RED BULL
A kilátástalan spái időmérő után a versenyen kihasználta a rajtkarambolt, csak egyszer állt ki a boxba, és remek előzések sorát mutatta be, hogy 18 pontot faragjon Fernando Alonsóval szembeni hátrányából.
Kilátások. Bár a Belga Nagydíjon nem tartozott a leggyorsabb autók közé a Red Bull, a csapat vezetősége szerint ennek egyszeri beállítási hiba volt az oka, ami Monzára orvosolható, és a tavalyi győztes a riválisai kiesése nélkül is a diadalért csatázhat.
„A nyári szünet előtt vetettem egy pillantást a vb-állásra, de elhatároztam, hogy nem számolgatom a pontokat. A vb természetesen érdekel, és úgy sejtem, most jól állok. Nem szabad másokkal foglalkoznunk, csak saját magunkkal.”
Csapattársával ellentétben nem tudta kihasználni a belgiumi körülményeket, csak hatodik lett Felipe Massa mögött – ritmust veszített Vettellel szemben, ami aggasztó lehet számára.
Kilátások. Az ausztrál is azok közé tartozik, akik örülnek neki, hogy azonnal visszaülhetnek az autójukba, nincs szabad hétvége a két verseny között. Aztán, hogy használ-e neki, az más kérdés.
„A Belga Nagydíj számomra kihagyott lehetőség volt, szeretném helyrehozni, de Monzában is minden a feje tetején fog állni. A pontok gyűjtögetése számomra a továbbiakban nem megoldás, ha világbajnok akarok lenni.”
MCLAREN
PÉNTEK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
Belgiumban a McLaren új légterelőivel magabiztos pole pozíció után magabiztos győzelmet aratott, és sokak szerint vissza is kerülhet a vb esélyesei közé – főleg, ha Lewis Hamilton és a csapat vezetősége tényleg megorrolt egymásra.
Kilátások. A spái egyenesekben mutatott tempó Monzában még nagyobb hasznára lesz a McLarennek, amely emiatt esélyesként érkezik az Olasz Nagydíjra. Ám ezúttal már Hamilton is azokat használja.
„Vannak versenyek, amelyeken mindenképpen nyerni akartam és még akarok is, de Monza nem tartozik közéjük. Az itteni dobogó a Ferrari szurkolói fölé emelkedik, és ha nem Ferrarival nyersz, kifütyülnek, ami ront az örömön. De azért úgy érzem, tudnám kezelni a helyzetet.”
Unalmasabb nem is lehetne időjárási szempontból a monzai F1-es hétvége: péntekre, szombatra és vasárnapra is szikrázó napsütést jósolnak minimális gomolyfelhőzettel, 28-30 fokos hőséggel. A csapatok számára ez természetesen ideális, a pénteki edzéseket tökéletesen tudják használni az autók beállítására. |
A spái kiesése után az elmúlt napokban napvilágot látott pletykaáradat borzolhatta Hamilton kedélyeit. Eddie Jordan és a brit sajtó már összeboronálta a Mercedesszel, és kevesen tudják elképzelni, hogy a McLarennél maradjon. Persze egy monzai győzelem mindent megváltoztathat.
Kilátások. Nem tudni pontosan, miféle viták történtek a háttérben Hamilton és a McLaren-vezetőség között Spában a légterelő-használat miatt (Hamilton a régi fejlesztésűvel sokkal lassabb volt az újat használó Buttonnál), de Monzában már biztosan a jobbikat használja a 2008-as bajnok is, és a győzelemre hajt.
„Nem tudom, hol fogok versenyezni jövőre, az a legfontosabb, hogy olyan csapatnál legyek, amellyel nyerhetek futamokat. Most a McLaren pilótája vagyok, a legutóbbi két futamot mi nyertük meg, úgyhogy jó helyen vagyok, és bízom benne, hogy ez a futam is jól alakul. Nincs határidőm a döntésre, senki sem sürget, az a lényeg, hogy a következő szezon előtt eldőljön, hol versenyzem."
FERRARI
A világbajnoki éllovas ugyan fontos pontokat veszített összetettbeli előnyéből Spában, legalább annak örülhet, hogy ép bőrrel megúszta a rajtkarambolt, amelynek súlyos következményei is lehettek volna.
Kilátások. A spanyol hozta szokásos formáját a belgiumi időmérőn, de a versenytempójából nem sokat láttunk. Minden bizonnyal nem lett volna vele gond.
„Még öt év hátravan a szerződésemből, de ha 2017 végén is úgy döntenék, hogy folytatom, azt kizárólag a Ferrarinál teszem. Nincs olyan csapat, amelyre ezt elcserélném.”
Bár a brazil elégedett volt a Belga Nagydíjon elért ötödik helyezésével, a Ferrari vezetősége figyelmeztette: az idény hátralévő összes futamán a 2013-as szerződéséért hajt majd, ezért kiegyensúlyozott jó formát kell mutatnia.
Kilátások. Monza képes arra, hogy kiugró eredményekkel jutalmazzon meg néhány váratlanul jó teljesítményt, de Massának valahogy sohasem ment ezen a pályán. A legjobbja egy 3. helyezés 2010-ből, ezenkívül az első ötben sem volt.
MERCEDES
Azok után, hogy Bernie Ecclestone a spái rajtrácson „visszavonultatta”, a 7. helyen zárta a Belga Nagydíjat, és elégedett volt a teljesítményével, majd cáfolta Ecclestone értesüléseit.
Kilátások. A Mercedes a dupla DRS-sel nagyon várja a monzai futamot, de egyes szakértők szerint, mivel a pálya aerodinamikai szempontból nem jelent kihívást, a dupla DRS hatása sem éppen nagy.
A legutóbbi négy versenyen a kiscsapatok pilótáit leszámítva csak Pastor Maldonado és Paul di Resta szerzett kevesebb pontot a Mercedes ifjú németjénél, aki a valenciai futam utáni 75 pontját csak kettővel tudta megtoldani. A vb-pontverseny 5. helyéről visszacsúszott a 7. helyre, és kilátástalanul versenyzett.
Kilátások. A Mercedes nagyon bízik a monzai pályára kifejlesztett speciális aerodinamikai konfigurációjában, de nehéz elképzelni, hogy fel tudják idézni az 1954-es és 1955-ös Juan Manuel Fangio-győzelmet.
LOTUS
A finn először ért célba Belgiumban úgy, hogy nem őt intették le elsőként, és a maga módján el is volt keseredve emiatt. Monzában beugró csapattársa lesz – vajon észreveszi?…
Kilátások. A Lotus nem veti be a dupla DRS-ét, hiszen a mérnökeik szerint erre Monzában nem lesz szükség. A finn az idén már hatszor állt dobogón, de még egyszer sem nyert. Monzában háromszor volt dobogós, de egyszer sem nyert – most megtörheti az átkot.
„Nem azért nem nyertem még Monzában, mert nem tudok itt vezetni, hanem más okból nem jött össze. Amikor legutóbb itt jártam, a Ferrari pilótája voltam, sok szeretetet kaptam – remélem, akkor is így lesz, ha a Lotus versenyzőjeként állok a dobogón.”
A spái rajtkarambol okozásáért az Olasz Nagydíjról eltiltott Romain Grosjean helyére beugró Jérome d’Ambrosio számára nem ismeretlen a monzai pálya, tavaly a Virgin pilótájaként indult a futamon, de annak ellenére, hogy csak 18 ezreddel kapott ki az időmérőn Timo Glocktól, nem volt jó versenye: a felvezető körben elszállt a második sebességi fokozata, és a csapat a boxba szólította, ahol az első kör végén feladta a versenyt.
Kilátások. Ha van pálya, amelyen teszt nélkül a legjobb beugróként versenyezni, az az egyszerűsége miatt Monza. Persze vakmerőség is kell ahhoz, hogy ha az autó gyors lesz, felvegye a lépést Räikkönennel.
„Imádom Monzát, csodálatos pálya, de nem becsülöm le, mert bizonyos szempontból technikás is.”
FORCE INDIA | |
Spában a rajttól kezdve KERS nélkül kellett versenyeznie, ami azért lehetett szívszorító számára, mert csapattársa működőképes autóban negyedik lett, és folytatta a Force India jó belga sorozatát. | Bár Giancarlo Fisichella 2009-es 2. helyezését nem tudta megismételni, élete legjobbját nyújtotta Spában, s reméli, meg tudja ülni a hullámot, és Monzában is remek lesz. |
SAUBER | |
Életében először indult az első rajtsorból, de előbb csúnyán füstöltek a fékjei, majd a rajtkarambolba keveredve a mezőny végére került, és lemondhatott a pontszerzésről. A monzai hétvége ennél csak jobb lehet. |
„Imádom Monzát, az olasz szurkolók sehol máshol nem tapasztalható atmoszférát tudnak teremteni. A spái verseny a múlté, de ha a két pálya hasonlóságait nézem, ezúttal is gyorsak lehetünk.” |
TORO ROSSO | |
Az ausztrál Belgiumban először szerzett pontot az idénynyitó óta, és joggal bízhat benne, hogy remek teljesítménye elég lehet a hosszabbításra. |
Immár hivatalos: a brit James Key váltotta a csapatnál Giorgio Ascanellit a technikai igazgató székében. Hogy Vergne meddig élvezheti a közös munkát, másik kérdés. |
WILLIAMS | |
A venezuelai három büntetést kapott a Belga Nagydíj hétvégéjén, ebből kétszer öt rajthelyes visszasorolást áthozott Monzára – a Williams venezuelai kormánnyal és állami cégekkel kötött megállapodása értelmében Maldonadónak minden futamon indulnia kell. Mi lesz a megállapodással, ha egyszer őt is eltiltják? |
A Belga Nagydíj is bebizonyította, hogy Maldonado nélkül a Williams nem képes jó eredmény elérésére. Senna ugyan a leggyorsabb kört futotta, de pontot nem szerzett, és a csapat számára utóbbi mindennél fontosabb – a brazil tavaly a Renault-val a 10. rajthelyről indulva a 9. helyen ért célba, erre építhet. |
CATERHAM | |
„Meglepő, mennyivel gyorsabban fejlesztenek a többiek – és itt nem csak a régi csapatokra gondolok, a Marussia tempója miatt nagyon aggódom.” |
Miután Petrovnak esélye sincs a pontszerzésre a Caterhammel, az orosz állami támogatása teljesen elapadt, ami kétségessé teszi F1-es jövőjét. |
HRT | |
Ma Csing-hua első kínai pilótaként bemutatkozhat a Formula–1-ben, a 24 esztendős versenyző pénteken Narain Karthikeyan autóját vezeti az első szabadedzésen – utána visszatér az indiai. |
A spanyol a 100. nagydíjhétvégéjét ünnepli, bár akárcsak egy hete Schumacher esetében, nála sem egyezik ez a valós rajtokkal, amelyből a monzai lesz a 97. De la Rosa számára. |
MARUSSIA | |
Spában nagyot csatázott egymással a két Marussia, ami azért volt pikáns, mert korábban Glock Picet bírálta. A német most azt mondja, jó lenne rendezni kettejük viszonyát. |
A francia a Belga GP 2. szabadedzésén a legjobb időeredménnyel zárt, ami, bár szakmailag nem nagy szó, biztosan megért egy-két hátba veregetést a garázsban. |
győzelem | pole pozíció | leggyorsabb kör | |
2002 | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya | Rubens Barrichello |
2003 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2004 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2005 | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya | Kimi Räikkönen |
2006 | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
2007 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2008 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Kimi Räikkönen |
2009 | Rubens Barrichello | Lewis Hamilton | Adrian Sutil |
2010 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2011 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Lewis Hamilton |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 6 | 11 | 164 |
2. | Sebastian Vettel | 1 | 4 | 10 | 140 |
3. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 11 | 131 |
5. | Lewis Hamilton | 2 | 5 | 9 | 117 |
6. | Jenson Button | 2 | 4 | 8 | 101 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 8 | 77 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 6 | 76 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 5 | 47 |
10. | Michael Schumacher | – | 1 | 6 | 35 |
11. | Felipe Massa | – | – | 6 | 35 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 5 | 33 |
13. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
15. | Paul di Resta | – | – | 6 | 28 |
16. | Bruno Senna | – | – | 6 | 24 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 2 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 272 |
2. | McLaren-Mercedes | 218 |
3. | Lotus-Renault | 207 |
4. | Ferrari | 199 |
5. | Mercedes | 112 |
6. | Sauber-Ferrari | 80 |
7. | Force India-Mercedes | 59 |
8. | Williams-Renault | 53 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 12 |