A Mercedes magára talált, Hamilton az élen Monzában

Vágólapra másolva!
2013.09.06. 09:54
null
Lewis Hamilton kezdett legjobban Monzában (Fotók: Reuters)
Sebastian Vettel riválisai az utolsó szalmaszálon keresnek fogást Monzában. Kimi Räikkönen a belgiumi kiesése után talán már lemondott a világbajnoki címről, de Lewis Hamilton és Fernando Alonso számára még él a remény. Ahhoz, hogy az Olasz Nagydíj után se szálljon el, a háromszoros világbajnok előtt kell célba érniük. Az első edzés után úgy tűnik, jó úton vannak, hiszen Hamilton, Alonso, sőt Nico Rosberg is megelőzte a Red Bull vb-éllovasát. 

A Red Bullnak az elmúlt években papíron nem kedvezett a monzai pálya, ami abból is adódik, hogy itt nem volt nagy szerepe az aerodinamikának. Sebastian Vettel 2011-ben így is nyerni tudott, és abban bízik most is, hogy sikerül ismételnie – pedig sokak szerint már azt is aláírná, hogy „csupán” dobogóra áll vasárnap délután.

A riválisok közül igazából Fernando Alonso és Lewis Hamilton bízhat még abban, hogy világbajnok lesz 2013-ban, de ehhez meg kell verniük Vettelt vasárnap. Az első edzésen mindketten a német előtt zártak.

A Mercedes végsebessége megnyugtató lehet Hamilton és csapattársa, Nico Rosberg számára, a Belga GP-n ugyanis éppen ezen a téren gyengélkedtek, ami egyáltalán nem jellemző a Mercedesre. Ám úgy tűnik, sikerült megoldást találni a két héttel ezelőtti problémára, és az új légterelők az élre repíthetik a párost.

A Ferrarinál Alonso jó tempója ellenére volt egy kis izgulás, az edzés végén ugyanis a spanyol a boxutca kijáratánál rajtgyakorlatra készült, ami meglepte a mögötte érkező Felipe Massát. A brazil nagyot fékezett, füstölgő kerekekkel állt meg, le is fulladt az autója, de nem ütköztek össze.

A versenyzőknek a lassítók előtti féktávok okoztak gondot, sok gumi elfüstölt, mire rájöttek, pontosan hol is kell elkezdeni a lassítást.

Az Olasz Nagydíj 14 órakor a második szabadedzéssel folytatódik.

OLASZ NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:25.565 átlag: 243.730 km/ó 24 kör
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:25.600 0.035 mp h. 25
3. Nico Rosberg német Mercedes 1:25.704 0.139 25
4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:25.753 0.188 26
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:25.941 0.376 22
6. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:26.007 0.442 24
7. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:26.035 0.470 23
8. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:26.103 0.538 27
9. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:26.149 0.584 21
10. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:26.155 0.590 25
11. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:26.194 0.629 25
12. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:26.295 0.730 23
13. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:26.387 0.822 21
14. Felipe Massa brazil Ferrari 1:26.449 0.884 16
15. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:26.594 1.029 13
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:26.802 1.237 21
17. James Calado* brit Force India-Mercedes 1:27.041 1.476 24
18. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:27.224 1.659 16
19. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:27.818 2.253 24
20. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:27.869 2.304 20
21. Heikki Kovalainen* finn Caterham-Renault 1:28.192 2.627 21
22. Rodolfo González* venezuelai Marussia-Cosworth 1:29.526 3.961 26
*tartalékpilóták, csak ezen az edzésen vettek részt

PERCRŐL PERCRE

Ezzel véget is ért a tréning, Hamilton zárt az élen Alonso, Rosberg és Vettel előtt.

11.30: a két Ferrari egymás után ment ki a boxból, Alonso megállt rajtgyakorlatot végrehajtani, amire nem számított Massa. A brazil állóra fékezte a kerekeit, majdnem nekiment csapattársának. Végül megállt az autója, amely le is fulladt, így Massának ki kellett szállnia belőle.

Az utolsó percekre ismét nagy lett a forgalom, Räikkönen még javítani tudott a részeredményén a gumikkal kíméletes Lotusszal.

64. OLASZ NAGYDÍJ
PÉNTEK
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

GUMIK. A Pirelli a kemény és a közepesen kemény gumikat szállítja az Olasz Nagydíjra. A pályára ugyanaz a jellemző, mint Spára, ahol bevált a két típus.

OLASZ PÁLYÁK. Ez lesz a 64. Formula–1-es Olasz Nagydíj. Egy kivételével az összesnek Monza adott otthont, 1980-ban Imolában rendezték meg a futamot, ahol ezt követően a San Marinó-i GP-ket rendezték. Ezeken kívül Pescarában volt még F1-es futam, a városi pályára 1957-ben látogatott el a mezőny világbajnoki futamra.

