Noha az utolsó pillanatokig úgy tűnt, hogy Max Verstappen nagy fölénnyel szerzi meg a pole pozíciót a Formula–1-es Szaúdi Nagydíjon, a holland az utolsó kanyarban hibázott, és a falat is eltalálta a Red Bull-lal, aminek következményeként a harmadik helyre csúszott hátra. A rajtelsőséget ráadásul így pont a bajnoki rivális, Lewis Hamilton kaparintotta meg, míg a Mercedes első sorát Valtteri Bottas biztosította egy olyan kvalifikáción, amelyen egyértelműen hátrányban voltak.
DECEMBER 3., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:29.786 | ||||
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:29.018 | ||||
DECEMBER 4., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:28.100 | ||||
Időmérő: 1. Hamilton 1:27.511 | ||||
DECEMBER 5., VASÁRNAP | ||||
A verseny (50 kör, 308.45 km) rajtja: 18.30 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAM | ||||
December 12, 14.00 | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi |
Az „ezüstnyilak” tehát a lehető legjobb helyzetből várhatták az utolsó előtti versenyt, amelyen a legnagyobb kérdés az volt, hogy eldől-e valamelyik cím sorsa, vagy esetleg még szorosabbá válik az egyébként is rendkívül kiélezett vb-csata.
Hamilton jól kapta el a rajtot, és sikerült megtartania a vezetést, míg Bottas ezúttal nagyon figyelt rá, hogy Verstappen ne tudjon elmenni egyik Mercedes mellett sem, így a holland maradt a harmadik helyen. Mögöttük Charles Leclerc és Sergio Pérez küzdött nagyot, de előbbi meg tudta tartani a rajtpozícióját, s a mexikói ezt követően sokáig nem is tudott újabb támadást indítani ellene.
Az élen eközben Hamilton apránként építette az előnyét, amely a tizedik körig bezárólag 2 másodperc felé nőtt Bottasszal szemben, ugyanakkor ekkor lenullázódott minden különbség, hiszen azonnal a pályára küldték a biztonsági autót, miután Mick Schumacher a 21-es kanyarban beleállt a falba a Haasszal.
A Mercedes kapva-kapott a lehetőségen, és rögtön kihívta kerékcserére mindkét versenyzőjét, míg a Red Bull úgy határozott, csak Pérezzel fedi le a rivális stratégiáját, míg Verstappent kint tartja, ami nagyon szerencsés döntésnek bizonyult, hiszen pár safety car mögött eltöltött kör után piros zászlóval megszakították a versenyt, mert kiderült, hogy több időt igényel a Schumacher becsapódásakor megsérült fal helyreállítása.
A leállítás azt jelentette, hogy azok a pilóták, akik nem álltak ki a bokszba, „ingyen" kereket cserélhetnek, vagyis Verstappen nemcsak virtuálisan vette át a vezetést a két Mercedes előtt. Az első hármast az ugyancsak nem kiálló Esteban Ocon és Daniel Ricciardo követte, míg Pérez egészen a nyolcadik helyig csúszott vissza.
Az újabb állórajtot aztán Hamilton kapta el jobban, és azonnal visszaállt az élre, ám sokáig nem örülhetett, hiszen Verstappen nem hagyta magát, és a pályán kívül megelőzte a britet, aki Oconnal szemben is vesztett egy helyet.
A mezőny még az első szektor mérőpontjához sem ért el, és újabb piros zászlós megszakítás jött, miután Pérez először Leclerc-rel ért össze, aminek következtében megpördült, és összetörte a Red Bullt, míg hátrébb Nyikita Mazepin beleszállt George Russell Williamsébe.
Az újabb várakozás alatt aztán érdekes közjáték zajlott le a versenyigazgató, Michael Masi és a Red Bull között. A szakember ugyanis felajánlotta a „vörös bikáknak”, hogy Verstappen a második helyről indulhat Hamilton mögül, méghozzá az első kanyarban történt incidens okán.
Az osztrákok ekkor némi gondolkozási időt kértek, majd nem sokkal később Masi azt közölte a Mercedesszel, hogy Oconé lesz az első rajtkocka, Hamiltoné a második, míg Verstappené a harmadik, amire később a Red Bull is rábólintott, így az első hármas ebben a sorrendben állt fel a rajtrácsra.
Noha Ocon és Hamilton is jól jött el az újabb állórajtnál, az időközben közepesre váltó Verstappen bevágódott melléjük, a francia és a brit kissé össze is ért egymással, amit a holland azonnal ki is használt, és az élre állt. Hamilton a harmadik helyre esett vissza, sokáig azonban nem maradt ebben a pozícióban, mert hamar maga mögé utasította az Alpine-t, és megkezdte a visszazárkózást a Red Bull-osra.
Noha Hamilton felért DRS-távolságon belülre, eleinte nem igazán került előzési helyzetbe, ráadásul több virtuális biztonsági autós szakasz is tarkította a versenyt, ami megakasztotta a csatát az élen.
Először Cunoda Juki, majd néhány körrel később Kimi Räikkönen találta el Sebastian Vettel Aston Martinját, előbbi eset nyomán az AlphaTauri japánja 5 másodperces időbüntetést is kapott.
Mialatt az élen egyre fokozódott a helyzet, újabb vsc-fázis következett, amit követően Hamilton minden eddiginél közelebbről indíthatott támadást Verstappen ellen. A holland az első offenzívát még visszaverte, a két autó azonban összeért, és az esetet a sportfelügyelők is vizsgálni kezdték. A holland fülére rászóltak, hogy adja vissza a pozíciót a riválisnak, és ő le is lassított Hamilton előtt, a britet azonban ez némileg váratlanul érte, és eltalálta hátulról a Red Bullt – megsérült a Mercedes első szárnya is.
Sok rádióváltást követően Verstappen aztán újra elengedte maga mellett Hamiltont, de ezt úgy tette, hogy azonnal meg is támadta a címvédőt, és mivel a második mérőpontnál már ő nyithatta a hátsó szárnyát, azonnal visszaállt az élre. Ez természetesen nem nyerte el a Mercedes tetszését, ám a panaszig sem jutott el, miután az FIA jelezte, öt másodperces időbüntetésben részesíti a hollandot a korábbi pályán kívüli előzése miatt.
A holland aztán a következő körben megint maga elé engedte Hamiltont, aki ezúttal meg is tartotta a vezetést, amit már nem is engedett ki a kezei közül a leintésig. A címvédő ráadásul megfutotta a leggyorsabb kört a sérült szárnyával, így pályafutása 103. győzelmének, valamint a pluszpontnak köszönhetően utolérte a második helyen befutó Verstappent a bajnokságban. A két vb-aspiráns tehát pontazonossággal utazik az egy hét múlva esedékes idényzáróra!
Az izgalmak ezzel azonban még nem értek véget, Bottas ugyanis a befutónál legyorsulta a sokáig harmadik pozícióban haladó Ocont, és egy tizeddel az Alpine előtt szelte át a célvonalat, aminek révén ő állhatott fel a pódium alsó fokára, és bebiztosította harmadik helyét az egyéni összetettben, míg a Mercedes a dupla dobogónak köszönhetően 28 pontra növelte előnyét a konstruktőri tabellán.
Ötödikként Daniel Ricciardo érkezett, míg az első tízes sorát Gasly, Leclerc, Carlos Sainz Jr., Antonio Giovinazzi és Lando Norris egészítette ki.
Folytatás jövő hétvégén az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjjal.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | ||
2. | Max Verstappen* | holland | Red Bull-Honda | 11.825 mp h. | |
3. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 27.531 mp h. | |
4. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 27.633 mp h. | |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 40.121 mp h. | |
6. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 41.613 mp h. | |
7. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 44.475 mp h. | |
8. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 46.606 mp h. | |
9. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 58.505 mp h. | |
10. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:01.358 p h. | |
11. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:17.212 p h. | |
12. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:23.249 p h. | |
13. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
14. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1 kör h. | |
15. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 44 | feladta | |
Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 14 | feladta | |
George Russell | brit | Williams-Mercedes | 14 | feladta | |
Nyikita Mazepin | orosz | Haas-Ferrari | 14 | feladta | |
Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 8 | feladta | |
*: A futam során öt másodperces időbüntetést kapott pályaelhagyásért, a futam után pedig újabb 10 másodperces időbüntetést kapott ütközés okozásáért. |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 9 | 17 | 18 | 5 | 369.5 |
2. | Lewis Hamilton | 8 | 16 | 19 | 6 | 369.5 |
3. | Valtteri Bottas | 1 | 11 | 14 | 4 | 218 |
4. | Sergio Pérez | 1 | 5 | 16 | 1 | 190 |
5. | Charles Leclerc | - | 1 | 17 | - | 158 |
6. | Lando Norris | - | 4 | 19 | 1 | 154 |
7. | Carlos Sainz Jr. | - | 3 | 19 | 1 | 149.5 |
8. | Daniel Ricciardo | 1 | 1 | 13 | - | 115 |
9. | Pierre Gasly | - | 1 | 14 | 1 | 100 |
10. | Fernando Alonso | - | 1 | 13 | - | 77 |
11. | Esteban Ocon | 1 | 1 | 13 | 1 | 72 |
12. | Sebastian Vettel | - | 1 | 7 | 1 | 43 |
13. | Lance Stroll | - | - | 9 | - | 34 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 6 | - | 20 |
15. | George Russell | - | 1 | 4 | 1 | 16 |
16. | Kimi Räikkönen | - | - | 4 | - | 10 |
17. | Nicholas Latifi | - | - | 2 | - | 7 |
18. | Antonio Giovinazzi | - | - | 2 | - | 3 |
1. | Mercedes | 587.5 |
2. | Red Bull-Honda | 559.5 |
3. | Ferrari | 307.5 |
4. | McLaren-Mercedes | 269 |
5. | Alpine-Renault | 149 |
6. | AlphaTauri-Honda | 120 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 77 |
8. | Williams-Mercedes | 23 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 13 |
10. | Haas-Ferrari | 0 |