Sebastian Vettel sorozatban elszenvedett nyolc időmérős vereség után tudta legyőzni a csapattársát, Charles Leclerc-t, és szerezte meg előtte a pole pozíciót Szuzukában. A Ferrari így 2006 után sajátította ki újra az első rajtsort a Japán Nagydíjon, míg a pénteken esélyesnek tűnő Mercedesnek a 3–4. hellyel kellett megelégednie a kétszer is piros zászlóval megszakított kvalifikáción.
OKTÓBER 11., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 1. Bottas 1:28.731 | |||
2. szabadedzés: 1. Bottas 1:27.785 | |||
OKTÓBER 13., VASÁRNAP | |||
Időmérő: 1. Vettel 1:27.064 | |||
A verseny: 1. Bottas, 2. Vettel, 3. Hamilton | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
Október 27., 20.10 | 20. Mexikói Nagydíj | ||
November 3., 20.10 | 41. Amerikai Nagydíj | ||
November 17., 18.10 | 47. Brazil Nagydíj |
Először ugyanis Robert Kubica törte össze a Williamst, majd nem sokkal később Kevin Magnussen ugyanott találta el a falat. Előbbi a bokszutcából indulhatott, utóbbi egy váltócsere után a 19. rajtkockát foglalhatta el.
Az erős hétvégében reménykedő Red Bull végül az 5–6. pozíciót érte el, méghozzá úgy, hogy versenyzői azonos időt futottak. A „vörös bikák” lemaradása bár nagy volt, az első négyes 238 ezreden belül zárt, így nagy csatára volt kilátás.
A verseny legnagyobb kérdése így az volt, hogy a Ferrarinak sikerül-e elodáznia a Mercedes újabb csapatbajnoki címét, vagy az „ezüstnyilak” kettőse 15 ponttal többet szerez a maranellóiaknál, és sorozatban hatodszor ünnepel.
A két ferraris nem rugaszkodott el jól, nem úgy, mint Valtteri Bottas, aki azonnal az élre ugrott. Mögé Vettel sorolt be, míg Hamilton, bár a maranellóiakkal küzdött, végül pár pillanatra Max Verstappen is elé került. Az ötödik pozícióból induló holland azonban összeért Charles Leclerc-rel, aki ki is pörgette a Red Bullt.
Verstappen a mezőny végére esett vissza, míg Leclerc a harmadik helyen folytatta a körözést Hamilton bánatára, hiszen a Ferrari egyébként is sérült első szárnyából újabb darab szakadt le, ami eltalálta a 44-es rajtszámú Mercedest. A monacói végül a 4. körben jött ki új közepes gumikért, és nem sokkal később a sportfelügyelők jelezték, mégis vizsgálják a start utáni incidenst, méghozzá a leintés után. Verstappenen azonban ez már nem sokat segített, a 15. körben feladta a futamot.
A monacóit 5 másodperces időbüntetéssel sújtották a baleset miatt, majd további 10-zel, amiért a Ferrari nem kötelezte, hogy álljon ki szárnycserére. Ezért nem mellesleg 25000 eurós büntetést is kapott a gárda. |
Nem csak Leclerc-t vizsgálták, hanem Vettelt is, aki bemozdult a rajtnál, majd még az érzékelő szenzorok előtt megállt, mielőtt ténylegesen elrajtolt volna – végül nem büntették a németet, aki a 16. körben megkezdte a kerékcserék sorát az élmezőnyben.
Vettel kisebb meglepetésre lágyon tért vissza, így biztossá vált, hogy mindenképpen ki kell még jönnie egyszer. Egy körrel később aztán a vezető Bottas hajtott ki a bokszba, és kapott közepes keveréket. Csapattársa, Hamilton pedig a 22. körig húzta, és jött vissza a sárga festésű Pirelliken, ám hiába volt tervezetten egy kiálláson, gyorsan kétségessé vált, végig tud-e menni, hiszen a vártnál nagyobb volt a gumikopás.
Féltávnál Bottas vezetett 10 másodperccel Vettel előtt, míg Hamilton további bő 7 szekundumos távolságban követte a kettőst. A címvédőnek nem is tetszett a taktika, rádión többször is jelezte, nem elégedett, és nem érti, miért nem kemény gumikat kapott. A brit így Vettelt vette üldözőbe, aki a 32. körben állt ki újabb cserére – ezúttal közepes abroncsokat kapott.
Nem sokkal később érkezett Bottas is, a finn lágyon jött vissza a csapattársa mögé, akinek 8 másodperc volt az előnye 12 körrel a vége előtt. A finn meg is kérdezte a rádión, hogy a brit biztosan jön-e újabb cserére, a csapat határozott igennel felelt, és a 43. körben Hamilton meg is érkezett a friss piros oldalfalú gumikért a garázs elé.
A brit bő 4 másodperces hátrányban tért vissza Vettel mögött, és kezdhette meg a felzárkózást, méghozzá gyors ütemben, folyamatosan lila szektorokat teljesítve. Hamilton gyorsan utol is érte a németet, ám hiába nyitotta többször is a DRS-t, nem nagyon került igazi előzési helyzetbe – végül maradt is a harmadik helyen.
Bottas első helyét tehát senki sem zavartatta, magabiztosan aratott győzelmet – pályafutása során a 6., míg idén a 3. alkalommal állhatott fel a dobogó felső fokára. A második helyen Vettel futott be a leggyorsabb kört teljesítő Hamilton előtt, a Mercedes így zsinórban hatodszor szerezte meg a konstruktőri címet!
Ezzel egyrészről beállította a Ferrari rekordját, másrészről pedig történelmet írt, hiszen az is biztossá vált, hogy versenyzői között dől el az egyéni cím sorsa is, ugyanis matematikailag másnak már nincs esélye a végső sikerre – ilyen sorozatra egyetlen másik gárda sem volt még képes a Formula–1 történelmében.
Az első tízes sorát Alexander Albon, Carlos Sainz Jr., Leclerc, Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, az utolsó körben a falban kikötő Sergio Pérez és Nico Hülkenberg zárta.
Folytatás két hét múlva a Mexikói Nagydíjjal.
1. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:21:46.755 | |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 13.343 mp h. | |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 13.858 mp h. | |
4. | Alexander Albon | thaiföldi | Red Bull-Honda | 59.537 mp h. | |
5. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | McLaren-Renault | 1:09.101 p h. | |
6. | Charles Leclerc* | monacói | Ferrari | 1 kör h. | |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 1 kör h. | |
8. | Pierre Gasly | francia | Toro Rosso-Honda | 1 kör h. | |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 1 kör h. | |
10. | Nico Hülkenberg | német | Renault | 1 kör h. | |
11. | Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 1 kör h. | |
12. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Honda | 1 kör h. | |
13. | Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 1 kör h. | |
14. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. | |
15. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
16. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. | |
17. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
18. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 2 kör h. | leállás |
19. | Robert Kubica | lengyel | Williams-Mercedes | 2 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 14 | sérülés | |
*15 másodperces időbüntetés |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | |
1. | Lewis Hamilton | 9 | 14 | 17 | 338 |
2. | Valtteri Bottas | 3 | 13 | 16 | 274 |
3. | Charles Leclerc | 2 | 9 | 15 | 221 |
4. | Max Verstappen | 2 | 6 | 15 | 212 |
5. | Sebastian Vettel | 1 | 8 | 14 | 212 |
6. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 10 | 76 |
7. | Pierre Gasly | – | – | 12 | 73 |
8. | Alexander Albon | – | – | 10 | 64 |
9. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 42 |
10. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 35 |
11. | Sergio Pérez | – | – | 7 | 35 |
12. | Lando Norris | – | – | 8 | 35 |
13. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 7 | 33 |
14. | Kimi Räikkönen | – | – | 8 | 31 |
15. | Kevin Magnussen | – | – | 4 | 20 |
16. | Lance Stroll | – | – | 5 | 19 |
17. | Romain Grosjean | – | – | 3 | 8 |
18. | Antonio Giovinazzi | – | – | 3 | 4 |
19. | Robert Kubica | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 612 |
2. | Ferrari | 433 |
3. | Red Bull-Honda | 323 |
4. | McLaren-Renault | 111 |
5. | Renault | 77 |
6. | Toro Rosso-Honda | 59 |
7. | Racing Point-Mercedes | 54 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 35 |
9. | Haas-Ferrari | 28 |
10. | Williams-Mercedes | 1 |