Lewis Hamilton három századra megközelítette Felipe Massa szombati legjobbját az F1-es csapatok szahíri tesztjének utolsó napján a Mercedesszel. A 2008-as világbajnok váltóhiba miatt délelőtt csak öt kört tett meg, a munka java részét az ebédszünetet követően végezte el. A csapat utólagos elmondása szerint szuperlágy gumikon tette meg 1:33.278-as körét, ezzel ellent mond, hogy a legjobb körét követő menet előtt a Twitteren kihirdette a csapat, hogy azután vált a piros betűs abroncsokra.
Hamilton a szuperlágyakon a legjobb első szektor után visszavett, azaz lett volna még az autóban…
A Mercedes így is a legtöbb megtett kilométerrel büszkélkedhet a téli zárás után, igaz, a Williams a hajrában előtte volt, de a hajtómű klasszikus része, a robbanómotor ugyanúgy megadta magát az FW36-ban, mint korábban a McLaren és a Force India autójában. Az ok „végelgyengülés” volt, nem véletlen, hogy a gyári csapat szombat reggel motort cserélt…
A Red Bullnak viszonylag jó napja volt, mert bár Sebastian Vettel délelőtt fékhiba miatt kicsúszott, a korábbiaknál gyorsabban történt meg a javítás, és a világbajnok végül 77 kört tett meg. Igaz, legjobb időeredménye több mint négy másodperccel gyengébb, mint Hamiltoné.
A csapat nem hivatalos hírek szerint még két napig Bahreinben marad, és kihasználja a promóciós célokra használható kétszer 100 kilométerét – de ezt nem erősítette meg a Red Bull.
A Caterham ismét 100 kör fölé jutott, de továbbra is a „zöldek” autója tűnik a leglassúbbnak. A Renault-motoros autók közül Jean-Éric Vergne körideje volt a legjobb Szahírban a Toro Rossóval.
A Lotus rémes hetet zárt, ezúttal is 30 kör körül ment az autó, akárcsak az előző három napon. Nem jut előrébb az istálló, a legreménytelenebb helyzetben utazik a két hét múlva esedékes Ausztrál Nagydíjra.
Fernando Alonso megfutotta a Ferrari leggyorsabb körét Szahírban, egy másodperccel maradt el a szuperlágy gumikon Hamiltontól. Minden bizonnyal van még tartalék azért a piros autóban.
A Sauber bőven bepótolta szombati lemaradását, két pilótája összesen 175 kört tett meg a C33-assal. A Marussia tempója ígéretes, Max Chilton a hetedik legjobb köridőt futotta vele.
A nap egyik fontos híre, hogy a bahreini pálya tulajdonosai Michael Schumacherről nevezik el a célegyenes végi 1-es kanyart. Ebbe a legenda családja is beleegyezett. „Michael családja köszöni a bahreini versenypálya gesztusát, amellyel Michael eredményeit és a pálya tervezésében vállalt szerepét honorálja. Ezt a gesztust annak tudjuk be, amit Michael az autósportért tett. Biztosak vagyunk benne, hogy Michael is nagyon örülni fog ennek a kitüntetésnek, hogy kanyart neveztek el róla Szahírban” – szólt Sabine Kehm nyilatkozata.
F1-ES TESZT, SZAHÍR, 4. NAP
1. Hamilton (brit, Mercedes) 1:33.278 (69 kör)
2. Bottas (finn, Williams-Mercedes) 1:33.987 (108)
3. Alonso (spanyol, Ferrari) 1:34.280 (74)
4. Hülkenberg (német, Force India-Mercedes) 1:35.577 (74)
5. Vergne (francia, Toro Rosso-Renault) 1:35.701 (74)
6. Sutil (német, Sauber-Ferrari) 1:36.467 (91)
7. Chilton (brit, Marussia-Ferrari) 1:36.835 (61)
8. Gutiérrez (mexikói, Sauber-Ferrari) 1:37.303 (86)
9. Vettel (német, Red Bull-Renault) 1:37.468 (77)
10. Button (brit, McLaren-Mercedes) 1:38.111 (22)
11. Kobajasi (japán, Caterham-Renault) 1:38.391 (106)
12. Grosjean (francia, Lotus-Renault) 1:39.302 (32)
A TESZTNAP TUDÓSÍTÁSA PERCRŐL PERCRE
15.57 Vége a tesztnek, Vettel még javított a legjobbján, de maradt a 9. helyen. A több mint 70 körével így is elégedett lehet a Red Bull.
15.54 Vettel az utolsó helyről a 9. pozícióig kapaszkodott előre.
15.51 Chilton 1:36.8-cal feljött a 7. helyre, Hamilton 1:37-es kört ment. Alonso és Vettel ki-be hajt a boxból.
15.47 Vettel, Hamilton és Chilton a pályán. A Sauber jelezte, nem műszaki hiba történt, csak kiürítették az üzemanyagtartályt.
15.46 Tíz perc marad, de már nem sok autó működik. Néhányan még kimehetnek, hogy a pályaigazgatónak meséljenek arról, milyen a lámpával megvilágított pályán vezetni.
15.45 Ez volt a nyolcadik piros zászlós megszakítás vasárnap. Eddig tartott, újra szabad a pálya.
15.40 Piros zászló, a Sauber leállt. Gutiérrez 85 kört tett meg az autóval azok után, hogy Sutil délelőtt 91-ig jutott.
15.37 Hamilton a boxban van hosszabb (nem egy mért körös) szuperlágy gumis menete után, Alonso a lágy gumikon 1:40-es köröket fut, ő már nem a jó eredményre hajt. Gutiérrez is kint van a Sauberrel a villanyfényben, ő is 1:40-es köröket fut.
15.35 Hamilton visszavett, egy nagyon lassú kör után 1:33.8-at futott.
15.29 Hamilton első szektora abszolút rekord volt, de visszavett, és 1:41-es idő lett a vége.
15.27 Kevesebb mint fél óra van hátra.
15.24 Hamilton a legutóbbi lágy gumis mért köre után most szuperlágyon hajtott ki a pályára. Alonso is kint van.
15.23 A Williams, akárcsak korábban a McLaren és a Force India, motorhiba miatt fejezte be a tesztelést korábban, túl sokat mentek vele, elöregedett a robbanómotor. Nem véletlenül cserélte ki az egységet a gyári csapat szombat reggel…
15.16 A Mercedes ezzel a megtett kilométerek és a köridő tekintetében is felülkerekedhet a Williamsen, de Massának szombatról még van háromszázadnyi előnye.
15.13 Hamilton és Chilton a pályán. Mindketten javítottak, a Mercedes poilótája 1:33.278-cal az élen.
15.11 Újra szabad a pálya, kevesebb, mint 45 perc maradt hátra – már világítanak a reflektorok a pálya körül. A pályaigazgató kérése volt, hogy kipróbálhassák kicsit sötétebb időszakban is.
15.10 Kérdéses, hogy tovább hosszabbítják-e a tesztet. A Lotus, a McLaren, a Force India és a Caterham már feladta, és a Williams visszatérése sem biztos.
15.09 Az eddig megtett körök: Bottas 108, Kobajasi 106, Sutil 91 (csak délelőtt), Hülkenberg 74, Vettel 71, Vergne 67, Gutiérrez 67 (csak délután), Alonso 54, Hamilton 52, Chilton 48, Grosjean 32, Button 21.
15.06 A Caterham jelezte, hogy Kobajasi napja is véget ért, a kuplung romlott el az autóban, amely 106 kört tett meg vasárnap.
15.04 „Közel jutottunk, de az utolsó nap végén a mi autónk is leállt. Így sem rossz a mérlegünk – írta a Williams a Twitteren. – De a mi autónkat be lehetett tolni a garázsba. Csak nekünk nem volt szükségünk külső segítségre!"
15.01 Alonsónak még belefért egy gyors kör, és feljött a 2. helyre a Ferrarival. Alig marad el Bottastól, és messze a legjobb idő a Ferraritól ezen a télen Bahreinben.
15.00 Csak hogy ne legyen minden tökéletes a grove-i csapat számára. Így már mindegyik csapat miatt állt valamelyik tesztnap.
14.57 Újabb piros zászló. A Williams első téli leállása, épp a célegyenesben.
14.56 Vettel is kijött volna, de a Red Bull lefulladt a boxutcában. Közepesen kemény abroncsok voltak rajta.
14.54 Hamilton visszaelőzte Alonsót, de még 1:35-ön kívül van.
14.47 Alonso pár századot javított, Bottas pedig bejött 1:34 alá. A spanyol szuperlágy, a finn lágy gumikon száguld.
14.44 A teszt az időmérő rendszer kiírása szerint plusz 25 percig tart, a sok piros zászló miatt mennek 15.55-ig az autók.
14.40 Kobajasi is kijött, hogy a 101 körét gyarapítsa. Ám a mennyiség mellett a minőségre is tör, 1:38.3 a legjobb ideje.
14.37 A spanyol bekapcsolódott a legjobb köridőért folyó versenyfutásba. A második helyre jött fel, miközben Bottas lágy gumikra váltott.
14.35 A Ferrarit rendbe hozták, Alonso újra a pályán.
14.32 Bottas és Hamilton küzd a legtöbb kilométerért, közben az angol az időeredményén is javított.
14.31 Grosjean sem jön már vissza, a francia a sajtóbeszélgetéseit tartja a paddockban. Az Autosport megkérdezte tőle, mi szól amellett, hogy végigmegy az Ausztrál Nagydíjon? A válasz: „Az optimizmus.”
14.28 Chilton már a pályán. Hülkenberg már nem jön vissza, tönkrement a motorja.
14.26 Zöld a lámpa, de Button már nem jön vissza: civilben sétál a paddockban.
14.25 A csapatokban a tesztidény alatt is tombol a versenyszellem: „Ha jól számoltuk, 34 kilométer van a Mercedes és a Williams téli teljesítménye között. Gyerünk, megcsináljuk! – írta a Twitterre a Mercedes, amely már elmarad riválisától. – Most letesszük a számológépet, és behozzuk a lemaradásunkat."
14.23 Alonso 500 körnél tart a télen, Räikkönen 345-ig jutott.
14.21 Az eddig megtett körök: Kobajasi 101, Bottas 94, Sutil 91 (csak délelőtt), Hülkenberg 74, Vettel 64, Vergne 56, Gutiérrez 46 (csak délután), Alonso 45, Hamilton 36, Chilton 33, Grosjean 32, Button 21.
14.19 Nem biztos, hogy a Ferrari a Mercedeshez és a Williamshez hasonlóan megmutatná, mit tud az autója egy körön Alonsóval, de jó lenne még látni a spanyolt a pályán. Ugyanez igaz Buttonra és a McLarenre is, Vettelről nem is beszélve.
14.17 Miközben a lerobbant autók csapatai azon dolgoznak, hogy valahogy kijuttassák az autóikat a pályára, a többiek újratervezik a teszt hátralévő részének teendőit.
14.11 Megint piros zászló. Érdekes lesz így a vége. Alonso Ferrarija állt le, a spanyol kiszállt az F14 T-ből.
14.09 Zöld zászló, Hamilton, Alonso és Gutiérrez a pályán.
14.04 A Force India várja a VJM07-est, amelyet ellenőrizni kell a garázsban. Lehet, hogy utoljára láttuk a téli teszteken.
14.03 Kobajasi a 101. köre végén ment vissza a boxba, Bottas 93-nál tart, Hamilton éppen elhagyta a boxutcát a Mercedesszel, amikor meglengették a piros zászlót.
13.58 Piros zászló, a mai ötödik. Hülkenberg Force Indiája állt le a 3-as kanyarnál.
13.57 Hülkenberg 1:41-es köreivel a leggyorsabb most a pályán. Gutiérrez, Kobajasi és Chilton van még kint.
13.56 Másfél órával a vége előtt a Caterham a 100. köre felé robog.
13.54 Az eddig megtett körök: Kobajasi 97, Sutil 91 (csak délelőtt), Bottas 90, Hülkenberg 70, Vettel 64, Vergne 56, Alonso 44, Gutiérrez 40 (csak délután), Hamilton 34, Grosjean 32, Chilton 30, Button 21.
13.52 A csapatok többsége a kerékcseréket gyakorolja. A Sauber és a Marussia is így tett az elmúlt percekben.
13.44 Jenson Button ebédszünet után leálló McLarenjéről továbbra sincs információ. A csapat ezen a télen közel sem osztott meg annyi információt a sajtóval, mint a többi csapat vagy mint saját maga az elmúlt években. Ron Dennis visszatért.
13.42 A tesztelést tegnap befejező Massa a paddockban focizik a fiával.
13.40 Vettel újra a boxban. Eddig 64 kört teljesített, de egyik sem volt gyorsabb 1:39.7-nél.
13.34 A világbajnok menete már 14 körnél tart.
13.32 „Egy lépést hátra, kettőt előre" – ez most a Red Bull jelszava, Vettel 1:45-ös köröket ró. Lassan halad, de legalább megy az autó. A csapat megerősítette a fékhibáról szóló híreket: „A kocsi elején történt meghibásodás."
13.30 A Force India rávilágított a hosszú menetek egyik hasznára: „Hagyni kell pihenni a szerelőket, mert eddig is rengeteget dolgoztak, és este is nagyon sokat kell pakolniuk hazautazás előtt."
13.26 Hamilton a lágy gumikon száguldva feljött a 2. helyre.
13.24 A világbajnokon kívül Hülkenberg, Vergne, Hamilton, Gutiérrez, Kobajasi és Chilton köröz.
13.23 Vettel a 8. körében jár mostani menetében, 1:44-es köröket fut a Red Bull-lal.
13.20 A Lotus csütörtökön 31, pénteken 31, szombaton 33, vasárnap 32 kört tett meg. A Bahreini Nagydíj 57 körös lesz. Senki sem irigyli a csapatot, amelynek költségvetését az idén a negyedével csökkentették 2013-hoz képest. Grosjean amúlt heti kollektív teszttel együtt (Jerezben nem volt ott a Lotus) 91 kört tett meg, Maldonado 147-et.
13.10 A német Auto Motor und Sport információi szerint a Lotus napja és idény előtti tesztje véget ért. A kipufogóval nincs gond, ezért tovább kell ellenőrizni az autót, ami nem rövid munka.
13.09 Chilton kiment a pályára a Marussia hosszú szerelése után.
13.07 Egy lassabb kör után újra odalépett az angol, és már 1:36-on belül jár.
13.04 Hamilton 45 perc szünet után visszatért, mért körével feljött az ötödik helyre.
13.02 A Lotus a legutóbbi leállásról azt írta, nagy lángcsóvát húzott maga mögött az autó, de belül nem találtak sérülést. Most vizsgálódni kell.
13.00 Vettel visszajött a pályára, egy kört tett meg. Bottas és Kobajasi köröz folyamatosan.
12.58 Az eddig megtett körök: Sutil 91 (csak délelőtt), Bottas 81, Kobajasi 73, Vergne 50, Hülkenberg 49, Vettel 44, Alonso 33, Grosjean 32, Button 21, Gutiérrez 16 (csak délután), Hamilton 15, Chilton 10.
12.55 A Ferrari ma rengeteget használja a világoszöld festéket, amellyel a levegő áramlását vizsgálja a légterelőkön. Legutóbb a kocsi alján volt látható az elmosódott festék.
12.53 Bottas szuperlágy gumikon hajtott ki, de eddig csak Gutiérrez javított.
12.50 Szabad a pálya, Hülkenberg, Bottas és Gutiérrez elindult. Alonso és Vergne ment utánuk.
12.49 „A célegyenesbe fordultunk a korábbi probléma megoldásával, remélhetőleg kis időn belül újra a pályán lesz az autó" – írta a Twitteren a Marussia
12.46 Az újraindulás után bő két és fél órájuk marad a csapatoknak a téli tesztelésből.
12.38 Azok után, hogy az első három órát megúszták a csapatok kényszerszünet nélkül, már negyedszer kell a boxba szállítani egy lerobbant gépet, ebből másodszor a Lotust.
12.36 Persze néha elbizonytalanodhat az ember: Grosjean Lotusa megint leállt, piros zászló.
12.35 Ron Dennis legendás mondása, hogy inkább építsen a csapat gyors, de megbízhatatlan autót, minthogy lassút és megbízhatót, mert összehasonlíthatatlanul nehezebb feladat gyorsabbá tenni a négykerekűt, mint tartóssá tenni vele a száguldást. Azaz nem valószínű, hogy a Red Bull és a Lotus irigyelné a Caterhamet, amelyben Kobajasi továbbra is rója a köröket, de nagyon idegesen viselkedik alatta az autó.
12.32 A Lotus e tekintetben megelőzte a Red Bullt, Grosjean ismét a pályán az E22-essel.
12.28 Vettel átöltözött, a tervek szerint fél órán belül visszaül a Red Bullba.
12.27 Gutiérrez lágy gumikon a pályán, és fel is jött a 8. helyre.
12.25 Az a hír járja, hogy a Red Bull hétfőn és kedden Szahírban marad, hogy kihasználja promóciós napjait. Ez napi 100 kilométert, azaz 20 kört jelent, és nem a Pirelli versenygumijain köröznek majd, hanem sokkal lassúbb abroncsokon – de Vettelék számára most nem is a sebesség lesz a fontos, hanem hogy egyáltalán menjen az autó.
12.21 Hosszú idő után Alonso is kihajtott a pályára a Ferrarival.
12.18 Hülkenberg 9 körös meneten van kint a pályán. A német még egy versenyszimulációt végrehajtana délután. Ez többen is tervbe vették, az utolsó 45 percben pedig nagy tűzijátékra számíthatunk 1:33-as köridőkkel egyesektől.
12.16 Háromnegyed óra eltelt az ebédszünet óta, bő három óra maradt a téli tesztelésből. A McLaren, a Red Bull, a Lotus és a Marussia versenyt fut az idővel, hogy a pályára juttassa autóját még ma.
12.12 Hamilton a 12. körében 1:37.2-t ment, ezzel feljött a 6. helyre. A gyors kört egy gyors szerviz előzte meg.
12.01 A mexikóinak megvan az első mért köre is, egyelőre a 11. helyen áll. Chilton van mögötte, a Marussia súlyos problémákkal küzd, még csak 10 kört tett meg az autó. A kiscsapatnál Bianchi sokkal szerencsésebb volt a tesztelésen, a legutóbbi két napban 153 kört tett meg, és 1:37.0-s kört is futott.
11.57 Gutiérrez is kihajtott a pályára az átmatricázott, üléscserén átesett Sauberben, amellyel Sutil délelőtt 91 kört tett meg.
11.54 Szabad a pálya. Hamilton visszatért, Kobajasi követte kifelé a boxból.
11.53 Visszaért a boxba az MP4-29-es, a riválisok többsége menetre készen várja az új rajtot. A McLaren számára rémesen alakul a nap, Button délelőtt 20 kört tett meg, és most is hosszú szünetre számíthat a fél köre után. Pedig sokkal jobban indult a wokingiak felkészülése.
11.46 Megérkeztek a felmentőseregek a műszaki hibás McLaren-Mercedeshez. Mivel nem ez az első leállás a télen, meg tudjuk mutatni, hogy nézhet ki a Mercedes-motoros autó a platós kocsi hátulján.
11.42 Hamilton újra a boxban, Button McLarenje állt le a pályán. A 2009-es világbajnokot is üldözi a balszerencse a téli teszteken, Magnussen sokkal több kört teljesített, mint ő.
11.41 Button is kiment a pályára, de máris itt a piros zászló.
11.40 Vettel még mindig civilben sétálgat a paddockban, ez nem jó jel a Red Bull számára. Nem csak a fékkel volt baj?
11.38 Hamilton eleget várt délelőtt, most ő az első a pályán.
11.37 Visszatérve Melbourne-re, ha ott leáll a pálya szélén valamelyik autó az első körében, nem fogják megállítani az edzést csak azért, hogy visszavigyék a boxba. Szerencsés esetben a szervizúton megoldják, egyébként ki kell várni a tréning végét.
11.33 Autó még nincs a pályán.
11.32 Négy óra maradt a 2014-es idény előtti F1-es tesztelésből, Ugyanannyi, amennyi ideig a szabadedzésen tartanak a két hét múlva esedékes idénynyitó Ausztrál Nagydíjon. Nagyon érdekes lesz a pénteki nap Melbourne-ben.
11.27 Sebastian Vettel a Red Bull helyzetéről. „Ne kérdezzenek most a világbajnoki címről! Egyik évben sem úgy futottunk neki az idény eleji tesztelésnek, hogy azokon nyerjük meg a vébét. Itt az lehet az egyetlen célunk, hogy felkészítsük az autót. Aztán az idény elején körvonalazódnak az erőviszonyok, és akkor már lehet a vébéesélyekről beszélni. Térjünk vissza rá később,de a legutóbbi négy világbajnokságot megnyerve csakis az lehet a célunk, hogy az idén is nyerjünk" – mondta a Red Bull vezérpilótája.
11.23 Nico Rosberg a tesztekről. „A tesztnapjaink többsége gond nélkül telt, de adódtak problémák a megbízhatósággal. Szerintem egyik csapat sincs olyan helyzetben, hogy nyugodtan kijelentse, megbízható az autója.Persze sok csapatnál jobban állunk sebességben, de mit sem ér mindez, ha nem jutunk el a célig. Az utolsó nap nagyon szeles volt, de azért tanultunk is ezt-azt" – mondta a Mercedes pilótája, akit többek között Bernie Ecclestone is a vb fő esélyesének tart.
11.04 Sutil tartalmas délelőttje, 91 kör után átadja a Sauber volánját Gutiérreznek.
11.02 A Ferrari Alonso legutóbbi menete óta többször is lefulladt, amikor a spanyol el akart indulni vele. Csak 27 körig jutott délelőtt. Ez még mindig több, mint amit Grosjean, Button, Chilton vagy Hamilton megtett.
11.00 Ebédszünet.
F1-ES TESZT, SZAHÍR, AZ ÁLLÁS A 4. NAP FELÉNÉL
1. Bottas (finn, Williams-Mercedes) 1:34.797 (60 kör)
2. Alonso (spanyol, Ferrari) 1:35.509 (27)
3. Hülkenberg (német, Force India-Mercedes) 1:35.577 (33)
4. Vergne (francia, Toro Rosso-Renault) 1:35.701 (43)
5. Sutil (német, Sauber-Ferrari) 1:36.467 (91)
6. Button (brit, McLaren-Mercedes) 1:38.111 (20)
7. Hamilton (brit, Mercedes) 1:38.650 (5)
8. Kobajasi (japán, Caterham-Renault) 1:38.653 (58)
9. Grosjean (francia, Lotus-Renault) 1:39.302 (26)
10. Vettel (német, Red Bull-Renault) 1:39.708 (44)
11. Chilton (brit, Marussia-Ferrari) 1:41.242 (10)
10.59 Grosjean tegnap éppen ugyanott állt le, ahol ma is.
10.56 Grosjean is kijött, de miatta korán véget ért a délelőtti etap, a leálló Lotus miatt piros zászlót lengettek.
10.54 Hamilton öt próbaköre után újra a boxban. Vergne, Hülkenberg, Kobajasi és Sutil köröz.
10.49 Vettel Red Bulljának első fékje ment tönkre, emiatt csúszott ki a német. Az ebédszünet után visszamehet a pályára, jelenleg civilben van a paddockban.
10.47 Hamilton első mért köre a 7. helyre jó.
10.46 Hamilton ma először kijött a Mercedesszel. A Red Bull a garázsban áll, a motor fedelét leszedték, senki sem dolgozik az autón.
10.40 Vergne a boxban, a Williams és a Lotus újra a pályán, akárcsak Kobajasi.
10.36 Vijay Mallya megérkezett Bahreinbe, hogy közvetlen közelről figyelje a csapat felkészülését. A csapat másik tulajdonosa, a Sahara első embere, Subrata Roy ellen az indiai rendőrség elfogatóparancsot adott ki, mert hazudott a hitelezőinek.
10.30 Sutil tesztjéből fél óra van hátra, éles kerékcsere-gyakorlaton volt a boxban. A német már túl van a 75. körén is, sikerült bepótolnia, amit tegnap elmulasztott.
10.28 Bottas is visszatért a boxba, ahol kicsit a garázs előtt állt meg, rövid rajtgyakorlat után leállította a Williamst, amelyet betoltak a garázsba.
10.26 A Force India újra a garázsban, az autó alját vizsgálják a szerelők.
10.23 Hülkenberg feljött a 3. helyre Alonso és Vergne közé.
10.18 Újra zöld jelzés, Vergne, Sutil, Hülkenberg és Bottas a pályán. Grosjean követte őket.
10.16 Vettel a 44. körében állt le, talán most tényleg abban bízhatnak a Red Bullnál, hogy vezetői hiba történt, és a német kicsúszott. Ebben az esetben csak ellenőrizni kell az autót, és viszonylag hamar visszamehet a pályára.
10.13 A platós kocsi útban van a box felé az RB10-essel, miközben a Marussia jelezte, hogy elektronikai hiba miatt áll Chilton ma délelőtt.
10.11 A Red Bull szerelői letakarták az autót, amely szorosan a korlát mellett áll.
10.05 Piros zászló. Vettel Red Bullja ment ki a célegyenes végén, a bukótérben a pálya irányával keresztben áll, tűzoltókészülékekkel vették kezelésbe a kocsi hátulját.
10.00 Nem volt hosszú Grosjean menete, visszatért a boxba, ahol ellenőrzik az autóját. Remélhetőleg ez nem tart megint hosszú ideig, a csapatnak szüksége van a kilométerekre.
9.54 Grosjean is a pályán, gyorsul a Lotusszal. Bottas most lassabb köröket fut, mint korábban, ez az esetében 1:37-et jelent.
9.50 Bottas és Kobajasi csatlakozott a körözőkhöz. Vettel 1:40-es köröket fut.
9.48 Vettel és Sutil újra a pályán. A Red Bull bő fél órát töltött a boxban, a kritikusnak számító 60 kör felén már túl jár.
9.47 Az eddig megtett körök: Sutil 56, Bottas 43, Kobajasi 42, Vettel 32, Alonso, Vergne 27-27, Hülkenberg 20, Button 17, Grosjean 14, Chilton 10, Hamilton 0.
9.44 Grosjean egy mért kör (1:41.3) után újra a boxban.
9.40 Bottas 1:36.9-es körrel zárt a menetét, majd a boxba hajtott. Grosjean a motorvezérlő program frissítése után a pályán a Lotusszal.
9.36 Sutil ma elsőként túl az 50 körön. Bottas ment egy lassabb kört, majd egy 1:36-ost.
9.32 Bottas az első pilóta ma 1:35 alatti körrel.
9.31 Vergne 1:35.701-et ment, ez eddig a legjobb időeredmény Renault-motoros autótól Szahírban.
9.29 Alonso a motorokról: „Amikor az F1-be jöttem, V10-eseket használtunk. Aztán jött a V8-as és most a V6-os. A V4-esekre már nem kerül sor. Vagy ha mégis, akkor én már rég nem leszek itt" – mondta a spanyol, hozzátéve, hogy most a turbó hatalmas lökést ad kigyorsításkor, és még nehéz eltalálni, mikor jön a lökés, így kifoghat az autó a pilótákon.
9.23 Tegnap Rosberg is későn kezdett a Mercedesszel, de 554 körrel zárta téli felkészülését. Hamiltonnak ma még nyoma sincs, 351 körnél tart, biztosan elmarad e tekintetben csapattársától.
9.18 Bottas továbbra is köröz az 1:35.1-es köre után, 1:37-es időeredményeket ér el.
9.15 A finn következő körében is gyorsabb volt Alonsónál, de elmaradt a legjobbjától.
9.12 Bottas maradt a boly élén, és az időlistán is az élre ugrott 1:35.153-mal.
9.10 Bottas, Button és Vettel szorosan egymás mögött halad. A teszten ritkán látni ilyet, de fontos lehet a csapatok számára, hogy az autó hűtéséről úgy is információkat szerezzenek, hogy közben más szélárnyékában haladnak.
9.09 Alonso és Button is gyors körön volt, de mindketten elmaradtak eddigi legjobbjuktól.
9.07 Alonso, Button és Vettel van a pályán.
8.59 Vergne feljött a 3. helyre a Toro Rossóval.
8.57 Sutil tovább gyorsul, akárcsak Hülkenberg, aki most a 4. helyre jött fel.
8.50 Két hét múlva ilyenkor már túl leszünk a 2014-es idény első futamán. Vajon hányan érnek célba?
8.47 Az eddig megtett körök: Sutil 33, Kobajasi 24, Bottas 22, Vettel 18, Alonso 16, Vergne 14, Button 8, Hülkenberg, Chilton 7-7, Grosjean 6, Hamilton 0.
8.43 Bottas feljött közvetlenül Alonso mögé, fél tizeddel marad el a Ferraritól. A Williams azt ígéri, a finn ma Massa tegnapi programját másolja – a nap végén meglesz az első 1:32-es kör 2014-ben?
8.34 Alonso az élre ugrott a Ferrarival. Jelenleg egyedül van a pályán.
8.33 Sabine Kehm nyilatkozata a Schumacher-család nevében: „Michael családja köszöni a bahreini versenypálya gesztusát, amellyel Michael eredményeit és a pálya tervezésében vállalt szerepét honorálja. Ezt a gesztust annak tudjuk be, amit Michael az autósportért tett. Biztosak vagyunk benne, hogy Michael is nagyon örülni fog ennek a kitüntetésnek, hogy kanyart neveztek el róla Szahírban."
8.29 Sutil 1:37 alatt az időmérős szimulációi során.
8.28 Grosjean félórás szünet után ismét a pályán, és megvan az első mért köre is.
8.25 Vergne, Kobajasi, Vettel és Bottas a pályán. A Toro Rosso gyorsul.
8.19 Vettel ezt követően saját leggyorsabb első szektort ment, de a kör vége 1:40.0 lett, azaz nem javított a világbajnok.
8.17 Vettel és Kobajasi is javított, a japán még nem volt ilyen gyors Bahreinban 2014-ben.
8.14 Hamilton pénteki tesztnapját váltóhibavágta rövidre, most is a váltó szerelése miatt késlekedik a csapata. Alonso és Sutil is a pályán, mindketten javítottak.
8.11 Vettel törte meg a csendet a pályán.
8.07 A német Bild arról számolt be, hogy a bahreini pálya tulajdonosai Michael Schumacherről nevezik el a célegyenes végi 1-es kanyart. Ebbe a legenda családja is beleegyezett. A december 29-i síbalesete óta a grenoble-i kórházban kómában fekvő hétszeres világbajnokért továbbra is imádkozik a Formula–1-es mezőny és a szurkolók.
8.05 Bottas egy 1:38.7-es kör után a boxba hajtott, kiürült a pálya.
8.02 Bottas utána 1:36.9-et ment. A Williamsen már az utolsó simításokat végzik, az elmúlt pár nap után a legfelkészültebb csapatnak mondható a mezőnyben.
8.00 Egy lassabb kör után a finn javított, három tizedet faragott a legjobbjából. Sutil is tovább gyorsul.
7.56 Bottas a leggyorsabb első szektorral kezdte legutóbbi mért körét, de visszavett, és végül hét másodperccel elmaradt legjobb körétől.
7.55 Grosjean kétkörös bemelegítése után a boxba hajtott. „Máris jobb a kocsi, mint tegnap" – idézi a csapat a Twitteren a franciát.
7.54 Aki esetleg nem tudja befejezni a felkészülését, promóciós nap címén tesztelhet 100 kilométert, de az 20 szahíri körnek felel meg, és néhány csapat már ellőtte a kvótáját, a Lotus kettőt is.
7.51 Grosjean kijött a Lotusszal, már csak a Mercedesre kell várni.
7.46 Alonso a 2. helyen mutatkozott be, Sutil javított.
7.45 Vettel már hét körnél tart, Hamiltont és Grosjeant még nem láttuk.
7.43 „Szombaton úgy keltünk fel, hogy 100 kört teljesítünk. Ehhez képest rémálom volt a nap, de inkább itt történjen ez, mint Melbourne-ben. Azt már nem merem mondani, hogy vasárnap 100 kört megteszünk, lehet, hogy csak 80 körből áll a programunk. Nincs miért kételkedni benne, hogy ez meglesz" – mondta Vettel tegnap.
7.40 Vettel és Chilton is felkerült a táblára.
7.36 A Sauber tegnapi napja odalett, de a Red Bull és a Lotus biztosan irigykedve figyeli a svájciakat, hogy másnap reggel azonnal ilyen hosszú menetet tud végrehajtani. Romain Grosjean elismerte, hogy a Lotus még versenyeken át gyengélkedni fog.
„Egyáltalán nem mondhatom, hogy felkészültünk. Sok mindent ki akarnánk próbálni, de csak a legfontosabb problémák megoldására maradt időnk.Nem leszünk tökéletesek Melbourne-ben,. de még Malajziában sem, de igyekszünk összeszedni magunkat. Az egyetlen esélyünk, hogy ez a szezon mások számára sem lesz egyszerű. A legkisebb probléma megoldása is órákba telik" – mondta Grosjean.
7.30 Mozgalmasan indult a nap, a pilóták lassabb és gyorsabb körei váltják egymást. Egyedül Sutil fut kiegyensúlyozott köröket.
7.25 Button egy lazább kör után ismét odalépett, és javított. Bottas azonban azonnal az élre ugrott a Williamsszel, s Kobajasi is a listára került.
7.24 Sutil egyből hosszú meneten van kint, minden körében farag egy kicsit a legjobbjából.
7.22 Button is az időlistán, mégpedig az élén.
7.20 Hülkenberg és Sutil túl az első mért körén. A Sauber-pilóta igyekszik bepótolni, ami tegnap elmaradt.
7.17 Kimi Räikkönen tegnap 87 kört tett meg a Ferrarival, s ezt mondta utána. „Abban bíztam, hogy több időt tölthetek a pályán, de nem volt könnyű nap.Délelőtt sok időt veszítettünk, mert valamit rögzíteni kellett az autón, de délután már körözhettem. Teljesítettem versenytávot, van már elképzelésünk a fogyasztásról és a beállításokról, de lehetett volna jobb napunk is. A nagy szél nem segített, eléggé zavart a vezetésben, megnehezítette a munkát. De van még egy napunk, Fernando folytatja a felkészülést" – mondta a finn.
7.13 A Ferrari és a Red Bull is visszatért a boxba, Vettelnek máris jobb napja van, mint szombaton.
7.11 Alonso a pályán a Ferrarival, Vettel követi a Red Bull-lal.
7.10 A Marussia terve mára: hosszú menetek, a fékek tökéletesítése, időmérő gyakorlat, és kerékcserék.
7.06 Hülkenberg, Kobajasi, Bottas és Chilton is túl van a próbakörén, Sutil rendben visszaért.
7.05 Sutil is a pályán, tegnap ilyenkor füstös-lángoló autóval tért vissza a depóba próbaköre után, és többé ki sem ment a pályára.
7.03 Vettel tegnap kétszer ült autóba. Először a negyedik kanyarig jutott a Red Bull-lal, másodszor a boxutca végéig sem. Elkeserítő napja után mindenesetre igyekezett pozitív maradni: „Nem szabad, hogy az év ezen szakaszában túlságosan elragadjanak minket az érzelmek, lépésről lépésre kell haladnunk. Természetesen azt gondoltuk, a múlt hetihez képest sokkal jobb helyzetben leszünk. Ez sajnos nem valósult meg. Tudjuk, hogy nehéz helyzetben vagyunk, de mindenki motivált, és azért dolgozik, hogy kikerüljünk belőle" – mondta Vettel, hozzátéve, azt hitte, ennél jobb napja lesz.
7.02 Button és Vergne az első két pilóta a pályán.
7.00 Zöld a lámpa a boxutca végén, indulhat a teszt. 11-től 11.30-ig ebédszünet, utána 15.30-ig tart a gyakorlás.
• EZ VOLT AZ 1. NAP: Fogy az idő, egy helyben toporog a Red Bull és a Lotus
• EZ VOLT A 2. NAP: Ha megy a Red Bull, gyors – de meddig megy?
• EZ VOLT A 3. NAP: Vettelnek ma fél kör jutott, Massa idei csúcsot ment
6.58 A levegő 21, az aszfalt 37 fokos.
6.53 Szombaton Felipe Massa jó érzésekkel búcsúzhatott el Bahreintől, egyrészt egy kör híján 100-at tett meg, másfelől a nagy szél ellenére megjavította Nico Rosberg múlt szombati idei pályacsúcsát – szuperlágy gumikon tette, de ugyanezt a Mercedes pilótája is megpróbálta, de neki nem sikerült.
6.47 Ha az utolsó tesztnap előtt akarjuk elemezni a csapatok felkészültségét, a Mercedes, a Williams, a Ferrari és a Force India nyugodtan vághat neki a záró napnak, de nem panaszkodhat a McLaren és a Marussia sem. Nagyobb a baj a Saubernél, a caterhamnél és a Toro Rossónál, de még mindig jobb a helyzet, mint a Red Bullnál és a Lotusnál – utóbbi két csapatnak van a legnagyobb szüksége a kilométerekre vasárnap.
6.45 A Sauberrel Adrian Sutil tegnap nem tudott kihajtani a pályára, ezért a korábbi tervektől eltérően ma is az autóba ülhet, az első négy órában ő ül a volánnál, és délután váltja őt Esteban Gutiérrez.
csütörtök | péntek | szombat | vasárnap | |
RED BULL | Daniel Ricciardo | Daniel Ricciardo | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel |
MERCEDES | Nico Rosberg | Lewis Hamilton | Nico Rosberg | Lewis Hamilton |
FERRARI | Kimi Räikkönen | Fernando Alonso | Kimi Räikkönen | Fernando Alonso |
LOTUS | Pastor Maldonado | Pastor Maldonado | Romain Grosjean | Romain Grosjean |
McLAREN | Kevin Magnussen | Jenson Button | Kevin Magnussen | Jenson Button |
FORCE INDIA | Sergio Pérez | Sergio Pérez | Nico Hülkenberg | Nico Hülkenberg |
SAUBER | Adrian Sutil | Esteban Gutiérrez | Adrian Sutil | Adian Sutil és Esteban Gutiérrez |
TORO ROSSO | Danyiil Kvjat | Jean-Éric Vergne | Danyiil Kvjat | Jean-Éric Vergne |
WILLIAMS | Valtteri Bottas | Felipe Massa | Felipe Massa | Valtteri Bottas |
MARUSSIA | Max Chilton | Jules Bianchi | Jules Bianchi | Max Chilton |
CATERHAM | Kobajasi Kamui | Marcus Ericsson | Marcus Ericsson | Kobajasi Kamui |
F1-ES TESZT, SZAHÍR, A 3. NAP EREDMÉNYSORA
1. Massa (brazil, Williams-Mercedes) 1:33.258 (99 kör)
2. Rosberg (német, Mercedes) 1:33.484 (103)
3. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:35.426 (87)
4. Magnussen (dán, McLaren-Mercedes) 1:35.894 (88)
5. Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:36.113 (81)
6. Hülkenberg (német, Force India-Mercedes) 1:36.205 (115)
7. Bianchi (franci, Marussia-Ferrari) 1:37.087 (78)
8. Ericsson (svéd, Caterham-Renault) 1:38.083 (117)
9. Grosjean (francia, Lotus-Renault) 1:42.166 (33)
Vettel (német, Red Bull-Renault, 1 kör) és Sutil (német, Sauber-Ferrari, 1) mért kör nélkül zárt
F1-ES TESZT, SZAHÍR, A 2. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 1:35.570 (108 kör)
2. Alonso (spanyol, Ferrari) 1:35.634 (122)
3. Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Renault) 1:35.743 (66)
4. Massa (brazil, Williams-Mercedes) 1:36.507 (103)
5. Button (brit, McLaren-Mercedes) 1:36.901 (52)
6. Bianchi (francia, Marussia-Ferrari) 1:38.092 (75)
7. Hamilton (brit, Mercedes) 1:39.041 (89)
8. Vergne (francia, Toro Rosso-Renault) 1:39.636 (61)
9. Gutiérrez (mexikói, Sauber-Ferrari) 1:39.976 (106)
10. Maldonado (venezuelai, Lotus-Renault) 1:41.613 (31)
11. Ericsson (svéd, Caterham-Renault) 1:42.516 (55)
F1-ES TESZT, SZAHÍR, AZ 1. NAP EREDMÉNYLISTÁJA
1. Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 1:35.290 (104 kör)
2. Bottas (finn, Williams-Mercedes) 1:36.184 (127)
3. Räikkönen (finn, Ferrari) 1:36.432 (53)
4. Rosberg (német, Mercedes) 1:36.624 (89)
5. Sutil (német, Sauber-Ferrari) 1:37.700 (88)
6. Magnussen (dán, McLaren-Mercedes) 1:37.825 (109)
7. Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Renault) 1:37.908 (35)
8. Chilton (brit, Marussia-Ferrari) 1:38.610 (44)
9. Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:39.242 (56)
10. Maldonado (venezuelai, Lotus-Renault) 1:40.599 (31)
11. Kobajasi (japán, Caterham-Renault) 1:42.285 (19)