F1: út a csúcsig – így jutott el Rosberg a világbajnoki címig

Börzöli BernadettBörzöli Bernadett
Vágólapra másolva!
2016.11.29. 15:41
null
Az ötéves Nico édesapjával és édesanyjával (Fotók: AFP, Reuters)
Nico Rosberg Abu-Dzabiban megszerezte élete első Formula–1-es világbajnoki címét. Habár édesapja ugyanezt véghezvitte 1982-ben, Nicónak keményen meg kellett dolgoznia azért, hogy idáig jusson. Íme, karrierje fontos állomásai!

Nico Erik Rosberg 1985. június 27-én született Wiesbadenben, Nyugat-Németországban. Édesapja, Keke Rosberg Finnország első F1-es világbajnoka, édesanyja, Sina német. Karrierje elején kettős színekben indult, de mivel ez a magasabb kategóriákban már nem volt megengedett, a németet választotta, hiszen az egykori NSZK-ban született, és még finn édesapjával is németül beszél.

Az első F1-es teszten 2003-ban
Az első F1-es teszten 2003-ban

Habár teljesen németnek vallja magát, kiskorától Monacóban él. Mint szinte minden autóversenyző, Rosberg is gokartozással kezdte. Tizenegy éves korában már versenyezett, néhány éven belül jöttek is a szép eredmények, 2000-ben például – Lewis Hamilton csapattársaként – második lett a Formula A gokart Európa-bajnokságban, de ekkor Formula Super A futamokon is indult.

Két évvel később autókra váltott, és rögtön az első évében megnyerte a német Formula–BMW sorozatot. Ekkor még csak 17 éves volt, de jó teljesítményével felkeltette a Formula–1-es Williams-istálló figyelmét, amelytől tesztlehetőséget kapott. Egészen Max Verstappen 2014-es tesztjéig a Toro Rossóval, Rosberg volt a legfiatalabb versenyző, aki valaha F1-es autót vezetett.

Édesapja, Keke Rosberg aktív pályafutása után saját motorsportcsapatot alapított, amellyel több sorozatban is jelen volt, Nico például 2003-ban és 2004-ben Formula–3 Euroseriesben szereplő Team Rosberg színeiben versenyezhetett.

2005-ben már csak egy lépés választotta el az F1-től, ugyanis az elavult F3000-es sorozatot váltó GP2-ben szerepelt a Nicolas Todt által alapított ART Grand Prix színeiben. A szezon alatt végig szoros csatában volt az F1-et később szintén megjáró Heikki Kovalainennel, s az év végén Rosberg diadalmaskodott, így ő lett a GP2 első bajnoka. Ezt követően, 2005 novemberében a Williams bejelentette, hogy a következő idényben Nico Rosberg lesz Mark Webber csapattársa az F1-es istállónál.

A GP2 bajnoka 2005-ben
A GP2 bajnoka 2005-ben

Az F1-es debütálás is pazarul sikerült Rosberg számára, hiszen a 2006-os szezonnyitó Bahreini Nagydíjon a két pontot érő hetedik helyen végzett, ráadásul ő futotta a verseny leggyorsabb körét, amivel megdöntötte Fernando Alonso rekordját, és ő lett a sportág legfiatalabb versenyzője, akinek ez sikerült (Max Verstappen az idei Brazil Nagydíjon vette el a rekordját). A szezon hátralévő részében csak egyszer szerzett pontot, amikor a Nürburgringen (Európai Nagydíj) a 22. helyről rajtolva a hetedik helyen intették le. Első évében négy pontjával a 17. helyen végzett.

Az első F1-es Magyar Nagydíján a Williams-Cosworthtal
Az első F1-es Magyar Nagydíján a Williams-Cosworthtal

2007-ben új csapattársat kapott a tapasztalt osztrák versenyző, Alexander Wurz személyében. Rosberg remekelt az időmérőkön, a szezon második felében pedig a versenyeken is egyre jobb eredményeket ért el, így legyőzte csapattársát, és a világbajnoki tabella 9. helyén végzett. Wurz nem indult a szezonzárón, helyére Nakadzsima Kazukit ültették, s a következő szezonban is a japán lett Rosberg csapattársa.

NICO ROSBERG
Nemzetisége: német
Született: 1985. június 27., Wiesbaden
Magasság/testsúly: 178 cm/67 kg
Első futam: 2006, Bahreini Nagydíj
Csapatai: Williams (2006–2009), Mercedes (2010–)
GP-rajtok: 206
Győzelmek: 23
Dobogós helyezések: 57
Pole pozíciók: 30
Leggyorsabb körök: 20
Vb-pontok: 1594.5
Legjobb vb-helyezés: 1. (2016)

Rosbergnek nem okozott nehézséget legyőznie a japánt, ráadásul a 2008-as szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon megszerezte F1-es pályafutása első dobogós helyezését, a harmadik helyen intették le Lewis Hamilton és Nick Heidfeld mögött. A vb hátralévő részében akadtak nehézségei gyenge autója miatt, de Szingapúrban újra dobogóra állhatott. A második lett, s csak majdnem egy év elteltével derült ki, hogy Nelsinho Piquet a Renault utasítására, szándékosan törte össze az autóját, amivel sikeresen győzelemhez segítette csapattársát, Fernando Alonsót. Habár a Renault vezetőségét megbüntették a csalásért, Alonso elsőségét nem vették el, így Rosbergnek még várnia kellett első futamgyőzelmére. A szezont a 13. helyen zárta 17 ponttal.

2009-ben utolsó idényét teljesítette a Williams színeiben, és már jó ideje pletykáltak a távozásáról. Csapattársa továbbra is Nakadzsima volt, de míg a japánnak egyetlen pontot sem sikerült szereznie a vb-n, ő 34.5 egységet gyűjtve a hetedik helyen végzett az összetettben. A szezont követően pedig a címvédő Brawn GP-t felvásárló Mercedes-istálló bejelentette: a következő évadban Nico Rosberg lesz az egyik versenyzője!

Schumacherrel és Ross Brawnnal a Mercedesnél
Schumacherrel és Ross Brawnnal a Mercedesnél

Rosberg akkor még azt hitte, hogy Jenson Button csapattársa lesz, de a brit időközben átigazolt a McLarenhez, Rosberg pedig nem mást kapott csapattársnak, mint a sportág legsikeresebb versenyzőjét, a három év kihagyás után visszatérő Michael Schumachert.

2010-ben az összetett hetedik helyén végzett, dobogóra állhatott Malajziában, Kínában és Silverstone-ban is, mindegyik viadalon a harmadik helyet szerezte meg. Könnyedén legyőzte hétszeres világbajnok csapattársát mindhárom évben, amikor együtt versenyeztek. 2011-ben szintén hetedik lett a világbajnoki pontversenyben, ekkor azonban nem sikerült dobogóra állnia. 2012-ben jött a nagy áttörés, Kínában megszerezte pályafutása első F1-es győzelmét, ami egyben a Mercedes első diadala volt konstruktőrként 1955 óta. Ebben az évben Monacóban is dobogóra állt (második lett), a szezont pedig a világbajnoki tabella 9. helyén fejezte be.

A 2012-es világbajnoki sorozat végén Michael Schumacher bejelentette, hogy végleg visszavonul a Formula–1-ből, és mint később kiderült, Rosberg új csapattársa a McLarentől átigazoló Lewis Hamilton lett. A két versenyző akkor még örült a közös munkának, hiszen gyerekkoruk óta ismerték egymást, az F1 előtti pályafutásuk is hasonlóan alakult.

2013-ban Rosberg alulmaradt Hamiltonnal szemben (a brit az összetett negyedik helyen végzett, Rosberg a hatodik lett), ám a futamgyőzelmek tekintetében sikerült legyőznie, ő kétszer – Monacóban és Silverstone-ban –, Hamilton viszont csak egyszer (Hungaroring) nyert.

Az első bő egy szezon még nagy barátságban telt Hamiltonnal…
Az első bő egy szezon még nagy barátságban telt Hamiltonnal…

A Mercedes második F1-es aranykora a 2014-es évvel vette kezdetét. A szabályváltoztatásokkal, amelyek főként a motort érintették, a német istálló került a mezőny élére. Egész évben mindössze egyszer fordult elő, hogy nem valamelyik versenyzőjük nyerte meg az időmérőt, míg a 19 versenyből 16-ot megnyertek. Rosberg és Hamilton szinte végig szoros csatában volt az egyéni világbajnoki címért, a szezonzáróra 17 pontos különbséggel érkeztek.

Rosberg állt akkor hátrébb, de az akkori szabályok szerint az utolsó versenyen dupla pontokat osztottak, vagyis ha Rosberg nyert volna, és Hamilton pedig legfeljebb a harmadik helyen végez, a német elorozta volna a bajnoki címet. Ehhez mindent meg is tett, az időmérőn megszerezte a pole-t, a versenyen azonban elromlott az autója – a futamgyőzelem és a világbajnoki cím is a csapattársáé lett.

…de aztán jöttek az incidensek, amelyek elrontották kettejük kapcsolatát
…de aztán jöttek az incidensek, amelyek elrontották kettejük kapcsolatát

2015-ben Hamilton az előző évnél jóval könnyebben hódította el a világbajnoki címet, de Rosberg – akinek addig mindössze három futamgyőzelme volt az évből – az utolsó három futamon verhetetlennek bizonyult. Bár Hamilton addigra bebiztosította vb-elsőségét, a következő évet nézve meghatározóvá vált, hogy Rosberg zsinórban három győzelmet aratott.

A 2016-os idény nem is indulhatott volna jobban Rosberg számára. Az első négy viadalt magabiztosan megnyerte, így összesen már hét győzelemnél járt egyhuzamban. Az ötödik futamon, Barcelonában azonban – amikor Rosberg előnye már 43 pont volt az összetettben csapattársával szemben – összeütköztek Hamiltonnal az első körben, és mindketten kiestek.

Ezt követően a brit került lendületbe, és Monacóban megszerezte évadbeli első győzelmét, a Magyar Nagydíjat követően pedig átvette a vezetést az összetettben Rosbergtől. Az élen azonban nem sokáig állt, hiszen négy futammal később, Szingapúrban ismét Rosberg került a bajnoki tabella élére, és az elsőségét egészen a szezon végéig meg tudta tartani. Igaz, hogy utolsó futamgyőzelmét Japánban aratta, ám ezzel 33 pontos előnyre tett szert Hamiltonnal szemben, aki már nem tudta megelőzni. Még úgy sem, hogy a hátralévő négy versenyt a brit nyerte meg...

A szezonzáróra 12 pontra olvadt a német előnye, de Hamilton taktikázása ellenére is meg tudta tartani a második helyet a versenyen, ezzel pedig életében először és 34 évvel édesapja bajnoki címe után ő is Formula–1-es világbajnoknak mondhatja magát.

Vasárnap végre révbe ért a német
Vasárnap végre révbe ért a német
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik