Kanadában elmaradt az előzetesen várt gumikáosz, sőt, az idén először lehetőségük volt a pilótáknak arra, hogy ne tartalékoljanak, hanem keményen nyomják a gázt a rajttól a célig, a gumik ugyanis a tavaszias időben és az abroncsokra kis terhet rakó aszfaltcsíkon szinte tökéletesen bírták a terhelést. A Red Bull ezt kihasználva megszabadult eddigi korlátaitól, és Sebastian Vettel az élről indulva simán nyert.
„Csodálatos verseny volt Sebastiantól. A verseny elején keményen a falnak koccant az autó jobb hátsó részével, mert annyira hajtotta a kocsit, hogy egy egész boxkiállásnyi előnyt szerezzen. Csodálatosan versenyzett, s bár még egyszer hibázott, az jó kis ébresztő volt, hiszen amikor ennyivel vezet az ember, hajlamos arra, hogy elveszítse a koncentrációját – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – De nagyon jó verseny volt, végre a rajttól a célig padlógázzal mehettünk.”
Vettel annyira élvezte, hogy az idén először a versenyen is nyomhatja a gázt, hogy az utolsó körben az első két szektorban lila részidőt autózott, azaz megdöntötte az addigi csúcsokat. A korábbi két incidens miatt izgulni kezdtek a boxban, ezért Horner arra utasította Guillaume Rocquelint, Vettel versenymérnökét, szóljon rá a pilótára.
„Nem lepett meg, amit Seb csinált, elég gyakran próbál leggyorsabb kört futni a hajrában, ezért jobbnak láttam, ha szólok Rockynak, vegye kezelésbe Sebet” – mondta Horner. Rocquelin visszautalt Ayrton Senna 1988-as monacói kiesésére, amikor óriási előnnyel vezetett, de a tengerparton, az alagút előtt a korlátnak ütközött.
„Monaco, nyolcvannyolc, Senna” – mondta Rocquelin a rádión Vettelnek, aki tisztában van a sportág történelmével.
„Csak vicceltem” – jött a válasz Vetteltől, aki nagyon élvezte, hogy nem kell visszafognia magát, de a kényelmes előnye miatt az nem derült ki, mennyi tartalék volt még benne.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
Mindenesetre beszédes volt Vettel előnye, a Pirelli korábban nem titkolta, hogy a Red Bull teljesítménybeli fölényét a gumikkal lehet korlátozni, és Kanadában, ahol váratlanul jól működtek az abroncsok, s nyújtott kanyarok sem nehezítették az abroncsok kezelését, a világbajnok istálló ki is hozta a versenyből, amit lehetett. A következő versenyen, Silverstone-ban azonban ismét lesznek olyan kanyarok, amelyek kíméletlenek lesznek a gumikkal, és ha június 30-án nyárias idő lesz Angliában, Vettelék megint bajban lehetnek.
A Ferrarinak és a Lotusnak éppen a nyújtott kanyarok hiánya és a szombati hűvös idő kombinációja okozott problémát, a két autón képtelenek voltak megfelelően üzemi hőfokra hevíteni az abroncsokat, és a versenyen ez visszaütött.
„Nem mutathattuk meg, mit tudunk, de a versenyen legalább sikerült a minimálisra csökkenteni a veszteségeinket – mondta Stefano Domenicali, a Ferrari csapatfőnöke. – A Red Bull és a Mercedes előrelépett, ez szemmel látható, ugyanezt a lépést nekünk is meg kell tennünk, főleg az időmérő edzésen.”
Domenicali egy brazil lapnak elmondta, ha Massa úgy versenyez, mint Montrealban tette, 2014-re is szerződést kap a Ferraritól.
A Lotus vezető versenymérnöke, Alan Permane azt mondta, a csapatnak ki kell vizsgálnia, miért volt ennyire gyenge a teljesítménye. Romain Grosjean talán nem jár messze az igazságtól azzal, hogy tíz fok hiányzott a csapat versenyképességéhez.
Helmut Marko, a Red Bull-istálló megmondóembere szerint a Mercedest súlyos büntetéssel kell sújtani a barcelonai privát tesztje miatt, különben elszabadul a pokol az F1-ben. „Megszegték a szabályokat, amit tisztázni kell, majd meg kell büntetni a bűnösöket – mondta Marko az F1 hivatalos oldalának. – A csapatok megegyeztek arról, miképpen lehet tesztelni, és ezt az egyezményt figyelmen kívül hagyták. Ha mindezt megússzák következmények nélkül, miről beszéltünk költségcsökkentés címszóval az elmúlt években? Ha újra kinyitjuk Pandora szelencéjét, sokkal nehezebb lesz visszazárni, hiszen nekünk is lenne mit tesztelnünk néha.” |
A Lotus Kanadában visszaesett a Mercedes mögé a konstruktőr-vb-ben, a barcelonai tesztje miatt össztűz alá kerülő német csapat a legutóbbi két versenyen mindkét pilótáját az első ötbe juttatta, és már harmadik az összetettben.
„Aggódtunk a meleg idő miatt, főleg az etapok elején mentünk óvatosan. Lewis nagyon jól versenyzett, csak azért nem tudott jobb helyen végezni, mert a lekörözöttek figyelmen kívül hagyták a kék zászlókat és mert teljesítményben még mindig elmaradunk a Red Bulltól és a Ferraritól” – mondta Ross Brawn csapatfőnök.
A McLaren-istálló számára véget ért a 2010-es idénynyitó Bahreini Nagydíj óta tartó pontszerző sorozat, amely 64 versenyt számlált. Ez kilenccel több a Ferrari 1999 és 2003 között felállított rekordjánál (amelyet a Scuderia Kanadában beállított), és azt még úgy érte el a Scuderia, hogy 1999-től 2002-ig csak az első hat kapott pontot.
„Kicsit csalódottak vagyunk amiatt, hogy véget ért ez a szép sorozat – mondta Martin Whitmarsh csapatfőnök, akinek a csapat eredménytelensége miatt már sokan vizionálják a távozását. – Nehéz délutánunk volt, elszúrtuk, hogy nem a keményebb gumikon rajtoltunk. A szuperlágyakon túl sokáig maradtunk kint, Jensonnak sokkal lassabban kellett mennie, mint amire képes lett volna. Bejöhetett volna a pontszerzők közé, de csúnyán elszámoltuk magunkat.”
A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA | ||
1. | Red Bull-Renault | 201 |
2. | Ferrari | 145 |
3. | Mercedes | 134 |
4. | Lotus-Renault | 114 |
5. | Force India-Mercedes | 51 |
6. | McLaren-Mercedes | 37 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 20 |
8. | Sauber-Ferrari | 5 |
A McLaren tehát ugyanazt a taktikát követte, amit a korábbi versenyeken láthattunk, azaz autóiból korántsem hozta ki a maximumot, pedig az idén először éppen Kanadában lehetett volna ezt megtenni. Persze a wokingiak idei maximuma még mindig messze van az élcsoportétól.
A Williamsé is, Claire Williams megbízott csapatfőnök, Sir Frank Williams lánya elismerte, Valtteri Bottas harmadik rajtkockája után többre számított a csapat.
„Egy pillanatig sem ringattuk magunkat olyan álomba, hogy Valtteri ott ér célba, ahonnan elrajtolt, de a 14. helyezésnél többre számítottunk, azt hittük, elcsíphetjük a nyolcadik vagy a kilencedik helyet. Sajnos a hét verseny utáni nulla pont a valós helyzetünket tükrözi – mondta Claire Williams. – Silverstone így is speciális lesz számunkra, mert bár Németországban indulunk a 600. versenyünkön, ezt az alkalmat már Silverstone-ban megünnepeljük. A pálya azonban nagyon nehéz ott is.”
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32:09.143 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 14.408 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 15.942 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 25.731 mp h. |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:09.725 p h. |
6. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
7. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1 kör h. |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1 kör h. |
10. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
13. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1 kör h. |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 2 kör h. |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 2 kör h. |
17. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 3 kör h. |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 3 kör h. |
20. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 7 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | MEGTETT KÖRÖK | |||
Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 45 | |
Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 43 | |
Leggyorsabb kör: Webber (69. kör) 1:16.182 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 3 | 5 | 7 | 132 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 4 | 6 | 96 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 4 | 7 | 88 |
4. | Lewis Hamilton | – | 3 | 6 | 77 |
5. | Mark Webber | – | 2 | 6 | 69 |
6. | Nico Rosberg | 1 | 1 | 5 | 57 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 5 | 49 |
8. | Paul di Resta | – | – | 6 | 34 |
9. | Romain Grosjean | – | 1 | 4 | 26 |
10. | Jenson Button | – | – | 5 | 25 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 3 | 17 |
12. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 3 | 12 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 2 | 7 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | 5 |