A Német Nagydíj előtt megoszlottak a vélemények arról, milyen hatással lesz az erőviszonyokra a FRIC felfüggesztés betiltása. A riválisok titkon abban reménykedtek, hogy a Mercedes annyira tökélyre fejlesztette az első és a hátsó rendszer elektronikus összeköttetését, hogy amint kiveszik az autójukból, Nico Rosberg és Lewis Hamilton sebezhetővé válik.
Ám az első, FRIC nélküli szabadedzés megmutatta, hogy még mindig a Mercedes duója a leggyorsabb a mezőnyben, csupán annyi változott, hogy többet csúszkálnak az autók a vezetést segítő rendszer nélkül.
Ám mindez a többiekre is igaz volt, nem csak Hamilton és Rosberg csúszkált többet a szokásosnál, hanem szinte mindenki.
Ebben a FRIC hiánya mellett az is szerepet játszhatott, hogy a pálya remek állapotban van, már az edzés elején elég meleg volt az aszfalt ahhoz, hogy a gumik üzemi hőfokon működjenek, és rögtön szinte ideális tapadást biztosítsanak. Azaz a pilóták rögtön keresni kezdték a határokat, aminek következtében sűrűvé váltak a hibák.
Az edzésen ismét lehetőséget kapott a Williamstől Susie Wolff, aki a Bruit Nagydíj első edzésén 4 kört tett csak meg. Ezúttal az első körében majdnem leállt az autója, de lassan vissza tudott gurulni a depóba, ahol megjavították a fehér autót, és végül 22 körig jutott. Sőt, ezalatt a legjobb köre csak 227ezreddel maradt el Felipe Massáétól – a csapat vezetői az edzés előtt azt mondták, ha fél másodpercen belül lesz a különbség, Wolff dicséretet érdemel.
A második edzés, amelyen már Valtteri Bottas ül az autóban, 14 órakor kezdődik.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:19.131 | átlag: 208.090 km/ó | 29 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:19.196 | 0.065 mp h. | 25 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:19.423 | 0.292 | 21 |
4. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:19.697 | 0.566 | 27 |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:19.833 | 0.702 | 24 |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:20.097 | 0.966 | 28 |
7. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:20.105 | 0.974 | 32 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:20.210 | 1.079 | 21 |
9. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:20.337 | 1.206 | 28 |
10. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:20.505 | 1.374 | 18 |
11. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:20.542 | 1.411 | 19 |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:20.586 | 1.455 | 23 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:20.592 | 1.461 | 22 |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:20.598 | 1.467 | 24 |
15. | Susie Wolff* | brit | Williams-Mercedes | 1:20.769 | 1.638 | 22 |
16. | Giedo van der Garde* | holland | Sauber-Ferrari | 1:20.782 | 1.651 | 23 |
17. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:21.603 | 2.472 | 20 |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:21.854 | 2.723 | 30 |
19. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:22.572 | 3.441 | 31 |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:22.982 | 3.851 | 24 |
21. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:23.256 | 4.125 | 35 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:23.299 | 4.168 | 22 |
*tartalék pilóta, csak ezen az edzésen vett részt |
AZ EDZÉS TUDÓSÍTÁSA
11.31 Vége az edzésnek, Rosberg zárt az élen Hamilton és ALonso előtt.
11.28 Rosberg az utolsó köreit a „10-es beállításban”, támadó üzemmódban teszi meg. Azt javasolták neki, hogy az utolsó kanyar előtt tíz méterrel később, és keményebben fékezzen.
11.27 Hamilton úgy érzi, még mindig gond van a motorjával kigyorsításkor, de a mérnöke azt mondta, a telemetria alapján megjavult a kocsi.
11.21 „Ha egy picit megcsúszol, azonnal megszűnik a tapadás" – panaszkodott Hülkenberg. Már senki sem javít a köridején a kopott gumikon.
11.19 Hátul a Caterham ezúttal gyorsabbnak tűnik a Marussiánál, a két kiscsapat előtt a Lotus pilótái állnak, majd újabb egy másodperces hézag a köridőkben, és előttük a többiek.
11.17 Az első kilenc (Rosberg, Hamilton, Alonso, Ricciardo, Button, Vettel, Magnussen, Räikkönen és Kvjat) a pályán. Hamilton nem sokáig, azt mondta, a kigyorsítás elején kevés az erő a motorjában.
11.14 Alig van néző a lelátón. A versenynapra 60 ezer embert várnak, nagyjából a harmadát annak, amit úgy tíz éve, Michael Schumacher fénykorában megszokhattunk Hockenheimben.
11.11 Ismét üres a pálya – de csak egy percig, Button ugyanis a pályára hajtott.
11.10 A Mercedes bizonyára különböző programot hajt végre a két autójával, Hamilton ugyanis a második szektorban hat tizeddel gyorsabb Rosbergnél, aki az utolsó, kanyargós szektorban ennél is többet ver a csapattársára.
11.07 A levegő már 28 fokos, az aszfalt 43.
11.05 Mindkét Williams-pilóta javított, Massa a 10., Wolff 22 százados hátránnyal a 15. Pat Symonds, a Williams technikai guruja azt mondta az edzés előtt, hogy ha Wolff fél másodpercen belül lesz Massához képest, remek munkát végez.
11.03 Alonso feljött a harmadik helyre, csak három tizedre van Rosbergtől. Massa a 15., Wolff a 16. helyen áll, 0.14 másodperc választja el őket.
11.01 Hamilton 65 ezredre megközelítette csapattársát.
10.59 A két Mercedes-pilóta egymást múlja felül a legjobb szektoridők tekintetében, Rosbgerg 1:19.131-re javította a csúcsidőt. Hamilton négy tizedre van tőle. Mögöttük Ricciardo, Alonso, Button, Vettel és Magnussen sorakozik.
PÉNTEK |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Rosberg Hockenheimben folytatná a német fiesztát |
Ha megunom, akár az év közepén is kiszállok - Räikkönen |
Rosberg 55 millióért további két évig marad a Mercedesnél |
Corinna Schumacher: A legnehezebb időszakon túl vagyunk |
40 ember kirúgásával indult a Caterham mentőakciója |
10.56 Hamilton összerakott egy valamirevaló kört, a második vele Rosberg mögött – azaz a két Mercedes az első két helyen.
10.55 Hamilton keményen próbálkozik, de megint lefutott az útról. Rosberg 1:19.276-tal az élen.
10.54 Nagy a forgalom, Ricciardo 1:19.697-tel átvette a vezetést – ő az első 1:20 alatt.
10.53 Räikkönen az első mért körével az 5. helyen. A középső szektorban ő a mezőny legjobbja eddig.
10.51 Kvjat feljött a 3. helyre, Vergne a 8. Räikkönen kijött a pályára a Ferrari korábbi meghibásodása után. Az első 12 egy másodpercen belül van.
10.47 A két Toro Rosso elindult, talán újra felpörög az edzés a második háromnegyed órára. Vettel is kijött.
10.41 Chilton mellett Kobajasi köröz, az angol arra panaszkodik, hogy még mindig nem tökéletes a motorja.
10.35 Chilton a pályán. Rosberg arra panaszkodik, hogy az itatója elromlott, és elázott a bal válla.
10.32 Rengetegen csúszkálnak, ami egyrészt annak köszönhető, hogy máris remek a pálya állapota, és a határokat fürkészik a pilóták, másfelől a FRIC felfüggesztési rendszer eltávolítása után az úttartás is megváltozhatott annyira, hogy nehezebb az íven tartani az autókat.
10.31 Vettel, Rosberg, Magnussen, Ricciardo, Alonso, Button, Sutil, Vergne, Massa, Pérez, Hülkenberg, Wolff, Van der Garde, Kvjat, Grosjean, Maldonado, Hamilton, Kobajasi, Bianchi, Ericsson a sorrend, Chiltonnak és Räikkönennek nincs mért köre.
10.30 Vége az első, fél órás szakasznak, amely után le kell cserélni az első készlet lágy gumit. A hátralévő 60 percre egy-egy friss készlet abroncs vár a pilótákra.
10.26 Vettel 1:20.295-telmegelőzte Rosberget, Hamilton újabb gyors kezdés után lassult le a pálya utolsó szakaszán.
10.25 Mercedes az élen, 25 percet kellett várni rá: Rosberg 1:20.337-et ment. Vettel feljött a kért McLaren mögé a 4. helyre. Hamilton rengeteget csúszkál, a 16. helyen áll.
10.23 Räikkönen nem futhat mért kört, szóltak neki a rádión, hogy a vízpumpával van baj, menjen vissza a boxba.A két McLaren van az élen Alonso, Massa, Pérez, Ricciardo és Wolff előtt.
10.21 Sutil autójáról lerepült egy alkatrész, miközben Hamilton két legjobb szektor után lelassított, és újabb gyors körbe kezdett. Csak Chilton és Hülkenberg van a boxban.
10.19 Wolff is megtette az első mért körét, átmenetileg az élre is állt, mielőtt Magnussen 1:20.471-gyel visszavette az első helyet. Chilton autóját nem könnyű megjavítani, még mindig a Marussuia garázsában áll.
10.18 Magnussen 1:22.888-cal nyitott, már 15-en vannak a pályán.
10.16 A svéd a második körében három másodpercet javított, Kobajasi 1:24.466-tal megelőzte. Wolff ismét a pályán Bottas autójával.
10.15 Ericsson első köre 1:28.480 perc. Kobajasi és Magnussen is a pályán.
10.12 Ericsson törte meg a csendet a Caterhammel. „Úgy tűnik, megoldottuk a problémát" – közölték a rádión Wolff-fal, aki a jelek szerint folytathatja az edzést.
10.11 Egy készlet gumit csak az első edzés első 30 percében lehet használni, ennek ellenére továbbra is nagy a várakozás.
10.09 „Nagyon jó a pálya, a tapadás máris remek, és az autót is elsőre jó volt vezetni" – mondta Pérez a boxba érve. A Pirelli a lágy és a szuperlágy gumikat hozta el erre a hétvégére.
10.07 Button új versenymérnököt kapott, a Német Nagydíjtól Dave Robson helyett Tom Stallard felügyeli az angol pilóta McLarenjét.
10.06 Mindenki túl van a próbakörén, üres a pálya.
A helyszín: Hockenheim A pálya hossza: 4574 méter Kanyarok száma: 17 (6 bal és 11 jobb) A verseny hossza: 67 kör (306.458 km) Gumitípusok: lágy, szuperlágy |
Körrekord: 1:13.306 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004) 2012-es pole pozíció: 1:40.621 (Fernando Alonso, Ferrari) 2012-es leggyorsabb kör: 1:18.725 (Michael Schumacher, Mercedes) 2012-es dobogó: 1. Fernando Alonso (Ferrari), 2. Jenson Button (McLaren), 3. Kimi Räikkönen (Lotus) |
A Német GP helyszínei: Hockenheim (33), Nürburgring (26), Berlin AVUS (1) Győzelmek a pole-ból Hockenheimben: 17 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Rubens Barrichello (2000) 18. Hockenheimi győztesek a jelenlegi mezőnyből: Alonso 3, Hamilton |
IDŐJÁRÁS. Kánikulával kezdődik a versenyhétvége, pénteken és szombaton is zavartalan lesz a napsütés, a hőmérséklet mindkét nap 30 fok fölé emelkedik, szombaton 33-34 fokos maximum várható. Vasárnap viszont beborul, és záporokkal, zivatarokkal érkezik a lehűlés – a kérdés csupán az, hogy a verseny előtt, a versenyen, vagy a leintést követően ered el az eső. |
10.05 Wolff visszajutott a boxba, ahol vizsgálják az autóját.
10.04 Közben Chilton Marussiájából füst szállt ki. Vettel napja sem problémamentes, a négyszeres világbajnok saját vb-ünneplő sisakjához nem lehetett rögzíteni a HANS fej- és nyakvédőt, ezért a német egy régebbi sisakot vett fel.
10.02 Vergne és Ericsson már vissza is tért a boxba, mások elkezdték próbakörüket, miközben Wolff megpróbált minimális sebességgel eljutni a boxutcáig.
10.01 A Williams női tesztpilótájának megint baj van az autójával. „Valami gond van” – mondta a rádión, miközben lelassult.
10.00 Wolff az első a pályán.
9.59 A levegő máris 25 fokos, az aszfalt 35. Nagy hőség lesz később.
9.58 Wolff mellett Giedo van der Garde vezet még autót beugróként az első edzésen, a holland a mexikói Esteban Gutiérrez Sauberjében körözhet.
9.56 A Mercedes máris ünnepi hangulatban van, a német válogatott fő szponzoraként kissé magáénak is érzi a foci vb-n aratott sikert, s Rosberg is könnyen azonosult a győztesekkel, igaz, a FIFA beleszólt az ünneplésébe, és levetette a sisakjáról a vb-trófeát ábrázoló rajzot.
9.54 A verseny fő hazai esélyese Nico Rosberg, de Sebastian Vettel sem hajlandó lemondani arról, hogy diadalmaskodjon hazája nagydíján. Ebben a vasárnapra ígért eső lehet a segítségére.
9.52 A Silverstone-ban csak négy kör után műszaki hiba miatt leálló Susie Wolff újra lehetőséget kap a Williamstől, hogy az első szabadedzésen körözzön.
9.50 A Brit Nagydíj óta eltelt időszak fő témája a csapatok között az úgynevezett FRIC felfüggesztési rendszer volt, amelyről az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting azt mondta, szabálytalan lehet. Ezzel feldobta a labdát a csapatoknak, hogy akiknél nincs vagy nem működik jól az első és a hátsó fékeket elektronikusan összekötő rendszer, megóvják a Német GP-t. Mindennek az lett a vége, hogy a Német Nagydíj csütörtöki gépátvételekor az összes autóból kikerült a FRIC. Hogy mindennek milyen hatása lesz, nem tudni, a riválisok csak remélni tudják, hogy a Mercedest jobban visszaveti, mit őket.
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 3 | 8 | 8 | 165 |
2. | Lewis Hamilton | 5 | 7 | 7 | 161 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 4 | 7 | 98 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 9 | 87 |
5. | Valtteri Bottas | – | 2 | 8 | 73 |
6. | Sebastian Vettel | – | 2 | 6 | 70 |
7. | Nico Hülkenberg | – | – | 9 | 63 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 5 | 55 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 6 | 35 |
10. | Felipe Massa | – | – | 4 | 30 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 5 | 28 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 6 | 19 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 9 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 4 | 6 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 326 |
2. | Red Bull-Renault | 168 |
3. | Ferrari | 106 |
4. | Williams-Mercedes | 103 |
5. | Force India-Mercedes | 91 |
6. | McLaren-Mercedes | 90 |
7. | Toro Rosso-Renault | 15 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |