A Red Bullnak az elmúlt években papíron nem kedvezett a monzai pálya, ami abból is adódik, hogy itt nem volt nagy szerepe az aerodinamikának. Sebastian Vettel 2011-ben így is nyerni tudott, és abban bízik most is, hogy sikerül ismételnie – pedig sokak szerint már azt is aláírná, hogy „csupán” dobogóra áll vasárnap délután.
A riválisok közül igazából Fernando Alonso és Lewis Hamilton bízhat még abban, hogy világbajnok lesz 2013-ban, de ehhez meg kell verniük Vettelt vasárnap. Az első edzésen mindketten a német előtt zártak.
A Mercedes végsebessége megnyugtató lehet Hamilton és csapattársa, Nico Rosberg számára, a Belga GP-n ugyanis éppen ezen a téren gyengélkedtek, ami egyáltalán nem jellemző a Mercedesre. Ám úgy tűnik, sikerült megoldást találni a két héttel ezelőtti problémára, és az új légterelők az élre repíthetik a párost.
A Ferrarinál Alonso jó tempója ellenére volt egy kis izgulás, az edzés végén ugyanis a spanyol a boxutca kijáratánál rajtgyakorlatra készült, ami meglepte a mögötte érkező Felipe Massát. A brazil nagyot fékezett, füstölgő kerekekkel állt meg, le is fulladt az autója, de nem ütköztek össze.
A versenyzőknek a lassítók előtti féktávok okoztak gondot, sok gumi elfüstölt, mire rájöttek, pontosan hol is kell elkezdeni a lassítást.
Az Olasz Nagydíj 14 órakor a második szabadedzéssel folytatódik.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:25.565 | átlag: 243.730 km/ó | 24 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.600 | 0.035 mp h. | 25 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.704 | 0.139 | 25 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.753 | 0.188 | 26 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:25.941 | 0.376 | 22 |
6. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:26.007 | 0.442 | 24 |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:26.035 | 0.470 | 23 |
8. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.103 | 0.538 | 27 |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:26.149 | 0.584 | 21 |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.155 | 0.590 | 25 |
11. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:26.194 | 0.629 | 25 |
12. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:26.295 | 0.730 | 23 |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.387 | 0.822 | 21 |
14. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.449 | 0.884 | 16 |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:26.594 | 1.029 | 13 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:26.802 | 1.237 | 21 |
17. | James Calado* | brit | Force India-Mercedes | 1:27.041 | 1.476 | 24 |
18. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:27.224 | 1.659 | 16 |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:27.818 | 2.253 | 24 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:27.869 | 2.304 | 20 |
21. | Heikki Kovalainen* | finn | Caterham-Renault | 1:28.192 | 2.627 | 21 |
22. | Rodolfo González* | venezuelai | Marussia-Cosworth | 1:29.526 | 3.961 | 26 |
*tartalékpilóták, csak ezen az edzésen vettek részt |
PERCRŐL PERCRE
Ezzel véget is ért a tréning, Hamilton zárt az élen Alonso, Rosberg és Vettel előtt.
11.30: a két Ferrari egymás után ment ki a boxból, Alonso megállt rajtgyakorlatot végrehajtani, amire nem számított Massa. A brazil állóra fékezte a kerekeit, majdnem nekiment csapattársának. Végül megállt az autója, amely le is fulladt, így Massának ki kellett szállnia belőle.
Az utolsó percekre ismét nagy lett a forgalom, Räikkönen még javítani tudott a részeredményén a gumikkal kíméletes Lotusszal.
PÉNTEK |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
GUMIK. A Pirelli a kemény és a közepesen kemény gumikat szállítja az Olasz Nagydíjra. A pályára ugyanaz a jellemző, mint Spára, ahol bevált a két típus. |
OLASZ PÁLYÁK. Ez lesz a 64. Formula–1-es Olasz Nagydíj. Egy kivételével az összesnek Monza adott otthont, 1980-ban Imolában rendezték meg a futamot, ahol ezt követően a San Marinó-i GP-ket rendezték. Ezeken kívül Pescarában volt még F1-es futam, a városi pályára 1957-ben látogatott el a mezőny világbajnoki futamra. |
11.19: Hülkenberg újra útnak indult, de a boxutca végéig sem jutott el, leállt az autója, a német edzése véget ért. A váltócsere miatt nem jár büntetés, mert nem a versenyre való tengelykapcsolót használja.
Az első 14 helyezett egy másodpercen belül volt egymáshoz képest. Rosberg még tudott javítani, Vettel elé került, az első négy 2 tizeden belül volt.
11.10: Hülkenberg váltóhiba miatt visszacsorgott a boxba. Az első kanyarból kijövet hármasban ragadt, úgy ment egy kört.
A pilóták 11-17 kört tettek meg a kemény abroncsokon, már nemigen láthattunk javulást.
11.07: többen elfékezték magukat a sikánok előtt, Bottas át is vágott az Ascari-kombináció melletti kavicságyon.
11.05: 25 perccel a vége előtt Hamilton, Alonso, Vettel, Rosberg, Räikkönen, Pérez, Button, Webber, Gutiérrez, Grosjean az első tíz sorrendje.
A Force India ráhajtott a végsebességre, Calado 338-cal az élre ugrott, a második helyen Di Resta állt Hamiltonnal holtversenyben 337-tel. Ám Calado köridőben így is csak a kiscsapatok négyesénél volt jobb.
11.01: Hamilton ismét odalépett, elvette Alonsótól az első két szektor rekordidejét, de végül ő sem ment jobbat korábbi idejénél.
10.58: hiába volt a leggyorsabb az első két szektorban, végül 38 ezreddel elmaradt Hamiltontól.
A spanyol, miután a boxban állítottak a hátsó légterelőjén, visszajött, és nagyon gyors kört futott.
10.56: az angolnak elmondták, hol veszít időt Rosberghez képest, összekapta magát, és 1:25.565-tel átvette a vezetést Alonsótól.
10.54: Hamilton levágta a Della Roggia-sikánt (4-es és 5-ös kanyar), de a fekvőrendőrökre futás nem esett jól Mercedesének.
A Formula–1-ből az év végén távozó 37 esztendős Mark Webber tiszteletére rendezett búcsúbulit a Red Bull csütörtök este Monzában, az Olasz Nagydíj helyszínén, ahol a mezőny több versenyzője, valamint csapatfőnöke is részt vett. A beszámolók szerint amíg az emeleten az ausztrál hosszasan beszélgetett többek között Jenson Buttonnal és Ross Brawnnal, addig Sebastian Vettel a PR-asszisztense társaságában vacsorázott a földszinten. |
A sportfelügyelők, akik között a volt pilótákat Danny Sullivan képviseli, Buttont vizsgálták, mert ott használta a DRS-t, ahol nem lett volna szabad.
Rosberg feljött a harmadik helyre. A Mercedes végsebessége Spában meglepően alacsony volt, ezért a csapat átszabta a légterelőket, mert luxus számukra, hogy nem használják ki a Mercedes-motor állítólagos erőfölényét. Beváltak a módosítások, a sebességmérő pontnál Vergne mellett Rosberg és Hamilton a leggyorsabb, egyaránt 336 kilométer per órával.
10.49: Alonso 1:25.883-mal átvette a vezetést.
10.48: a Mercedes angoljának már van, a 12. helyre jött be első körével Bottas és Button közé.
10.47: Hamiltonnak, Gutiérreznek és Di Restának még nincs mért köre.
Alonso az első körével a 4. helyre jött be, Pérez mögé. Fél távnál a sorrend Vettel, Räikkönen, Pérez, Alonso, Webber, Rosberg, Massa, Grosjean, Ricciardo, Maldonado, Bottas, Button, Vergne, Hülkenberg, Chilton, Calado, Pic, Kovalainen, González.
10.44: Vettel 1:25.914-gyel megelőzte Pérezt, aki elé Räikkönen is bejött. Egy tizeden belül volt a három pilóta.
10.43: már csak Alonsónak, Hamiltonnak, Gutiérreznek és Di Restáénak nem volt gyors köre.
10.40: felélénkült a forgalom, de még mindig Pérez volt a leggyorsabb. Mögötte Vettel, Massa, Grosjean és Webber sorakozott.
10.37: Ricciardo is a pályára hajtott a Toro Rossóval. A Red Bull 2014-re szerződtetett pilótája érdekes, Vettellel közös képet tette a Twitterre 2006-ból, amikor még mindketten BMW-sek voltak.
Picre rászóltak rádión, hogy szabálytalan helyen hajtja végre a rajtgyakorlatát a boxutca végén, és ezt az FIA ellenőrei is észrevették, figyelmeztették a Caterhamet.
10.34: Button az autó hátuljára panaszkodott, nem érezte stabilnak. Pérez viszont lubickolt, 1:26.007-re javított, több mint egy másodperccel gyorsabb volt csapattársánál. Tavaly szenzációs versenye volt itt, második lett a Sauberrel Button mögött.
Pérez jövőre, ha minden a tervek szerint alakul, hazai pályán is indulhat, kiszivárgott ugyanis a FOM 2014-es versenynaptár-tervezete, amelyben szerepel a Mexikói Nagydíj is – másik 20 futam mellett.
10.31: a mexikói 1:26.663-ra javított.
10.30: Pérez 1:27.238-cal átvette a vezetést a szintén 1:28 alá kerülő Buttontól. Az edzés harmadánál a két McLarennek és a két Marussiának volt mért köre.
A lelátón természetesen a Ferrarit buzdító zászlók vannak többségben, de nem egy mellett finn zászlót és Kimi feliratot is látni lehet – a Scuderia rajongói szeretnék, ha a 2007-es világbajnok visszatérne, bár erre egyre kisebb az esély. Van néhány brit zászló is Hamilton felirattal.
10.26: Button 1:29.494-gyel kezdett. Az angol és a McLaren számára az eső jelenthet esélyt a dobogóra kerülésre vagy akár a győzelemre. Bár csütörtökön még alig láttak esélyt arra, hogy vasárnap esni fog, ma már 60 százalék az esélye ennek, és 90 százalék annak, hogy hétfőn esni fog. Ám a csapadékzóna közeledtét egyre korábbra teszik, így egyre inkább nő az esélye egy esős versenynek.
A kemény keverékű Pirelli-abroncsot használták, e mellé a közepesen keményet hozta el Monzába az olasz vállalat.
Harmadikra fél másodpercet javított, már Button is a pályán volt.
10.22: González másodikra 1:30.795-öt ment.
Tavaly Michael Schumacher 1:25.422 perces körrel zárta az élen az első szabadedzést.
10.20: Gonzálezé az első mért kör, a Marussia venezuelai tesztpilótája 1:34.918 perc alatt teljesítette az 5793 méteres pályát.
A McLarennél továbbra sem oldódott meg Button jövője, az angol nem nyilatkozott a szerződése meghosszabbításáról, Martin Whitmarsh csapatfőnök szerint ez idő kérdése.
A McLaren-istálló ezen a hétvégén ünnepli alapítása 50. évfordulóját. A jubileum keretében Mika Häikkinen és David Coulthard a napokban klasszikus McLarenekkel körözött.
10.13: miután Vettel is megtette első köreit (a kettő között áthajtott a boxutcán, amelynek végén rajtgyakorlatot hajtott végre), Gutiérrez és Rosberg visszatért a pályára.
Hamiltonnal az Olasz Nagydíjra eljött kutyája, Roscoe, aki a Belga Nagydíj alatt tüdőgyulladással küzdött, és a pilóta, valamint rajongói aggódtak érte. Monzában már vidáman sétált a gazdája mellett.
10.08: Alonso megtette próbakörét, amely során integetett a lelátón helyet foglaló Ferrari-szurkolóknak.
10.06: már csak Vettel és Alonso nem mutatta meg magát.
10.04: A versenyzők többsége teljesítette próbakörét. Rosberg Mercedesén és Gutiérrez Sauberjén fent volt a passzív DRS. Räikkönen a korábbinál tíz centiméterrel hosszabb tengelytávú Lotust próbálta ki. Grosjean maradt a réginél.
Monzában Rubens Barrichello 2004-ben pole pozíciós körével meghaladta a 260 kilométer per órás átlagsebességet, Juan Pablo Montoya az első edzésen (csak akkor lehetett könnyű autóval száguldani)262 km/óra fölé ment. Lewis Hamilton tavalyi 248 km/órás átlaggal szerezte meg az első rajtkockát.
10.01: egy percet kellett várni az első próbálkozóra, Chilton hagyta el a boxutcát.
10.00: elindult az óra, de senki sem hajtott a pályára.
Az edzésen három tartalék pilóta kap lehetőséget. A marussiás Rodolfo González (Jules Bianchi helyén) és a caterhames Heikki Kovalainen (Giedo van der Garde autójában) nem először szerepel az idén, az Adrian Sutil Force India-Mercedesét elfoglaló James Calado viszont most debütál F1-es nagydíjhétvégén.
9.58: kellemes, napsütéses időben kezdődik meg a száguldás a versenynaptár leggyorsabb pályáján, a levegő 27, az aszfalt 30 fokos.
DRS-ZÓNA
Monzában két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Ascari-kanyarkombináció (8-9-10) előtt. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – csak akkor, ha nem esik az eső.