Kellemetlen közjáték előzte meg az Orosz Nagydíj első szabadedzését Szocsiban, ahol a pályát karbantartó teherautók egyike reggel olajat folyatott a pályára, és ennek eltakarítása miatt a tréning is félórás késéssel kezdődött. Az olajat vegyi anyagokkal, majd vízzel próbálták eltávolítani az aszfaltról, a 7-es és a 10-es kanyar közötti részt teljesen feláztatták.
A 90 percre tervezett edzés végül egyórás lett, de ebből is csak az utolsó 15 percet használták ki a csapatok, mert a takarításhoz használt víz a pályán maradt, és a 16-18 fokos levegőben nehezen száradt fel.
Az edzés hajrájában percről percre gyorsultak a kocsik, a lépés Nico Hülkenbergnek jött ki a legjobban, a Force India pilótája 52 ezreddel megelőzte Nico Rosberget. A harmadik helyen a szintén német Sebastian Vettel zárt, miközben az utolsó percekben Felipe Massa és Lewis Hamilton is megpördült.
A második szabadedzés magyar idő szerint 13 órakor kezdődik.
1. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:44.355 | átlag: 201.742 km/ó | 11 kör |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:44.407 | 0.052 mp h. | 15 |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:44.986 | 0.631 | 15 |
4. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:45.146 | 0.791 | 11 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:45.233 | 0.878 | 10 |
6. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 1:45.488 | 1.133 | 13 |
7. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:45.691 | 1.336 | 10 |
8. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:45.746 | 1.391 | 13 |
9. | Max Verstappen | holland | Toro Rosso-Renault | 1:46.203 | 1.848 | 13 |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:46.215 | 1.860 | 16 |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Honda | 1:46.231 | 1.876 | 12 |
12. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:46.333 | 1.978 | 12 |
13. | Felipe Nasr | brazil | Sauber-Ferrari | 1:46.747 | 2.392 | 13 |
14. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 1:47.443 | 3.088 | 16 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Mercedes | 1:48.006 | 3.651 | 9 |
16. | Danyiil Kvjat | orosz | Red Bull-Renault | 1:48.096 | 3.741 | 9 |
17. | Jolyon Palmer* | brit | Lotus-Mercedes | 1:49.094 | 4.739 | 9 |
18. | Roberto Merhi | spanyol | Marussia-Ferrari | 1:52.994 | 8.639 | 12 |
19. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 1:54.272 | 9.917 | 12 |
20. | Will Stevens | brit | Marussia-Ferrari | 1:58.254 | 13.899 | 6 |
*tartalék pilóta, csak az első edzésen vett részt |
AZ EDZÉS PERCRŐL PERCRE
10.31 Végül Hülkenberg lett az első, 1:44.355-tel zárt, megelőzve Rosberget és Vettelt.
10.30 Massa bemutatott egy piruettet Hamilton előtt, az angol kikerülte, a brazil 360 fokos fordulat után továbbment. Pár kanyarral később Hamilton is megpördült.
10.28 Vettel 1:44.986-ra javított, mögötte Hamilton, Hülkenberg és Pérez sorakozik. Az összes pilóta a pályán.
10.25 Vettel 1:45.491-gyel az első helyre ugrott.
10.22 Bottas, majd Hülkenberg az élen, a német 1:45.987-tel. Mögötte Rosberg.
10.21 Alonso 1:47.443-ra javított, Vettel a második. Gyorsul a pálya, percről percre gyorsabbak az autók.
10.19 Vettel a negyedik, Bottas 1:47.959-cel az élen. Már 12 pilótának van mért köre.
10.18 A korábban megcsúszó Vettel is belehúzott. Räikkönen megpördült, de továbbment.
10.17 Verstappen 1:50.8-cal, majd Alonso 1:49.240-nel ugrott az élre.
10.16 Bottas rövid ideig a második helyen állt, Alonso visszaelőzte.
10.15 A német Auto Motor und Sport szerint a Ferrari eldöntötte, hogy nem ad motort a Red Bullnak, amely ragaszkodott volna a 2016-os erőforráshoz. A Toro Rossóval még tárgyalnak az olaszok, akik azt mondták, nem érzik magukat felelősnek azért, hogy a Red Bull motor nélkül maradva elhagyja az F1-et.
10.12 „Mintha 1988-ban lennénk” – viccelődött az egyik csapat sajtósa a bokszutcában, látva, hogy két McLaren-Honda van az élen.
10.11 Button 1:50.920-szal átvette a vezetést. Itt-ott szemerkél az eső.
10.10 Alonso, Ericsson, Button a sorrend. Többen a pályán vannak, talán csatlakoznak a mért kört futó hármashoz, nem csak a rajtot gyakorolják.
10.05 Button és Maldonado a pályán. Az angol slick, a venezuelai intermediate gumikon. Nem csoda, hogy óvatos a Lotus.
10.01 Ericsson első mért köre elmaradt Alonso eredményétől.
9.57 Merhi is a pályán a Manor Marussiával – a spanyol visszaült Alexander Rossi helyére, az amerikai ugyanis itt és Abu-Dzabiban is a GP2-ben fog versenyezni.
9.54 Alonso 1:53.854-re javított.
9.53 Rosbergnek azt mondták, pihenjen kicsit a bokszban, mert túlmelegedett a kuplungja a rajtgyakorlatoktól. Viszont mivel nem szárad gyorsan a pálya, hamarosan visszamehet a rajtot gyakorolgatni.
9.52 Räikkönen is a pályán. „Jól sejtem, hogy tragikus a pálya?” – kérdezte a mérnöke. „Igen, a hetes, nyolcas, kilences és tízes kanyar” – mondta 2007 világbajnoka.
Alonso 1:56.627-re javított.
9.50 2:00.736 Alonso első mért köre.
9.48 Alonso csúnyán megcsúszott a slick gumikon. Ahol nem vizes/olajos az aszfalt, ott nagyon poros.
9.46 Rosberg rajtgyakorlatokkal szórakoztatja a közönséget, és edzi magát. Sokat vár előtte, mint a rendes rajtoknál is, hiszen az első sorból indulva meg kell várni, mire mindenki feláll a rajtrácsra. Alonso és Ericsson is a pályán, a spanyol lágy slick gumikon.
9.43 „Ezen a pályán jelenleg csak rajtgyakorlatot lehet végrehajtani” – írta a Mercedes a Twitterre.
9.40 Palmer ismét a depóban, mért kör még nincs. A rajtgyakorlatot végrehajtó Rosberg az egyetlen a pályán.
9.38 A szokás szerint Grosjeant helyettesítő Jolyon Palmer az első, aki másodszor is a pályára hajtott. Ricciardo szerint nem olyan vészes a pálya állapota, gyorsan fel fog száradni a víz.
9.36 Már csak Massa nem jött ki a pályára.
OKTÓBER 9., PÉNTEK |
9.00–10.30: 1. szabadedzés |
13.00–14.30: 2. szabadedzés |
OKTÓBER 10., SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
OKTÓBER 11., VASÁRNAP |
13.00: a verseny (53 kör, 309.745 km) rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. |
9.34 „A pálya állapota egy nagy maszlag, abszolút maszlag” – értékelt Vettel a rádión.
9.31 Ericsson az első a pályán, még heten követték, intermediate gumikon teszik meg a próbakörüket, hiszen több helyen vizes még a pálya.
9.30 Zöld a lámpa a bokszutca végén, indul az edzés.
9.28 A Manor reagált Alonso megjegyzésére, miszerint „hiába raknak Mercedes-motort jövőre abban az autóba, akkor sem lennének előttünk, ha rakéta hajtaná őket.” „Egy év múlva egymás mellett lesnek a garázsaink, majd lesz idő megbeszélni” – írta a Twitteren a Manor.
9.26 A Szocsiba tartó egyik repülőgépen egymás mellé ültették Adrian Sutilt és Monisha Kaltenbornt. Ez azért érdekes, mert a Sauber csapatfőnöke tavaly kitette a német pilótát, és nemigen álltak szóba egymással azóta. Sutil már a Williams tartalék pilótája.
9.23 Egy civil autó köröz a pályán – a szokásoktól eltérően nem a safety car –, ellenőrzi, mennyire csúszik az aszfalt.
9.21 Alonso megint elmondta, hogy szerinte a rádióbeszélgetéseket nem lenne szabad bejátszani a tévéközvetítésben, és hogy Szuzukában még finom volt a korábbi futamokhoz képest. Räikkönen viszont azt mondta, az F1 egyik legjobb része, hogy nyilvánosak a beszélgetések.
9.19 Fernando Alonso elmondta csütörtökön, hogy 2016-ban, sőt, 2017-ben is a McLarennél fog versenyezni. Ez nem meglepő, hiszen hároméves szerződés köti a csapathoz, viszont Alonso Szuzukában azt mondta, nem tudja, mit csinál jövőre. Most Szocsiban kijelentette, százszázalékosan biztos benne, hogy a McLaren jövőre az élmezőnyben lesz.
9.17 Az oroszok egyetlen hazai pilótája, Danyiil Kvjata héten a helyi KHL-hokicsapattal edzett, illetve azt is elmondta, hogy egy versenyhétvégéről három dolog nem hiányozhat számára: a kispárnája, a zenelejátszója és a sakktáblája. Le sem tagadhatná, hogy orosz.
9.15 Az egy dolog, hogy 9.30-kor zöldre vált a lámpa, de ki mer majd a pilóták közül az aszfaltra hajtani, miközben azt olajjal vegyített víz borítja?
9.08 A Mercedesnél attól tartanak, hogy a Szingapúri Nagydíjhoz hasonlóan küszködni fognak az „ezüstnyilak” Szocsiban. Niki Lauda szerint rossz előjel, hogy ugyanaz a típusú aszfalt, valamint ugyanaz a két gumikeverék a két helyszínen. Szocsiba ugyanis a lágy és a szuperlágy abroncsokat szállították azt követően, hogy Nico Rosberg tavaly 52 kört tett meg egy készlet közepesen kemény abroncson.
9.05 Elég nagy öngólt lőttek a szocsi szervezők, most az egész világon azt figyelik, mennyire üresek a lelátók, és hogyan küszködnek a pálya takarításával.
9.01 Nem is egy helyen folyt ki valamiből az olaj, a pálya második felén szinte mindenhol takarítanak.
9.00 Az óra elindul, azaz az edzés magyar idő szerint 10.30-ig tart majd. A zöld lámpa azonban legkorábban 9.30-kor gyullad ki a bokszutca végén.
8.56 Vízzel próbálják lemosni az aszfaltról a gázolajat, így alaposan elázott a pálya. Korábban próbálkoztak száraz megoldással, de nem volt eredményes.
8.54 Az edzés félórás késéssel fog kezdődni, miután gázolaj ömlött a pályára.
8.52 Szocsiban felhős az ég, de nem esik az eső. 15 fok van, ennél nem várnak sokkal melegebbet. Viszont nem kizárt, hogy lesz csapadék.
8.50 Köszöntjük olvasóinkat egy újabb F1-es hétvége nyitányán!
Öt verseny van hátra a 2015-ös F1-es idényből, Lewis Hamilton 48 pontos előnnyel vezet a világbajnokságban. Az autosport.comnál a minap eljátszottak a gondolattal, izgalmasabb lenne-e az F1, ha nem lenne Mercedes. Nem bonyolították túl, egyszerűen kivették az eddigi eredményekből Hamiltont és Nico Rosberget. Arra jutottak, hogy bár Kimi Räikkönen, Felipe Massa, Valtteri Bottas és Romain Grosjean is nyert volna egy-egy futamot, Sebastian Vettel uralná a szezont, és 130 ponttal vezetne Kimi Räikkönen előtt, azaz már az Orosz GP előtt világbajnokká koronázták volna