11.19: Hülkenberg újra útnak indult, de a boxutca végéig sem jutott el, leállt az autója, a német edzése véget ért. A váltócsere miatt nem jár büntetés, mert nem a versenyre való tengelykapcsolót használja.

Az első 14 helyezett egy másodpercen belül volt egymáshoz képest. Rosberg még tudott javítani, Vettel elé került, az első négy 2 tizeden belül volt.

11.10: Hülkenberg váltóhiba miatt visszacsorgott a boxba. Az első kanyarból kijövet hármasban ragadt, úgy ment egy kört.

A pilóták 11-17 kört tettek meg a kemény abroncsokon, már nemigen láthattunk javulást.

11.07: többen elfékezték magukat a sikánok előtt, Bottas át is vágott az Ascari-kombináció melletti kavicságyon.
11.05:
25 perccel a vége előtt Hamilton, Alonso, Vettel, Rosberg, Räikkönen, Pérez, Button, Webber, Gutiérrez, Grosjean az első tíz sorrendje.

A Force India ráhajtott a végsebességre, Calado 338-cal az élre ugrott, a második helyen Di Resta állt Hamiltonnal holtversenyben 337-tel. Ám Calado köridőben így is csak a kiscsapatok négyesénél volt jobb.

11.01: Hamilton ismét odalépett, elvette Alonsótól az első két szektor rekordidejét, de végül ő sem ment jobbat korábbi idejénél.
10.58:
hiába volt a leggyorsabb az első két szektorban, végül 38 ezreddel elmaradt Hamiltontól.

A spanyol, miután a boxban állítottak a hátsó légterelőjén, visszajött, és nagyon gyors kört futott.

10.56: az angolnak elmondták, hol veszít időt Rosberghez képest, összekapta magát, és 1:25.565-tel átvette a vezetést Alonsótól.
10.54:
Hamilton levágta a Della Roggia-sikánt (4-es és 5-ös kanyar), de a fekvőrendőrökre futás nem esett jól Mercedesének.

VETTEL NEM VETT RÉSZT WEBBER BÚCSÚZTATÁSÁN

A Formula–1-ből az év végén távozó 37 esztendős Mark Webber tiszteletére rendezett búcsúbulit a Red Bull csütörtök este Monzában, az Olasz Nagydíj helyszínén, ahol a mezőny több versenyzője, valamint csapatfőnöke is részt vett. A beszámolók szerint amíg az emeleten az ausztrál hosszasan beszélgetett többek között Jenson Buttonnal és Ross Brawnnal, addig Sebastian Vettel a PR-asszisztense társaságában vacsorázott a földszinten.

A sportfelügyelők, akik között a volt pilótákat Danny Sullivan képviseli, Buttont vizsgálták, mert ott használta a DRS-t, ahol nem lett volna szabad.

Rosberg feljött a harmadik helyre. A Mercedes végsebessége Spában meglepően alacsony volt, ezért a csapat átszabta a légterelőket, mert luxus számukra, hogy nem használják ki a Mercedes-motor állítólagos erőfölényét. Beváltak a módosítások, a sebességmérő pontnál Vergne mellett Rosberg és Hamilton a leggyorsabb, egyaránt 336 kilométer per órával.

10.49: Alonso 1:25.883-mal átvette a vezetést.
10.48:
a Mercedes angoljának már van, a 12. helyre jött be első körével Bottas és Button közé.
10.47:
Hamiltonnak, Gutiérreznek és Di Restának még nincs mért köre.

A  Ferrarinak talán az Olasz GP az utolsó esélye arra, hogy visszaszerezze  az esélyét a világbajnoki címre
A Ferrarinak talán az Olasz GP az utolsó esélye arra, hogy visszaszerezze az esélyét a világbajnoki címre

Alonso az első körével a 4. helyre jött be, Pérez mögé. Fél távnál a sorrend Vettel, Räikkönen, Pérez, Alonso, Webber, Rosberg, Massa, Grosjean, Ricciardo, Maldonado, Bottas, Button, Vergne, Hülkenberg, Chilton, Calado, Pic, Kovalainen, González.

10.44: Vettel 1:25.914-gyel megelőzte Pérezt, aki elé Räikkönen is bejött. Egy tizeden belül volt a három pilóta.
10.43:
már csak Alonsónak, Hamiltonnak, Gutiérreznek és Di Restáénak nem volt gyors köre.
10.40:
felélénkült a forgalom, de még mindig Pérez volt a leggyorsabb. Mögötte Vettel, Massa, Grosjean és Webber sorakozott.

10.37: Ricciardo is a pályára hajtott a Toro Rossóval. A Red Bull 2014-re szerződtetett pilótája érdekes, Vettellel közös képet tette a Twitterre 2006-ból, amikor még mindketten BMW-sek voltak.

Picre rászóltak rádión, hogy szabálytalan helyen hajtja végre a rajtgyakorlatát a boxutca végén, és ezt az FIA ellenőrei is észrevették, figyelmeztették a Caterhamet.

10.34: Button az autó hátuljára panaszkodott, nem érezte stabilnak. Pérez viszont lubickolt, 1:26.007-re javított, több mint egy másodperccel gyorsabb volt csapattársánál. Tavaly szenzációs versenye volt itt, második lett a Sauberrel Button mögött.

Pérez jövőre, ha minden a tervek szerint alakul, hazai pályán is indulhat, kiszivárgott ugyanis a FOM 2014-es versenynaptár-tervezete, amelyben szerepel a Mexikói Nagydíj is – másik 20 futam mellett.

10.31: a mexikói 1:26.663-ra javított.
10.30:
Pérez 1:27.238-cal átvette a vezetést a szintén 1:28 alá kerülő Buttontól. Az edzés harmadánál a két McLarennek és a két Marussiának volt mért köre.

A lelátón természetesen a Ferrarit buzdító zászlók vannak többségben, de nem egy mellett finn zászlót és Kimi feliratot is látni lehet – a Scuderia rajongói szeretnék, ha a 2007-es világbajnok visszatérne, bár erre egyre kisebb az esély. Van néhány brit zászló is Hamilton felirattal.

10.26: Button 1:29.494-gyel kezdett. Az angol és a McLaren számára az eső jelenthet esélyt a dobogóra kerülésre vagy akár a győzelemre. Bár csütörtökön még alig láttak esélyt arra, hogy vasárnap esni fog, ma már 60 százalék az esélye ennek, és 90 százalék annak, hogy hétfőn esni fog. Ám a csapadékzóna közeledtét egyre korábbra teszik, így egyre inkább nő az esélye egy esős versenynek.

A kemény keverékű Pirelli-abroncsot használták, e mellé a közepesen keményet hozta el Monzába az olasz vállalat.

Harmadikra fél másodpercet javított, már Button is a pályán volt.

10.22: González másodikra 1:30.795-öt ment.

Tavaly Michael Schumacher 1:25.422 perces körrel zárta az élen az első szabadedzést.

10.20: Gonzálezé az első mért kör, a Marussia venezuelai tesztpilótája 1:34.918 perc alatt teljesítette az 5793 méteres pályát.

A McLarennél továbbra sem oldódott meg Button jövője, az angol nem nyilatkozott a szerződése meghosszabbításáról, Martin Whitmarsh csapatfőnök szerint ez idő kérdése.

A McLaren-istálló ezen a hétvégén ünnepli alapítása 50. évfordulóját. A jubileum keretében Mika Häikkinen és David Coulthard a napokban klasszikus McLarenekkel körözött.

10.13: miután Vettel is megtette első köreit (a kettő között áthajtott a boxutcán, amelynek végén rajtgyakorlatot hajtott végre), Gutiérrez és Rosberg visszatért a pályára.

Hamiltonnal az Olasz Nagydíjra eljött kutyája, Roscoe, aki a Belga Nagydíj alatt tüdőgyulladással küzdött, és a pilóta, valamint rajongói aggódtak érte. Monzában már vidáman sétált a gazdája mellett.

10.08: Alonso megtette próbakörét, amely során integetett a lelátón helyet foglaló Ferrari-szurkolóknak.
10.06:
már csak Vettel és Alonso nem mutatta meg magát.
10.04:
A versenyzők többsége teljesítette próbakörét. Rosberg Mercedesén és Gutiérrez Sauberjén fent volt a passzív DRS. Räikkönen a korábbinál tíz centiméterrel hosszabb tengelytávú Lotust próbálta ki. Grosjean maradt a réginél.

Monzában Rubens Barrichello 2004-ben pole pozíciós körével meghaladta a 260 kilométer per órás átlagsebességet, Juan Pablo Montoya az első edzésen (csak akkor lehetett könnyű autóval száguldani)262 km/óra fölé ment. Lewis Hamilton tavalyi 248 km/órás átlaggal szerezte meg az első rajtkockát.

10.01: egy percet kellett várni az első próbálkozóra, Chilton hagyta el a boxutcát.
10.00:
elindult az óra, de senki sem hajtott a pályára.

Az edzésen három tartalék pilóta kap lehetőséget. A marussiás Rodolfo González (Jules Bianchi helyén) és a caterhames Heikki Kovalainen (Giedo van der Garde autójában) nem először szerepel az idén, az Adrian Sutil Force India-Mercedesét elfoglaló James Calado viszont most debütál F1-es nagydíjhétvégén.

9.58: kellemes, napsütéses időben kezdődik meg a száguldás a versenynaptár leggyorsabb pályáján, a levegő 27, az aszfalt 30 fokos.

DRS-ZÓNA

Monzában két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Ascari-kanyarkombináció (8-9-10) előtt. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – csak akkor, ha nem esik az eső.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik