A Formula–1-es tesztidény zárása és a jövő hét végi Ausztrál Nagydíj előtt végigjárjuk a csapatokat, hogyan állnak, milyen kilátással indulhatnak el Melbourne-be. Az esélyek latolgatása az idén különösen nehéz feladat, már nem lehet egyszerűen rávágni, hogy Sebastian Vettel vagy Fernando Alonso nyer. A csapatokat három szempont szerint rangsoroltuk, a tavalyi konstruktőr-vb-helyezés, a nyolc bahreini tesztnapon elért leggyorsabb kör és a teszteken megtett összes kilométer alapján. A helyezéseket összeadtuk, és ebből kijött egy lista, amely csupán arra szolgált, hogy eldöntsük, milyen sorrendben írjunk az istállókról.
Nico Rosberg | 2813 |
Fernando Alonso | 2698 |
Kevin Magnussen | 2471 |
Valtteri Bottas | 2389 |
Lewis Hamilton | 2159 |
Esteban Gutiérrez | 2122 |
Felipe Massa | 2034 |
Adrian Sutil | 1917 |
Nico Hülkenberg | 1840 |
Kimi Räikkönen | 1790 |
Sergio Pérez | 1777 |
Jenson Button | 1683 |
Marcus Ericsson | 1536 |
Kobajasi Kamui | 1365 |
Jean-Éric Vergne | 1347 |
Danyiil Kvjat | 1111 |
Jules Bianchi | 982 |
Sebastian Vettel | 866 |
Daniel Ricciardo | 845 |
Pastor Maldonado | 796 |
Max Chilton | 704 |
Romain Grosjean | 492 |
ADATBANKUNKBAN (SOK MÁS MELLETT) A TESZTPILÓTÁK ÁLTAL MEGTETT KILOMÉTEREKET IS MEGTALÁLJA. |
MERCEDES (5) – Tavaly: 2. Sebesség: 2. Kilométerek: 1.
Az első két teszt után kiemelkedett a mezőnyből a Mercedes, de az utóbbi napokban Nico Rosberg és Lewis Hamilton is műszaki hibák sorával szembesült. Egyikük sem tudott nyugodtan körözni Szahírban, és nyilatkozataikban is kitértek rá, hogy aggódnak az Ausztrál Nagydíj előtt, a W05-ös megbízhatósága még korántsem az igazi. Hamilton a teszt utolsó fél órájában futott olyan kört, amelynek részeredménye alapján a Williams elé került volna a Mercedes, de a technika ördöge nem alszik – ahhoz, hogy pontot szerezzen a csapat, nemcsak gyors, tökéletesen megbízható autó is kell.
FERRARI (9) – Tavaly: 3. Sebesség: 3. Kilométerek: 3.
A Scuderia a napokban végre mindkét pilótájával végre tudta hajtani a kritikus versenyszimulációt, de ez Fernando Alonso és Kimi Räikkönen esetében is lassúbb volt, mint a Mercedesé, ráadásul a gyors körös próbáknál is elmaradtak a piros autók a fő riválisokétól. Nem kérdés, hogy ott lesz a csapat az élmezőnyben vagy közvetlenül mögötte, és a szélcsatorna hibáinak kiküszöbölése után végre a fejlesztési versenyfutásban is megállhatja a helyét.
WILLIAMS (12) – Tavaly: 9. Sebesség: 1. Kilométerek: 2.
A legutóbbi nagy szabálymódosítások után, 2009-ben a Mercedes-motorra váltó Brawn a középmezőnyből az élre ugorva remek szezonrajtjának köszönhetően besöpörte a világbajnoki címet. Most a Williams másolná ugyanezt. A friss Mercedes-szerződés megvan, és a teszteken mutatott forma is igencsak biztató. Gyors az autó, és ha leszámítjuk a teszt legvégén az elöregedett motor előre kalkulált „végelgyengülését", megbízható is. Az utolsó teszt a grove-iaké volt, de ezért vb-pontokat még nem osztanak, a formát legalább az idény elejére is meg kell tartani.
McLAREN (13) – Tavaly: 5. Sebesség: 4. Kilométerek: 4.
A csapat formája a bizonyíték rá, hogy egy héten belül minden megváltozhat. Az első bahreini teszt után még a Mercedes fő riválisának tűnt a McLaren, de az elmúlt hét annyira rosszul alakult a wokingiak számára, hogy az időlistán és a megtett kilométerek tekintetében is a mezőny második felébe szorultak. A Mercedes csapatai közül nekik volt a legtöbb gondjuk, de az egy héttel korábbi eredményeket (1:34.9) figyelembe véve butaság lenne leírni őket. Legalább az oddsaik jók lesznek Melbourne-ben.
RED BULL (17) – Tavaly: 1. Sebesség: 7. Kilométerek: 9.
Mercedes | 17994 |
Ferrari | 10214 |
Renault | 8770 |
A legutóbbi négy világbajnoki dupla miatt sokan még az utolsó tesztnapon is azt kérdezték, altatja-e riválisait a Red Bull? Aligha, ezen a télen ugyanis senki sem volt olyan helyzetben, hogy megengedje magának az altatást. (Talán Hamilton utolsó napi visszafogott szuperlágy gumis köre volt az egyetlen, ilyen megfontolásból elkövetett cselekedet.) A Red Bull annyira szenved az autó túlmelegedése miatt – amit a továbbra is túlzsúfolt motortér okoz –, hogy helyben fabrikált extra szellőzőnyílások fúrása-faragása után tudott csak körözni az autója Bahreinben, akkor is lassan. (A hírek, amelyek vasárnap szárnyra keltek arról, hogy a csapat hétfőn és kedden Bahreinben marad 100 kilométeres promóciós tesztre, hamisnak bizonyultak.) Hamilton azonban amondó az alapján, amit a pályán látott Vettel mögött haladva, hogy ha egyszer a Red Bull felülkerekedik a problémáin, nehéz lesz legyőzni. A kérdés az, mekkora egérutat kapnak a riválisok.
VETTEL VASÁRNAPI KICSÚSZÁSA FÉKHIBA MIATT VIDEÓN
FORCE INDIA (17) – Tavaly: 6. Sebesség: 5. Kilométerek: 6.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
Mercedes-motoros csapatként megtett kilométerek és sebesség szempontjából is erős a Force India, amely pazar utolsó hetet zárt, a Williams után a második legtöbb kört tette meg. Sergio Pérez csütörtökön és pénteken is 100 kör fölé jutott, és mindkét napot az élen zárta. A leggyorsabb körért vívott szétlövésből a mexikói és Nico Hülkenberg is kimaradt a napok végén. Megbízható csapat lesz a Force India, amely minden versenyen joggal reménykedhet a pontszerzésben, és egy-két dobogós helyezés is becsúszhat.
SAUBER (20) – Tavaly: 7. Sebesség: 8. Kilométerek: 5.
A svájci csapat annak ellenére végzett a harmadik legtöbb kilométerrel a múlt héten, hogy Adrian Sutil alatt szombaton egy kör után elfüstölt a motor, és ki sem ment aznap. Vasárnap 175 körrel pótolt a csapat, de a legjobb köridő a Marussia, a Caterham és a Lotus kivételével mindenki másétól elmaradt.
TORO ROSSO (22) – Tavaly: 8. Sebesség: 6. Kilométerek: 8.
A Toro Rosso futotta a leggyorsabb kört a Renault-motoros istállók közül Bahreinben, de van egy gyanúnk, hogy amint helyrejön a Red Bull és a Lotus, vissza fog esni a csapat a harmadik helyre a sorban. Az olaszok valójában hasonló úton járnak, mint a Sauber, a középmezőny hátsó felébe várjuk őket.
AZ UTOLSÓ BAHREINI TESZT
1. NAP: Fogy az idő, egy helyben toporog a Red Bull és a Lotus
2. NAP: Ha megy a Red Bull, gyors – de meddig megy?
3. NAP: Vettelnek ma fél kör jutott, Massa idei csúcsot ment
4. NAP: Hamiltoné az utolsó tesztnap, de Massáé maradt a csúcs
LOTUS (26) – Tavaly: 4. Sebesség: 11. Kilométerek: 11.
Borzasztó holt szezonja volt a Lotusnak, nem készült el az autójával az első tesztre, és a négynapos lemaradása miatt még a Red Bullénál is kilátástalanabb tesztje volt. Minden bizonnyal gyorsabb lenne az autó, mint a Marussia és a Caterham, de azzal, hogy Szahírban két nap kilométereit kellett összeadni egy versenytávhoz, egyelőre kilátástalan a helyzet. A technikai igazgató is elismerte, hogy a melbourne-i célba éréshez hatalmas szerencse kellene.
CATERHAM (28) – Tavaly: 11. Sebesség: 10. Kilométerek: 7.
Nemcsak a legcsúnyábbak, a leglassúbbak is. A legtöbb megtett kilométerrel büszkélkedhetnek a Renault táborában, de a mért körök időeredményét a fontossági listája legaljára süllyesztő Lotust leszámítva mindenkitől elmaradt sebességben. A pontszerzésre akkor lehet esélyük, ha elegen kiesnek előlük – a teszten mutatott forma alapján beleértve a Marussiákat is. Kobajasi Kamui nagyon szókimondó, az a kérdés, meggondolta-e már magát, hogy GP2-es autóval kellene indulnia Melbourne-ben a Caterham helyett.
MARUSSIA (29) – Tavaly: 10. Sebesség: 9. Kilométerek: 10.
Az első bahreini tesztje rémes volt a Marussiának, de a másodikon kezdett összeállni a kép, és biztató körszámokat és időeredményeket mutatott fel a csapat. A csapat nagy esélye a pontszerzésre az első néhány futamon a sok kiesés lehet, de ezt csak akkor tudják kihasználni, ha eljutnak a célig.
MERCEDES | Nico Rosberg | 2813 | Lewis Hamilton | 2159 | 4973 |
WILLIAMS | Felipe Massa | 2034 | Valtteri Bottas | 2389 | 4893 |
FERRARI | Fernando Alonso | 2698 | Kimi Räikkönen | 1790 | 4489 |
McLAREN | Kevin Magnussen | 2471 | Jenson Button | 1683 | 4153 |
SAUBER | Adrian Sutil | 1917 | Esteban Gutiérrez | 2122 | 4039 |
FORCE INDIA | Sergio Pérez | 1777 | Nico Hülkenberg | 1840 | 3975 |
CATERHAM | Kobajasi Kamui | 1365 | Marcus Ericsson | 1536 | 3313 |
TORO ROSSO | Jean-Éric Vergne | 1347 | Danyiil Kvjat | 1111 | 2458 |
RED BULL | Sebastian Vettel | 866 | Daniel Ricciardo | 845 | 1711 |
MARUSSIA | Jules Bianchi | 982 | Max Chilton | 704 | 1686 |
LOTUS | Pastor Maldonado | 796 | Romain Grosjean | 492 | 1288 |
WILLIAMS | Felipe Massa | 1093 | Valtteri Bottas | 1277 | 2370 |
FORCE INDIA | Sergio Pérez | 1152 | Nico Hülkenberg | 1022 | 2175 |
SAUBER | Adrian Sutil | 979 | Esteban Gutiérrez | 1039 | 2018 |
MERCEDES | Nico Rosberg | 1039 | Lewis Hamilton | 860 | 1899 |
FERRARI | Fernando Alonso | 1060 | Kimi Räikkönen | 763 | 1823 |
CATERHAM | Kobajasi Kamui | 676 | Marcus Ericsson | 930 | 1607 |
McLAREN | Kevin Magnussen | 1066 | Jenson Button | 400 | 1466 |
TORO ROSSO | Jean-Éric Vergne | 730 | Danyiil Kvjat | 736 | 1466 |
MARUSSIA | Jules Bianchi | 828 | Max Chilton | 568 | 1396 |
RED BULL | Sebastian Vettel | 422 | Daniel Ricciardo | 568 | 990 |
LOTUS | Pastor Maldonado | 335 | Romain Grosjean | 351 | 687 |
1. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:33.258 | 3. nap |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:33.278 | 4. |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:33.484 | 3. |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:33.987 | 4. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:34.280 | 4. |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:35.290 | 1. |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:35.426 | 3. |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:35.557 | 4. |
9. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:35.701 | 4. |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:35.743 | 2. |
11. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:35.894 | 3. |
12. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:36.113 | 3. |
13. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:36.467 | 4. |
14. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:36.835 | 4. |
15. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:36.901 | 2. |
16. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:37.087 | 3. |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:37.303 | 4. |
18. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:37.468 | 4. |
19. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:38.083 | 3. |
20. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:38.391 | 4. |
21. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:39.302 | 4. |
22. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:40.599 | 1. |