Hamilton a leghatékonyabb Vettel-vadász

User UserUser User
Vágólapra másolva!
2012.11.20. 11:51
null
Hamilton hatodszor előzte meg Vettelt a pályán 2009 óta, ezzel ő a leghatékonyabb a német ellen (Fotó: Action Images)
A vasárnapi austini Amerikai Nagydíjon végre megtört a jég, a statisztikusoknak soha többé nem kell felhánytorgatniuk, hogy még sohasem állt közösen a dobogón Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Fernando Alonso. A texasi viadal emellett a Red Bull-istálló újabb konstruktőr-világbajnoki címéről szólt, az osztrák licenccel versenyző gárda előtt egy csapat sem jutott el ilyen hamar a triplázásig – Adrian Newey viszont már a második istállójával ért el hármas sorozatot. Az elmúlt három évben Hamilton volt a leghatékonyabb Vettel ellen a pályán vívott csatákban.

 

AZ F1 VILÁGBAJNOK ISTÁLLÓI
1958 Vanwall
1959 Cooper
1960 Cooper
1961 Ferrari
1962 BRM
1963 Lotus
1964 Ferrari
1965 Lotus
1966 Brabham
1967 Brabham
1968 Lotus
1969 Matra
1970 Lotus
1971 Tyrrell
1972 Lotus
1973 Lotus
1974 McLaren
1975 Ferrari
1976 Ferrari
1977 Ferrari
1978 Lotus
1979 Ferrari
1980 Williams
1981 Williams
1982 Ferrari
1983 Ferrari
1984 McLaren
1985 McLaren
1986 Williams
1987 Williams
1988 McLaren
1989 McLaren
1990 McLaren
1991 McLaren
1992 Williams
1993 Williams
1994 Williams
1995 Benetton
1996 Williams
1997 Williams
1998 McLaren
1999 Ferrari
2000 Ferrari
2001 Ferrari
2002 Ferrari
2003 Ferrari
2004 Ferrari
2005 Renault
2006 Renault
2007 Ferrari
2008 Ferrari
2009 Brawn
2010 Red Bull
2011 Red Bull
2012 Red Bull

A Red Bull-istálló az Amerikai Nagydíjon matematikailag is biztossá tette konstruktőr-világbajnoki címét, amivel a Ferrari (16), a Williams (9), a McLaren (8) és a Lotus (7) után az ötödik legsikeresebb istálló lett a Formula–1 történetében. Arra egyik konstruktőr sem volt képes, hogy az első három elsőségét zsinórban szerezze meg; triplázn a Ferrari, a Williams és a McLaren tudott korábban, sőt az olaszoknak 1999 és 2004 között hatos sorozat is sikerült.

Adrian Newey a Williams 1992 és 1994 közötti triplájának is a letéteményese volt, s rajta kívül a Renault-motor is közös a két sikerszériában.

A Red Bullnak nyolc idény kellett ahhoz, hogy három vb-címig jusson, a Lotusnak 11, a Williamsnek 12, a Ferrarinak 18, a McLarennek pedig 20.

Az elmúlt 14 szezonban csak egyszer lett brit licenccel induló istálló a csapatvilágbajnok (a Brawn), igaz, a Renault és a Red Bull is angliai főhadiszálláson működött-működik, de francia, illetve osztrák színeket képvisel(t). Az 1999-es idényt megelőzően viszont zsinórban 15-ször nyert brit alakulat konstruktőr-vb-t.

Sebastian Vettel elsőként zárta az élen az összes edzést (az időmérő három szakaszát külön-külön figyelembe véve) azóta, hogy hat különböző etapot tartanak meg a verseny előtt egy nagydíjhétvégén. Legutóbb Michael Schumacher volt képes ekkora dominanciára, a 2002-es Német Nagydíjon a két szabadedzést, az időmérőt és a vasárnap reggeli bemelegítő tréninget is az első helyen zárta. Csakhogy ő akkor a versenyt is megnyerte, szemben Vettellel.

A Red Bull pilótája nem tudta győzelemre váltani a 36. rajtelsőségét, Lewis Hamilton ugyanis elment mellette a 42. körben. Ez volt a hetedik alkalom, hogy Vettelt megelőzték idén, és a 16. eset a 2010-es idény kezdete óta. A Red Bull németjét a legutóbbi három szezonban – az első kört leszámítva – csak Hamilton (hatszor), Jenson Button (négyszer), Fernando Alonso (háromszor), Mark Webber (kétszer) és Adrian Sutil (egyszer) tudta megelőzni a pályán.

A 100. nagydíján induló Vettelnek nem sikerült megszereznie a 27. győzelmét, így a kerek mérföldkőhöz érve eggyel elmarad attól, ahol Schumacher tartott a 100. futamát követően.

A verseny statisztikai áttörése, hogy először állt együtt a dobogón Hamilton, Vettel és Alonso – pedig a brit 49-szer, a német 46-szor, a spanyol pedig 85-ször lehetett aktív szereplője F1-es eredményhirdetésnek.

Alonso kilencedszer lépett úgy dobogóra 2012-ben, hogy a versenyt nem az első három rajtkocka valamelyikéből kezdte meg – ezzel beállította Alain Prost 1986-os rekordját. A francia abban az évben hatpontos hátrányból várta az idényzárót, azaz nyernie kellett a vb-címért Ausztráliában, ahol sikerült is neki, és Nigel Mansell kiesése után világbajnok lett.

Ugyanakkor Alonso ellen szól, hogy 1996 óta az a csapat adja a világbajnokot, amely a legtöbb rajtelsőséget jegyezte az adott szezonban. A Red Bull az idén nyolc pole pozíciónál jár, ellenben a Ferrari mindössze kettőnél.

Jenson Button nyolcszor indult az indianapolisi Amerikai Nagydíjon, de egyszer sem szerzett pontot. Az Egyesült Államok futamának austini debütálásán azonban egyből sikeres volt, az ötödik helyen intették le.

Rubens Barrichello a helyszínen figyelte, ahogy Michael Schumacher megfosztja az F1-es rekordjától: a német a viadal második körében lehagyta a versenyben futott legtöbb kilométer tekintetében. Schumi immár 80882 kilométert töltött F1-es versenyben, míg korábbi ferraris csapattársa 80585-nél vonult vissza.

Elégedettek lehetnek a Williams pilótái: Pastor Maldonado egymás után kétszer szerzett pontot, Bruno Senna pedig hármas sorozatot épített ebből a szempontból. Egyikre sem volt példa eddigi pályafutásuk során.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik