A futamokra érkezve a remek PR-érzékkel megáldott pilóták minden nagydíjhétvége előtt elmondják, mennyire nagy örömmel érkeznek a helyszínre, de a Magyar Nagydíj kapcsán hihető, hogy hiteles is a dicséret. Budapest valóban a legszebb városok közé tartozik, ahová ellátogat a mezőny, s mivel az F1 mezőnye július végén vagy augusztus elején érkezik, az időjárásra sem lehet panasz. A Magyar Nagydíj emellett az utolsó viadal a többhetes nyári szünet előtt, így érezhető a vakációhangulat a száguldó cirkusz tagjain.
A pálya vonalvezetése is eltér a Hermann Tilke féle szuperkomplexumokétól, s bár régebben húzták a szájukat a versenyzők a kanyargós, viszonylag lassú aszfaltcsík miatt, most már felüdülés számukra itt autóba ülni – még akkor is, ha a rövid egyenesek miatt alig-alig van néhány másodpercük a pihenésre. Ezen a hétvégén várhatóan a szabadedzések is mozgalmasabbak lesznek, a Pirelli ugyanis ide szállítja el elsőként a Silverstone-ban tesztelt gumijait, s nagyon fontos lesz a csapatok számára, hogy a lehető legjobban kiismerjék azokat.
A tavalyi szerkezetű, de idei keverékű abroncsokat a Mercedes-istállónak nem volt lehetősége kipróbálni Silverstone-ban, az első szabadedzésig csupán azokra az adatokra támaszkodhat, amelyeket a Pirelli a többi alakulattól összegyűjtve a rendelkezésére bocsátott. A forróság miatt alapvetően nagy a szorongás a német istállónál: hiába ül az autóban a háromszoros mogyoródi futamgyőztes, ezzel a jelenlegi mezőnyből hazánkban legsikeresebb Lewis Hamilton, ha az abroncsok kopni kezdenek az agresszív W04-esen, ő sem tehet semmit.
„Jó lenne szép eredménnyel búcsúzni a nyári szünet előtt, de nyilvánvaló, miféle kellemetlenségeknek nézünk elébe a Hungaroringen" – utalt a forróságra Ross Brawn csapatfőnök.
Hamilton és Nico Rosberg az időmérőn villanhat, a legutóbbi öt futamot az első sorból, a Brit és a Német GP-t a pole-ból kezdő angol a Hungaroringen negyedszer rajtolhatna az első rajtkockából, amivel maga mögött hagyná a magyar ranglistán Ayrton Sennát, de a rekorder Michael Schumachertől még mindig elmaradna – a német hétszer indult az élről hazánkban.
PÉNTEK |
10.00–11.30:1. szabadedzés |
14.00–15.30:2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00:3. szabadedzés |
14.00–15.00:időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00:a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
IDŐJÁRÁS.Az időjárás-jelentések szerint az év legmelegebb hétvégéjén rendezik meg a Magyar Nagydíjat, azaz péntektől vasárnapig zavartalan, már-már kínzó napsütésre, 34-38 fokos hőségre kell számítani. |
GUMIK.A Pirelli eredetileg a kemény és a közepesen kemény abroncsot jelölte ki a Magyar Nagydíjra, de a közlemény kiadása még a Brit GP előtt történt. A silverstone-i defektözön miatt azonban módosítottak az abroncsok szerkezetén, és az új, biztonságosabb és tartósabb gumikból a Pirelli a közepesen kemény mellé nem a kemény, hanem a lágy abroncsait hozza el. |
ÚJ SZABÁLYOK A BOXBAN.A verseny alatt minden, az autón dolgozó szerelőnek bukósisakot kell viselnie, a boxutcában pedig nem 100, hanem 80 kilométer/óra lesz a sebességkorlátozás. A Hungaroring 341 méteres boxutcájában ez azt jelenti, hogy egy pit-stop – a kerékcsere idejét leszámítva – 12.3 helyett 16.4 másodpercig fog tartani, azaz 4.1 másodpercet veszítenek a csapatok boxkiállásonként. Az FIA mellett a Formula One Management is szigorított, minden operatőrt, fotóst és újságírót kitiltottak a boxutcából az edzések és a verseny idejére. |
A győzelemre azonban a gumik miatt nem neki vagy csapattársának van a legnagyobb esélye – talán az lehet a kérdés, mennyi ideig maradnak elöl a pályán, amelyen híresen nehéz előzni. A diadalért a Red Bull párosa mellett a hőségben a gumikkal kifejezetten jól bánó Lotust és Ferrarit kormányzó sofőrök szállhatnak harcba. Sebastian Vettel már egy hete elmondta, hogy Kanada és Németország után Magyarországon is pótolná eddigi hiányát, és végre nyerne futamot. Mark Webber ezen már túl van, 2010-ben győzött a Red Bull-lal, sőt még az F1-es karrierje előtt, 1998-ban az akkori sportautó-vb mogyoródi futamán diadalmaskodott a Mercedesszel.
„A Hungaroring mindig is jó volt hozzám. A kedvenc pályaszakaszom a dombtetőn a sikán utáni rész, az egymást követő bal és jobb kanyar az a pont, ahol a leginkább élvezhető, mire képes az F1-es autó, ha a határon autózunk vele" – mondta Webber, aki tavaly és tavalyelőtt csapata stratégiai balfogása miatt lett csak ötödik és nyolcadik.
Fernando Alonso tíz éve nyert először F1-es futamot, éppen a Hungaroringen, ahová, akárcsak korábban Gerhard Berger és Nigel Mansell, születésnapja környékén érkezik. Az idén a verseny másnapján lesz 32 esztendős, a második magyarországi győzelem szép ajándék lenne önmagának. Alonso szerdán még Maranellóban volt, a helyi általános iskola alsósaival találkozott, és az élménytől feltöltődve utazott Magyarországra.
Csapattársát, Felipe Massát a 2009-es balesete miatt különös kapcsolat fűzi a Magyar Nagydíjhoz, amelyen elképesztő balszerencse-sorozat érte: még sohasem állt fel a dobogóra nálunk, igaz, 2008-ban három körre volt a céltól, amikor az élen haladva tönkrement az autója. Viszont az ő nevéhez fűződik a Ferrari eddigi utolsó első rajtsoros indulása itt, még 2006-ból.
A Lotusnál Kimi Räikkönen igazi Hungaroring-specialista, 2001-ben, az első itteni versenyén hetedik lett, egy évvel később negyedik, azóta viszont ha célba ér, dobogóra is állhat. Hatszor pezsgőzött a Magyar Nagydíjon, 2005-ben győztesként, 2006-ban pedig az élen haladt, mielőtt nekiment Vitantonio Liuzzi lekörözendő Toro Rossójának, és kiesett. Az idén a hetedik dobogós helyezésével utolérheti a magyar örökranglistán Sennát és Schumachert.
„Túl sokszor voltam második a Magyar Nagydíjon ahhoz, hogy tudjam, mennyire fontos az élen haladva bevenni a rajt utáni első kanyart. A DRS segítsége is kevés ahhoz, hogy könnyűnek nevezzük az előzést ezen a pályán. A ring nem tartozik a legnehezebbek közé, de a versenyt a hőség megnehezíti. A nagy meleg az idén nem zavar minket, sőt kedvez a kocsinak, és különben is, itt csak a győztes nem szenved a hőségtől" – mondta Räikkönen.
Jenson Button kétszer nyert már a Hungaroringen, 2011-ben ő jegyezte a magyarországi rekorder McLaren-istálló 10. itteni diadalát, amelyet Hamilton tavaly megismételt. A McLaren számára a Hungaroring jelentette az áttörést a reménytelenül induló 2009-es szezonban, vagyis Button – Brawn-istállóval elért – világbajnoki címének évében: addig még csak dobogóra sem állhattak fel a pilótái, ám aztán Hamilton győzött a Magyar Nagydíjon.
Erre a fordulatra idén nincs esély. „Nagyon nehéz versenyünk lesz. A Német Nagydíjon mindent tökéletesen csináltunk, de látható volt, hogy a sebességünk nincs meg a dobogóhoz. Azzal főzünk, amink van, meglátjuk, mire jutunk" – mondta Button.
Az előző két évhez hasonlóan az idén is lesz nálunk jubileum: 2011-ben Rosberg, 2012-ben Heikki Kovalainen rajtolt nálunk a századik futamán, s most Adrian Sutil ér el a Hungaroringen ugyanehhez a mérföldkőhöz, amely mellett Alain Prost 1986-ban, még az első Magyar GP-n haladt el, útban a második vb-címe felé. A Force India német pilótája áttöréssel szeretné emlékezetessé tenni a futamot. „Alig hiszem el, hogy így repül az idő. Még mindig ugyanaz a célom, mint az első futamomon, hogy a legjobb teljesítményt nyújtsam. A Hungaroringen öt próbálkozásból még egyszer sem sikerült pontot szereznem, talán most összejön" – mondta Sutil.
1. | 2. | 3. | pole pozíció | leggyorsabb kör | |
2003 | Alonso | Räikkönen | Montoya | Alonso | Montoya |
2004 | M. Schumacher | Barrichello | Alonso | M. Schumacher | M. Schumacher |
2005 | Räikkönen | M. Schumacher | R. Schumacher | M. Schumacher | Räikkönen |
2006 | Button | De la Rosa | Heidfeld | Räikkönen | Massa |
2007 | Hamilton | Räikkönen | Heidfeld | Hamilton | Räikkönen |
2008 | Kovalainen | Glock | Räikkönen | Hamilton | Räikkönen |
2009 | Hamilton | Räikkönen | Webber | Alonso | Webber |
2010 | Webber | Alonso | Vettel | Vettel | Vettel |
2011 | Button | Vettel | Alonso | Vettel | Massa |
2012 | Hamilton | Räikkönen | Grosjean | Hamilton | Vettel |
DRS-ZÓNA
Ahogy az idei helyszínek többségén, úgy a Hungaroringen is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az után, az egyes és a kettes kanyar között. A két zónához egy mérési pont tartozik – aki a versenyen a célegyenes előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét szakaszon kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában.