F1: Verstappen megtörné a monacói átkot; Leclerc megcélozza a dobogót?

Vágólapra másolva!
2021.05.19. 18:40
null
Verstappennek (balra) nyernie kellene Monacóban, hogy Hamilton (jobbra) ne lépjen el jobban a bajnokságban (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a Formula–1 2021-es idénye, a helyszín Monaco, ahol a 67. nagydíjat rendezik meg. A vb-éllovas Lewis Hamilton 14 pontos előnnyel vághat neki a hétvégének, a Monte-Carlóban eddig nem pezsgőző Max Verstappen arra készül, hogy csökkentse a hátrányát. A Red Bullnak papíron jó esélye van a visszavágására, s ha a teljesítménykényszerben versenyző Sergio Péreznek is sikerül előre lépnie, akkor sok pontot hozhat a Mercedesen. Fél szemmel azonban érdemes lesz Charles Leclerc-re is figyelni, aki könnyen borsot törhet az élmenők orra alá…

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK MONTE-CARLÓBÓL

Lewis Hamilton fantasztikus hétvégét futott Spanyolországban: az időmérőn megszerezte pályafutása 100. pole pozícióját, majd másnap a rosszabb elrugaszkodásait követően két riválisát, Verstappent és Bottast is a pályán előzte meg a 98. győzelméhez vezető útján. A hétszeres világbajnok tehát továbbírta csapata, a Mercedes, valamint saját sikerszériáját is Spanyolországban, s 14 pontra növelte az előnyét a vb-összetettben.

67. MONACÓI NAGYDÍJ
MÁJUS 20., CSÜTÖRTÖK
1. szabadedzés: 11.3012.30
2. szabadedzés: 15.00–16.00
MÁJUS 22., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
MÁJUS 23., VASÁRNAP
A verseny (78 kör, 260.286 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Június 6., 14.00
Azeri Nagydíj, Baki
Június 20., 15.00Francia Nagydíj, Paul Ricard
Június 27. 15.00
Stájer Nagydíj, Spielberg

Bár egyértelműen látszik, hogy a Mercedes magára talált az idény eleji gondok után, a Red Bull továbbra is gyorsabbnak tűnik szombatonként, amit jól jelzett, hogy Hamiltonék egyik kedvenc vadászterületén is esélye nyílhatott volna Verstappennek arra, hogy kisajátítsa az első rajtkockát. Ez óriási fegyvertény lehet a folytatást illetően, ugyanakkor úgy tűnik, a német gárda nemcsak a pályán, hanem azon kívül is csatát tudott nyerni a Red Bull-lal szemben Barcelonában, aminek akár hosszú távú következményei is lehetnek…

A szombaton leggyorsabb kört futó Hamilton ugyanis még az időmérőt követő sajtótájékoztatón gyanúsította meg nyíltan a rivális alakulatot azzal, hogy hajlékony a hátsó szárnya, amit bár próbált elbagatellizálni a csapatfőnök, Christian Horner, illetve a tanácsadó, Helmut Marko mondván, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) valamennyi tesztjén átmentek és így nincs félnivalójuk, a szövetség néhány nappal később kör-e-mailt küldött a mezőnynek arról, hogy bizonyos istállók hiába teljesítették sikeresen a teszteket, erős a gyanúja, hogy olyan hátsó szárnyat használnak, amelyek menet közben hátrahajlanak, ami nemcsak előnyt jelenthet aerodinamikailag, hanem tiltott is.

A szabálykönyv szerint az FIA-nak lehetősége van év közben is módosítani a mérési procedúrán, amennyiben úgy ítéli meg, hogy bizonyos elemek menet közben elhajlanak, és a legfrissebb hírek szerint változtatott is a teszt sikerességéhez szükséges követelményeken, amelyek várhatóan június 15-én lépnek életbe, vagyis annak hatásai először az újabb naptármódosítás értelmében egy héttel előrehozott Francia Nagydíjon lesznek érzékelhetők.

Az újabb fejlemény látszólag nem érintette meg túlságosan a Red Bullt, hiszen Marko kijelentette, hogy hiába kell változtatniuk a szóban forgó elemen, az nem jelent akkora hátrányt, hogy az döntő hatással legyen a bajnoki versenyfutásra, másrészről elhintette, hogy nemcsak nekik kell alkalmazkodniuk az új terheléses teszthez, hanem az ugyancsak szürke zónába tévedő Alpine-nak, valamint az Alfa Romeónak is.

Ami a Red Bullt illeti, a csapatot nem először gyanúsítják azzal, hogy flexibilis elemet használ, hiszen a 2010-es évek elején többször is módosítania kellett az első vezetőszárnyán, miután a szövetség a mostani esethez hasonlóan változtatott a mérési szabályokon.

Az osztrákok tehát nem először kísérleteznek, s a múltban bizonyították, hogy képesek alkalmazkodni, hiszen az idény közbeni variálás ellenére is sorozatban négy bajnoki címet könyvelhettek el, ugyanakkor kérdéses, hogy a jelenlegi rendkívül szoros csatában tényleg nem lesz-e komolyabb hatása az újabb szürke zónába tévedésnek…

A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK

A Mercedes több fronton is győzelmet aratott a Red Bull-lal szemben az elmúlt versenyeken, hiszen amellett, hogy teljesítményben sikerült felzárkóznia, valamint „kiharcolta" a hátsó szárnyakat érintő szabálymódosítást, még stratégiailag is a rivális fölé nőtt a pályán. Hamilton legutóbbi győzelméhez ugyanis elengedhetetlen volt a gárda merész taktikája, azonban azt nem tudta volna végrehajtani, ha Valtteri Bottas nincs olyan közel és Sergio Pérez hátránya nem olyan nagy a csapattárshoz viszonyítva.

A két pilóta teljesítménye azért fontos, mert meghatározó szerepet tölthet be a világbajnoki címért vívott harcban az idén, hiszen adott versenyhétvégéken pontokat vehetnek el a riválistól ezzel is jobb helyzetbe hozva a márkatársat. Közülük eddig egyértelműen a finn van közelebb, azonban míg ő már az ötödik idényét teljesíti a Mercedesnél, addig Pérez ettől az évtől erősíti a Red Bullt, vagyis egyelőre nem lenne túl igazságos ugyanúgy kezelni a teljesítményüket.

A mexikói pilóta az idénykezdet előtt öt versenyt kért arra, hogy felzárkózzon és a legjobbját tudja nyújtani, ám egyelőre nem úgy tűnik, hogy sikerül tartania magát a tervhez, hiszen Monaco már az év ötödik állomása, és a pilóta még Spanyolországban is arról beszélt, hogy továbbra sem érzi magát magabiztosan az RB16B-ben. Ez a hercegségbeli pályán kulcsfontosságú lenne a jó eredmény eléréséhez.

Bár Horner Barcelona után is védelmébe vette Pérezt, árulkodó volt azon kijelentése, hogy nagy szükségük van rá, hogy a versenyző végre a várt eredményeket szállítsa. A csapatfőnök nyilatkozata, valamint az, hogy Marko többször is nyíltan kritizálta már a mexikóit, jól jelzi, hogy egyre jobban fogy a csapat türelme, ami egyáltalán nem meglepő ebben a rendkívül szoros évben, főleg annak tekintetében, hogy ha apránként is, de a Mercedes kezd egyre inkább ellépni a tabellán.

Pérez vállaira tehát minden eddiginél nagyobb nyomás helyezkedhet a hét végén, és fontos lenne, hogy már csütörtökön elkapja a ritmust, hiszen a várakozások szerint a Red Bull lehet a fő esélyes Monacóban, amit ha sikerülne eredményre váltani, Verstappen és a csapat is nagyobb mértékben tudna közeledni a riválishoz a bajnokságokban.

A Red Bullnak egyre nagyobb szüksége lenne Pérezre (Fotó: AFP)
A Red Bullnak egyre nagyobb szüksége lenne Pérezre (Fotó: AFP)

 

MI VÁRHATÓ A MONACÓI NAGYDÍJON?

A legendás monacói aszfaltcsíkra egy év kihagyás után térhetett vissza a Formula–1 mezőnye, hiszen tavaly a koronavírus-járvány miatt törölni kellett a hercegségbeli eseményt. A csapatoknak így 2019-re kell visszanyúlniuk az adatok kapcsán, amikor még használhatták a tavaly pont a Mercedes visszaszorítása érdekében betiltott kvalifikációs és egyéb motormódokat, illetve nem a jelenlegi padlólemezre és hátsó szárnyra vonatkozó szabályok voltak érvényben.

Az általában kevés akciót, de többször is meglepetéseredményeket hozó pályán Barcelonához hasonlóan nagyon fontos lesz az időmérő, még ha statisztikailag többször is született győzelem nem a pole-ból indulva. A hercegségben megrendezett 66 nagydíjból ugyanis 30 alkalommal (45 százalék) tudott vasárnap sikert aratni az élről rajtoló, ha azonban az elmúlt tíz évet vesszük alapul némileg változik az arány. A 2010-es években összesen háromszor (2015 és 2017 között) nem tudott nyerni a szombati első.

Ami az időmérős esélyeket illeti, hiába áll Verstappen neve mellett egyetlen pole az idén, a hollandnak eddig valamennyi alkalommal lehetősége volt megszerezni az első rajtkockát, vagyis a Red Bull összességében még mindig valamivel a Mercedes előtt járhat az egykörös tempót illetően. Ráadásul a monacói pálya nem tartozik a Mercedes kedvencei közé, amit jól mutat, hogy 2016 és 2018 között az adott idényben tapasztalt nagy kvalifikációs fölénye ellenére sem tudta kisajátítani a pole pozíciót.

HŰVÖS, FELHŐS IDŐRE VAN KILÁTÁS
Ami az időjrást illeti, némileg hűvösebb körülmények várnak a mezőnyre, mint 2019-ben. A csütörtöki első edzésen 15 Celsius-fok körüli hőmérséklete lehet számítani, délutánra némileg feljebb kúszhatnak a higanyszálak, miután napos idő várható. Péntekremár megérkeznek a felhők és némi csapadék is várható, azonban mivel aznap nem versenyez a mezőny, így leginkább a felvitt gumiréteg eltűnése lehet hatással a folytatásra. Szombaton a hőmérséklet továbbra sem fogja elérni a 20 Celsius-fokot, ami akár gondot is okozhat a gumik munkára bírásánál, főleg, hogy a forgalomban egyébként is nehezebb a megfelelő tartományba hozni az abroncsokat. Vasárnap bár újra előbújhat a nap, ez nem nagyon lesz hatással a hőmérséklet alakulására. Az eső megérkezésére csekély esély van a verseny ideje alatt.

A Mercedesek ugyanakkor tavalyelőtt visszavágtak, és Hamilton vezérletével megszerezték az első sort pont Verstappen előtt. A holland hátránya akkor 475 ezred volt, ami nagynak mondható a naptár legrövidebb pályáján, vasárnap viszont egyértelműen közelebb volt egymáshoz a két csapat. A Red Bull-os szinte az egész versenyen át tapadt Hamiltonra, és közvetlenül a Mercedes mögött szelte át a célvonalat. A dobogóra azonban nem állhatott fel, hiszen öt másodperces időbüntetést kapott azért, mert a csapata veszélyesen engedte ki a kerékcsere után…

Mindent figyelembe véve megint szoros csatára van kilátás, de a fő esélyes mindenképpen Verstappen, akinek vissza kellene vágnia az elmúlt két nagydíjon elszenvedett vereségért, hiszen papíron a mostani nyomvonal már nem a Mercedes erősségeit fogja kiemelni – mint azt Portugáliában és Spanyolországban tapasztaltuk –, valamint a barcelonai harmadik szektorban mutatott tempó alapján az RB16B kifejezetten erős lehet a hét végén.

Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy Monacóban a feltartások vagy az esetleges sárga zászló többször is összekuszálta már a szombati eredményeket, s hogy a most hétvégén különleges festéssel induló McLaren például már mutatott igencsak meggyőző kvalifikációs teljesítményt, míg a Spanyolországban az élcsapatokhoz nagyon közel kerülő Charles Leclerc hazai pályán versenyezhet az alacsony sebességű kanyarokban remeklő Ferrarival, szóval előfordulhat, hogy nem a várt eredmény születik, ám ehhez nagy valószínűséggel valamelyik nagynak is hibáznia kell…

Ami a győzelmet illeti, egyértelműen az élről induló a favorit, így ha az előzetes kvalifikációs esélyekből indulunk ki, akkor vasárnap is Verstappen a legnagyobb esélyes. A hollandnak tehát mindenképpen ki kellene használnia a lehetőséget szombaton, hiszen akkor Hamilton számára jóval nehezebb feladatot jelentene a pályán dűlőre vinni, miután még úgy sem lenne túl sok sansza előzni a pályán, ha a W12-es ezúttal is gyorsabb lenne versenytávon.

Bár Hamilton és Verstappen már több ízben is megküzdött egymással az első helyért az idén, Monacóban átlagosan mindössze tizenkettő manőver volt látható az elmúlt húsz évben, s egészen 1996-ig kell visszamenni, hogy olyan előzést találjunk, amely a diadal sorsáról döntött a pályán. Akkor Damon Hill száraz pályára alkalmas abroncsokon indított sikeres offenzívát az esőgumin autózó Jean Alesi ellen.

Versenyhelyzetben tehát nehéz pozíciót javítani, különösképpen az élmezőnyben, így Hamilton esetleg a jobb gumikezelésével próbálhatna meg stratégiailag előnybe kerülni, azonban a rivális ezt is könnyen meghiúsíthatja, ha nem lóg el túlságosan a többiektől. Ugyanis a Mercedes akkor nem tudna „ingyen" kereket cserélni, hiszen forgalomba kerülne, ami rengeteg időveszteséget jelenthet.

Leginkább így a szerencsében lehet bízni Monacóban: egy virtuális vagy a valós biztonsági autós szakasz dobhat akár mentőövet, mivel akkor a kiállás sokkal rövidebb ideig tart, emellett a bokszutcai munka, valamint a megbízhatóság lehet meghatározó.

Ami a dobogós esélyeket illeti, Leclerc-nek talán minden eddiginél nagyobb lehetősége van arra, hogy pályafutása során először pontszerző helyen végezzen hazai pályán, valamint arra is, hogy megszerezze a Ferrari idei első dobogós helyezését. A javuló tendenciát mutató SF21-esnek papíron fekszik a monte-carlói aszfaltcsík, s a monacói egyik legnagyobb erőssége az egykörös tempója, szóval ha Spanyolországhoz hasonlóan közel tud maradni Hamiltonhoz és Verstappenhez, akár a harmadik rajtpozíciót is megszerezheti, ami nagy fegyvertény lenne a versenyt illetően.

Leclerc Spanyolországban már igazán közel tudott férkőzni a Red Bullhoz és a Mercedeshez (Fotó: AFP)
Leclerc Spanyolországban már igazán közel tudott férkőzni a Red Bullhoz és a Mercedeshez (Fotó: AFP)

 

Emellett a csapattársa, Carlos Sainz Jr. is borsot törhet a Mercedes és a Red Bull orra alá, hiszen hiába maradt el eddig Leclerc-től a kvalifikáción, a monacói nyomvonal egyértelműen a kedvencei közé tartozik, amit jól mutat, hogy valamennyi alkalommal pontzónában tudott zárni a helyszínen.

Azonban ahhoz, hogy ez megvalósuljon, a hétvégének győzelmi reményekkel nekivágó Bottasnak és Péreznek is hibáznia kellene az időmérőn, ami az idei eredményeket tekintve egészen elképzelhető forgatókönyv. Előbbi átlagos lemaradása 203 ezred, míg utóbbié több mint 4 tized, ami az átlagos rajtpozíciókban is megmutatkozik. A monacói (átlagosan 5. rajthely) egyébként pont kettejük között foglal helyet a vonatkozó listán, hiszen míg a finn átlaga 3.75, addig a mexikóié 6.25.

IDŐMÉRŐS LEMARADÁS A CSAPATTÁRSHOZ VISZONYÍTVA
BAHREIN
IMOLA
PORTUGÁLIASPANYOLORSZÁG
ÁTLAGOS HÁTRÁNY (másodperc)
BOTTAS
0.2010.487-0.007
0.1320.203
PÉREZ
0.666*-0.0520.144
0.9240.421
*: a Q2-ben elért időeredmények alapján

Leclerc-en kívül a McLarennel szerdán hosszabbító Norris, valamint csapattársa, Daniel Ricciardo – aki nem mellesleg a legutóbbi nem Mercedes-versenyző, aki győzni tudott a helyszínen – is meglepetést okozhat, utóbbi ráadásul meglepően jól teljesít a pályán, két pole pozíció, valamint egy győzelem szerepel már a neve mellett.

A lepattanóra emellett akár az Alpine is pályázhat, amely Portugália óta folyamatosan fejlődést mutat, amit eddig leginkább az idén eddig fantasztikusan versenyző Esteban Ocon tudott kihasználni. Persze nem szabad elfeledkezni a kétszeres világbajnok Fernando Alonsóról sem, azonban azt a spanyol pilóta maga is elismerte, hogy egyelőre nem tud a csapattárs szintjén teljesíteni a kvalifikáción, ami Monacóban már szombaton meghatározhatja a hétvége végkimenetelét.

A további pontszerző helyekre talán az Aston Martin pályázhat még a legnagyobb eséllyel, az eddig egyértelműen a várakozásokon alul teljesítő csapatnál Sebastian Vettel akár erőre is kaphat a hétvégén, ugyanakkor az már sokkal kevésbé valószínű, hogy a németnek sikerül tovább folytatnia a monacói sikerszériáját – a négyszeres világbajnok még egyszer sem zárt a top 5-ön kívül, amikor célba ért.

Rajta kívül még érdemes lesz figyelni Kimi Räikkönenre és George Russellre is, előbbi 2017-ben kisajátította itt a pole pozíciót, míg utóbbi rendre kimagaslóan teljesít a kvalifikáción, és ha ezúttal is sikerül elcsípnie egy előkelőbb rajthelyet, akkor jó eséllyel megszerezheti a hőn áhított első pontját a Williams színeiben.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik