Sebastian Vettel teljesítette első kötelező feladatát, és megszerezte az első rajtkockát az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjra. A németet korábban mindenki arról faggatta, hogy elengedi-e mark Webbert maga mellett, ha a kettős győzelem felé száguldanak, de a szombati időmérő után úgy tűnik, az ausztrálnak alaposan meg kell izzadnia, ha fel akar érni csapattársa mögé.
Webbert ugyanis az időmérőn Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Jenson Button is megelőzte, és csak az ötödik rajtkockából várja a magyar idő szerint vasárnap délután 14 órakor rajtoló versenyt.
Alonso világbajnok, ha… |
…nyer vagy második |
…harmadik vagy negyedik, és Webber nem nyer |
…ötödik, és Vettel vagy Webber nem nyer (ha Vettel nyer, azonos pontszámmal zárnak, ugyanannyi 1., 2. és 3. helyezéssel – a 4. pozíciók tekintetében Vettel 3–2-re nyer) |
…hatodik, Webber legfeljebb harmadik, és Vettel nem nyer |
…hetedik vagy nyolcadik, Webber nem dobogós, és Vettel nem nyer |
…kilencedik, Webber legfeljebb ötödik, és Vettel legfeljebb harmadik |
…tizedik, Webber legfeljebb hatodik, és Vettel legfeljebb harmadik |
…nem szerez pontot, és Webber legfeljebb hatodik, Vettel legfeljebb |
harmadik, Hamilton pedig nem nyer |
(Ha egyik riválisa sem nyer, egyenlő pontszám esetén Alonso 5 győzelmének köszönhetően világbajnok.) |
Webber világbajnok, ha… |
…nyer, és Alonso nem második |
…második, Alonso legfeljebb hatodik, Vettel pedig nem nyer (ha Vettel nyer, azonos pontszám alakul ki kettejük között, de a németnek öt győzelme lesz az ausztrál 4-ével szemben) |
…harmadik, Alonso legfeljebb hetedik, Vettel pedig nem nyer |
…negyedik, Alonso legfeljebb kilencedik, Vettel pedig nem nyer |
…ötödik, Alonso legfeljebb tizedik, Vettel pedig legfeljebb harmadik |
(Ha Webber és Vettel sem nyer, de azonos pontszám alakul ki közöttük, az ausztrál több második helyezésének – jelenleg 4–2-re állnak e tekintetben – köszönhetően világbajnok lesz) |
Vettel világbajnok, ha… |
…nyer, és Alonso legfeljebb ötödik |
…második, Alonso legfeljebb kilencedik, Webber pedig legfeljebb ötödik |
Hamilton világbajnok, ha… |
…nyer, Alonso nem szerez pontot, Webber legfeljebb hatodik, Vettel pedig legfeljebb harmadik |
A Red Bull és a Ferrari nem hozott új alkatrészeket a Brazil Nagydíjhoz képest Abu-Dzabiba, a McLaren viszont új légterelőkkel száguld, Hamilton részben ezzel magyarázta pénteki jó teljesítményét, és ettől várt kiugró eredmény az időmérőn, illetve a versenyen.
Az időmérő helyi idő szerint délután öt órakor kezdődött el, pár perccel sötétedés előtt. A versenyzőket az első és a második szakaszban még zavarták a lemenő nap fénysugarai és az elnyúló árnyékok, de a záró etap során már a reflektorok az elsődleges fényforrások. Az alkonyat ellenére az időjárás sokkal jobb volt, mint az előző nagydíjakon, percekkel az edzés előtt 28 fokot mértek.
A csapatok tapasztalatai alapján a szuperlágy gumik nem az első körben a leggyorsabbak, lassabban melegednek fel a szokásosnál, főleg naplemente után lehetett arra számítani, hogy a pilóták több mért kört tesznek meg egymás után. Ha már gumik: már az edzés előtt biztosra mondható volt, hogy a Bridgestone a 168., belátható időn belül az utolsó F1-es pole pozícióját szerzi meg (vasárnap a 175. győzelem is borítékolható), a következő futamon, 2011-ben ugyanis már a Pirelli szállítja az abroncsokat az F1-es csapatoknak.
Az első mért körök után Hamilton és Alonso eredménye is 1:41 perc alá került, erre a délutáni szabadedzésen csak a Red Bull volt képes. Vettel és Webber első körei gyengébbre sikerültek, de a német hamarosan az élre állt, és az ausztrál is javított korábbi idején. Az első menet végén Alonso 1:40.170 perccel vezetett Vettel (1:40.318), Hamilton (1:40.335) és Webber (1:40.690) előtt. A szakasz legvégén, miközben a vb-aspiránsok a boxban várták az etap végét, Nico Rosberg 1:40.231 perces körével bejött Alonso mögé másodiknak.
A hét kieső helyen a hat újonc mellett Sébastien Buemi búcsúzott el a további küzdelmektől. A kiscsapatok csatáját a Lotus nyerte meg a Virgin párosa előtt, az utolsó sor a Hispaniáé lett.
A második, 15 perces szakasz elején az edzés elején autója vibrációjára panaszkodó Jenson Button is megvillant, 1:40.267 perces ideje azt sugallta, hamarosan 1:40 alá mennek a vb-aspiránsok, akik közül Hamilton csúnyán megcsúszott első mért körében, szerencséjére a hatalmas bukótér miatt semminek sem ütközött neki.
Elsőként Vettel törte át az 1:40-es határt, méghozzá 1:39.874 perccel. A német szuperlágy gumikat használt, később a ferrarisok és Hamilton is erre váltott. Az angol 1:47-es idővel fejezte be első próbálkozását, később viszont Felipe Massa leszorította az útról, nekiment egy bójának.
Ennek ellenére a következő körében 1:40.119-re javította eredményét, és simán továbbjutott, akárcsak a többi vb-aspiráns. Ám Vettelen kívül más nem tudott 1:40 alá menni, a német mögött Button, Rosberg, Webber, Hamilton, Alonso, Massa, Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Vitalij Petrov sorrendben végeztek a záró szakaszba jutók.
Meglepetésre kiesett Robert Kubica (a lengyel az idén először nem jutott a harmadik etapba, ahonnan éppen csapattársa szorította ki), akihez hasonlóan Kobajasi Kamui, Adrian Sutil, Nick Heidfeld, Nico Hülkenberg, Vitantonio Liuzzi és Jaime Alguersuari is elbúcsúzott.
A harmadik szakasz előtt Ron Dennis kérte számon Luca di Montezemolo Ferrari-elnökön Massa korábbi manőverét.
Hamilton és Button kiváló körökkel kezdte meg a záró tíz percet, mindketten 1:40 alá kerültek, Vettel hat perccel a vége előtt hagyta el a boxutcát, és 1:39.448 perces körével megelőzte Hamiltont. A német tovább javított idején (1:39.394), de még mindenkinek volt hátra egy mért köre.
Vettelt senki sem tudta megverni, viszont Hamilton, Alonso és Button is bejött Webber elé, az ausztrálnak nagyon nehéz a feladata a vasárnapi verseny előtt. Massa egy ezreddel verte meg Barrichellót, míg a korábbi szakaszokban remeklő Rosberg a végén még csapattársától, Schumachertől is kikapott.
HIVATALOS IDŐMÉRŐ EDZÉS | |||
1. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:39.394 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:39.425 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:39.792 |
4. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:39.823 |
5. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:39.925 |
6. | Felipe Massa | Ferrari | 1:40.202 |
7. | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:40.203 |
8. | Michael Schumacher | Mercedes | 1:40.516 |
9. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:40.589 |
10. | Vitalij Petrov | Renault | 1:40.901 |
11. | Robert Kubica | Renault | 1:40.780 |
12. | Kobajasi Kamui | Sauber-Ferrari | 1:40.783 |
13. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:40.914 |
14. | Nick Heidfeld | Sauber-Ferrari | 1:41.113 |
15. | Nico Hülkenberg | Williams-Cosworth | 1:41.418 |
16. | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:41.642 |
17. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.738 |
18. | Sébastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.824 |
19. | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:43.516 |
20. | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:43.712 |
21. | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:44.095 |
22. | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:44.510 |
23. | Bruno Senna | Hispania-Cosworth | 1:45.085 |
24. | Christian Klien | Hispania-Cosworth | 1:45.296 |