A világbajnoki éllovas Nico Rosberg a tavalyi Monacói Nagydíj óta először megszerezte az első rajtkockát, ezzel karrierje ötödik rajtelsőségével utolérte édesapját, Keke Rosberget az F1-es örökranglistán. Ha vasárnap nyer, győzelmek tekintetében is utoléri az 1982-es világbajnokot.
„Nagyon keményen dolgoztam a szabadedzéseken, hogy elérjem Lewis teljesítményének a szintjét. A pole megszerzése nagyon örömteli, de a verseny teljesen más történet lesz. A gumikkal jól kell bánni, de az edzéseken ezen is dolgoztam, bízom benne, hogy elöl tudok maradni” – mondta a német.
Lewis Hamilton az idén először maradt le a pole pozícióról, de látszólag nem rágta magát emiatt, bízik benne, hogy a versenyen fordul a kocka.
„Nem vagyok csalódott, pontosan tudom, hogy nem teljesíthetek mindig tökéletes kört. Nico nagyon jó munkát végzett, az edzéseken egyre gyorsabbá vált, megérdemli, hogy az élről induljon. Hibáztam az utolsó gyors körömben, blokkolt a fék, de jól haladunk, szépen fejlődik a csapat” – mondta Hamilton, akinek 18 pont a hátránya Rosberggel szemben az összetettben.
A verseny minden bizonnyal kettejük csatáját hozza majd, míg a dobogóért az időmérő alapján, Daniel Ricciardo hátra sorolása miatt Valtteri Bottas és Sergio Pérez csatázhat. A mexikói az egész hétvégén nagyon erős volt, egy körön és a hosszabb meneteiben is azok között volt, akik a legközelebb kerültek a két Mercedeshez.
„Az időmérő végén a boxból kivezető köröm nem sikerült tökéletesre, nem tudtam bemelegíteni a fékeket, és a mért körömben a célegyenes végén elfékeztem magam. Ha ez nincs, Bottas előtt végeztem volna – mondta Pérez. – A verseny ettől még természetesen jó lehet. Sokat segített, hogy mindegyik edzésen problémamentes volt a kocsi, leírhatatlan a különbség a problémás és a sima felkészülés között."
A Force India tavaly is remekül szerepelt itt, Paul di Resta az ötödik helyről rajtolva negyedik lett. Péreznek az egyhelyes javítás már dobogót eredményezne, de ehhez Valtteri Bottast kellene legyőznie. A Williams pilótája azonban úgy véli, megtarthatja harmadik helyét.
„Végre sikerült megmutatnunk, mi van a kocsiban, örülök, mert nem sokat köröztünk a hétvégén. A versenyen igyekszem kihasználni a lehetőségeimet, vasárnap nagyon jó eredményt érhetünk el” – mondta Bottas.
Kimi Räikkönen először győzte le az idén időmérőn Fernando Alonsót, méghozzá úgy, hogy a szabadedzéseken nem ment a finn pilótának.
„Pénteken és a szombati edzésen sok probléma volt a kocsival, de az időmérő már jól alakult, bíztam az autóban, amely ebben a szezonban most volt a legjobb. Minden téren javul az autó, de nem szabad megállnunk, mert a fejlődésünk ütemében a mezőnyt tekintve egy helyben maradtunk – mondta Räikkönen. – Minden feltétel adott ahhoz, hogy akár a Mercedesre is felzárkózzunk.”
Sebastian Vettel az idén másodszor esett ki az időmérő edzés második szakaszában, s csak csapattársa, a kvalifikációt a 3. helyen záró Daniel Ricciardo büntetésének köszönheti, hogy a 10. helyről rajtolhat. Vannak gondok az autójával, de a 3. szabadedzésen történt megcsúszása is sokat számított.
„Nem voltam elég gyors ezen az estén, részben a szabadedzésen történt kicsúszásom levét ittam meg – mondta Vettel. – Az autó teljesítménye változó, nem minden problémát tudunk azonnal megoldani, az autó csökkentett módban ment, és ez sokat számít, amikor ilyen szoros a mezőny. A Mercedes itt nagyon erős, köszönhetően a motorjának, ami ezen a pályán rengeteget számít. Esélyünk sem volt megközelíteni őket. A versenyen gyorsabbak leszünk, a célunk, hogy sok pontot szerezzünk.”
A helyszín: Szahír, Manáma A pálya hossza: 5412 méter Kanyarok száma: 15 (6 bal és 9 jobb) A verseny hossza: 57 kör (308.238 km) Gumitípusok: közepesen kemény, lágy |
Körrekord: 1:29.527 (Mark Webber, Williams-BMW, 2005) Tavalyi pole pozíció: 1:32.330 (Nico Rosberg, Mercedes) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:36.961 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Kimi Räikkönen (Lotus), 3. Romain Grosjean (Lotus) |
Eddigi versenyek Szahírban: 9 Győzelmek a pole-ból: 4 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Jenson Button (2009) és Fernando Alonso (2006) 4.-4. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Alonso 3, Massa, Vettel 2-2, Button |
Daniel Ricciardo azt ígéri, agresszív versenyzéssel fogja visszaküzdeni magát a büntetése után.
„Az ideális verseny az lenne, amelyen végigküzdöm magam a mezőnyön, és felállok a dobogóra, de reálisan nézve a lehetőségeimet, jó lenne pontot szerezni, hiszen már két futam lement, nem érzem úgy, hogy rosszul vezettem volna, pontot mégsem tudtam szerezni – mondta Ricciardo. – A visszafogott hozzáállás azonban nem fog segíteni a versenyen, keményen kell nyomni a gázt, mindent kihozni az autóból, ami benne van.”
Fernando Alonso is úgy érzi, hogy nincs vesztenivalója. A spanyol Ferrarijának ereje az egyenesekben körről körre csökkent az időmérőn, s ennek nagy szerepe volt abban, hogy a spanyol csak a 10. helyet szerezte meg.
„Az autó az egyenesekben körről körre veszített az erejéből, nem tudom mi történhetett, de ennek szerepe volt abban, hogy csak a tizedik lettem – mondta Alonso, akinek a padlólemeze láthatóan leért a földre, az hibásodhatott meg, de ezt még vizsgálja a Ferrari. – Biztos, hogy nem lesz könnyű a verseny, akik előlem indulnak, nagyon gyorsak, és mögém is került néhány gyors autó. Nagyon kell a jó rajt, hogy az elején az élbolyban haladjak, nincs vesztenivalóm. Az jól jön, hogy Ricciardo visszasorolásával a pálya tisztább oldalára kerülök. Nem tudom, mi a jó stratégia, ezt még csak ezután beszéljük meg, lehet két kiállás, lehet három is.”
Alonso azt mondta, a Ferrari a nem várt motorproblémák nélkül is elmarad a várakozásoktól.
„Nem vagyunk gyorsak, ráadásul olykor olyan hibák hátráltatnak, amik elkerülhetőek lennének. Ilyen volt Ausztráliában az elektromos motor rajt utáni leállása és a mostani erővesztés is. A Kínai Nagydíjra jó lenne előrébb lépni” – mondta Alonso.
Az időmérő után Adrian Sutil is büntetést kapott, a Sauber német pilótája az időmérő első szakaszában feltartotta Romain Grosjeant, és ezért öt rajthellyel hátrébb sorolták – így a mezőny végéről kell rajtolnia. A német pilóta két büntetőpontot is kapott, amiből 12-nek kell összegyűlnie egy eltiltáshoz.
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Jenson Button (6.): – Jobb rajthelyet reméltünk, de a csapat remek munkát végzett a hétvégén, nem volt messze a negyedik hely. Az első négy versenyen igyekszünk a lehető legtöbb pontot összekaparni, mielőtt elindul a fejlesztés érdemi része. Jó lenne a dobogón végezni, de nehéz lesz, mert a Mercedesek mögött csak egy hely kiadó.
Felipe Massa (7.): – Nem volt könnyű időmérő, az autó nehezen vezethető volt a túlkormányozottsága miatt, egyébként gyorsabb is lehettem volna. A verseny hosszú lesz, jó esélyünk lehet előre lépni.
Kevin Magnussen (8.): – Nem vagyok boldog. Azt reméltük, hogy az éjszakai hűvös aszfalt nekünk fog kedvezni, de nem így volt. Jenson azonban megmutatta, hogy lehetett volna gyorsabban is menni. Tiszta rajtot szeretnék, nem úgy, mint egy hete.
Nico Hülkenberg (11.): – Nem tartozik a legjobb köreim közé, amit a második szakaszban futottam, a tizenegyes kanyarban kisodródtam, s bár csak két tizedet veszítettem, ez el is döntötte, hogy nem jutok tovább. Jó a tempónk, és két friss készlet lágy gumim maradt.
Danyiil Kvjat (12.): – Kicsit csalódott vagyok, hiszen a szabadedzések alapján bejuthattunk volna a harmadik szakaszba. Úgy tűnik, a többiek többet gyorsultak.
Jean-Éric Vergne (14.): – Küszködtem a kocsival, de az időmérőre nagyjából rendbe jött, igaz, az egyenesekben még mindig kicsit lassúnak éreztem. A tizennegyedik helyről még oda lehet érni a top tízbe.
Esteban Gutiérrez (15.): – Elégedett vagyok, összeraktam néhány gyors kört. Ennél többet nem lehetett kihozni a kocsiból, és kétlem, hogy a versenyen az első tízbe kerülünk, de a csapat fantasztikus, hamarosan megoldódnak a gondjaink.
Romain Grosjean (16.): – Szoros volt az első szakasz, nagyon örülök, hogy sikerült továbbjutnom, hiszen a szabadedzéseken nem volt meg a tempó ehhez. De egyre jobb az autó, már úgy éreztem, hogy vezethető, és remélem, a versenyen is ez lesz a helyzet, és előrébb kerülök.
Pastor Maldonado (17.): – Szomorú, hogy a tizenhatodik és a tizenhetedik helyért kell csatáznunk, de dolgozunk rajta, hogy az előttünk állókkal is felvegyük a versenyt.
Kobajasi Kamui (18.): – Mindent kihoztam az autóból, négy tizedre voltam a továbbjutástól. Nagyjából ennyi van most az autóban, de nem hiú remény, hogy utolérjük a Lotust és a Saubert.
Jules Bianchi (19.): – Nagyon jó volt az autó egyensúlya, de az egyenesben hiányzott a végsebesség. Ha ott nem veszítek három tizedet, Kobajasi elé kerültem volna.
Marcus Ericsson (20.): – Az utolsó köröm volt a legjobb ezen a hétvégén, és ha előtte jobban felmelegítem a fékeket és a gumikat, talán előrébb végeztem volna. Újoncként ezeket a trükköket kell mihamarabb elsajátítanom.
Max Chilton (21.): – Mindent egybevetve javultunk, sűrűbbé vált a mezőny, ezzel együtt csalódás , hogy senkit sem tudtam megelőzni.
Adrian Sutil (22. – büntetés után): – Lett volna esélyem bejutni a második szakaszba, de az egyenesekben lassúak vagyunk, az autó túlsúlyos, és a második mért körömben forgalomba kerültem. Az autón néhány verseny múlva tudunk javítani.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
4. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
7. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
8. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
10. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
12. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault |
13. | Daniel Ricciardo* | ausztrál | Red Bull-Renault |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
16. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault |
18. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari |
20. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari |
22. | Adrian Sutil** | német | Sauber-Ferrari |
*10 rajthelyes büntetés a malajziai veszélyes boxkiállásért. **5 rajthelyes büntetés Grosjean feltartásáért |
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:33.185 | átlag: 208.456 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:33.464 | 0.279 mp h. |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:34.051 | 0.866 |
4. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:34.247 | 1.062 |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:34.346 | 1.161 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:34.368 | 1.183 |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:34.387 | 1.202 |
8. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:34.511 | 1.326 |
9. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:34.712 | 1.527 |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:34.992 | 1.807 |
11. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:34.985 | |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:35.116 | |
13. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:35.145 | |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:35.286 | |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:35.891 | |
16. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:35.908 | |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:36.663 | |
18. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:36.840 | |
19. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:37.085 | |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:37.310 | |
21. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:37.875 | |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:37.913 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 2 | 43 |
2. | Lewis Hamilton | 1 | 1 | 1 | 25 |
3. | Fernando Alonso | – | – | 2 | 24 |
4. | Jenson Button | – | 1 | 2 | 23 |
5. | Kevin Magnussen | – | 1 | 2 | 20 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | 18 |
7. | Sebastian Vettel | – | 1 | 1 | 15 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 2 | 14 |
9. | Kimi Räikkönen | – | – | 1 | 6 |
Felipe Massa | – | – | 1 | 6 | |
11. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
12. | Danyiil Kvjat | – | – | 2 | 3 |
13. | Sergio Pérez | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 68 |
2. | McLaren-Mercedes | 43 |
3. | Ferrari | 30 |
4. | Williams-Mercedes | 20 |
5. | Force India-Mercedes | 19 |
6. | Red Bull-Renault | 15 |
7. | Toro Rosso-Renault | 7 |