A Formula–1 2018-as szezonjának kezdetén csupán két pilóta – Sebastian Vettel és Max Verstappen – rendelkezett a következő évre is érvényes szerződéssel, így már akkor nagy mozgolódásra lehetett számítani.
AUGUSZTUS 24., PÉNTEK |
11.00–12.30: 1. szabadedzés |
15.00–16.30: 2. szabadedzés |
AUGUSZTUS 25., SZOMBAT |
12.00–13.00: 3. szabadedzés |
15.00–16.00: időmérő edzés |
AUGUSZTUS 26., VASÁRNAP |
15.10: a verseny (44 kör, 308.052 km) rajtja |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Szeptember 2., 15.10: Olasz Nagydíj |
Szeptember 16., 14.10: Szingapúri Nagydíj |
Szeptember 30., 13.10: Orosz Nagydíj |
Hosszas várakozás után először a Mercedes tisztázta, biztosan nem változtat a Lewis Hamilton, Valtteri Bottas felálláson, a Német Nagydíjon történt bejelentések után azonban egészen a nyári szünet kezdetéig nem történt újabb változás – ám akkor beindult a dominóeffektus, és még mindig nincs vége…
Elsőként Daniel Ricciardo lépett, és egy meglepőt húzott, amikor Red Bull-os szerződésének aláírása helyett először a távozását, majd a Renault-hoz történő átigazolását jelentette be. Ezzel nemcsak megüresedett a Red Bull egyik helye, de az is egyértelművé vált, hogy Carlos Sainz Jr. befejezi a francia gárdánál.
Ricciardo lépése nemcsak a szakértőket és a rajongókat, hanem a Red Bullt is meglepte. Az ausztrál versenyző és a csapat közötti viszony egyre feszültebbnek tűnik, annak ellenére, hogy Ricciardo még korábban elmondta, ha elszerződik, akkor sem akarja felégetni maga mögött a hidakat.
A szikra mindenesetre már belobbant, s a távozás hátteréről kiderülő egyre több részlet, illetve annak feltárása nem túl szép búcsú képeit vetíti elő.
Helmut Marko például úgy véli, versenyzője a pénz vagy a Honda-projekt esetleges bukása miatt lépett – utóbbi megvalósulását azonban a tanácsadó kizárja.
„A Toro Rossóval minden tökéletesen működik, s a Honda jövőre még nagyobb erőfeszítéseket fog megtenni. A Szakurában található központjával egyik rivális sem képes lépést tartani. Emellett mi másképp közelítünk a Hondához, mint ahogyan azt a McLarennél tették.”
„Ők megmondták, milyen legyen a motor, mi meg egyszerűen azt kérjük tőlük, építsék meg a leggyorsabbat, majd valahogy beleillesztjük a karosszériába. Mi nem irányítunk, sokkal inkább megvitatunk mindent egymással” – emelte ki az osztrák, és azt is hozzátette, a Red Bull elvesztette a Renault-ba vetett hitét, míg Ricciardo nem fog egyhamar a cipőjéből inni.
A Red Bullnál megüresedő üléssel kapcsolatban eközben Sainz és Pierre Gasly neve került szóba a legtöbbször a médiában, az újabb bejelentés azonban nem hozzájuk, hanem Fernando Alonsóhoz kötődött. A spanyol ugyanis múlt hét kedden hivatalossá tette, hogy 2019-ben már nem lesz tagja az F1 mezőnyének.
Ezzel a McLarennél is felszabadult egy hely, s a wokingiak nem sokkal később a távozó spanyol pilótájukat egy másik spanyollal pótolták: Sainz így kilépett a Red Bull kötelékéből, és bár sokan úgy vélik, Max Verstappen torpedózta meg az „anyacsapathoz” történő előrelépést, ő nem ért ezzel egyet.
Sainz bejelentése után nem sokkal érkezett a hír Gasly jövőjéről is, a fiatal francia a Red Bull színeiben áll rajthoz 2019-ben.
Ezzel nyolc kérdőjel ugyan kiegyenesedett, mégis nagy keveredésre van még kilátás. A leghamarabb a Ferrarinál tisztázódhat a helyzet – sajtóértesülések szerint Räikkönen további két évre marad –, így Charles Leclerc a Haas-csapathoz szerződhet, míg a McLaren pénteken már Lando Norrist tesztelheti élesben Stoffel Vandoorne mellett, akinek teljesítményével nem teljesen elégedett az alakulat.
Vagyis a belga helye nem biztos a wokingiaknál, mint ahogy Lance Stroll jövőjét is sok kérdés övezi, miután édesapja is szerepet játszott a Force India megmentésében. Igaz, Dmitrij Mazepin – Nyikita Mazepin édesapja – úgy véli, nem volt szabályos a tulajdonváltás, ezért jogi útra terelné az ügyet, miközben a csődeljárás megszűnését követően újabb akadályok gördültek a Stroll vezette konzorcium elé.
Először a Force India spái indulása vált kérdésessé, hiszen a 13 hitelező bank beleegyezése nem érkezett meg időben, így az új tulajdonosok csak a felszereléssel rendelkeztek, indulási joggal nem. A gárda ezért kénytelen volt megváltoztatni a nevét, majd új nevezési kérelmet beadni, amit az FIA el is fogadott.
Ám ennek következményeként a Racing Point Force India nem vihette tovább az eddigi 12 nagydíjon összegyűjtött konstruktőri pontjait, a menesztett Rob Fernley helyett pedig Otmar Szafnauer fogja ellátni a csapatvezetői szerepkört.
Ráadásul vezetőség mellett a pilótafelállásban is változásra van kilátás: Stroll nagy valószínűséggel a rózsaszín gárdánál köt ki, méghozzá a hírek szerint már Monzában. A kanadai Esteban Ocont válthatja, akinek a távozása már régóta terítéken van. A franciát bár előzetesen a Renault-val hozták kapcsolatba, ott már mindkét ülés foglalt, az új cél így a McLaren lehet.
Stroll tehát nagy valószínűséggel Ocont váltja, míg a kanadai ülésére több pályázó is van: a tartalékversenyző Robert Kubica, illetve a Mercedes protezsáltja, George Russell.
Fiatal pilóta érkezhet a Toro Rossóhoz Gasly pótlására is, Dan Ticktum kaphat lehetőséget az F1-ben – persze ehhez először a szükséges pontokat kell összegyűjtenie a szuperlicenchez. A brit mellett Vandoorne, illetve Alexander Albon is esélyes lehet, utóbbinak viszont először Markót kellene meggyőznie.
„Marko nem kedvel túlzottan, szóval le kell nyűgöznöm ahhoz, hogy lehetőséget adjon. A Toro Rosso az egyetlen esélyem arra, hogy bekerüljek a Formula–1-be.”
Fontos mozgatórugó még Leclerc, aki ha ténylegesen a Haas felé veszi az irányt, akkor Antonio Giovinazzi léphet előre, az amerikai csapatnál azonban Sergio Pérez neve is szóba került, így Kevin Magnussen és/vagy Romain Grosjean is ülés nélkül maradhat a gárdánál.
Jelenleg tehát a Haas, a Force India, a Toro Rosso, a Sauber és a Williams mindkét, míg a Ferrari és a McLaren egyik ülése vár versenyzőre.
Csapat | Versenyzők | |
Mercedes | Lewis Hamilton | Valtteri Bottas |
Ferrari | Sebastian Vettel | ? |
Red Bull | Max Verstappen | Pierre Gasly |
Renault | Daniel Ricciardo | Nico Hülkenberg |
Haas | ? | ? |
Force India | ? | ? |
McLaren | Carlos Sainz Jr. | ? |
Toro Rosso | ? | ? |
Sauber | ? | ? |
Williams | ? | ? |