Néha van úgy, hogy a verseny győztese kevésbé tűnik boldognak, mint a világszerte milliókból álló rajongótáborának bármely tagja, sőt nyugodtan ide sorolhatjuk semleges szurkolók százezreit is. Kimi Raikkönenen semmit sem változtatott a két év távollét a Formula–1-től, az Abu-dzabiban aratott győzelme után ugyanolyan unott és semmitmondó arccal állt a dobogón, mint korábbi 18 győzelme alkalmával.
Pedig nagy versenyt nyert meg, amelyen csupán annyi szerencséje volt, hogy a pole-ból induló Lewis Hamilton alatt Szingapúr után megint tönkrement a McLaren-Mercedes.
A többit viszont erőből elintézte, a hajrában remek versenyzéssel tartotta maga mögött Fernando Alonsót. Az egész versenyen a mérnöke zavarta leginkább, aki folyton taktikai utasításokkal nyaggatta, de a finn többször is rászólt, hogy ne idegesítse, hagyja békén, tudja, mit kell tennie.
Lotus néven versenyző csapat 80. alkalommal győzött, az idén ez a csapat lett a hatodik, amely futamgyőzelmet ünnepelhetett, Kimi pedig a 8. pilóta
Alonso a második helyezésével csak három pontot tudott faragni a versenyt a boxból kezdő Sebastian Vettellel szembeni hátrányán, a német ugyanis bebizonyította, hogy nemcsak az első rajtsorból képes szenzációs teljesítményre: remek előzésekkel és két biztonsági autós időszak segítségével feljött a 3. helyre. Jenson Buttont három körrel a leintés előtt előzte meg a dobogóért.
Biztonsági időszakot előbb amiatt rendeltek el, mert Narain Karthikeyan kanyar közben lelassuló HRT-jére ráfutott Nico Rosberg a Mercedesszel, majd Sergio Pérez okozott tömegkarambolt, amelynek Romain Grosjean és Mark Webber is áldozata lett.
ELŐZMÉNYEK
A versenyt a boxból kezdő Vettel a rajtnál több másodpercet veszít a mezőny végéhez képest az abu-dzabi pálya komplikált, pálya alatt futó kijáratában, de az autón a verseny előtt elvégzett változtatásoknak (a légterelő átállítása, a sebességi fokozatok eltolása) köszönhetően nagyobb lesz az autója végsebessége. Így, bár lassabban éri utol a mezőny végét, könnyebben verekszi át magát a középmezőnyön – legalábbis ebben bízik a Red Bull vezetősége.
A Pirelli szerint az Indiai Nagydíjhoz hasonlóan Abu-Dzabiban is csak egy boxkiállásra lesz szükség, a gumik ugyanis tartósak az új építésű pályákon, amelyeken a versenyzés nem olyan eseménydús, mint a régebbi aszfaltcsíkokon.
Öt perccel a helyi idő szerint 17 órakor esedékes rajt előtt az aszfalt 34, a levegő 30 fokos volt, a nap 17.41 órakor megy le, akkor percek alatt be is sötétedik, az aszfalt hőmérséklete a célba érkezésig 6-8 fokkal is csökkenhet.
Vettel helyzetét két DRS-zóna javítja, a 8-as és a 11-es kanyar előtti hosszú egyenesben is ki lehet nyitni a hátsó légterelőket.
A FUTAM
A felvezető körben De la Rosa autója nem indult el, Vettel a boxban várta a rajtot. De la Rosa csatlakozott hozzá, miután betolták az autóját.
ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSINKAT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL.
Vettel, Schumacher és Senna a keményebb gumikon rajtolt, mindenki más lágyakon.
Hamilton jól rajtolt, Webber viszont beragadt, visszaesett Räikkönen és Maldonado mögé, majd a 11-es kanyar előtti egyenesben Alonso is elhúzott mellette. Hülkenberg és Senna a rajtnál ütközött (a Force Indiást csapattársa, Di Resta lökte neki a Williamsnek), a német kiesett. Az első kör végén Rosberg és Grosjean a boxba ment, Vettel már a 20. volt.
Vettel első légterelője megsérült a Sennával történt koccanást követően, de Hamilton autójával sem volt minden rendben, az angol a második kanyarban lefutott az útról. Raikkönen támadta, de nem tudta megelőzni.
Vettel a 2. kör végén már a 18. volt, Rosberg és Grosjean is mögötte haladt.
Az élen a sorrend a 3. kör után Hamilton, Räikkönen, Maldonado, Alonso, Webber, Button, Massa, Kobajasi, Pérez, Schumacher volt. Hamilton belelendült, lerázta a finnt, a 4. körben már 2.3 másodperc volt az előnye.
Alonso Maldonadót üldözte, de a Williams végsebesség terén a legjobb a hétvégén. A spanyolt azonban a DRS segítette, így a 7. körben esélye nyílt az előzésre.
Hamilton az utolsó, kanyargós szektorban fantasztikus sebességet mutatott, csak ott fél másodpercet adott Räikkönennek körönként. Vettel hátránya a 13. helyen 23 másodperc volt a 8. körben.
A pálya adatai: Hossza:5.554 km Teljes versenytáv:55 kör (305.5 km) Körrekord:1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009) Tavalyi verseny: Pole pozíció:Sebastian Vettel (1:38.481; Red Bull) Futamgyőztes:Lewis Hamilton (1:37:11.886; McLaren) Leggyorsabb kör:Mark Webber (1:42.612; Red Bull) |
A mezőny végén Rosberg Karthikeyannal karambolozott, a Mercedes a falnak ütközött, a rengeteg törmelék miatt a biztonsági autót a pályára küldték. A visszajátszásokon látszott, hogy a Mercedes a 15-ös kanyarban ráfutott a hirtelen lelassuló HRT-re, és a levegőbe emelkedve szállt a bukótér felé.
A biztonsági időszakban csak Vergne és Grosjean ment a boxba. Rosberg és Karthikeyan is sértetlenül megúszta a balesetet. A németnek a legutóbbi négy versenyből ez volt a harmadik balesete, amely miatt kiesett.
Vettel a 12. helyen várta a folytatást, de Ricciardo lelassított előtte az egyik egyenesben a biztonsági autó mögött, Vettel hirtelen elkapta az autóját oldalra, és eltalált egy, a pálya mellé helyezett hungarocell táblát. Szingapúrban ő fékezett rá Buttonra hasonló körülmények között, amiért nem kapott büntetést.
Vettel a 13. kör végén a boxba hajtott, lágy gumikat és új orrkúpot kapott. Visszaesett a mezőny végére, használt lágy gumijain 42 kört kellett (volna) megtennie a leintésig.
A 14. kör végén indult újra a verseny, Vettel a 21. helyre került.
A mezőny elején Webber támadta az újraindulás előtt hibázó Alonsót, de a spanyol megőrizte a 4. helyezését. Hátul Vettel Di Restát és De la Rosát megelőzte. A következő körben, még DRS nélkül Grosjeant is megelőzte – ám ehhez elhagyta a pályát, amit a Lotus jelentett is a sportfelügyelőknek. Vettel visszaengedte gyorsan a franciát, aztán újra megelőzte.
Elöl Hamilton újra lerázta magáról Räikkönent, a legszorosabb a Maldonado, Alonso, Webber hármas közötti csata volt, majd a 20. körre Button is felzárkózott mögéjük.
Vettel a 20. kört a 14. helyen zárta Kovalainen Caterhamje mögött.
Hamilton McLaren-Mercedese a 20. körben lelassult, akárcsak Szingapúrban, itt is az élről kellett kiállnia. Hamiltonnak a motorja szállt el, ezt jelentette is a rádión.
Räikkönen állt az élre, Maldonado, Alonso, Webber, Button, Massa, Pérez, Kobajasi, Schumacher és Ricciardo volt pontszerző helyen, Vettel a 11. Sennát üldözte.
Alonso a 21. körben megelőzte Maldonadót, és már második volt. Két körrel később Webber is próbálkozott, de nem fért el a venezuelai mellett, a két autó összeért, Webber megpördült, és a 7. helyen, Pérez mögött folytatta.
Button egy körrel később elment Maldonado mellett, Pérez pedig megelőzte Massát. A venezuelai Webber elleni esetét vizsgálták. Vettel már a 10. helyen haladt.
Vettel a 25. körben Schumachert megelőzve feljött a 9. helyre. Alonso nem tudott közelebb kerülni Räikkönenhez, aki a 25. kör végén 6.8 másodperccel vezetett.
Webber Massát előzni próbálva a brazil Ferrarijával is összeért, Massa megpördült, Vettel köszönte szépen, és elment mellette.
Féltávnál, a 27. körben Räikkönen vezetett, Alonso 7.7, Button 11.9, Maldonado16.3, Pérez 17.2, Webber 19.7, Vettel 22.6, Schumacher 29.9, Senna 31.8, Vergne 33.5 másodperccel jött mögötte a pontszerző helyeken. Vettel akár nyerhet is, ha kibírják a gumijai.
Alonso a 28. kör végén megkapta a közepesen kemény gumikat, Vettel mögé jött vissza. Pérez megelőzte Maldonadót, akit ismét utolért Webber. A korábbi koccanásokért nem járt büntetés.
A 29. kör végén Button és Maldonado is a boxba ment, nem lett újabb csata Webber és a dél-amerikai között. A 30. körben Pérezen és Webberen volt a sor a boxutcában. Az ausztrál Maldonado elé jött vissza. Vettel már második volt Räikkönen mögött, a finn előnye 23 másodperc volt, és mennie kellett a boxba.
A 31. körben kereket is cserélt, de visszajött Vettel elé, méghozzá frissebb gumikon. Button közben Alonsót támadta a 3. helyért. Több mint 6 másodperccel voltak Vettel mögött, aki 1.4-re volt Räikkönentől.
Miután a 32. körben Bruno Senna, majd a 33.-ban Vergne másodszor is szervizelt, Räikkönen, Vettel, Alonso, Button, Grosjean, Di Resta, Pérez, Webber, Maldonado, Kobajasi sorrend alakult ki az első 10 helyen. Räikkönen a 33. körben 6 tizedet adott Vettelnek, akihez lassan közeledett az Alonso, Button duó.
A kopott gumikon haladó Grosjean mögött feltorlódott a mezőny, ez nem volt jó előjel a szintén lágy gumikon száguldó Vettel számára. A német spórolt is a gumikkal, fokozatosan leszakadt Räikkönentől.
Vettel nem kockáztatott, a 37. körben a boxba állt újabb készlet lágy gumiért, majd simán visszajött Grosjean elé a 4. helyre.
A francia mögötti tumultusban a 38. körben Dii Resta és Pérez koccant, a pályára visszatérő mexikóinak nekiment a már mögöttük lévő Grosjean. A Lotusba belerohant Webber, aki szintén kiesett. A biztonsági autó a pályára hajtott. Pérez és Di Resta folytatni tudta.
Vettel feljött Räikkönen, Alonso és Button mögé, de már friss lágy gumikon haladt a kopottabb keményeket használók mögött.
A pontszerző helyeken Räikkönen, Alonso, Button, Vettel, Maldonado, Kobajasi, Schumacher, Massa, Senna, Vergne sorrend alakult ki. Schumacher a 41. körben kereket cserélt.
Az újraindulás után két körig nem lehet DRS-t használni.
Räikkönen négy erőteljes „YES”-szel hozta a fülébe a rádión duruzsoló mérnöke tudtára, hogy hagyja békén.
A finn a 43. kör elején simán elhúzott Alonsótól az újrainduláskor, hátrébb sem változott a sorrend. Pérez stop-and-go büntetést kapott a korábbi baleset okozásáért.
Räikkönen a verseny leggyorsabb körét futva 2 másodperccel elszakadt Alonsótól, Vettel Buttont támadta a frissebb lágy gumijain. A DRS-t a 45. körben lehetett ismét használni, Pérez letöltötte büntetését. Tíz kör maradt.
A lassan melegedő gumikon száguldó Alonso mögött közel volt Button és Vettel, de a Ferrari elég gyors volt az egyenesekben, hogy ne támadhasson a McLaren-pilóta. Räikkönen újabb leggyorsabb köröket futva távolodott el az élen.
Kovalainen a 13. helyen haladt, még egy kiesés előtte a Caterham 10. helyezését jelentené a konstruktőr-világbajnokságban. A 47. körben Alonsóé volt a leggyorsabb kör. Elhúzott Buttontól, aki már nem nyithatta a légterelőjét a Vettellel szembeni csatában.
Alonso fokozatosan közeledett Kimihez, a 49. körben 2.2 másodpercre csökkent a hátránya. Button próbálta lerázni Vettelt, hogy kívül kerüljön a DRS-zónából.
Az angol nem járt sikerrel, az 52. körben Vettel végül meg tudta előzni. Button példát mutatott a korábbi karambolok résztvevőinek, gálánsan elengedte a németet, nehogy összeütközzenek. Alonso továbbra is közeledett Räikkönenhez, 3 körrel a vége előtt másfél másodpercre volt a finntől. Az 53. körben ledolgozta a DRS aktiválásához hiányzó öt tizedet.
Két köre maradt, hogy megelőzze 2005-ös vb-riválisát. Alonso rontott, a finn elhúzott. Räikkönen megszerezte a győzelmet, Alonso három pontot faragott Vettel előnyéből, két futammal a vége előtt 10 egység választja el őket.
A Red Bull még hivatalosan nem lett konstruktőr-világbajnok. Räikkönen viszont csak 57 pontra közelítette meg Vettelt, így eldőlt, hogy az idén már nem lehet világbajnok.
1. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:45:58.667 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 0.852 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 4.163 mp h. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 7.787 mp h. |
5. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 13.007 mp h. |
6. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 20.076 mp h. |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 22.896 mp h. |
8. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 23.542 mp h. |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 24.160 mp h. |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 27.463 mp h. |
11. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 28.075 mp h. |
12. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 34.906 mp h. |
13. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 47.764 mp h. |
14. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 56.473 mp h. |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 56.768 mp h. |
16. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:04.595 p h. |
17. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:11.778 p h. |
FELADTA | ||||
Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 41 megtett kör | |
Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 37 | |
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 37 | |
Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 19 | |
Nico Rosberg | német | Mercedes | 7 | |
Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 7 | |
Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 0 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (54. kör) 1:43.964 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 9 | 15 | 255 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 11 | 16 | 245 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 17 | 198 |
4. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
5. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 13 | 165 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 12 | 153 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 12 | 95 |
8. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
9. | Romain Grosjean | – | 3 | 9 | 90 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 8 | 58 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 49 |
13. | Paul di Resta | – | – | 9 | 46 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 4 | 43 |
15. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
16. | Bruno Senna | – | – | 9 | 30 |
17. | Jean-Eric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 10 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 422 |
2. | Ferrari | 340 |
3. | McLaren-Mercedes | 318 |
4. | Lotus-Renault | 288 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 124 |
7. | Force India-Mercedes | 95 |
8. | Williams-Renault | 73 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 22 |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
14. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
15. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
19. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
24. | Sebastian Vettel* | német | Red Bull-Renault |
*Vettel a 3. helyen zárta az időmérőt, de nem volt elég üzemanyag az autójában a mintavételhez, amiért utólag kizárták, így a boxból rajtol. |