A pénteki edzésnap hőse Jenson Button és a McLaren-istálló volt. A 2009-es világbajnok tavaly rengeteget szenvedett Szahírban, többször leállt az autója a hétvége folyamán, s az angol rajthoz sem tudott állni. Ehhez képest az idei első edzésnapon csak a két Mercedes volt gyorsabb Buttonnál.
„Jenson sebessége meglepett. Pontosabban a McLarené, Jensonról mindannyian tudjuk, hogy egy gyors öreg ember – mondta Daniel Ricciardo. – Ha csak öt kiló üzemanyag is volt a McLaren-Hondában, ez a köridő beszédes."
A riválisaitól motorerőben is elmaradó Honda ráadásul olyan pályán villant meg, amelyen nagy szerepük van a lóerőknek. Ha az időmérőn vissza is esik az angol, ez az eredmény mindenképpen biztató a jövőre nézve, és azt mutatja, van remény a McLaren felzárkózására.
Viszont nem mehetünk el a Fernando Alonso tavalyi tesztbalesete után is titkolózó, egymásnak ellentmondó információkat közlő McLaren újabb kommunikációs „melléfogása" mellett. Érdekes kérdések vetődnek fel Alonso sérülései kapcsán. A spanyol pilóta csütörtökön elmondta, már a múlt hét közepén Spanyolországban kiderült, hogy légmellet kapott, amely ugyan erre a hétfőre elmúlt, de ekkorra az is bebizonyosodott, hogy többszöri bordatörést is szenvedett.
Ez nyilván olyan sérülés, amely veszélybe sodorja a versenyző indulását a versenyen. A McLaren mégsem kommunikálta a sérüléseket, Alonso csak az FIA vizsgálata után állt elő vele. Mit gondoltak a wokingiak? Az FIA előtt akarták eltitkolni a sérülést? Vagy az F1 főorvosának engedékenysége esetén szóba sem került volna a bordatörés – hogy majd egyszer a pilóta életrajzi könyvéből derüljön ki? Vagy Alonso nem szólt a csapatnak, amely a nyilvánvaló kockázat ellenére elengedte Japánba tartalék pilótáját, s csak a hivatalos a FIA-döntés után riadóztatták?
A GP2-es bajnok Stoffel Vandoorne-nak eleve nehéz először beülnie az autóba, amelyet az idei rádiós szigorítások előtt sem egyszerű vezetni, hát még így!
Ezek után a belga újonc 11. helyezése is pompás eredménynek számít.
„Csütörtökön szóltak, hogy jönnöm kell. Japánban voltam, folyamatosan hívtak a mérnökök és rengeteg dokumentumot küldtek át nekem. Nem volt haszontalan a repülőn töltött időm, még aludni is tudtam – mondta Vandoorne, akinek talán még Kínában is helyettesítenie kell Alonsót. – Nagy lehetőséghez jutottam. Nem ideális, hogy tesztelés nélkül kellett beugranom, de eddig minden oké. Fernando rengeteget segít, ismeri az autót, tanácsokat ad a beállításoknál, nagyon jó, hogy itt van. Sokat köröztem, sok rajtgyakorlatom volt. Igyekszem élvezni a lehetőséget."
Az, hogy milyen eredményt ér el Vandoorne, ezek után részletkérdés.
ROSSZ NAPJA VOLT A FERRARINAK, DE VAN MÉG TARTALÉK
Tavaly ahhoz szoktunk, hogy a Ferrari volt a legközelebb a Mercedesekhez. A Scuderia azonban ezen a pénteken gyengélkedett, mármint magához képest. Kimi Räikkönen az ötödik, Sebastian Vettel a hatodik helyen zárta a napot, a németnek ráadásul leállt az autója.
„Nincs hajtás" – szólt a rádión Vettel, azaz ara utalt, hogy hiába nyomja a gázt, a motor nem úgy hajtja a kerekeket, ahogy normális esetben. Ilyenkor motorhibára gyanakszik az ember, de öröm az ürömben, hogy nem erről volt szó.
„A négyes kanyarból kijövet hiába nyomtam a gázt, nem gyorsult az autó. Gyorsan leálltam, nem tudtam, mi lehet, nem akartam tönkretenni az autót" – mondta Vettel, aki a rádión arra gyanakodott, hogy a bal hátsó kerekének rögzítése volt helytelen. Ám ha ez bebizonyosodik, az FIA eljárást indíthat a csapat ellen, hiszen a rosszul rögzített kerék a versenyző és mások veszélyeztetésének számít, és láttunk már érte büntetést.
A szuperlágy gumis gyors körét elrontó Vettel szerint tény, hogy a Mercedes a legjobb, de csapattársa, Kimi Räikkönen amondó, a távolság közel sem olyan nagy, mint ami az időeredményekből látszik.
„A szuperlágy gumikon nagyon rendben volt az autó, de a gyors körömben forgalomba kerültem, kétszer is utolértem ugyanazt a Williamset. Önök mindig az időeredményeket nézik, és olyan következtetéseket vonnak le, amilyeneket akarnak. A köridő egy dolog, majd szombaton meglátjuk, mi lesz" – mondta Räikkönen.
A finn biztos benne, s mi is hihetünk neki, a McLaren egyelőre csak egy napra vette át a Ferrari szerepét.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:31.001 | átlag: 214.098 km/ó | 38 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:31.242 | 0.241 mp h. | 32 |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:32.281 | 1.280 | 32 |
4. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Ferrari | 1:32.406 | 1.405 | 31 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:32.452 | 1.451 | 38 |
6. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:32.650 | 1.649 | 26 |
7. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-TAG Heuer | 1:32.703 | 1.702 | 34 |
8. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:32.792 | 1.791 | 39 |
9. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 1:32.870 | 1.869 | 23 |
10. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:32.873 | 1.872 | 36 |
11. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Honda | 1:32.999 | 1.998 | 30 |
12. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Haas-Ferrari | 1:33.129 | 2.128 | 31 |
13. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:33.177 | 2.176 | 36 |
14. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1:33.384 | 2.383 | 23 |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:33.406 | 2.405 | 35 |
16. | Kevin Magnussen | dán | Renault | 1:33.447 | 2.446 | 34 |
17. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:33.570 | 2.569 | 37 |
18. | Jolyon Palmer | brit | Renault | 1:33.640 | 2.639 | 35 |
19. | Pascal Wehrlein | német | Manor-Mercedes | 1:33.953 | 2.952 | 21 |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:34.224 | 3.223 | 31 |
21. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:34.477 | 3.476 | 34 |
22. | Rio Haryanto | indonéziai | Manor-Mercedes | 1:34.562 | 3.561 | 33 |
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.294 | átlag: 211.099 km/ó | 24 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:32.799 | 0.505 mp h. | 24 |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:34.128 | 1.834 | 16 |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 1:34.461 | 2.167 | 27 |
5. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-TAG Heuer | 1:34.541 | 2.247 | 30 |
6. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:34.601 | 2.307 | 28 |
7. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:34.793 | 2.499 | 21 |
8. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Ferrari | 1:34.860 | 2.566 | 19 |
9. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1:35.000 | 2.706 | 18 |
10. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:35.006 | 2.712 | 19 |
11. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:35.073 | 2.779 | 14 |
12. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:35.174 | 2.880 | 21 |
13. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Haas-Ferrari | 1:35.309 | 3.015 | 19 |
14. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:35.440 | 3.146 | 28 |
15. | Kevin Magnussen | dán | Renault | 1:35.490 | 3.196 | 27 |
16. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:35.728 | 3.434 | 30 |
17. | Pascal Wehrlein | német | Manor-Mercedes | 1:36.371 | 4.077 | 26 |
18. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Honda | 1:36.392 | 4.098 | 25 |
19. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:36.719 | 4.425 | 24 |
20. | Jolyon Palmer | brit | Renault | 1:36.939 | 4.645 | 28 |
21. | Alfonso Celis | mexikói | Force India-Mercedes | 1:37.287 | 4.993 | 23 |
22. | Rio Haryanto | indonéziai | Manor-Mercedes | 1:37.714 | 5.420 | 27 |