Noha a Haas hivatalos autóbemutatót tartott szerda reggel, igazán nagy érdeklődés a Red Bullt övezte, amely egészen mostanáig nem mutatta meg az idei autóját.
A „vörös bikák” ugyanis a Formula–1 központi modelljének átfestett változatát prezentálták az eseményükön, és a Silverstone-ban tartott filmforgatási napjukról is csupán rossz minőségű felvételek szivárogtak ki, így csak találgatni lehetett arról, milyen is lesz az RB18-as.
A nagy titkolózásnak szemmel láthatóan megvolt az oka: az osztrákok 2022-es gépe több radikális megoldást is felvonultat, és az egyik legextrémebb újítása az oldaldobozokat érinti, amely többek figyelmét is felkeltette.
„Arra építkezünk, amit tavaly elértünk. A célunk, hogy megvédjük a bajnoki címet” – jelentette ki a csapatfőnök, Christian Horner, miután autójuk először elhagyta a garázst.
Hogy ez sikerül-e, arra jó ideig még nem derül fény, az azonban biztos, hogy a Red Bull biztatóan kezdett a Circuit de Catalunyán. Az egyéni címvédő Max Verstappen volt a legszorgalmasabb (80 kör) a napos, de némileg hűvös időben lezajló – a hőmérséklet 10-15 Celsius-fok körül mozgott – délelőtti etap során.
Az osztrákok mellett a tavalyi nagy rivális, a Mercedes, valamint a Ferrari is jó formában kezdett. Az „ezüstnyilaknál” bemutatkozó George Russell és a tavaly két pole pozíciót szerző Charles Leclerc végig fej fej mellett haladt a megtett körök számában, és nemegyszer váltották egymást az időlista élén.
A leggyorsabbnak végül a monacói bizonyult az 1:20.165-ös körével, amit a C3-as keveréken ért el. Mögé az utolsó pillanatokban Lando Norris zárkózott fel a McLarennel 3 tizedes lemaradással, míg a britet hasonló mértékű hátránnyal Russell követte a harmadik helyen – rajtuk kívül egyik pilóta sem tudta egyelőre átlépni az 1:21-es határt.
Bár kissé döcögősen indult a Haas napja, Nyikita Mazepin mindössze 19 kört tett meg, a szakértők meglátása szerint VF-22-es az egyik legfejlettebb autó jelenleg.
Igazán rosszul a tesztfestést használó Alfa Romeo kezdett: Robert Kubica neve mellett sokáig mindössze négy kör szerepelt, miután a csapatnál több kisebb hiba is felütötte a fejét. Az olasz-svájci alakulat ugyanakkor látszólag nem aggódott, hiszen a bevallása szerint ezek a problémák nem érték váratlanul, és a lengyel az első négyórás etap utolsó húsz percére vissza is tudott térni az aszfaltcsíkra.
Kubica végül kilenc kört tett meg és az utolsó helyen zárta a délelőttöt.
A hivatalos ebédszünetben a Red Bull, az AlphaTauri, az Alpine és a McLaren kivételével valamennyi csapatnál pilótacsere történt: Russelt Lewis Hamilton váltotta a Mercedesben, Sebastian Vettel helyét Lance Stroll vette át, a Haasnál Mick Schumacher, míg a Ferrarinál Carlos Sainz Jr. kezdhette meg a munkát.
Valtteri Bottas eközben az Alfa Romeóban debütált, míg Alexander Albon egy év kihagyás után tért vissza a „száguldó cirkuszba”.
Az egyéni címvédő ott kezdte, ahol délelőtt abbahagyta: a pályán gyűjtötte szorgalmasan a kilométereket, és ő volt az első pilóta is, aki áltépte a százas határt. A holland a második négyórás etapban nagyrészt a hosszabb etapokra koncentrált, és több mint 150 kört futott az első nap során!
A Red Bull-on kívül a Ferrari és a Mercedes ért el még a leghamarabb a mérföldkőhöz, előbbi ráadásul rövid ideig az első két helyet is elfoglalta, s utóbbi is befért mindkét versenyzőjével a top 5-be – a maranellóaiak és a németek a pálya mellett tartozkodó szakértőkre is meglehetősen jó benyomást tettek, szóval a tavalyi konstruktőri bajnokság első három helyezettje elég jó formában kezdett az új éra küszöbén.
A Haas és az Alfa Romeo viszont pont a másik végletet képviselte: az amerikaiknál délután megrongálódott padlólemez okozott fennakadást, míg a svájci-olasz csapat mindössze annyit közölt, hogy több kisebb problémával is szembetalálták magukat.
A leggyorsabbnak végül Norris bizonyult, aki kevesebb mint fél órával a zárás előtt törte át elsőként az 1:20-as határt, és ért el először 1:19.951-es, majd 1:19.568-es kört a C4-es keveréken. Ez eggyel lágyabb volt, mint amelyikkel a Ferrari duója a 2. és a 3., illetve a Mercedesé a 4. és az 5. helyet biztosítotte be.
Hatodikként Vettel érkezett az Aston Martinnal, majd Cunoda, Alonso, Verstappen és Bottas zárta az első tízes sorát.
ELSŐ IDÉNY ELŐTTI TESZT, 1. NAP VÉGEREDMÉNYE
1. Lando Norris (brit, McLaren-Mercedes) 1:19.568, C4, 103 kör
2. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:20.165, C3, 80 kör*
3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 1:20.416, C2, 73 kör
4. George Russell (brit, Mercedes) 1:20.784, C3, 77 kör*
5. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:20.929, C3, 50 kör
6. Sebastian Vettel (német, Aston Martin-Mercedes) 1:21.276, C3, 52 kör*
7. Cunoda Juki (japán, AlphaTauri-Honda) 1:21.638, C3, 121 kör
8. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1:21.746, C2, 127 kör
9. Max Verstappen (holland, Red Bull-Honda) 1:22.246, C2, 147 kör
10. Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo-Ferrari) 1:22.572, C3, 23 kör
11. Alxander Albon (thaiföldi, Williams-Mercedes) 1:22.760, C3, 66 kör
12. Mick Schumacher (német, Haas-Ferrari) 1:22.962, C3, 23 kör
13. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin-Mercedes) 1:23.327, C2, 67 kör
14. Nicholas Latifi (kanadai, Williams-Mercedes) 1:23.379, C3, 66 kör*
15. Nyikita Mazepin (orosz, Haas-Ferrari) 1:24.505, C2, 20 kör*
16. Robert Kubica (lengyel, Alfa Romeo-Ferrari) 1:25.909, C3, 9 kör*
*: csak délelőtt tesztelt
CSAPAT | FEBRUÁR 23. | FEBRUÁR 24. | FEBRUÁR 25. |
MERCEDES | George Russell, Lewis Hamilton | ?? | ?? |
RED BULL-HONDA | Max Verstappen | Sergio Pérez | Max Verstappen, Sergio Pérez |
MCLAREN-MERCEDES | Lando Norris | Daniel Ricciardo | Lando Norris, Daniel Ricciardo |
ASTON MARTIN-MERCEDES | Sebastian Vettel, Lance Stroll | Lance Stroll, Sebastian Vettel | Sebastian Vettel, Lance Stroll |
ALPINE | Fernando Alonso | ?? | ?? |
FERRARI | Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr | CarlosSainz Jr., Charles Leclerc | Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr |
ALPHATAURI-HONDA | Cunoda Juki | Pierre Gasly | Pierre Gasly, Cunoda Juki |
ALFA ROMEO-FERRARI | Robert Kubica, Valtteri Bottas | Valtteri Bottas, Csou Kuan-jü | Csou Kuan-jü, Valtteri Bottas |
HAAS-FERRARI | Nyikita Mazepin, Mick Schumacher | Mick Schumacher, Nyikita Mazepin | Nyikita Mazepin, Mick Schumacher |
WILLIAMS-MERCEDES | Nicholas Latifi, Alexander Albon | Alexander Albon, Nicholas Latifi | Nicholas Latifi, Alexander Albon |