Péntek délutánra elállt az eső Silverstone-ban, és a második szabadedzés alatt fel is száradt a Brit Nagydíjnak otthont adó pálya. Az egyre inkább felgyorsuló autók közül Nico Rosbergé, az idei edzésmenőé volt a legsebesebb, a Monacói Nagydíj győztese a két Red Bullt maga mögé utasítva zárta az élen a tréninget, amelyen az eső folyamatos fenyegetése miatt hamar előkerültek a gyors közepesen kemény abroncsok.
Fernando Alonso csak a 10. lett, de dupla munkát kellett végeznie, hiszen Felipe Massa még a pálya felszáradása előtt odacsapta a maga Ferrariját a falhoz. A brazil a Monacói és a Kanadai GP után Silverstone-ban is vezetői hiba miatt csúszott meg és törte össze az F138-ast (igaz, Monte-Carlóban volt egy műszaki hiba okozta balesete is), ami felettébb kellemetlen rá nézve.
Az első edzésen végig a boxban maradó Kimi Räikkönen a 13. helyen zárt, a Lotus dupla DRS-ét tesztelte, amelyet már élesben is bevetne a csapata.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A Brit Nagydíj első szabadedzése után Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke megerősítette, a Toro Rosso párosa, azaz Daniel Ricciardo és Jean-Éric Vergne mellett Kimi Räikkönen a fő esélyes arra, hogy az idény végén a Red Bullt és az F1-et elhagyó Mark Webber utódja legyen az istállónál.
„Idő kell ahhoz, hogy átgondoljuk a helyzetünket, és az összes lehetséges változatot átvegyük, de elmondhatom, hogy valós esélye ennek a három pilótának van Mark helyére. A lehető leggyorsabb párost akarjuk, ebből a szempontból Kimi igenis fontos " – mondta Horner.
A Lotus jelezte, küzdeni fog Räikkönen megtartásáért, ami azt jelentheti, hogy magas fizetéssel próbálja meg leláncolni a finnt – a Red Bull ugyanis évi 10 millió eurónál többet még nem fizetett pilótáinak.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.248 | átlag: 229.897 km/ó | 33 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32.547 | 0.299 mp h. | 26 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32.680 | 0.432 | 31 |
4. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:32.832 | 0.584 | 34 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:32.911 | 0.663 | 28 |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.171 | 0.923 | 34 |
7. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.290 | 1.042 | 38 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:33.313 | 1.065 | 34 |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:33.322 | 1.074 | 38 |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:33.494 | 1.246 | 32 |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.740 | 1.492 | 29 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:33.896 | 1.648 | 36 |
13. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:34.120 | 1.872 | 30 |
14. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:34.130 | 1.882 | 29 |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:34.998 | 2.750 | 32 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:35.070 | 2.822 | 29 |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:35.127 | 2.879 | 35 |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:35.802 | 3.554 | 27 |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:35.984 | 3.736 | 32 |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:36.079 | 3.831 | 35 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:37.329 | 5.081 | 33 |
22. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:43.466 | 11.218 | 7 |
PERCRŐL PERCRE
16.32: véget ért az edzés, elöl Rosberg, Webber, Vettel, Di Resta, Hamilton, Ricciardo sorrend alakult ki, Alonso a 10., Räikkönen a 13. helyen zárt.
A hosszú menetek során a Lotus és a Red Bull tempója különösen meggyőző volt, míg Alonsónak Massa kicsúszása után extra munkát kellett végeznie a Ferrarival. A Mercedes is biztató teljesítményt nyújtott, ráadásul a riválisok a barcelonai teszt miatt nagyítóval fogják nézni, mire lesz képes Rosberg és Hamilton a versenyen.
16.28: az edzés végére visszatért az eső.
Az FIA az edzés végéhez közeledve közölte a 2014-es szabályváltozásokat. Jövőre öt motor használható, a váltóknak öt helyett hat versenyt kell bírniuk egymás után, bevezetik a büntetőpontrendszert a pilótáknak, és visszatér az idény közbeni tesztelés, amelyek közül az egyikre várhatóan a Hungaroringen kerül sor.
A teli tankos menetek során nem változtak a legjobb eredmények. A vb-aspiránsok közül Vettel a 3., Alonso a 10., Räikkönen a 13. helyen állt.
16.07: Vettel és Rosberg hasonló köridőket ért el, a Red Bull pilótája kemény, a mercedeses közepesen kemény gumikon ment teli tankkal.
Hátul Bianchi, Van der Garde, Pic, Chilton volt a kiscsapatok pilótái közötti sorrend, a két Marussia közrefogta a Caterhameket. Bianchi jó formája nem meglepő, a francia legutóbbi látogatásaikor a WSR-ben és a GP2-ben is nyert itt.
16.00: az eső nem érkezett meg, többen is elkezdték teli tankos közepesen kemény gumis menetüket, miközben Webber feljött Rosberg és vettel közé a második helyre.
15.54: az ausztrál elhagyta a Red Bull garázsát.
Webber autóját a Red Bull garázsáéban szerelték, az ausztrál csak 8 kört tett meg, nála kevesebbet csak Massa körözött.
15.50: Rosberg 1:32.248-cal megelőzte Vettelt a közepesen kemény gumikon, a két némettel csak Hamilton volt egy másodpercen belül.
Újabb eső közeledett, ez is magyarázta, hogy viszonylag hamar előkerültek a közepesen kemény abroncsok.
15.44: Vettel megérkezett a közepesen kemény gumikkal, és 1:33.068-cal az élre állt. Grosjean ugyanazon a keveréken 254 ezreddel maradt el a vb-éllovastól.
15.41: Sutil a versenyre szánt kemény keverékű gumikkal 1:33.374-et ment, és az élre állt. Az első hét (Sutil, Ricciardo, Rosberg, Hamilton, Vergne, Grosjean, Di Resta) volt egy másodpercen belül.
