Bár az idényből négy verseny még hátra van, az már biztos, hogy 2022-ben Max Verstappen lett a világbajnok. Az elhúzódó szuzukai futam végén a holland versenyző a Honda hazai nagydíján védte meg vb-címét.
„Az első mindig érzelmekkel teli, de a második talán még szebb – mondta Verstappen a világbajnoki trófeákról. – Tavaly az utolsó percig harcoltunk a győzelemért, idén viszont nagyszerű volt az autóm, szóval nagyon hálás vagyok mindenkinek, aki hozzájárult ehhez. Az, hogy már a második diadalt arattam, nagyon különleges, főleg ezen a pályán. Persze ez némi plusz nyomást is jelentett, de inkább pozitív nyomásról van szó. Nagyon büszke vagyok, amiért itt értem el ezt a sikert.”
A leintést követően először úgy tűnt, hogy Verstappennek még legalább két hetet várnia kell a végső sikerre, de Charles Leclerc büntetése és a pontosztás „kiválasztása” után a Red Bull versenyzőjével is közölték a jó hírt.
Nem véletlenül gondolták azt még a Red Bullnál is, hogy legalább az austini versenyig várniuk kell a bajnokavatásra. A legtöbben ugyanis úgy vélték, hogy a tavalyi Belga Nagydíj miatt az év elején hatályba lévő szabály értelmében nem osztanak teljes pontokat a csonka szuzukai futam végén. Csakhogy ahogyan arra a 2022-es sportszabályzat 6.5-ös pontja kitér, az új, csökkentett pontokra vonatkozó szabály azokra a versenyekre vonatkozik, amelyek nem a kockás zászló meglengetésével érnek véget, hanem piros zászlóval félbeszakadnak. Szuzukában több mint két óráig állt a futam, s bár a mezőny a tervezett 53 helyett csak 28 kört teljesített, a végén az előírt maximális háromórás időtartam letelte után kockás zászlóval intették le, így az idei sportszabályzat szerint a hagyományos pontrendszert alkalmazták, ez pedig végül Verstappennek kedvezett. |
„Őszintén szólva nem bánom, amiért bonyolult volt a helyzet, igazából viccesnek éltem meg – árulta el a szituációról Verstappen. – Amikor átszeltem a célvonalat, még abban az esetben sem lett volna elég pontom, ha a normál pontrendszer szerint osztották volna ki azokat, szóval nem volt értelme számolgatni. Akkor még fogalmam sem volt, hogy variálnak a pontokkal. A legfőbb célom az volt, hogy megnyerjem a versenyt, és amikor ez sikerült, azt gondoltam, ez egy újabb nagyszerű verseny volt, de még nincs meg a világbajnoki cím.”
„Amikor aztán éppen interjút adtam, a szerelőim elkezdtek ujjongani, én meg nem értettem, mi történik. Aztán rájöttem, hogy Charles helyett Checo lett a második, de még ekkor sem tudtam, hogy teljes pontokat kapunk. Tom (Wood, a Formula–1 sajtósa – a szerző) végül odajött hozzám, és elmondta, hogy én lettem a világbajnok. Aztán amikor elkezdtem ünnepelni, egyesek azt mondták nekem, hogy mégis hiányzik egy pont, szóval furcsa helyzet volt” – tette hozzá mosolyogva az immár kétszeres világbajnok.
Verstappennel nem tudta felvenni a versenyt Charles Leclerc, de a gumikkal való szenvedése ellenére meglehetett volna a második hely a monacói versenyző számára, ha nem rontja el a sikánt az utolsó körében. Sőt, a leintést követően kapott öt másodperces időbüntetése is kellett ahhoz, hogy Verstappen már Szuzukában bebiztosítsa második világbajnoki címét.
„Hatalmas gratuláció jár Maxnak. Számítottunk rá, hogy behúzza a bajnoki címet. A hátralévő néhány versenyt arra kell használnunk, hogy jobb csapattá váljunk, így jövőre remélhetőleg nagyobb kihívást jelentünk majd számára – szögezte le Leclerc. – Az ötödik körtől lejtmenetbe kerültem, hiszen szenvedtem a gumikkal. Hasonló volt a helyzet, mint az előző versenyen, amikor könnyen működésbe hoztuk az abroncsokat, de négy-öt kör alatt elhasználtuk azokat. Nyilván frusztráló a mai eredmény, de nem tehetünk ellene semmit.”
A Ferrarinál nem mindenki szeretne ilyen hamar a jövőbe tekinteni, Mattia Binotto csapatfőnök ugyanis éles kritikával illette a sportfelügyelőket, amiért szerinte túl gyorsan és a versenyzők álláspontjának meghallgatása nélkül fosztották meg Leclerc-t a második helytől.
OKTÓBER 7., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 1. Alonso 1:42.248 | |||||
2. szabadedzés:1. Russell 1:41.935 | |||||
OKTÓBER 8., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:30.671 | |||||
Időmérő: 1. Verstappen 1:29.304 | |||||
OKTÓBER 9., VASÁRNAP | |||||
A verseny: 1. Verstappen, 2. Pérez, 3. Leclerc | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Október 23., 21.00 | Amerikai Nagydíj, Austin | ||||
Október 30., 21.00 | Mexikói Nagydíj, Mexikóváros | ||||
November 13., 19.00 | Brazil Nagydíj, Sao Paulo |
„Hét nappal Szingapúr után, ahol rengeteg időbe telt döntést hozni, és még a versenyzőket is meg kellett hallgatni hozzá, a mai napon néhány másodpercre volt csak szükségük ehhez – mondta Binotto. – Meglep, hogy mindössze néhány nap elteltével ennyire másképpen állnak a sportfelügyelők egy ilyen helyzethez. Most miért nem kérdezték ki a versenyzőket, ha Szingapúrban megtették? Vagy fordítva, akkor miért tették, ha most ilyen hirtelen döntöttek? Ha Szingapúrban hamarabb róják ki az öt másodperces időbüntetést, lehetőségünk lett volna reagálni, és akár a győzelem is meglehetett volna. Frusztráló ez a helyzet, és rettentő csalódottak vagyunk miatta.”
Nem tartott sokáig a Japán Nagydíj Carlos Sainz Jr. számára, aki ráadásul igencsak összetörte az autóját rögtön az első körben. A spanyol pilótának ráadásul a balesetét követő pillanatokban azért kellett aggódnia, nehogy még rosszabbul végződjön a kicsúszása, hiszen nem éppen ideális helyen állt meg a sérült Ferrari.
„Nyilván csalódott vagyok amiatt, hogy összetörtem az autót, ugyanakkor a körülmények alkalmatlanok voltak a versenyzéshez a látási viszonyok miatt – vélekedik Sainz. – Az átmeneti gumikon rengeteget csúszkáltunk, és amikor megpróbáltam kimenni a Checo által felvert vízfüggönyből, csak még több vízbe kerültem, ez vezetett a megforgásomhoz. Tisztában voltam vele, hogy a mögöttem érkezők nem láthattak, és szinte a pálya közepén voltam, szóval csak imádkoztam, nehogy valaki nekem ütközzön. Mindenki amiatt panaszkodik, hogy nem versenyzünk esőben, de ma is bebizonyosodott, hogy nem sokat látunk ilyen körülmények között. És mégis hogyan vezethetnénk F1-es autót háromszáz kilométer per órás sebességgel úgy, hogy alig látunk valamit?”
Az első két kör után több mint két óráig állt a szuzukai futam, ám ezalatt is bőven volt miről beszélni. Még a félbeszakítás előtt ugyanis ijesztő helyzetbe került Pierre Gasly, aki nagy sebességgel haladt el a pályára talán az ideálisnál hamarabb beküldött jármű mellett. A sportbírók Sainz összetört Ferrariját szerették volna minél hamarabb eltávolítani a pálya széléről, az eset azonban rettentően feldühítette Gaslyt.
„Nem tudom, mennyien fogják ezt fel, de még a biztonsági autó mögött is százötven kilométer per órás sebességgel autóztunk, és nem láttunk semmit – mondta a francia pilóta. – Szóval ha valamelyik versenyző úgy döntött volna, hogy kicsit letér az ideális ívről, vagy megcsúszott volna a vízen, nagy baj történt volna. Nem értem, hogyan vállalhatunk továbbra is ekkora kockázatot azzal, hogy ilyen körülmények között a pályára küldenek egy ilyen járművet. Semmi értelme sem volt, hiszen úgyis félbeszakították utána a futamot.”
