Vettel: szombati szomorúság után vasárnapi vidámság

Vágólapra másolva!
2012.09.23. 13:56
null
Sebastian Vettel a 3. rajtkockából indulva győzött Szingapúrban (Fotók: Action Images)
Címkék
Lewis Hamilton és Pastor Maldonado kiszorította az első rajtsorból Sebastian Vettelt a Szingapúri Nagydíjon, de a verseny végén a világbajnoki címvédő nevetett: a Red Bull pilótája Maldonadót a rajtnál lehagyta, majd Hamilton váltóhiba miatti kiesését követően az élre is állt. Jenson Button nem tudta támadni, így megszerezte idei második győzelmét, és visszavette a vb-pontverseny második helyét. A dobogóra Button és Fernando Alonso állhatott fel. Michael Schumacher is kiesett, az egyik egyenes végén elnézte a féktávot, és Jean-Éric Vergne Toro Rossójának ütközött.

Sebastian Vettel nevethetett a Szingapúri Nagydíj végén, az őt az időmérőn legyőző Lewis Hamiltion ugyanis váltóhiba miatt kiesett a versenyből, amelyet két biztonsági időszak miatt az előre tervezett 61 kör helyett a kétórás határidő miatt végül csak 59 körön át futottak.

A német pilóta így a vb-pontverseny 4. helyéről feljött a 2., helyre, hátránya a 3. helyen célba érő Fernando Alonsóhoz képest 29 pontra csökkent. Hat verseny van hátra, és bár Hamilton esélyei jócskán csökkentek, még talán őt sem szabad leírni.

A második helyen célba érő Jenson Buttonnál még mindig több esélye van…

A verseny nagy vesztese Hamilton mellett Michael Schumacher lehet, a német az első, Narain Karthikeyan autója miatt elrendelt biztonsági autós időszak utáni újraindulást követően elnézett egy féktávot, és ugyanolyan nagy lendülettel csapódott neki Jean-Éric Vergne autójának, mint Bruno Sennáénak Barcelonában – akkor tíz rajthelyes büntetést kapott, ha nem műszaki hiba miatt nem tudott lassítani, akkor ez most is a minimum.

Említést érdemel, hogy Timo Glock a 12. helyre hozta be a Marussiát, aminek köszönhetően csapata megelőzte a Caterhamet a konstruktőrök pontversenyében – a 10. helyezéssel pedig súlyos dollármilliók járnak együtt az év végén.

ELŐZMÉNYEK

Sebastian Vettel nagyon jól kezdte a szingapúri nagydíjhétvégét, de a pole pozíció Lewis Hamiltoné lett szombaton. A Red Bull német pilótája azonban biztos benne, hogy a verseny végére megfordul a sorrend kettejük között – bár Pastor Maldonadóval is számolni kell, a 2. rajthelyről induló venezuelai a rajtnál és azt követően is veszélyt jelenthet a két vb-aspiránsra, több szempontból is.

Schumacher, a laza – túlságosan is…
Schumacher, a laza – túlságosan is…

Öt rajthelyes büntetéssel sújtották Bruno Sennát a Formula–1-es Szingapúri Nagydíjon, miután az időmérőn az autójával a falnak csapódó Williams-pilóta gépében váltót kellett cserélni. A brazil ezzel nem a 17., hanem a 22. helyről várhatja a magyar idő szerint 14 órai rajtot.

Pedro de la Rosa autójában is váltót cseréltek, de mivel a HRT spanyolja az utolsó helyen zárta az időmérőt, az ő rajthelye nem módosul. Mark Webber megrovással megúszta, hogy az időmérő harmadik szakaszának végén kétszer is levágott egy kanyart – az ausztrált Timo Glock első etapbeli feltartásában nem találták vétkesnek.

A Formula–1 szereplői negyedórával a rajt előtt egyperces csenddel emlékeztek Sid Watkinsra, a sportág egykori főorvosára, aki a napokban hunyt el.

A versenyen fontos lesz, ki hogyan spórol a gumikkal és az üzemanyaggal – mindkettőnek kulcsszerepe lehet, utóbbiban sokat segíthet a pilótáknak az esetleges biztonsági autós időszak, amikor csökken az autók fogyasztása.

Az első tízből a két Mercedes a szuperlágy helyett a lágy gumikon ment az időmérő utolsó szakaszában, de mivel nem futott mért kört, szabadon választhatott a két keverék közül. A rajthoz végül Schumacher és Rosberg is szuperlágy gumikon állt oda.

Nem úgy Hülkenberg, Pérez, Vergne, Kobajasi, Glock, Pic és De la Rosa, ők a lágyat választották. A lágy tovább bírja majd, de a rajtnál hátrányt jelenthet, pozíciókat veszíthetnek, akik azokon kezdik a futamot.

A FUTAM

ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!

Hamilton jól rajtolt, megtartotta első helyét, de az óvatos Maldonado mellett Vettel és Button is elhúzott az első kanyarkombinációban. Mögöttük megmaradt az Alonso, Di Resta, Webber, Grosjean, Schumacher, Rosberg sorrend – Rosberg a kör végére megelőzte csapattársát.

MARINA BAY STREET CIRCUIT

A pálya adatai:

Hossza: 5.073 km
Teljes versenytáv: 61 kör (309.087 km)
Pályacsúcs: 1:45.599 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2008)

A tavalyi verseny:
Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:44.381; Red Bull)
Futamgyőztes: Sebastian Vettel (1:59:04.8; Red Bull)
Leggyorsabb kör: Jenson Button (1:48.454; McLaren)

Tisztán jött el a mezőny, csak Massa és Petrov járt pórul, ők a boxba is hajtottak gyors szervizre. A sportfelügyelők jelezték, vizsgálják azokat, akik a rajtnál levágták a 2. kanyart – az élmezőnyből Webbert, illetve Grosjeant.

Vettel tapadt Hamiltonra, Button lemaradt tőlük, őt Maldonado üldözte. Räikkönen a rajtnál egy helyezést nyerve a 11. helyen haladt, de éppen Schumacher Mercedese mögött, amelyet nehéz megelőzni az egyenesekben.

A Lotus-istálló és Grosjean között megszakadt a telemetriai kapcsolat, ami Szingapúrban nagyon nehézzé teheti a pilóta versenyét.

Massa a lágyabb keverékű abroncsokon haladt, a leggyorsabb kört futotta, a csapat szerint 20 kört kibírnak a gumijai, ami a 61 körös versenyen két kiállást jelentene ideális esetben.

A sportfelügyelők nem állapítottak meg szabálytalanságot a rajt utáni helyezkedésben,senki sem kapott büntetést. A 6. kör végén Button már 5 másodpercre leszakadt Vetteltől, de sikerült leráznia Maldonadót.

Pérez jelezte a Sauber rádióján, hogy a szuperlágy gumikon haladók egyre jobban csúszkálnak. Webber a 8. körben be is ment a boxba. Pic mögé jött vissza, de azonnal megelőzte a franciát.

Vettel a 10. kör végén jött a boxba, Pérez mögött, a 12. helyen folytatta. A friss lágy gumikon gyorsan megelőzte a mexikóit. Egy körrel később Alonso is érkezett, a két McLaren kint maradt, de Hamilton fokozatosan lassult. Ám a Vettel-féle csoportnál így is egy másodperccel gyorsabb volt. A német megelőzte Hülkenberget.

Hamilton a 12. körben szervizelt, Vettel elé jött vissza. A német könnyedén előzte meg Räikkönent.

Maldonado a 13. körben cserélt kereket, Button maradt az élen. A 14. körben ő is kiállt, Vettel és Maldonado közé jött vissza.

A 15. körben Hamilton, Vettel, Button, Maldonado, Hülkenberg, Alonso, Pérez, Di Resta, Webber, Rosberg volt az első tíz sorrendje, Hülkenberg és Pérez még nem volt a boxban. Hülkenberg megelőzésekor Maldonado fékjei csúnyán füstöltek, ez még problémát okozhat a Williams pilótájának.

A kerékcsere után az élmezőny a keményebb (azaz lágy) gumikon haladt. Button a legfrissebb gumikon száguldva gyorsabb volt Vettelnél, közeledett a némethez. Alonso megelőzte Hülkenberget. A spanyolnak hat másodperces hátrányt kellett lefaragnia Maldonadóhoz képest.

Hamilton a 23. körig állt az élen – aztán tönkrement a váltója
Hamilton a 23. körig állt az élen – aztán tönkrement a váltója

A 18. körben Hülkenberg és Pérez is kereket cserélt. Lágyakat kaptak, a verseny legvégére hagyják a szuperlágyas menetet. Grosjean és Schumacher visszazárkózott a pontzónába. Räikkönen ismét Schumit üldözte.

A 20. körben Hamilton veszített az előnyéből Vettellel (1.5 mp), Buttonnal (4.3), Maldonadóval (8.3), Alonsóval (12.4), Di Restával (20.2) és Webberrel (22.3) szemben is.

Hamilton autója a 23. körben leállt, a pole pozíciós feladta a versenyt. A McLarennek a váltója ment tönkre.

Vettel állt az élre, aztán Button, Maldonado, Alonso, Di Resta, Webber, Rosberg, Grosjean, Schumacher és Räikkönen következett. A német mögött Button 3, Maldonado 4.7, Alonso 7.9 másodpercre volt.

Vettel belehúzott, fokozatosan rázta le magáról Buttont. Alonso közben jött fel a Williamsre.

Egyes feltételezések szerint Hamilton váltója az időmérőn sérülhetett meg, amikor véletlenül a hátsó kerekével nekikoccant a falnak.

Webber a 28. kör végén járt a boxban, de elrontotta a bejáratot – ezt elvileg nem veszik olyan szigorúan a sportbírók, mint a kijáratnál történő hasonló hibát. Az ausztrál szuperlágyon folytatta, még egy kiállás várható tőle.

A 29. körben Maldonado és Alonso együtt jött a boxba, a Williams pilótája elöl maradt. Alonso lágyat, Maldonado szuperlágyat kapott.

Rengeteg törmelék hever az ideális ív mellett,ez a lekörözéseket is megnehezíti, nemcsak az éles szituációban történő előzéseket.

Maldonado és Alonso a Rosberg, Grosjean duó mögé szorult, a spanyol támadta a venezuelait. Rengeteg időt veszítettek a Mercedes mögött, Di Resta is nyert időt velük szemben.

Ám a 32. körben Karthikeyan a falnak ütközött, és jött a biztonsági autó.

Button és Vettel szervizelt, akárcsak Di Resta, Rosberg, Grosjean, Maldonado és Schumacher.

A safety car mögött Vettel, Button, Alonso, Di Resta, Hülkenberg, Webber, Pérez, Rosberg, Grosjean, Maldonado volt a pontszerző helyen haladók sorrendje. Mögöttük Vergne, Schumi és Räikkönen haladt.

Maldonadót arról tájékoztatta a Williams, hogy hidraulikai probléma van az autójában, és le kell állítania. A Williams-pilóta így továbbra sem szerez pontot a Spanyol GP megnyerése óta.

A 36. kör végén be is ment a boxba, és feladta a versenyt. Az első rajtsorból már mindkét pilóta kiesett.

Vergne jött fel a 10. helyr5e, mögötte Schumi és Raikkönen sorakozott.

A biztonsági autó kiállása után a 38. körben folytatódott a verseny – Button majdnem nekiment Vettelnek, de megúszták.

Webber nagy csata után megelőzte Hülkenberget, és feljött az 5. helyre. Grosjean elment Rosberg mellett.

Schumacher a Pérezzel küzdő Vergne-nyel ütközött, miután elnézte a féktávot – akárcsak egy éve Pérezzel. Újra jött a biztonsági autó.

Schumacher Barcelonában ugyanezt csinálta Bruno Sennával, azért tíz rajthelyes büntetést kapott. Ha nem műszaki hiba történt, ezért akár eltiltást is kaphat visszaesőként – bár nem vb-esélyes versenyzőt ütött ki… A Mercedes mérnökei a boxból azt kérdezték Schumachertől: „Mi történt ott, mi történt ott?”

Vergne-nek a monzai balesete miatt még ezen a hétvégén is fájt a dereka, ez az ütközés biztosan nem használt neki.

Az esetet a verseny után vizsgálják ki.

A biztonsági autó a 42. kör előtt hagyta el a pályát, a verseny Vettel, Button, Alonso, Di Resta, Rosberg, Grosjean, Räikkönen, Ricciardo, Senna, Massa sorrendben folytatódott.

Webber, Hülkenberg és Pérez a mezőny végéről igyekszik felzárkózni, Kovalainen a 11.

Massa és Senna óriási csatát vívott, a ferraris végül vad manőverrel, de hatalmasat mentve megelőzte a Williams pilótáját.

Vettel elöl elszakadt Buttontól, de Alonso sem tudta tartani a lépést az angollal. Di Resta viszont tapadt a vb-éllovasra.

Hamilton: maradt-e esély a vb-címre?
Hamilton: maradt-e esély a vb-címre?

Massa már Ricciardót támadta, a szuperlágy gumikon gyors volt a Ferrari. A kétórás határidő miatt a verseny várhatóan nem megy 61 körig. Senna esetét vizsgálták a sportfelügyelők, a Williams-pilóta leszorította Massát a korábbi előzéskor.

Massa megelőzte Ricciardót, és Räikkönen nyomába eredt. A brazil nagyon elemében volt,láthatóan feldobta, hogy a safety car esélyt adott neki a felzárkózásra a lehetetlen helyzetből.

Raikkönen megelőzte Grosjeant, és feljött a 6. helyre. A csapat rászólt a franciára, ne tartsa fel a finnt.Massa ellen Grosjeannak kellett védekeznie.

A pontzóna felé igyekvő Hülkenberg, Pérez páros a Ricciardo mögött kialakult vonatban koccant a 13. és a 14. helyen, a Force India meg is hibásodott.Aztán Hülkenberg adott is egyet: miután Webber megelőzte Kobajasit, a rést kihasználva befurakodott a japán elé, majd koccant a védekező Sauber-pilótával, a Sauberről letört az első légterelő.

Senna megúszta büntetés nélkül a Massa-incidenst, miközben Hülkenberg és Kobajasi is a boxba hajtott.

Webbert vizsgálták, mert Kobajasi megelőzésekor mind a négy kerekével elhagyta a pályát.

Hülkenberg a friss gumijain megfutotta a verseny leggyorsabb körét: ő az idén a 10. pilóta, a Force India pedig a 7. csapat, amely leggyorsabb kört jegyez valamelyik versenyen.

Webber megelőzte Sennát, és feljött a 10. helyre. Massa autóján elkoptak a gumik, nem tudta támadni Grosjeant, maradt a 8. helyen.

Webber Ricciardót támadta a hajrában, miközben jelezték, a kobajasis esetet a verseny után vizsgálják meg.

A versenyt végül a kétórás határidő lejárta után, a 61. helyett az 59. kör végén leintették, Vettel nyert Button és Alonso előtt. Di Resta, Rosberg, Räikkönen, Grosjean, Massa, Ricciardo és Webber szerzett pontot.

SZINGAPÚRI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 2:00:26.144
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 8.959 mp h.
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 15.227 mp h.
4. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 19.063 mp h.
5. Nico Rosberg német Mercedes 34.784 mp h.
6. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 35.759 mp h.
7. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 36.698 mp h.
8. Felipe Massa brazil Ferrari 42.829 mp h.
9. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 45.820 mp h.
10. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 47.175 mp h.
11. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 50.619 mp h.
12. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:31.918 p h.
13. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:37.141 p h.
14. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:39.413 p h.
15. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:47.967 p h.
16. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 2:12.925 p h.
17. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1 kör h.
18. Bruno Senna brazil Williams-Renault 2 kör h.
19. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 2 kör h.
FELADTÁK
Michael Schumacher német Mercedes 38 megtett kör
Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 38
Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 36
Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 30
Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 22
Leggyorsabb kör: Hülkenberg (52. kör) 1:51.033
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Fernando Alonso 3 8 13 194
2. Sebastian Vettel 2 5 11 165
3. Kimi Räikkönen 6 13 149
4. Lewis Hamilton 3 6 10 142
5. Mark Webber 2 2 12 133
6. Jenson Button 2 5 9 119
7. Nico Rosberg 1 2 10 93
8. Romain Grosjean 3 7 82
9. Sergio Pérez 3 6 65
10. Felipe Massa 8 51
11. Paul di Resta 8 44
12. Michael Schumacher 1 7 43
13. Kobajasi Kamui 6 35
14. Nico Hülkenberg 6 31
15. Pastor Maldonado 1 1 2 29
16. Bruno Senna 7 25
17. Jean-Éric Vergne 2 8
18. Daniel Ricciardo 3 6
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 298
2. McLaren-Mercedes 261
3. Ferrari 245
4. Lotus-Renault 231
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 100
7. Force India-Mercedes 75
8. Williams-Renault 54
9. Toro Rosso-Ferrari 14
SZINGAPÚRI NAGYDÍJ, A RAJTSORREND
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes
2. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
3. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
4. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari
6. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
7. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
8. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
9. Michael Schumacher német Mercedes
10. Nico Rosberg német Mercedes
11. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes
12. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
13. Felipe Massa brazil Ferrari
14. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari
15. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
16. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
17. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari
18. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault
19. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault
20. Timo Glock német Marussia-Cosworth
21. Charles Pic francia Marussia-Cosworth
22.
Bruno Senna
brazil
Williams-Renault
23. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth
24. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth
A DRS mérőpontja a 3-as kanyarban, az aktiválási zóna a 7-es kanyar előtti egyenesben van
A DRS mérőpontja a 3-as kanyarban, az aktiválási zóna a 7-es kanyar előtti egyenesben van
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik