Bottas nyert, a Mercedes történelmet írt Szuzukában

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2019.10.13. 06:31
null
Bottas győzelme és Hamilton harmadik helye újabb konstruktőri címet hozott a Mercedesnek (Fotó: AFP)
A finn Valtteri Bottas nyerte meg a Formula–1-es Japán Nagydíjat, megelőzve a Ferrari német pilótáját, Sebastian Vettelt. Utóbbi nagy csatában tartotta maga mögött a leggyorsabb kört futó Lewis Hamiltont, a Mercedes pedig a mai teljesítményével megnyerte a konstruktőri világbajnoki címet.

 

Sebastian Vettel sorozatban elszenvedett nyolc időmérős vereség után tudta legyőzni a csapattársát, Charles Leclerc-t, és szerezte meg előtte a pole pozíciót Szuzukában. A Ferrari így 2006 után sajátította ki újra az első rajtsort a Japán Nagydíjon, míg a pénteken esélyesnek tűnő Mercedesnek a 3–4. hellyel kellett megelégednie a kétszer is piros zászlóval megszakított kvalifikáción.

35. JAPÁN NAGYDÍJ
OKTÓBER 11., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Bottas 1:28.731
2. szabadedzés: 1. Bottas 1:27.785
OKTÓBER 13., VASÁRNAP
Időmérő: 1. Vettel 1:27.064
A verseny: 1. Bottas, 2. Vettel, 3. Hamilton
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Október 27., 20.10 20. Mexikói Nagydíj
November 3., 20.10
41. Amerikai Nagydíj
November 17., 18.1047. Brazil Nagydíj

Először ugyanis Robert Kubica törte össze a Williamst, majd nem sokkal később Kevin Magnussen ugyanott találta el a falat. Előbbi a bokszutcából indulhatott, utóbbi egy váltócsere után a 19. rajtkockát foglalhatta el.

Az erős hétvégében reménykedő Red Bull végül az 5–6. pozíciót érte el, méghozzá úgy, hogy versenyzői azonos időt futottak. A „vörös bikák” lemaradása bár nagy volt, az első négyes 238 ezreden belül zárt, így nagy csatára volt kilátás.

A verseny legnagyobb kérdése így az volt, hogy a Ferrarinak sikerül-e elodáznia a Mercedes újabb csapatbajnoki címét, vagy az „ezüstnyilak” kettőse 15 ponttal többet szerez a maranellóiaknál, és sorozatban hatodszor ünnepel.

A két ferraris nem rugaszkodott el jól, nem úgy, mint Valtteri Bottas, aki azonnal az élre ugrott. Mögé Vettel sorolt be, míg Hamilton, bár a maranellóiakkal küzdött, végül pár pillanatra Max Verstappen is elé került. Az ötödik pozícióból induló holland azonban összeért Charles Leclerc-rel, aki ki is pörgette a Red Bullt.

Verstappen a mezőny végére esett vissza, míg Leclerc a harmadik helyen folytatta a körözést Hamilton bánatára, hiszen a Ferrari egyébként is sérült első szárnyából újabb darab szakadt le, ami eltalálta a 44-es rajtszámú Mercedest. A monacói végül a 4. körben jött ki új közepes gumikért, és nem sokkal később a sportfelügyelők jelezték, mégis vizsgálják a start utáni incidenst, méghozzá a leintés után. Verstappenen azonban ez már nem sokat segített, a 15. körben feladta a futamot.

LECLERC-T DUPLÁN BÜNTETTÉK
A monacóit 5 másodperces időbüntetéssel sújtották a baleset miatt, majd további 10-zel, amiért a Ferrari nem kötelezte, hogy álljon ki szárnycserére. Ezért nem mellesleg 25000 eurós büntetést is kapott a gárda.

Nem csak Leclerc-t vizsgálták, hanem Vettelt is, aki bemozdult a rajtnál, majd még az érzékelő szenzorok előtt megállt, mielőtt ténylegesen elrajtolt volna – végül nem büntették a németet, aki a 16. körben megkezdte a kerékcserék sorát az élmezőnyben.

Vettel kisebb meglepetésre lágyon tért vissza, így biztossá vált, hogy mindenképpen ki kell még jönnie egyszer. Egy körrel később aztán a vezető Bottas hajtott ki a bokszba, és kapott közepes keveréket. Csapattársa, Hamilton pedig a 22. körig húzta, és jött vissza a sárga festésű Pirelliken, ám hiába volt tervezetten egy kiálláson, gyorsan kétségessé vált, végig tud-e menni, hiszen a vártnál nagyobb volt a gumikopás.

Féltávnál Bottas vezetett 10 másodperccel Vettel előtt, míg Hamilton további bő 7 szekundumos távolságban követte a kettőst. A címvédőnek nem is tetszett a taktika, rádión többször is jelezte, nem elégedett, és nem érti, miért nem kemény gumikat kapott. A brit így Vettelt vette üldözőbe, aki a 32. körben állt ki újabb cserére – ezúttal közepes abroncsokat kapott.

Nem sokkal később érkezett Bottas is, a finn lágyon jött vissza a csapattársa mögé, akinek 8 másodperc volt az előnye 12 körrel a vége előtt. A finn meg is kérdezte a rádión, hogy a brit biztosan jön-e újabb cserére, a csapat határozott igennel felelt, és a 43. körben Hamilton meg is érkezett a friss piros oldalfalú gumikért a garázs elé.

A brit bő 4 másodperces hátrányban tért vissza Vettel mögött, és kezdhette meg a felzárkózást, méghozzá gyors ütemben, folyamatosan lila szektorokat teljesítve. Hamilton gyorsan utol is érte a németet, ám hiába nyitotta többször is a DRS-t, nem nagyon került igazi előzési helyzetbe – végül maradt is a harmadik helyen.

Bottas első helyét tehát senki sem zavartatta, magabiztosan aratott győzelmet – pályafutása során a 6., míg idén a 3. alkalommal állhatott fel a dobogó felső fokára. A második helyen Vettel futott be a leggyorsabb kört teljesítő Hamilton előtt, a Mercedes így zsinórban hatodszor szerezte meg a konstruktőri címet!

Ezzel egyrészről beállította a Ferrari rekordját, másrészről pedig történelmet írt, hiszen az is biztossá vált, hogy versenyzői között dől el az egyéni cím sorsa is, ugyanis matematikailag másnak már nincs esélye a végső sikerre – ilyen sorozatra egyetlen másik gárda sem volt még képes a Formula–1 történelmében.

Az első tízes sorát Alexander Albon, Carlos Sainz Jr., Leclerc, Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, az utolsó körben a falban kikötő Sergio Pérez és Nico Hülkenberg zárta.

Folytatás két hét múlva a Mexikói Nagydíjjal.

JAPÁN NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE
1. Valtteri Bottas
finn
Mercedes1:21:46.755
2. Sebastian Vettel német Ferrari 13.343 mp h.
3. Lewis Hamilton brit Mercedes 13.858 mp h.
4. Alexander Albon thaiföldi Red Bull-Honda 59.537 mp h.
5. Carlos Sainz Jr. spanyol McLaren-Renault 1:09.101 p h.
6. Charles Leclerc* monacói Ferrari 1 kör h.
7. Daniel Ricciardo ausztrál Renault 1 kör h.
8. Pierre Gasly francia Toro Rosso-Honda 1 kör h.
9. Sergio Pérez mexikói Racing Point-Mercedes 1 kör h.
10. Nico Hülkenberg német Renault 1 kör h.
11. Lance Stroll kanadai Racing Point-Mercedes 1 kör h.
12. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Honda 1 kör h.
13. Lando Norris brit McLaren-Renault 1 kör h.
14. Kimi Räikkönen finn Alfa Romeo-Ferrari 1 kör h.
15. Romain Grosjean francia Haas-Ferrari 1 kör h.
16. Antonio Giovinazzi olasz Alfa Romeo-Ferrari 1 kör h.
17. Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari 1 kör h.
18. George Russell brit Williams-Mercedes 2 kör h. leállás
19. Robert Kubica lengyel Williams-Mercedes 2 kör h.
FELADTÁK megtett körök kiesés oka
Max Verstappen holland Red Bull-Honda 14 sérülés
*15 másodperces időbüntetés
A VB-ÖSSZETETT ÁLLÁSA
PILÓTÁK GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZ. PONT
1. Lewis Hamilton 9 14 17 338
2. Valtteri Bottas 3 13 16 274
3. Charles Leclerc 2 9 15 221
4. Max Verstappen 2 6 15 212
5. Sebastian Vettel 1 8 14 212
6. Carlos Sainz Jr. 10 76
7. Pierre Gasly 12 73
8. Alexander Albon 10 64
9. Daniel Ricciardo 6 42
10. Nico Hülkenberg 9 35
11. Sergio Pérez 7 35
12. Lando Norris 8 35
13. Danyiil Kvjat 1 7 33
14. Kimi Räikkönen 8 31
15. Kevin Magnussen 4 20
16. Lance Stroll 5 19
17. Romain Grosjean 3 8
18. Antonio Giovinazzi 3 4
19. Robert Kubica 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 612
2. Ferrari 433
3. Red Bull-Honda 323
4. McLaren-Renault 111
5. Renault 77
6. Toro Rosso-Honda 59
7. Racing Point-Mercedes 54
8. Alfa Romeo-Ferrari 35
9. Haas-Ferrari 28
10. Williams-Mercedes 1
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik