NYERTESEK
Daniel Ricciardo megszerezte élete első pole pozícióját. Előtte többek között olyan nagyágyúk indultak itt életükben először a pole-ból F1-es futamon, mint Juan Manuel Fangio (1950), Jim Clark (1962), Jackie Stewart (1969), Emerson Fittipaldi (1972) vagy Michael Schumacher (1994). A Mercedes zsinórban 11 verseny után maradt le az első rajtkockáról, a 2014-es szezon rajtja óta ez csupán a harmadik futam, amelyen elvették tőle az első rajtkockát – a 2014-es Osztrákk GP-bn a Williams, a tavalyi Szingapúri Nagydíjon a Ferrari volt képes erre.
A Red Bull a 2013-as idényzáró óta, azaz az új V6-os motorok bevezetése óta először rajtelső, s Max Verstappen Barcelonában elért győzelme bizonyítja, hogy nem kicsúszott jó er4edményről van szó, a Red Bull valóban a Mercedes első számú kihívójává vált.
Sőt, nem elég, hogy a pole-ból indul, a szuperlágy gumikon rajtolhat, amely tovább bírja az ultralágyaknál, amelyekkel a riválisok megkezdik a futamot. Ez nagy stratégiai előnyt jelenthet.
„Az ultralágy gumis körömmel már továbbjutottam, gondoltuk, teszünk egy próbát a szuperlággyal, hogy több lehetőségünk legyen a stratégia variálására. Teljesítmény terén nincs nagy különbség, de ez tartósabb. Fontos, hogy az élen haladva esetleg előnyt autózzak ki, és nagyobb szabadságot kapjak" – mondta Ricciardo.
Bár Nico Rosberg a tavalyi Monacói Nagydíj után az idén is lemaradt az első rajtkockáról, valószínűleg enyhíti fájdalmát, hogy nem csapattársa, Lewis Hamilton, hanem Ricciardo előzte meg. A Mercedesen belüli csatát megnyerte, és jelenleg ez lehet számára a legfontosabb. Aki előle indul, csak az ötödik helyen áll a pontversenyben, azaz – egyelőre legalábbis – nem veszélyes az összetettben.
1. | Nico Rosberg | 100 |
2. | Kimi Räikkönen | 61 |
3. | Lewis Hamilton | 57 |
4. | Sebastian Vettel | 48 |
5. | Daniel Ricciardo | 48 |
6. | Max Verstappen | 38 |
7. | Felipe Massa | 36 |
8. | Valtteri Bottas | 29 |
9. | Danyiil Kvjat | 22 |
10. | Romain Grosjean | 22 |
11. | Carlos Sainz Jr. | 12 |
12. | Fernando Alonso | 8 |
13. | Sergio Pérez | 8 |
14. | Nico Hülkenberg | 6 |
14. | Kevin Magnussen | 6 |
16. | Jenson Button | 3 |
17. | Stoffel Vandoorne | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 157 |
2. | Ferrari | 109 |
3. | Red Bull-TAG Heuer | 94 |
4. | Williams-Mercedes | 65 |
5. | Toro Rosso-Ferrari | 26 |
6. | Haas-Ferrari | 22 |
7. | Force India-Mercedes | 14 |
8. | McLaren-Honda | 12 |
9. | Renault | 6 |
„Meglepett Daniel köre, azt hittem, biztos az első helyem, de aztán láttam, hogy van három tized előnye, és éreztem, hogy nehéz lesz megelőzni – mondta Rosberg. – Nem vesztettem el a pole-t, mert nem is volt az enyém. Gyorsabb volt Daniel, megérdemli a pole-t. A Red Bull az utóbbi időszakban sokat fejlődött, most a motorral is nagyot lépett előre, a Ferrarihoz hasonlóan veszélyes ellenfél lett. Ugyanakkor ez Monaco, az itteni eredményekből ne vonjunk le messzemenő következtetéseket!"
Tavaly volt oka az ünneplésre Nico Hülkenbergnek, aki megnyerte a Le Mans-i 24 órást, és a nyár első felében az F1-es futamokon is kitűnő teljesítményt nyújtott. Ősszel viszont volt olyan időszaka is, amely során négy versenyen háromszor karambol miatt esett ki, majd az idei évadja is rémesen alakult, mert bár Ausztráliában hetedik lett, azóta nem szerzett pontot, a vert mezőnybe került.
A monacói időmérőn viszont remekül vezetett, és az ötödik rajtkockát szerezte meg, amihez még Kimi Räikkönen büntetése sem kellett, erőből megverte a Ferrari finn pilótáját.
A McLaren nagy reményekkel érkezett Monacóba, de már csütörtökön nyilvánvalóvá vált, hogy ebben az évben még nem lehet harmadik erő a hercegségben. A célt módosítani kellett az időmérőn, a harmadik szakaszba jutás is sikernek számított, és Fernando Alonso nem hagyta cserben csapatát, be is juttatta a vörös-fekete gépet a legjobb tízbe. El kell fogadni, egyelőre ennyi van benne.
„Kicsit túlságosan derűlátóak voltunk, azt gondoltuk, hogy meglehet a hetedik vagy a nyolcadik rajthely, de még a tizedik a realitás. A versenyen megpróbálunk valamit, de ha nem esik az eső vagy a hó, nincs sok esélyünk. Akkor az élen haladó fogja diktálni a tempót, és vonatozunk egyet" – mondta Alonso. Csapattársa, Jenson Button azt mondta, „vannak nagyon okos emberek a csapatnál, akik majd megmondják, miért nem vagyunk ott, ahova vártak minket."
VESZTESEK
Lewis Hamilton az idei öt versenyből hármat kezdett az élről, s egyiket sem tudta megnyerni rossz rajtja miatt. Monacóban nagyon el kell rontani a rajtot ahhoz, hogy az ember elveszítse első helyét a pole-ból indulva, de Hamiltonnak épp itt nem sikerült elcsípnie az első rajtkockát, sőt, még az első sorról is lemaradt.
A másik két alkalommal, amikor ez az idén előfordult, Kínában és Oroszországban autója műszaki hibája miatt el sem indult a Mercedese. Monacóban a harmadik szakaszon is úgy tűnt, visszatért a régi probléma, de Hamiltont a bokszutca kijáratától visszatolták a bokszba, megjavították az autót, és útjára engedték Hamiltont.
Nem történt nagy probléma, az üzemanyagnyomást kellett beállítani – ugyanez volt Rosberg autójával is, de nála még az indulás előtt észrevették, így nem volt annyira látványos a dráma –, de ez is eléggé kizökkentette Hamiltont ahhoz, hogy rossz ritmusban kerüljön pályára. Mire bemelegítette a gumikat, és a gázra lépett, a riválisok felvezető köreiket futották, és Hamilton rendre forgalomba futott. Egy jó körre maradt lehetősége, de azzal csak harmadik lett.
„Nehéz volt, nem is tudom, mit mondjak. Legalább nem volt olyan súlyos a baj, mint korábban. Megszerezhettem volna a pole-t – mondta Hamilton. – Mindent megteszek, de itt nem lehet előzni, és Daniel stratégiája jobbnak tűnik. Remélem, esni fog, akkor nagyon csodás lenne a verseny."
Tudja, miről beszélt, 2008-ban ő nyerte meg a legutóbbi esős Monacói Nagydíjat.
A legutóbb Szingapúrban győző Ferrari 2001 óta képtelen nyerni Monte-Carlóban, s nem ez az első hosszú nyeretlenségi szériája. 1955 és 1975 között szintén hiába próbálkozott, akárcsak 1981 és 1997 között. A Scuderiánál nem is elsősorban a történelmi sorozatok a nyugtalanítóak, hanem az, hogy az istálló a Spanyol Nagydíj után megint alulmaradt a Red Bull-lal szemben, s egyre inkább úgy tűnik, hogy már csak a harmadik a sorban az olasz istálló.
Az időmérő leintése után Sebastian Vettel arra panaszkodott, hogy az autó a harmadik szabadedzéshez képest lassult az időmérő második szakaszában, és még rosszabb lett a harmadikban.
„Nagyon jó a tapadás, de valahogy nem tudjuk úgy kihasználni, mint a többiek. Jobb munkát kellett volna végeznünk. Nem vagyunk messze, volt esélyem a pole-ra, semmi olyat nem tettek az előttem végzők, amit mi ne tehettünk volna meg. Az a gond, hogy nem sikerült" – mondta Vettel. Kimi Räikkönen a 6. helyen zárta a kvalifikációt, a váltócseréért kapott büntetése miatt a 11. pozícióból rajtol.
A Ferrarihoz hasonlóan a Renault is jobb teljesítményre számított, de hiába az új motor, Kevin Magnussen számára a 16. rajthely volt a maximum – ezt is Max Verstappen kicsúszásának köszönhette. A Renault pilótái szerint a Renault újításaival – a motort leszámítva – visszalépett a csapat, csütörtök óta a felfüggesztést vissza is cserélték a korábbira.
„Ez a tavalyi Lotus, a csapatnak nem volt ideje új autót építeni. Ne várjanak csodát" – mondta Jolyon Palmer, aki a hét végén többször is összetörte a Renault-t.
Két hete Max Verstappent ünnepelte a világ, a 18 éves holland élete első Red Bull-os versenyét megnyerte a Mercedesek karambolját és Ricciardo biztonsági stratégiáját kihasználva. Monacóban azonban az időmérőn buta hibát követett el, az első szakaszban úgy lekoccolta a korlátot, hogy eltörte autója felfüggesztését. A holland tavaly a Toro Rosso pilótájaként is súlyos kritikákat kapott, miután nekiment Romain Grosjean Lotusának.
„Nagyon egyszerű, hogy mi történt, korábban fordítottam a kormányt a kelleténél, picit hozzáért a kerék a korláthoz, és el is tört a felfüggesztés. Hiába kormányoztam, az autót már nem lehetett irányítani, a falnak csúsztam – mondta Verstappen, aki már a harmadik szabadedzésen is nekicsúszott az egyik korlátnak a jobb első kerekével, de azt még megúszta. – Utólag könnyű mondani, hogy felesleges hiba volt, hiszen könnyedén az első négyben voltunk, nem az első szakaszon múlt, hol zárom az időmérőt. Daniel pazar kört ment, én a negyedik helynek is örültem volna. A Ferrari mögött nagy űr tátong, ezt a teljesítménykülönbséget kell megpróbálnom kihasználni a versenyen. Az eső segíthet."
1. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
4. | Sebastian Vettel | német | Ferrari |
5. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
6. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Ferrari |
7. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
8. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Ferrari |
9. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda |
10. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
11. | Kimi Räikkönen* | finn | Ferrari |
12. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Haas-Ferrari |
13. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda |
14. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
15. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari |
16. | Kevin Magnussen | dán | Renault |
17. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari |
18. | Jolyon Palmer | brit | Renault |
19. | Rio Haryanto | indonéziai | Manor-Mercedes |
20. | Pascal Wehrlein | német | Manor-Mercedes |
21. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer |
22. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari |
*váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolták |