Oscar Piastri eddig remekel a 21. Bahreini Nagydíjnak otthont adó szahíri pályán, az ausztrál már pénteken is a leggyorsabbnak bizonyult, aztán óriási fölényével hívta fel magára a figyelmet a harmadik szabadedzésen, mielőtt megszerezte volna pályafutása második pole pozícióját.
Noha a szombati több mint nyolc tizedes előnye mindössze 168 ezredre olvadt az időmérőn, az elsősége egy pillanatig sem forgott veszélyben: a mclarenes az egyenesekben, valamint a kilences és a tízes kanyarban vesztett némi időt, de a kör többi részében végig előnyben volt, és a legjobb szektoridejeit egyaránt a leggyorsabb körén érte el.
Körideje azonban így is több mint hat tizedmásodperccel maradt el a tavalyi leggyorsabbtól, ami jól mutatja, mennyit számítanak a melegebb időjárási körülmények – egy évvel ezelőtt az idénynyitónak adott otthont Bahrein, a verseny időpontja március 2-ára esett, vagyis most közel másfél hónappal később látogatott a helyszínre a mezőny.
A csapatok az előszezoni teszten (nagyjából a tavalyi futammal megegyező időpontban tartották) nyert adatokat is dobhatták a kukába, és kezdhették a nulláról a beállításokkal. A versenyzők már pénteken is rossz tapadási viszonyokra, az abroncsok túlhevülésére, valamint óriási gumikopásra panaszkodtak, miközben a hétvége során már több ízben nehezítette a dolgukat a szél.
EGY ÉVVEL EZELŐTT KETTŐS RED BULL-SIKERT HOZOTT A BAHREINI IDÉNYNYITÓ |
Tavaly Verstappen vezérletével a Red Bull kettős győzelmet ért el az akkor az idénynyitónak otthont adó Bahreinben. A dobogó alsó fokára Sainz állhatott fel a Ferrari színeiben, majd Leclerc és Russell zárta az első ötös sorát. |
Bár a mezőny a pénteki villanyfényes gyakorláson teljesítette a szokásos hosszú etapokat, azokból sem lehet messzemenő következtetéseket levonni, hiszen amellett, hogy azóta nagy mértékben gumizódott a pálya (az F1 mellett az F2 és az F3 mezőnye is a helyszínen van), némileg hűvösebb időt jósolnak a rajtra, s bár mindössze néhány Celsius-fokról van szó, a mostani gépek nagyon érzékenyek minden hőmérsékleti változásra, illetve a szélre is, ami ezúttal sem kerüli el a pálya területét.
Persze így sem lehet arra számítani, hogy a McLaren pénteki versenyszimuláción mutatott tempófölénye semmissé válik vasárnap, de azért talán túlzó a csalódást keltő időmérőt futó Lando Norris azon kijelentése, hogy csapattársa mindenkit le fog körözni az 57 kört felölelő futam során. (A rendkívül önkritikus brit a legjobb szektoridejei alapján 219 ezred lemaradással a harmadik helyet szerezhette volna meg.)
Piastri idei második sikerére egy elrontott rajt vagy a számára rossz időpontban pályára küldött biztonsági autó jelentheti a legnagyobb veszélyt. Előbbi azért jelenthetne gondot, mert a McLaren kisebb végsebességgel operál, mint közvetlen üldözői, a Ferrari, illetve a Mercedes, ami akár Norris felzárkózását is megnehezítheti a hatodik helyről. A brit pilóta előzetesen a dobogót tűzte ki célul maga előtt, és úgy fogalmazott, a második hely lehet a legjobb, amit elérhet vasárnap.
Leclerc tavaly és az idén is a második rajtkockából várhatja a futamot, akkor a csapattársa mögött a negyedik helyen látta meg a kockás zászlót. A monacói ezúttal mindenképpen maradna a top 3-ban, és így, hogy George Russell büntetése révén odaférkőzhetett az első sorba, egyértelmű célja, hogy az idén először dobogóra vezesse a Ferrarit.
Persze ebbe várhatóan a Mercedes brit versenyzőjének is lesz beleszólása, mint ahogyan az ötödik helyről induló Andrea Kimi Antonelli és a hatodikról elrugaszkodó Norris is a top 3-at szemelte ki magának. A „kakukktojás” Pierre Gasly, aki a fantasztikus körének, illetőleg az „ezüstnyilak" utólagos hátrasorolásának köszönhetően a negyedik rajtkockából várhatja a startot az idén eddig pont nélkül álló Alpine-nal.
A francia tisztában van vele, hogy nincs igazán sansza az előrelépésre, de azon lesz, hogy a lehető legtovább kitartson a negyedik helyen, és bízik benne, hogy a mögüle rajtoló Norris és Max Verstappen is inkább egymással lesz elfoglalva a futam korai szakaszában, hiszen akkor talán némi levegőhöz jutna. Az imént említett brit, holland kettős azonban inkább a minél gyorsabb felzárkózásban bízik, mint ahogyan a csalódott Lewis Hamilton is előretörne a kilencedik helyről, így már az első kanyarba menet több csatára és nagy helyezkedésre lehet számítani.
Ami a várható stratégiákat illeti, a helyszínre a C3-as, a C2-es, és a C1-es, vagyis a három legkeményebb keveréket elvivő Pirelli szerint főként két kiállásra lehet számítani, igaz, az sem kizárt, hogy valamely pilóta megpróbálja egyetlen kerékcserével teljesíteni az 57 kört. Ebben segítségére lehet az esetleges virtuális vagy valódi biztonsági autós szakasz is, amire jó esély van, hiszen 2017 óta – tavaly kivételével – valamennyi Szahírban rendezett versenyen legalább egyszer érvénybe lépett valamilyen korlátozás.
A PIRELLI ÁLTAL ELŐZETESEN JÓSOLT STRATÉGIÁK |
|
Az első tízesből rajtolók között több eltérés is azt illetően, milyen gumikból gazdálkodhatnak vasárnap: a McLaren és a Ferrari párosa, vagyis Piastri, Norris, Leclerc és Hamilton egyenként plusz egy szett új közepes keverékkel rendelkezik, míg Verstappennek egy szettel több friss kemény abroncsa van, mint közvetlen riválisainak, ami az általuk választott taktikára is nagy hatással lehet.
Érdekesség, hogy egy évvel ezelőtt valamennyi versenyző a lágyon rajtolt, és a futamon egyáltalán nem került elő a közepes Pirelli, mindenki a keményre váltott a második etapra, míg a harmadiknál megoszlott, hogy a kemény vagy a lágy gumi került-e elő újra. Persze, mint ahogyan már korábban is szó esett róla, most melegebb időjárás fogadja a mezőnyt, miközben a különböző keverékek is módosultak 2025-re. A legnagyobb változáson például pont a tavaly mellőzött C2-es esett át.
Ami a rajt- és a pályapozíciót illeti, nem olyan meghatározó, mint múlt hétvégén Japánban, hiszen alapvetően lehet előzni a pályán, azonban a turbulens levegő ezúttal is fejtörést okozhat, és nehezítheti a gumik menedzselését. Az előzést összesen három DRS-zóna fogja segíteni, de így is kérdéses, mennyire lesz könnyű végigvinni egy-egy manővert.
Az eddig megrendezett húsz bahreini viadal felén a pole pozícióból született siker, míg az első rajtsorból összességében tizenöt alkalommal. A harmadik rajthelyet háromszor, míg a negyediket kétszer váltották a dobogó felső fokára, vagyis a második soron kívülről elrugaszkodva még senki sem tudott diadalmaskodni.
BAHREINI NAGYDÍJ, A VERSENY RAJTSORRENDJE | |||
---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes |
2. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari |
3. | George Russell* | brit | Mercedes |
4 | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault |
5. | Andrea Kimi Antonelli* | olasz | Mercedes |
6. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes |
7. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda |
8. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes |
9. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari |
10. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda |
11. | Jack Doohan | ausztrál | Alpine-Renault |
12. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda |
13. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes |
14. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari |
15. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes |
16 | Nico Hülkenberg** | német | Sauber-Ferrari |
17. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda |
18. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari |
19. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes |
20. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari |
*: egy-egy rajthelyes büntetést kapott. **: utólag törölték a Q1-es körét, aminek eredményeként a 16. helyre esett vissza. |
21. BAHREINI NAGYDÍJ | |
ÁPRILIS 11., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Norris 1:33.204 |
2. szabadedzés | 1. Piastri 1:30.505 |
ÁPRILIS 12., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Piastri 1:31.646 |
Időmérő | 1. Piastri 1:29.841 |
ÁPRILIS 13., VASÁRNAP | |
A verseny (57 kör, 308.238 km) rajtja | 17.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Szaúdi Nagydíj, Dzsidda | április 20., 19.00 |
Miami Nagydíj, Miami | május 4., 22.00 |
Emilia-romagnai Nagydíj, Imola | május 18., 15.00 |
A BAJNOKSÁG ÁLLÁSA | |||||
---|---|---|---|---|---|
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Lando Norris | 1 | 3 | 4 | 62 |
2. | Max Verstappen | 1 | 2 | 4 | 61 |
3. | Oscar Piastri | 1 | 2 | 4 | 49 |
4. | George Russell | – | 2 | 4 | 45 |
5. | Andrea Kimi Antonelli | – | – | 4 | 30 |
6. | Charles Leclerc | – | – | 3 | 20 |
7. | Alexander Albon | – | – | 3 | 18 |
8. | Lewis Hamilton | – | – | 3 | 15 |
9. | Esteban Ocon | – | – | 1 | 10 |
10. | Lance Stroll | – | – | 2 | 10 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 6 |
12. | Oliver Bearman | – | – | 2 | 5 |
13. | Isack Hadjar | – | – | 1 | 4 |
14. | Cunoda Juki | – | – | 1 | 3 |
15. | Carlos Sainz | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 111 |
2. | Mercedes | 75 |
3. | Red Bull-Honda | 61 |
4. | Ferrari | 35 |
5. | Williams-Mercedes | 19 |
6. | Haas-Ferrari | 15 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 10 |
8. | Racing Bulls-Honda | 7 |
9. | Sauber-Ferrari | 6 |
10. | Alpine-Renault | 0 |