Nico Rosberg hozta a kötelezőt, a pole pozícióból rajtolva megnyerte a Német Nagydíjat, ami azért volt elvárás vele szemben, mert csapattársa, Lewis Hamilton csak a 20. helyről rajtolt, és a harmadik helyig tudta felverekedni magát.
Az egyetlen pillanat, amely veszélybe sodorhatta volna Rosberg győzelmét, Adrian Sutil megpördülése volt a célegyenesben – a Sauber a pálya közepén állt le, és ha beküldték volna a biztonsági autót 15-16 körrel a vége előtt, a friss gumikon Bottas és Alonso mögött, a 4. helyen száguldó Hamilton közel kerülhetett volna hozzá. Ám a safety car a boxban maradt, a bátor német pályabírók az ideális íven keresztülfutva eltolták a Saubert a veszélyes helyről. Az eset még biztosan nagy visszhangot kelt a brit sajtóban…
Rosberg persze semmit sem tehet arról, hogy hagyták száguldani a győzelem felé, s az sem biztos, hogy Hamilton meg tudta volna előzni Bottast, akit az utolsó nyolc körben hiába támadott, a Williams magas végsebessége miatt egyszer sem volt valós esélye az előzésre.
A harmadik helyezés így is hatalmas mentés Hamiltontól, főleg az után, hogy első légterelőjét eltörte fél távnál, és úgy versenyzett. A hátránya 14 pont a Magyar Nagydíj előtt, és ha valahol, a Hungaroringen ő az esélyes a Mercedesnél – eddig négyszer nyert nálunk, ennyiszer sehol máshol sem diadalmaskodott.
Bottas zsinórban a harmadik versenyén állt fel a dobogóra, az ausztriai harmadik és a brit második hely után ismét második lett – a Hungaroring neki is nagyon fekszik.
A negyedik helyezés Sebastian Vettelé lett, mögötte Fernando Alonso ért célba, miután hatalmas csatában megelőzte Daniel Ricciardót, a verseny egyik hősét, aki a rajtnál Kevin Magnussen és Felipe Massa ütközése miatt a mezőny hátsó részébe esett vissza, és Hamiltonnal együtt verekedte fel magát az élmezőnybe.
A fejre álló Massával szemben Magnussen folytatni tudta a futamot, és kettős pontszerzéshez segítette a McLarent – a Force India is dupla pontszerzést ünnepelhetett.
A balesetét épségben megúszó Massa mellett Danyiil Kvjat kiesése volt látványos, a Toro Rossója lángolt, amikor kiugrott belőle.
Folytatás a Hungaroringen egy hét múlva.
A VERSENY KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETIK EL!
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:33:42.914 |
2. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 20.789 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 22.530 mp h. |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 44.014 mp h. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 52.467 mp h. |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 52.549 mp h. |
7. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:04.178 p h. |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.711 p h. |
9. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1 kör h. |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1 kör h. |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 2 kör h. |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 2 kör h. |
18. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 2 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 47 | |
Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 44 | |
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 26 | |
Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 0 | |
Leggyorsabb kör: Hamilton (53. kör) 1:19.908 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 4 | 9 | 9 | 190 |
2. | Lewis Hamilton | 5 | 8 | 8 | 176 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 4 | 8 | 106 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 10 | 97 |
5. | Valtteri Bottas | – | 3 | 9 | 91 |
6. | Sebastian Vettel | – | 2 | 7 | 82 |
7. | Nico Hülkenberg | – | – | 10 | 69 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 6 | 59 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 7 | 37 |
10. | Felipe Massa | – | – | 4 | 30 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 6 | 29 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 6 | 19 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 9 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 4 | 6 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 366 |
2. | Red Bull-Renault | 188 |
3. | Williams-Mercedes | 121 |
4. | Ferrari | 116 |
5. | Force India-Mercedes | 98 |
6. | McLaren-Mercedes | 96 |
7. | Toro Rosso-Renault | 15 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
A FUTAM
Rosberg 20 másodperces előnnyel megnyerte a Német Nagydíjat, Bottas a Brit Nagydíj után ismét 2. lett, Hamilton a 20. helyről indulva a 3. helyen ért célba Vettel, Alonso, Ricciardo, Hülkenberg, Button, Magnussen és Pérez előtt.
Enyhe eső érkezik a Ferrari szerint az utolsó körökre. Hamilton továbbra sem tudja támadni Bottast.
Alonso a 63. körben hatalmas csata után megelőzte Ricciardót, de Hamilton nem bír Bottasszal, aki a Williams nagy végsebességét kihasználva védekezik.
Ricciardo nagyszerű védekezéssel tartja maga mögött Alonsót, aki így nem tud Vettel után eredni a Ferrarival.
Hamiltont „ráuszították” Bottasra, akinél körönként 2 másodperccel gyorsabb, és az 58. körben 2.4 másodperc a lemaradása.
„Briliáns stratégia a Ferraritól" – írta Flavio Briatore a Twitterre.
Az 57. körben Ricciardo és Alonso is elhúzott Button mellett.
Hamilton körönként négy másodperccel gyorsabb Alonsónál, kettő és féllel Bottasnál. Alonsónál csak Bianchi és Kobajasi lassabb a mezőnyből. Az 55. kör végén ki is ment a boxba a kétszeres világbajnok. Button és Ricciardo mögé, a 7. helyre jött vissza.
Hamilton az 50. körben új gumikat kapott, Vettel elé, Alonso mögé jött vissza. A spanyol továbbra is a pályán. Sutil autója is a pálya közepén, nem jön a biztonsági autó – veszélyes jelenetek, az íven is át kellett futniuk a biztonsági embereknek. Erről még beszélni fognak…
Vettel a 49. körben simán megelőzte Buttont, Hamilton szintén elment Alonso mellett. Sutil keresztbe állt a célegyenesben a pálya közepén a Sauberrel.
Rosberggel közölték, hogy nem lesz eső a versenyen. Hamilton közben utolérte Alonsót, aki leszakadt Bottasról. 20 körrel a vége előtt Rosberg, Bottas, Alonso, Hamilton, Button, Vettel, Hülkenberg, Ricciardo, Magnussen, Räikkönen a sorrend.
Vettel a 45. körben ki is állt Bottas és Alonso mögül, megpróbál a Ferrari elé kerülni. Kvjat Toro Rossója közben kigyulladt, az orosz kipattant az autóból. Nagyon mérges – Patrick Dempsey színész a boxban pedig éhes, uzsonna közben nézi a versenyt a paddockban.
Egy körrel később Hamilton is szervizelt, szuperlágy gumikat kapott. Ezekkel nehéz lesz végigmenni – mérnöke szerint, ha jól bánik a gumikkal, 13 körre jó lehet.Hét másodpercre van a Bottas, Alonso, Vettel triótól, amely szorosan együtt autózik.
A 41. kör végén Rosberg is megkapta a lágy gumikat, amelyekkel a célig menne. Az élen maradt, Hamilton előtt.
Hamilton gyors a törött légterelővel, a csapat nem fogja kicserélni az orrkúpot a következő boxkiállásánál. Bottas a 40. kör végén cserélt kereket, lágy gumikat kapott, ezekkel teljesítené a hátralévő 27 kört.
A 36. kör végén Bottas 15 másodpercre volt Rosbergtől, Hamilton 17-re Hamiltontól. Vettel tapad Alonsóra, a 39. körben szinte egyszerre előzték meg Hülkenberget. Újra egymással csatáznak Silverstone után.
A 33. körben, azaz fél távnál Alonso kapott új gumikat. Egy körrel később Vettel és Räikkönen is szervizelt. A német Alonso elé jött vissza, a ferraris simán megelőzte, és feljött az 5. helyre.
Hamilton később megelőzte Buttont, törött légterelője ellenére ő a leggyorsabb a mezőnyben.
Hamilton a 29. körben simán elhúzott Ricciardo mellett a második DRS-zónában. Egy körrel később Hamilton Buttont érte utol, a korábbi mclarenes csapattárs nem volt olyan gáláns, mint Silverstone-ban. Hamilton túl heves manővere után a két autó összeért, a Mercedes első légterelőjének bal széle letörött.
Hamilton a 26. kör végén állt a boxba, újabb készlet lágy gumit kapott. Ricciardo mögé jött vissza a 8. helyre.Hamilton, ha nem fog esni, biztosan kétszer áll ki, kérdéses, hogy a többiek két- vagy háromkiállásos taktikán vannak-e. A Mercedes úgy számol, hogy három kiálláson.
A 24. körben Rosberg 11.6 másodperccel haladt Bottas előtt, aztán Hamilton, Vettel, Alonso, Hülkenberg, Button, Ricciardo, Magnussen, Vergne, Räikkönen és Pérez következett.
Bottas a 20. körben megelőzte Hamiltont, de az angolt megnyugtatta a mérnöke, hogy jól áll, ne aggódjon emiatt, kímélje a gumikat.
Hamiltonnal közölték, a 2. hely valóságban is az övé lehet – Bottas közölte, hogy szemerkél az eső. A kamerákon is látszanak az esőcseppek.
A 15. körben Rosberg és Bottas kapott új gumikat, a német az élen maradt, Hamilton a 2., de még nem volt a boxban.
A 14. körben Vettel és Hülkenberg szervizelt. Vettel Räikkönen mögé, Alosno elé jött vissza, a finnt ketten együtt előzték meg a hajtűkanyarban. A német maradt elöl. Vettel tovább bontotta Räikkönen első légterelőjét.
A 12. körben Alonso ment a boxba új gumikért, lágyakat kapott. Ezzel próbál Vettel és Bottas elé kerülni. A 13. körben Hamilton a hajtűkanyarban Räikkönent és Ricciardót is megelőzte. A Red Bullon kopnak a szuperlágy gumik, ezért sebezhetőbb. A Ferrari első légterelőjének oldalsó záró eleme le is repül, amikor Hamilton kicsit nekikoccant. A 13. kör végén Ricciardo a boxba hajtott, akárcsak Button.
A 11. körben Rosberg már 7.1 másodperces előnnyel vezetett. Ricciardo megelőzte Räikkönent, Hamilton is próbálkozott, de nem járt sikerrel.
Kvjat a 9. körben ajándékozott egy pozíciót Hamiltonéknak, a 8-as kanyarban kívülről próbálta megelőzni Pérezt, de kipördült.
A 7. körben Ricciardo és Hamilton is megelőzte Sutilt, a Sauber kissé nekikoccant a hajtűben a Mercedesnek. A Massa–Magnussen balesetben egyik pilótát sem találta hibásnak a sportfelügyelő testület, amelyben Tom Kristensen képviseli a korábbi pilótákat.
Hamilton az 5. körben feljött a 13. helyre, Ricciardót vette üldözőbe. A kör végén Rosberg 2.5 másodperccel meglógott Botttastól, Vettel és Alonso tapadt a Williamsre.
Ricciardo is rengeteget veszített a rajtnál, a bukótérbe sodródva kerülte ki az egyes kanyarban az ütközőket.
Rosberg, Bottas, Vettel, Alonso, Hülkenberg, Button, Kvjat, Pérez, Räikkönen, Sutil, Vergne, Grosjean, Gutiérrez, Maldonado, Ricciardo, Chilton, Hamilton, Kobajasi, Bianchi, Ericsson, Magnuissen sorrendben indult újra a mezőny a 2. kör végén.
A visszajátszások alapján Massa ráhúzta az autóját Magnussenére, emiatt ütközött össze a két autó.
A rajtnál Rosberg simán megtartotta első helyét. Az első kanyarban Massa Magnussennel ütközött, a Williams felborult, majd padlóval felfelé csúszás után a kerekeire visszafordulva állt meg. A brazil kiszállt a kocsiból, pályán a biztonsági autó.
14.00 Räikkönen, Grosjean és Hamilton a lágy gumikon rajtol, a többiek szuperlágyakon.
ELŐZMÉNYEK
13.57 A lelátók (úgy, ahogy…) megteltek, a nézők a német zászló színeit tették ki koreográfiájukban a célegyenesbeli főtribünön.
13.55 Ha száraz marad a pálya, a versenyzők akkor is új körülményekkel ismerkedhetnek meg, hiszen az aszfalt hőmérséklete alacsonyabb, mint bármelyik edzésen, a gumik ilyen körülmények között teljesen másképp működnek. Kérdés, meddig kell a slick gumikon száguldani?
13.52 A betétprogram versenyei közül a délelőtti GP2-es versenyt zavarta meg eső, a többit száraz pályán rendezték meg.
13.50 Négy éve a foci-vb döntőjét követő versenyt a világbajnok országából származó pilóta, Alonso nyerte meg. Most Rosberg ünnepelhet győzelemmel.
13.47 Az FIA fél kettőkor azt írta, 10 százalék az eső esélye a verseny során, a legfrissebb jelentés szerint már 60 százalék. A radarképek (a pálya Frankfurt és Stuttgart között, a nyugati határ mellett fekszik) szerint az esőzóna közeledik a pálya felé.
13.44 A felhők alatt a levegő 26, az aszfalt 35 fokos. Hamilton eddig 14-szer rajtolt a 15. rajthelynél hátrábbról, és csak a 2009-es Brazil Nagydíjon állt dobogóra (a 17. helyről indulva 3. lett). Ám Juan Pablo Montoya a 2005-ös Német Nagydíjon a 20. helyről indulva a 2. helyen ért célba.
13.42 Mégis lesz, aki a boxból rajtol, Ericsson Caterhamjén éjszaka nem zárták le a plombát, így a svéd a parc ferme-szabályzat megszegése miatt a depóból rajtol, és a futam elején egy 10 másodperces stop-and-go büntetést is le kell töltenie.
13.37 Hamilton az időmérőn fékhiba miatt kicsúszott, a második szakaszban már nem vett részt, így a 16. helyen zárt. Gutiérrez büntetése miatt a 15. helyre került előre, de váltót kellett cserélni az autójában, ami öt rajthelyes veszteséggel járt, így végül Hamilton a 20. helyre került vissza. Szóba került az is, hogy a féktárcsa típusának kicserélése miatt a boxból kell indulnia (Hamilton nem a Carbon Industrie, hanem saját kérésére a Brembo féktárcsáját használta, de a hiba után a csapat a CI-re cserélte az övét is), de az FIA elismerte, hogy biztonsági okokból cserél, és így nem volt büntetés.
13.35 Bár két órával a verseny előtt a radarfelvételek alapján mindenki biztosra vette, hogy a rajt előtt elázik a hockenheimi pálya, a pálya felé tartó csapadékzóna lelassult, és a legfrissebb jelentések szerint csak a leintés után éri el a Német Nagydíj helyszínét.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
3. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
4. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
8. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
14. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
15. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari |
16. | Esteban Gutiérrez* | mexikói | Sauber-Ferrari |
17. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault |
19. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault |
20. | Lewis Hamilton** | brit | Mercedes |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari |
22. | Marcus Ericsson*** | svéd | Caterham-Renault |
*három rajthelyes büntetés baleset okozásáért | |||
**öt rajthelyes büntetés váltócsere miatt | |||
***a parc ferme-szabályzat megszegése miatt a boxból rajtol |