A tavalyi idény után azt sejthettük, hogy miközben a Red Bull, a McLaren és a Ferrari a futamgyőzelmekért fog csatázni 2013 során, a Mercedes, a Lotus, a Sauber és a Williams lesz képes arra, hogy többször is odaérjen a dobogós helyekre. Ehhez képest a McLaren kilenc futam után még csak meg sem közelítette a dobogót, míg a Lotus és a Mercedes feljebb lépett, a wokingiak korábbi szintjén tart.
A McLaren nem a Sauberrel és a Williamsszel harcol a lecsöpögő pontokért, hanem a szezonra alaposan felkészülő Force Indiával és a középmezőnyben fel-alá ingázó Toro Rossóval.
McLAREN – AZ IDEI AUTÓ MÉG A WOKINGI MÉRNÖKÖK SZÁMÁRA IS TÚL BONYOLULT
A 2013-as F1-es idény legnagyobb csalódását a McLaren-istálló okozta. Tavaly talán a wokingiaké volt a leggyorsabb autó a mezőnyben, s ahelyett, hogy az olykor fellépő megbízhatósági problémák kijavítását tűzték volna ki célul, maradva a tavalyi koncepciójuknál – ahogy a csapatok többsége azt meg is tette a 2014-es nagy átalakítás előtti utolsó évben –, teljesen új gépen alkottak. Papíron gyorsabb az MP4-28 az MP4-27-esnél, de annyira bonyolult az új négykerekű, hogy kilenc nagydíjhétvége során sem sikerült megfejteni, hogyan lehetne csúcsra járatni.
Jenson Button és a Lewis Hamilton helyére szerződtetett Sergio Pérez kínszenvedése után a Brit Nagydíjon mondta ki a csapat vezetősége, hogy elég, az idei kocsi fejlesztésébe nem érdemes több energiát és pénzt fektetni. A már megkezdett fejlesztési projekteket még végigviszik, de a csapat lélekben már a 2014-es, vagy még inkább a Hondával együtt megkezdendő 2015-ös idényt várja.
Az idén bele kell törődni, hogy a legutóbbi 17 idényből ez lesz a második futamgyőzelem nélkül (a másik 2006 volt), de Pérez nem tétlenkedik, a középmezőnyben főleg csapattársával vívott kerék kerék elleni küzdelmek során bizonyítja, hogy van helye a patinás istállónál. A jobbhoz szokott Button pedig értetlenül, néha meg riadtan néz, mit töri magát a fiatal mexikói, miközben néha saját és mások egészségéért aggódik.
FORCE INDIA – EDDIG SZÁRNYALTAK A PIRELLI GUMIJAIN, DE MI LESZ A SZERKEZETVÁLTÁS UTÁN?
PÉNTEK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
IDŐJÁRÁS. Az időjárás-jelentések szerint az év legmelegebb hétvégéjén rendezik meg a Magyar Nagydíjat, azaz péntektől vasárnapig zavartalan, már-már kínzó napsütésre, 34-38 fokos hőségre kell számítani. |
GUMIK. A Pirelli eredetileg a kemény és a közepesen kemény abroncsot jelölte ki a Magyar Nagydíjra, de a közlemény kiadása még a Brit Nagydíj előtt történt. A silverstone-i defektözön miatt azonban módosítottak az abroncsok szerkezetén, és az új, biztonságosabb és tartósabb gumikból a Pirelli a közepesen kemény mellé nem a kemény, hanem a lágy abroncsait hozza el. |
ÚJ SZABÁLYOK A BOXBAN. A verseny alatt minden, az autón dolgozó szerelőnek bukósisakot kell viselnie, a boxutcában pedig nem 100, hanem 80 kilométer/óra lesz a sebességkorlátozás. A Hungaroring 341 méteres boxutcájában ez azt jelenti, hogy egy pit-stop – a kerékcsere idejét leszámítva – 12.3 helyett 16.4 másodpercig fog tartani, azaz 4.1 másodpercet veszítenek a csapatok boxkiállásonként. Az FIA mellett a Formula One Management is szigorított, minden operatőrt, fotóst és újságírót kitiltottak a boxutcából az edzések és a verseny idejére. |
A McLaren melléfogása az MP4-28-cal lehetőséget adott a tavalyi autóján alig alakító, a Pirelli új típusú gumijaira a téli teszteken remekül ráhangolódó Force Indiának arra, hogy elcsípje a konstruktőr-világbajnokság ötödik helyezését. A silverstone-i kiscsapat a Lotushoz és a Ferrarihoz hasonlóan ráérzett arra, hogyan lehet a legtöbbet kihozni az olasz beszállító F1-es abroncsaiból, és ennek rendszeres pontszerzés a jutalma.
Az egy évet pihenő Adrian Sutil már Ausztráliában megmutatta, hogy számolni kell a Force Indiával, 11 kört töltött az élen, mielőtt hetedik lett. Az állandó remek tempó mellett Paul di Resta bahreini negyedik helyezése terelte a figyelmet az indiai licenccel induló csapatra, a skót a hőségben tartotta a Lotusok tempóját, és azóta titkos esélyesként emlegetik a csapatot azokon a futamokon, amelyeken nagy meleg várható.
Így van ez a Magyar Nagydíj előtt is, de a várható forróság ellenére nagy kérdés, mennyire lesz káros hatással a csapatra a gumik megváltoztatása. A Német Nagydíjon kiábrándító teljesítményt nyújtott a páros, az esetükben tényleg nem lehet tudni, mire számítsunk Mogyoródon.
TORO ROSSO – A RED BULL DÖNTÉSÉRE VÁRNAK, AMI MINDENT MEGVÁLTOZTAT
Mark Webber silverstone-i bejelentése, mely szerint az idény végén távozik a Formula–1-ből, hatalmas lehetőséggel ajándékozta meg a Red Bull B-csapatának pilótapárosát. Hiába nyilatkozta azt Daniel Ricciardo, Jean-Éric Vergne, sőt a Red Bull vezetősége is, hogy nem a Brit, a Német és a Magyar Nagydíjon mutatott teljesítmény alapján döntik el, ki legyen Webber utódja, kétségtelenül hatalmas nyomás alá került a két sofőr.
Ricciardóra volt jobb hatással a drukk, az ausztrál Silverstone-ban az 5., a Nürburgringen a 6. rajtkockát szerezte meg, s Angliában pontokat is szerzett. Jutalma egy silverstone-i teszt lett a múlt héten a Red Bull-lal, és ha a Magyar Nagydíjat csúnyán el nem szúrja, ő lehet jövőre Sebastian Vettel csapattársa. Persze ez nem rajta múlik, az ausztrál valószínűleg mindig is B-tervként szerepelt a Red Bull elképzeléseiben – akkor jöhet, ha nem sikerül megegyezni Kimi Räikkönennel.
Vergne-nyel szemben az szól Ricciardo mellett, hogy bár a francia több pontot szerzett eddig (és tavaly is), ő rapszodikus teljesítményt nyújt, míg az ausztrál kiegyensúlyozottabb. Már pedig a Red Bull számára utóbbi a kulcsszó a konstruktőr-vb-címért folytatott állandó hajszában.
A Red Bull várhatóan a Magyar Nagydíjat követő nyári szünet során, legkésőbb a Belga GP hétvégéjén bejelenti, ki lesz Webber utódja. A Toro Rosso pilótái számára azon a ponton talán véget is ér a 2013-as idény érdemi része.
FORCE INDIA 59 pont (5.) | ||||||||||
Paul di Resta (brit, 27 éves) | 8. (9.) | - (15.) | 8. (11.) | 4. (5.) | 7. (10.) | 9. (17.) | 7. (17.) | 9. (21.) | 11. (12.) | 36 (9.) |
Adrian Sutil (német, 30) | 7. (12.) | - (8.) | - (13.) | 13. (6.) | 13. (13.) | 5. (8.) | 10. (8.) | 7. (6.) | 13. (15.) | 23 (11.) |
McLAREN 49 pont (6.) | ||||||||||
Jenson Button (brit, 33) | 9. (10.) | 17. (7.) | 5. (8.) | 10. (10.) | 8. (14.) | 6. (9.) | 12. (14.) | 13. (10.) | 6. (9.) | 33 (10.) |
Sergio Pérez (mexikói, 23) | 11. (15.) | 9. (9.) | 11. (12.) | 6. (12.) | 9. (8.) | 16. (7.) | 11. (12.) | 20. (13.) | 8. (13.) | 16 (12.) |
TORO ROSSO 24 pont (7.) | ||||||||||
Jean-Éric Vergne (francia, 23) | 12. (13.) | 10. (17.) | 12. (15.) | - (16.) | - (12.) | 8. (10.) | 6. (7.) | - (12.) | - (16.) | 13 (13.) |
Daniel Ricciardo (ausztrál, 24) | - (14.) | 18. (13.) | 7. (7.) | 16. (13.) | 10. (11.) | - (12.) | 15. (11.) | 8. (5.) | 12. (6.) | 11 (14.) |
Zárójelben a rajthely szerepel. Az utolsó oszlopban a vb-pontok, zárójelben az összetettbeli helyezés szerepel. | ||||||||||
Az eddigi versenyek sorrendje: Ausztrál GP, Malajziai GP, Kínai GP, Bahreini GP, Spanyol GP, Monacói GP, Kanadai GP, Brit GP, Német GP |