Massa az 1:43-as idejével a lista aljára került, az első edzésen is az övé volt a leggyengébb időeredmény a 11-ből.
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
IDŐJÁRÁS. Szombaton az előrejelzések szerint felszakadozik a felhőzet, s bár hűvös, 20 fok körüli marad az idő, eső már nem valószínű. Vasárnapra teljesen kitisztulhat az ég, a hőmérséklet akár 25 fokra is emelkedhet. |
GUMIK. A Pirelli a kemény és a közepesen kemény gumit szállítja Silverstone-ba, ahol az enyhe idő megkímélheti a mezőnyt attól, hogy a gumikat gyötrő, gyors kanyarok ellenére négy kerékcserével kelljen teljesíteni a futamot. Persze ha pénteken esik, a csapatok nem tudnak rendesen felkészülni a versenyre, s így meglepetések érhetik őket vasárnap délután. Ha az időjárás engedi, a Pirelli a csapatok rendelkezésére bocsátja extra tartós kemény keverékű gumiját, amelyet Barcelonában is tesztelhettek pénteken az istállók – annak érdekében, hogy a lehető legtöbb kört tegyék meg a szabadedzéseken. |
BÜNTETÉS. Giedo van der Garde, a Caterham holland pilótája öt rajthelyes büntetést kapott, mert a Kanadai Nagydíjon figyelmen kívül hagyta a kék zászlókat, és Mark Webberrel, majd Nico Hülkenberggel is összeütközött. Utóbbi esetben mindketten kiestek. |
BRIT PÁLYÁK. Ez lesz a 64. Formula–1-es futam Angliában. Silverstone 47. alkalommal ad otthont a szigetország versenyének, amelyet Brands Hatchben (12-szer) és Aintree-ben (ötször) is megtartottak már korábban. Előbbi pályáról ide kattintva olvashatja el az Ideális Ív összeállítását. |
15.38: Ricciardo 1:33.550-val újra az élre állt, már mindenkinek volt időeredménye.
Hamilton feljött csapattársa mögé, Rosberg 1:33.585-re javított.
15.32: a Ferrari eltakarítása után újra a gázra lehetett lépni, Rosberg 1:34.327-tel átvette a vezetést.
15.30: az élmezőnyben Webber, Sutil, Di Resta, Vergne, Vettel, Ricciardo, Grosjean, Van der Garde volt az állás.
A sárga zászlók miatt senki sem tudott javítani eredményén.
A brazil kimászott a kocsijából, amelyet az elmúlt három versenyhétvégén összetört saját hibájából (is) – a csapat a boxban csalódottnak tűnik.
15.24: Massa megcsúszott a Ferrarival a Stowe-kanyar (15-ös) kijáratánál, és az autója orrát a gumifalnak csapta.Vezetői hibának tűnt, a brazil edzése véget ért.
Nagyon gyorsan száradt a pálya, a pilóták váltogatták egymást az élen, a elsőként Webber ment be 1:35 alá: 1:34.648.
15.20: Ricciardo, Sutil, majd Di Resta állt az élre. A skót ideje 1:35.822 volt.
15.18: Grosjean a harmadik helyre jött fel a hűvös aszfalton lassan melegedő gumin, a forgalomba keveredő Räikkönen még tőle is elmaradt három másodperccel.
Alonso, Grosjean és Räikkönen is megkapta az ultra kemény keveréket.
15.16: miután Ricciardo feljött a második helyre, Vergne 1:40 alá szorította a legjobb időt, majd 1:37.102-t ment.
15.13: Vergne 1:41.868-cal át is vette a vezetést.
15.12: a két Toro Rosso a Pirelli extra tartós kemény keverékű gumiját használta, amelyet csak a pénteki edzésekre bocsát a csapatok rendelkezésére a Pirelli.
Di Resta, Massa, Hülkenberg, Bottas, Vettel, Webber, Gutiérrez, Sutil volt az első nyolc sorrendje.
15.10: csak hárman maradtak a pályán, 13 pilóta futott mért kört az első tíz percben. A mezőny inkább arra várt, hogy száradjon a pálya, és ki lehessen menni slickeken.
Di Resta állt az élre 1:43.2-vel, Räikkönen tavalyi versenyen futott leggyorsabb köre 1:34.661 volt. Igazán száraz a harmadik szabadedzés volt, azon 1:32.167-tel zárt az első helyen Alonso.
15.06: Bottas 1:43.929-cel megelőzte Vettelt. A pálya gyorsan száradt, máris sokat számított, ki teljesíti utoljára a körét.
15.05: Vettel 1:44.038-cal kezdett, Webber 3 tizeddel maradt el tőle. Tíz másodperccel máris gyorsabbak, mint Ricciardo az első edzésen.
15.04: Alonsón és Hamiltonon kívül mindenki kijött a pályára, Räikkönent leszámítva el is kezdték hosszabb menetüket.
Az autók a pálya nagy részén nem húztak vízfüggönyt maguk után, az erős szél gyorsan szárította az aszfaltot.
15.01: a vb-éllovast csapattársa, Webber követte, szintén intermediate gumikon. Räikkönenre sem kellett sokat várni.
15.00: elkezdődött az edzés, elsőként Vettel hagyta el a boxutcát.
Az első edzésen csak 11 pilóta futott mért kört, Kimi Räikkönen még próbamenet erejéig sem hagyta el a boxutcát a Lotusával.
14.57: a levegő 20, az aszfalt 18 fokos Silverstone-ban, ahol elállt az eső, de az aszfalt még mindig vizes.
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a silverstone-i pályán. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak: aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a következő zónában kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége, és esélyt kapjon az előzésre.