Lewis Hamilton jól kezdett, de fontosabb, hogy milyen lesz a folytatás? (Fotó: Action Images) |
A Ferrari valóban mindent megtesz Alonso esélyeinek növelése érdekében: idén először megszegte a takarodószabályt. A csapatoknak csütörtök és péntek éjszaka adott időszakon belül el kell hagyniuk a boxutcát, nem szerelhetik az autókat. Négyszer kivételt tehetnek, az ötödikre már büntetés jön – az élcsapatok ugyanakkor presztízskérdést csinálnak abból, ki tudja éjszakai szerelés nélkül teljesíteni a szezont.
Az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzése 32 fokos levegőben vette kezdetét. Öt beugró pilóta is lehetőséget kapott: a Williamsnél Valtteri Bottas Bruno Sennát, a HRT-nél Ma Csing-hua Narain Karthikeyant, a Marussiánál Max Chilton Charles Picet, a Caterhamnél Giedo van der Garde Vitalij Petrovot, a Force Indiánál pedig Jules Bianchi Paul di Restát helyettesítette.
Ez az edzés még napsütésben zajlott, az elején, helyi idő szerint 13 órakor az aszfalt 43 fokos volt.
A versenyzők a próbakörökkel kezdtek, megismerhették az idei versenyhétvégére megváltoztatott rázóköveket, amelyek magasabbak lettek a korábbinál – céljuk, hogy a pilóták a kanyarokból kijövet ne vegyék túl szélesen az íveket.
A Pirelli a lágy gumik mellett a közepesen kemény abroncsokat hozta el a csapatoknak, s az első edzésen csak utóbbiakat használták a versenyzők.
Massa az új első és hátsó légterelővel ellátott Ferrarival száguldott, mért körbe kezdett, de a végén a boxba hajtott. Sok gárda már jövő évi alkatrészeket tesztelt; a Caterhanek ez a terve szinte az egész hétvégére, még az időmérőn is kerülhetnek fel olyan elemek az autóra, amelyeket a versenyen nem használnak majd.
Az Indiából történt gyors áthurcolkodás és a próbakörök után a csapatok a boxban ellenőrizték az gépeket. A 10. perc után a két Mercedes tartózkodott csak kint a pályán, de nem futottak mért kört.
A két Marussia és a mindenre elszánt Alonso volt a következő a pályán. A Ferrarira számos új alkatrész került, idő kell a tesztelésükhöz, s a körülmények ideálisak. Ugyanakkor a futamra nehéz felkészülni, hiszen a 45 fokos aszfalt (ami rekord Abu-Dzabi F1-es történetében) a verseny alkonyatkor esedékes rajtjára jócskán lehűl, így megváltozik az autók viselkedése.
Chiltoné volt az első mért kör, az egyenesekben egyenletes tempóban aero tesztet végző brit ideje 2:27.380, azaz totálisan semmitmondó. Ma Csing-hua is a pályára hajtott, míg Alonso már újra a boxban volt. A kínainak sikerült lassabb kört futnia Chiltonénál…
PÉNTEK |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek. |
Aztán jött Vergne, és a Toro Rossóval a 30. percben 1:48.885-tel az első valamirevaló időt futotta. Hülkenberg kormányművével probléma adódott, de azt mondta a mérnöke, hogy ha kicserélik az eszközt, akkor már nem mehet ki az edzésre, úgyhogy próbáljon meg együtt élni a jelenséggel.
Vergne a következő körökben egészen 1:46.708-ig faragta a legjobb idejét, miközben a két Williams is visszajött a pályára. Bottas 1:46.0-val az élre állt. Hülkenberg újra kiment a pályára, de akkor arra panaszkodott, hogy forró az ülése. Még több tennivaló a mérnökének és szerelőinek...
A 40. percre a mezőny nagy része kijött a pályára, Bottas már 1:45.6-tal vezetett.
Az aszfalt 47 fokosra hevült, Massa felzárkózott a második helyre a Ferrarival. Pérez és Schumacher csúszkált a pályán, többen panaszkodtak arra, hogy nincs tapadás. A mexikói ennek ellenére feljött a 2. helyre a finn mögé. Schumacher erőlködése is eredménnyel járt: 1:45.3-mal átvette a vezetést.
Az edzés felénél Schumacher, Bottas, Bianchi, Alonso, Pérez, Rosberg, Grosjean, Massa, Räikkönen, Maldonado volt az első tíz sorrendje. A McLaren pilótái még kivártak, a Red Bull párosa éppen a pályára hajtott. Pár perc múlva Button és Hamilton is érkezett.
Alonso 1:45.099-cel az élre állt.
Webber a 9., Vettel a 11. helyen nyitott. Hamilton az első körével a 3. helyre jött be Alonso és Schumi mögé. Button Webber mögé jött be.
Hamilton a második körével 1:44.001-gyel élre állt, egy másodpercet vert Alonsóra. Vettel 642 ezredre megközelítette, ezzel a második helyre iratkozott fel. Hamiltont Button jobban meg tudta közelíteni, 147 ezredre feljött csapattársára. Hamilton válasza 1:43.449 volt, hét tizedre nőtt a különbség.
A pálya adatai: Hossza: 5.554 km Teljes versenytáv: 55 kör (305.5 km) Körrekord: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009) Tavalyi verseny: Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:38.481; Red Bull) Futamgyőztes: Lewis Hamilton (1:37:11.886; McLaren) Leggyorsabb kör: Mark Webber (1:42.612; Red Bull) |
Hülkenberget visszaengedte a pályára a Force India, de továbbra is elégedetlen volt az autójával.
Hamilton ellenállhatatlannak tűnt a hétvége korai szakaszán: 1:43.285-re javított, ekkor 26 perc maradt az edzésből.
Schumacher Glock útjába került, inkább elhagyta a pályát, és a bukótérben a kezét feltéve kért bocsánatot mérgesen kalimpáló marussiás honfitársától.
Húsz perccel az edzés vége előtt Hamilton, Button, Vettel, Webber, Schumacher, Alonso, Maldonado, Bottas (ezredre azonos idővel a két Williams), Räikkönen, Massa, Hülkenberg (a gondok ellenére), Rosberg, Grosjean, Bianchi volt az első 14 sorrendje.
Räikkönen a jobb hátsó kerekének lassú defektje miatt visszament a boxba. Az aszfalt hőmérséklete csökkenni kezdett azután, hogy 48 fokon tetőzött.
Van der Gardénak a Caterhamnél nem volt szerencséje, motorhiba miatt csak három kört futott, mért köre nem volt. Egyébként szépen rendeződött a mezőny hátsó fele, a két Saubert a két Toro Rosso, Kovalainen Caterhamje, majd a két-két Marussia és HRT követte a listán.
Az utolsó negyedórában Hamilton megtankolt autóval jött vissza, 1:47-1:48 perc körüli időket futott. Button közben saját legjobbjával 463 ezredre megközelítette csapattársát, akihez képes csak Vettel volt még egy másodpercen belül.
A hajrában csupán a motorhibás Van der Garde és a defektes Räikkönen nem volt a pályán.
Kulisszatitok: Schumacher bal első kereke 111.9, a jobb első 111.4, a két hátsó 112 fokos volt üzemi hőmérsékleten. A német ezekkel 1.4 másodpercre megközelítette Hamiltont, de maradt az 5. helyen. Button is javított, 333 ezredre volt már csak Hamiltontól, amikor vége lett az edzésnek.
Alonso a végén feljött a 4. helyre, ám egy másodpercen kívül maradt az éllovashoz képest.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:43.285 | átlag: 193.584 km/ó | 21 kör |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:43.618 | 0.333 mp h. | 19 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:44.050 | 0.765 | 23 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:44.366 | 1.081 | 21 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:44.542 | 1.257 | 22 |
6. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:44.694 | 1.409 | 23 |
7. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:45.115 | 1.830 | 26 |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:45.194 | 1.909 | 19 |
9. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:45.347 | 2.062 | 25 |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:45.422 | 2.137 | 15 |
11. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:45.567 | 2.282 | 24 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:45.587 | 2.302 | 20 |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:45.722 | 2.437 | 20 |
14. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:45.743 | 2.458 | 20 |
15. | Jules Bianchi | francia | Force India-Mercedes | 1:45.769 | 2.484 | 22 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:45.811 | 2.526 | 22 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:46.649 | 3.364 | 24 |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:46.708 | 3.423 | 26 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:47.418 | 4.133 | 23 |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:47.891 | 4.606 | 21 |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:48.354 | 5.069 | 22 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:48.887 | 5.602 | 22 |
23. | Ma Csing-hua | kínai | HRT-Cosworth | 1:50.487 | 7.202 | 20 |
24. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | idő nélkül | 3 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 8 | 14 | 240 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 10 | 15 | 227 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 16 | 173 |
4. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 13 | 165 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 11 | 141 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 9 | 90 |
9. | Felipe Massa | – | 1 | 11 | 89 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 7 | 50 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 49 |
13. | Paul di Resta | – | – | 8 | 44 |
14. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 3 | 33 |
16. | Bruno Senna | – | – | 8 | 26 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 9 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 407 |
2. | Ferrari | 316 |
3. | McLaren-Mercedes | 306 |
4. | Lotus-Renault | 263 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 116 |
7. | Force India-Mercedes | 93 |
8. | Williams-Renault | 59 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 21 |