„Velence a világ közepe. [...] Aki a Szent Márk-téren sétál, tudja, hogy sétálása által valahogy funkciót tölt be, ott van, a Szent Márk-téren, a világ közepén, és hagyja, hogy a világ körülötte keringjen” – Szerb Antal 1936-os olaszországi útinaplójából is kölcsönözhette volna mottóját a Villaggio Mall nevű luxusáruház Dohában, a városban, amely minden eszközzel igyekszik a világ közepe lenni. Ha kell, sivatagi labdarúgó-világbajnoksággal, semmiből elővarázsolt csodastadionokkal vagy éppen a messzi „anyavárostól” jó négyezer kilométerre felhúzott mesterséges Velencével. Ráadásul a szemfényvesztés legszégyentelenebb példájaként egy luxusplázába költöztetve, plafonra festett azúrkék égbolt és idilli bárányfelhőcskék alá. Ha valakinek esetleg ezt a kápráztatást már nem veszi be a gyomra, szelídebb ámítást keresve ellátogathat Doha Kanat nevű negyedébe, ahol valódi kanálisok, valódi tarka házak és a Rialto híd valódi utánzata segítenek elhitetni, hogy az európai kultúrkörnyezet némi befektetéssel deportálható.
A SZERZŐ HELYSZÍNI VIDEÓJA
MINIGOLF, GOKART, HOKIMECCS ÉS EGY EBÉD A LUXUSÉTTEREMBEN
Eszembe jut világutazó ismerősöm jó tanácsa, aki Katarba indulásom előtt – a steril környezettel, gyorsított ütemű fejlesztéssel, erőltetett gazdasági térnyeréssel kapcsolatos fenntartásaimat érzékelve – azzal biztatott, hogy valószínűleg százhúsz éve, a századfordulós Budapest bámulatos mértékű bővülése és modernizálódása idején is furcsán hatott a kortársaknak a szédületes változás. Azóta fejemben jár az elgondolás, hogy miként akkor a magyar fővárosban vert a szokottnál erősebben a világ szíve, most Katarban lüktet igen hevesen, és szinte minden dobbanással életre kelt egy stadiont, felhőkarcolót, ötcsillagos hotelt.
Próbálom ezzel a kétségtelenül megfontolandó párhuzammal nyugtatni magamat a plázavízben ringatózó műgondolázókat figyelve, de valahogy nehezen tudom elképzelni, hogy a századeleji pesti virágzást kávéházi feketéje vagy kisvendéglős fröccse mellől szemlélő Kosztolányi Dezső, Karinthy Frigyes vagy Krúdy Gyula megértéssel fogadta volna az efféle kultúrcsalást.
A RÖVIDZÁRLAT UTÁNI TŰZVÉSZ TRAGÉDIÁJÁT NEM LEHET FELEDNI
A világbajnokság önfeledt heteiben persze nincsenek nyomasztó emlékek, sötét gondolatok, csak a műtenger puha csobbanása, az álmozaikos padlón sétálgató futballturisták kényelmes andalgása és a bankkártyán pihenő katari riálok észrevétlen kiáramlása. Felesleges említeni, mostanság a futball a legédesebb hívószó, amellyel elő lehet csalogatni a bankszámlákról az elköltésre váró temérdek pénzt. A katari tulajdonban lévő Paris Saint-Germain hivatalos ajándékboltjának ajtajában Kylian Mbappé alakja várja az elektromos velencei gondola, az üzletsorok előtt közlekedő londoni emeletes műbusz mellett Párizs varázsára is kíváncsi potenciális vásárlókat.
A világbajnokság ajándéktárgyait árusító üzletben is nagy a sürgés-forgás, az árcímkén szereplő összeg láthatólag nem szempont, csak én nézegetem, hogy összeállíthassam alkalmi leltáramat, rögtön forintra fordítva. Hivatalos vb-labda: 68 ezer forint. A labdából replikaváltozat: 17 ezer forint. Vb-mintás póló: 29 ezer forint. Vb-jelvényes baseballsapka és vb-logós műanyag kulacs: egyaránt 14 ezer forint. Eredeti válogatott mez a sportszergyártó által készített változatokból, csapattól függetlenül: 47 ezer forint.
Aprópénz ez itt, észrevehetetlen összeg.
A VILÁG TIZEDIK LEGGAZDAGABB ORSZÁGÁBAN TELIK A SZÓRAKOZÁSRA
Katar a világ tizedik leggazdagabb országa az egy főre eső bruttó hazai termék (GDP) alapján, a mutató 64 770 amerikai dollár. Durva becsléssel azt lehet mondani, hogy egy átlagos katarinak körülbelül három és félszer annyira futja a pénzéből, mint egy átlagos magyarnak. Bátran eljátszhatunk hát a gondolattal, hogy ha lehetőségünk volna rá, felülnénk-e a dohai gondolára a rajzolt égbolt alá.
Ám mielőtt belemártjuk evezőnket az itáliai kultúra mesterséges tengerébe, emlékezzünk Dante Alighieri Isteni színjátékának szavaira: „Ha hazugsághoz hasonlít, ne kezdd el / az igaz szót se, hogyha nem kivánod, / hogy olyat, amit meg se tettél, restelj.”