A jármű idő előtti bevetése a többi versenyző nemtetszését is kiváltotta. Többek között Lando Norris és Sergio Pérez is arra hívta fel a figyelmet, hogy egy ilyen rossz döntés vezetett ahhoz, hogy Jules Bianchi már nem lehet közöttünk. Az eset után ráadásul sokakat az is felháborított, hogy Gasly esetleges szabálytalanságát kezdték el vizsgálni a sportfelügyelők, sőt, a Nemzetközi Automobil-szövetség által kiadott közleményben azonnal próbálták hárítani a felelősséget.
Az AlphaTauri versenyzője végül nem is úszta meg büntetés nélkül – Gaslyt húsz másodperccel sorolták hátra, továbbá két büntetőpontot kapott, amiért a megengedettnél nagyobb sebességgel autózott az említett pillanatban.
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull | 3:01.44.004 |
2. | Sergio Pérez | mexikói | Red Bull | 27.066 mp h. |
3. | Charles Leclerc* | monacói | Ferrari | 31.763 mp h. |
4. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 39.685 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 40.326 mp h. |
6. | Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 46.358 mp h. |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 46.369 mp h. |
8. | George Russell | brit | Mercedes | 47.661 mp h. |
9. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:10.143 p h. |
10. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:10.782 p h. |
11. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:12.877 p h. |
12. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:13.904 p h. |
13. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Red Bull | 1:15.599 p h. |
14. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:26.016 p h. |
15. | Valtteri Bottas | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:26.496 p h. |
16. | Csou Kuan-jü | kínai | Alfa Romeo-Ferrari | 1:27.043 p h. |
17. | Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 1:32.523 p h. |
18. | Pierre Gasly** | francia | AlphaTauri-Red Bull | 1:48.091 p h. |
KIESETT | MEGETT KÖR | |||
Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 0 | |
Carlos Sainz Jr. | spanyol | Ferrari | 0 | |
* 5 másodperces időbüntetés pályalevágás miatt | ||||
* 20 másodperces időbüntetés a biztonsági autó mögötti sebességhatár átlépéséért |
1. | Max Verstappen* | 12 | 14 | 16 | 5 | 366 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 9 | 16 | 3 | 253 |
3. | Charles Leclerc | 3 | 9 | 15 | 3 | 252 |
4. | George Russell | - | 7 | 16 | - | 207 |
5. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 8 | 15 | 2 | 202 |
6. | Lewis Hamilton | - | 6 | 16 | 2 | 180 |
7. | Lando Norris | - | 1 | 14 | 1 | 101 |
8. | Esteban Ocon | - | - | 13 | - | 78 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 12 | - | 65 |
10. | Valtteri Bottas | - | - | 7 | - | 46 |
11. | Sebastian Vettel | - | - | 8 | - | 32 |
12. | Daniel Ricciardo | - | - | 6 | - | 29 |
13. | Pierre Gasly | - | - | 6 | - | 23 |
14. | Kevin Magnussen | - | - | 5 | - | 22 |
15. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 13 |
16. | Mick Schumacher | - | - | 2 | - | 12 |
17. | Cunoda Juki | - | - | 3 | - | 11 |
18. | Csou Kuan-jü | - | - | 3 | - | 6 |
19. | Alexander Albon | - | - | 3 | - | 4 |
20. | Nicholas Latifi | - | - | 1 | - | 2 |
21. | Nyck de Vries | - | - | 1 | - | 2 |
* bebiztosította világbajnoki címét a Japán Nagydíjon |
1. | Red Bull | 619 |
2. | Ferrari | 454 |
3. | Mercedes | 387 |
4. | Alpine-Renault | 143 |
5. | McLaren-Mercedes | 130 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 52 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 45 |
8. | Haas-Ferrari | 34 |
9. | AlphaTauri-Red Bull | 34 |
10. | Williams-Mercedes | 8 |