A Formula–1-es csapatok körében a téli tesztidényben bevett szokás, hogy jó értelemben véve is egymásra mutogatnak, mindenki a másikat dicséri, így próbálja elterelni magáról a figyelmet és letolni a terhet a válláról. Felipe Massa Jerezben az egész hét leggyorsabb körének megfutása után néhány szót ejtett ugyan arról, hogy a Ferrari nincs rossz formában, de Jenson Button első napon, kemény gumikon elért idejéről áradozott, hogy az az igazán nagy tett, és nem a sajátja.
A Pirelli már az idény első versenyén, Ausztráliában beveti a szuperlágy abroncsait, amelyeket első ízben bocsát a csapatok rendelkezésére a melbourne-i Albert Parkban. Malajziában és Kínában a tavalyi futamnak megfelelő keverékeket használhatnak a csapatok, azaz Sepangban a közepes és az új, narancssárga festéssel ellátott kemény, Sanghajban pedig a lágy és a közepes áll a csapatok rendelkezésére. Bahreinben az Ausztrál GP-hez hasonlóan nem szomszédos típusú gumik kerülnek az autókra, a lágy mellett a kemény keveréket használhatják a csapatok. Akárcsak tavaly, a csapatok autónként a keményebb keverékből hat, a lágyabból öt készletet kapnak. Pénteken a keményebből kettő, a lágyabból egy szettet vissza kell adni a Pirellinek, szombaton a szabadedzés után egyet-egyet szintén vissza kell szolgáltatni, így az időmérőre és a versenyre marad három-három készlet. A csapatok ezen felül mindegyik helyszínen kapnak négy készlet intermediate (átmeneti) és három esős gumiszettet. AZ ELSŐ NÉGY VERSENY GUMITÍPUSAI Ausztrál GP: közepes és szuperlágy |
A Red Bullról is mindenki áradozott, amivel nem is lehetett mellélőni, hiszen a legutóbbi három vb-t megnyerő istálló a tavalyi autó finomhangolt változatával az idén is az esélyesek közé tartozik. Christian Horner, az osztrák istálló főnöke persze átvette a szokást, és másokat ajnározott.
„A Sauber tavaly meglepően jó autót készített, és az idén sem adott alább ebből a szintből, érdemes lesz rá figyelni – mondta Horner (nem véletlenül) a svájci Blicknek, majd az udvarlás után hozzátette, vélhetően nem Romain Grosjean rajtjaira gondolva. – A Lotus is legalább olyan veszélyes lesz, mint tavaly, az esélyesek közé tartozik.”
Horner nem véletlenül hagyta ki a McLarent és a Ferrarit, hiszen egyetlen teszt után képtelenség felrajzolni a valós erősorrendet vagy a helyükre illeszteni melbourne-i rajtpozíciók várományosait. Egyrészt az autók még rengeteget változnak az idénynyitóig (a második barcelonai teszten már körvonalazódhat a helyzet), másfelől Jerez a Pirelli szerint is sokkal kevésbé hasznos teszthelyszín, mint a korábbi években – az olasz cég éppen ezért azt kéri a csapatoktól, hogy 2014-ben Bahreinbe vagy Abu-Dzabiba menjenek az első tesztre.
A versenyzők legfeljebb annyit mernek mondani, hogy jobb lett az autó a tavaly ilyenkori géphez, esetleg a tavalyi Brazil Nagydíjon használt autóhoz képest. Mark Webber pedig annyira lecsökkentette a jerezi tréning jelentőségét, hogy a 2012-es idény 21. futamának nevezte.
Az óvatosság persze nem mindenkinek az erénye, a szókimondóbbak és/vagy a tesztet felületesebben figyelők már megfogalmazták gondolataikat.
„Az első teszttel óvatosan kell bánni, de már most úgy érzem, hogy a McLaren csúcsformában lesz, míg a Mercedes nem volt annyira gyors, mint vártam. Nem hiszem, hogy Lewis Hamilton és csapata az élbolyban fog csatázni” – mondta Mika Häkkinen, akinek korábbi mclarenes csapattársa, David Coulthard másképp ítéli meg a Mercedest.
„Senkit se tévesszen meg a legutóbbi két év, a Mercedes-istállóban igenis van potenciál. Nico Rosberg tavaly nyert Kínában, de szerintem nincs azon a szinten, mint Lewis, akivel az alacsonyabb kategóriákban együtt versenyeztek, és végig az angol volt a jobb” – vélekedett a skót.
Niki Lauda, a Mercedes vezetőségi tagja egyetért Coultharddal.
„Nagyon szoros a mezőny, a Mercedes is versenybe szállhat a három legjobb csapattal, aminek nagyon örülök, ez lehet a kiugrás éve. Vettelt nehéz lesz megverni, mert ő a Red Bull-lal mindenkinél gyorsabb” – mondta Lauda a Bildnek.
A tesztelés február 19-én Barcelonában folytatódik.