a kerekem, emiatt nem volt esélyem Vettel nyomába eredni, de a KERS-nek köszönhetően legalább Markot vissza tudtam verni. Az elején versenyben voltunk Vettellel, s úgy tűnik, stratégia terén van mit csiszolnunk a munkánkon. A végén a leszakadt padlólemez miatt sok időt veszítettem, már csak arra ügyeltem, hogy biztonságban célba érjek. |
Jenson Button (6.): Nem volt rossz a rajtom, de Petrov meglepett a belső íven, és kívülre kényszerített, aztán beragadtam Massa mögé. Talán Felipét a legnehezebb megelőzni, ráadásul nagyon lassú volt, keményen védekezett, és csak úgy maradhattam lendületben, ha levágom a kanyart. Massa utána kereket cserélt, így nem tudtam megúszni a büntetést. Jó látni, hogy versenytempóban nem vagyunk sokkal a Red Bull mögött. |
Fernando Alonso (4.): Ha csak az eredményt nézzük, nem volt rossz ez a verseny, hiszen bár Vetteltől és Hamiltontól kikaptunk, Buttont és Webbert megvertük. Azt hiszem, egyszer magamon kívül voltam, és bérletet vettem itt a negyedik helyre, mert négy év alatt harmadszor zártam ebben a pozícióban. Vettel megint másik bolygón versenyez, a többiektől viszont nem vagyunk messze. Nem zavar, hogy megint Petrov mögött végeztem, sokkal fontosabb, hogy Webbert magam mögött tartottam, hosszú távon ő a nagyobb rivális. A kétkiállásos taktika is megfordult a fejünkben, de a nagy forgalom miatt jobb volt a három kiállás. |
Felipe Massa (7.): Jól rajtoltam, aztán jól is védekeztem Button ellen, de aztán a kemény keverékeken nem voltam valami gyors, sok időt veszítettem, és a végén nem tudtam visszakapaszkodni. A nyitható hátsó légterelőnek megvan a várt hatása, több az előzés. Kicsit csalódott vagyok, mert nem tudtuk kihozni a kocsiból a valós teljesítményét. Ennél sokkal jobbak vagyunk. |
Michael Schumacher (feladta): Nem ilyen idénynyitóra számítottunk, csak azt tehetjük, hogy máris a következő futamra összpontosítunk. Sajnálom a srácokat a csapatban, a kemény téli munka után jobb eredményben bíztak. A rajt után a harmadik kanyarban hátulról meglöktek, defektet kaptam, és lesodródtam az útról, a kavicságyban a kocsi alja is megsérült. Később biztonsági okokból álltam meg a boxban, és Nicót is nagyon sajnálom, szerezhetett volna néhány pontot a csapatnak. |
Nico Rosberg (feladta): Lesújtó hétvége volt, végig üldöztek a verseny során, és bár a visszapillantó tükörben láttam Rubenst közeledni, meglepett, hogy nekem ütközött, hiszen a kanyar előtt még messze mögöttem volt. Egyből tudtam, hogy vége a versenynek, le is álltam a pálya szélén. Rosszul érezzük magunkat, csak az vigasztal, hogy a melbourne-i kivételes pálya, és a következő néhány versenyen derül csak ki igazán, hogyan is állunk. |
Nick Heidfeld (12.): Természetesen csalódott vagyok az eredményem miatt, főleg mert kiválóan rajtoltam, az első kanyar után a 12. helyre feljöttem. Ám valaki nekem jött, a kocsitest megsérült, és emiatt nem mehettem már gyorsan. Vitalij eredményének örülök, ez is azt mutatja, milyen erős az autónk, és van keresnivalónk. |
Vitalij Petrov (3.): Nagyon jól alakult a hétvégénk, és az időmérőn meggyőződhettem róla, hogy nem vagyunk rosszak. A rajtnál kockáztattam, éreztem, hogy el tudok menni Alonso és Button mellett, és végül sikerült is. Utána már remek volt a stratégiánk, és be kellett hozni a kocsit a célba. Hogy Robert Kubica távollétében vezére lehetek-e a csapatnak? Döntsék el a látottak alapján, de szerintem igen! |
Rubens Barrichello (feladta): Nehéz verseny volt, a rajt nem sikerült valami jól, de aztán jó ritmust találtam, és sokat előztem, mire utolértem Rosberget. Nem akartam megelőzni a kanyarban, egyszerűen akkor értem utol, és nem számítottam rá, hogy ennyivel korábban fékez nálam, talán nem tapadtak jól a gumijai. |
Pastor Maldonado (feladta): Még nem tudjuk pontosan, hogy mi történt a kocsival, előjel nélkül megállt. Pedig jól rajtoltam, és a tempóm sem volt rossz. |
Adrian Sutil (9.): Összességében nem volt rossz versenyem, a 16. rajthelyről indulva több helyezést javítottam, ha jobb helyről indulok, pontot is szerezhettem volna. |
Paul di Resta (10.): A futam elején Kobajasival csatáztam, jó volt a tempóm, de miután az egyik Toro Rosso szemfülesen megelőzött, elveszítettem a ritmust. Adriannal eltérő stratégiával versenyeztünk, és a végén spórolnom is kellett az üzemanyaggal, ezért maradtam le róla annyira. Egyébként elégedett vagyok, de Malajziában jobb tempó kell a pontszerzéshez. |
Kobajasi Kamui (8., utóbb kizárták): Remek, hogy mindkét autóval pontokat tudtunk szerezni, jó hangulatban készülhetünk az idény folytatására. A rajtom jól sikerült, megelőztem Alonsót, aztán a verseny során közelről láttam Rosberg és Barrichello ütközését. Több érdekesség nem nagyon történt. |
Sergio Pérez (7., utóbb kizárták): Sohasem fogom elfelejteni ezt a futamot! Amikor a kemény keverékű gumikról a lágyra váltottunk, az volt az első gondolatom, hogy nyomni kell keményen a gázt, hiszen két kiállást terveztünk, de aztán rájöttem, hogy ha visszafogom magam kicsit, el is juthatok ezekkel a gumikkal a célig. Nagyon büszke vagyok a csapatra, és azoknak is köszönöm, akik Mexikóban segítettek idáig eljutni. |
Sébastien Buemi (8.): Kár, hogy az első kanyarban összeért a kocsim a csapattársaméval, s mivel nem ez volt az első eset, a felvételek megtekintése után el fogok beszélgetni vele! A végén nem tudtam magam mögött tartani Massát, sokkal gyorsabb volt nálam, de a lényeg, hogy jobbak vagyunk, mint tavaly, egyértelműen előrébb léptünk. |
Jaime Alguersuari (11.): Jól rajtoltam, de a második kanyarban összeért a kocsim Schumacherével, és a boxba kellett hajtanom az orrkúp lecseréléséhez. Ezen a ponton nem volt esélyem a pontszerzésre. |
Heikki Kovalainen (feladta): A kiesésemig elégedett voltam a teljesítményemmel, a rajt után tartani tudtam Alguersuari és Pérez tempóját, de aztán szivárogni kezdett az autóból a hűtőfolyadék. Az autó sajnos nem olyan jó, mint amire számítottunk, a következő futam előtt alaposan elemeznünk kell ezt a hétvégét, hogyan javulhatunk Malajzia előtt. |
Jarno Trulli (13.): Örülök, hogy célba értem, a verseny alatt értékes adatokat gyűjtöttünk, és ha sikerül kigyógyítani a kocsit a gyerekbetegségeiből, elkezdhetünk a teljesítmény javításán dolgozni. |
Timo Glock (feladta): A tempónk jó volt, Trullival tudtam menni a verseny elején, és a boxkiállásom után elé is kerültem, de meglazult a bal első kerék, és újra be kellett mennem, hogy rögzítsék. A verseny vége felé nagyon vibrált a kocsi, amitől lelassult. |
Jérome d’Ambrosio (14.): Örülök, hogy célba tudtam érni életem első F1-es futamán, de kár, hogy a verseny végén nem hoztam ki a kocsiból a maximumot, mert talán gyorsabb is lehettem volna. Ez a háromszáz kilométer a tapasztalatszerzés szempontjából is fontos volt. |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:29:30.259 |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 22.297 mp h. |
3. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 30.560 mp h. |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 31.772 mp h. |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 38.171 mp h. |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 54.304 mp h. |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:25.186 p h. |
8. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
11. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
12. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1 kör h. |
13. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 2 kör h. |
14. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 4 kör h. |
NEM KLASSZIFIKÁLTA MAGÁT | ||||
Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 49 megtett kör | |
FELADTÁK | ||||
Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 48, erőátvitel | |
Nico Rosberg | német | Mercedes | 22, ütközés | |
Michael Schumacher | német | Mercedes | 19, ütközés | |
Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 19, hűtővíz | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 9, erőátvitel | |
KIZÁRTÁK | ||||
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | ||
Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
győzelem | dobogó | pontszerzés | pont | ||
1. | Sebastian Vettel | 1 | 1 | 1 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | – | 1 | 1 | 18 |
3. | Vitalij Petrov | – | 1 | 1 | 15 |
4. | Fernando Alonso | – | – | 1 | 12 |
5. | Mark Webber | – | – | 1 | 10 |
6. | Jenson Button | – | – | 1 | 8 |
7. | Felipe Massa | – | – | 1 | 6 |
8. | Sebastien Buemi | – | – | 1 | 4 |
9. | Adrian Sutil | – | – | 1 | 2 |
10. | Paul di Resta | – | – | 1 | 1 |
1. | Red Bull-Renault | 35 |
2. | McLaren-Mercedes | 26 |
3. | Ferrari | 18 |
4. | Renault | 15 |
5. | Toro Rosso-Ferrari | 4 |
6. | Force India-Mercedes | 3 |