Attila, numéro hun – a szójátékokkal sohasem fukarkodó L'Équipe ezzel a címmel közölt vasárnap terjedelmes cikket Valter Attiláról, felütésként nemcsak azt jelezve, hogy ő az első számú magyar kerékpáros (numéro un), hanem azt is, hogy a rettegett hun hadvezér távoli leszármazottjával, sőt névrokonával van dolguk a francia sportlap olvasóinak.
„Ha az út mentén nekem drukkolók mindegyike után kapnék egy eurót, alighanem megvásárolhatnám a Budai Várat” – érzékeltette viccesen a „készséges, mosolygós fiatalemberként” jellemzett Valter Attila egyfelől a magyarországi Giro-lázat, másfelől a saját népszerűségét, amelyért elsősorban a tavalyi Girón dolgozott meg.
Ezen a ponton a L'Équipe természetesen megvilágítja a hátteret, hiszen – bár a magyar bringás karrierjének eddigi csúcspontja valóban a tavalyi három rózsaszín trikós Giro-nap – a hírnévért való „megdolgozás” bizony hosszú éveken át tartott: amikor osztrák, szlovén, olasz, francia versenyek hegyi szakaszain fejlesztette „mászótudását” – ami a hazai földrajzi adottságok között nem volt lehetséges –, és közben próbálta felhívni magára a híres csapatok figyelmét.
Sikerrel tette, 2019-ben a CCC fiókcsapatában, egy évvel később már a profijai között versenyzett, 2021 óta pedig a francia Groupama-FDJ bringása – azaz már a cikk megjelenése előtt sem volt ismeretlen a francia kerékpárrajongók számára.
„Még ma sem azt mondom egy szép eredmény után, hogy én értem el, hanem azt, hogy mi” – idézi a lap Valtert, aki sosem felejti megemlíteni, hogy nemcsak családi, hanem szoros szakmai kapcsolat is fűzi édesapjához, a sokszoros magyar bajnok Tiborhoz, aki edzőként oroszlánrészt vállalt a sikereiből.
S hát a tavalyi Giro… Valter ma is borzongva idézi fel, hogyan öltözött rózsaszínbe Magyarország az ő kedvéért, és hogyan lett belőle egy csapásra híres ember. „Gyökeresen megváltozott az életem. A következő hónapokban óriási volt rajtam a nyomás, időbe telt, hogy visszaereszkedjek a földre” – mondta önkritikusan.
„Tavaly elég hullámzó éve volt, de aztán stabilizálta a teljesítményét, hasznos rutint szerzett, érettebb versenyző lett” – ezt már Marc Madiot, a Groupama-FDJ csapatfőnöke mondta róla, nem titkolva azt sem, hogy noha szeretnék megtartani, a téli szerződéshosszabbítás nem lesz magától értetődő, mert a többi menedzser is végzi a munkáját, és a magyar bringás iránt érdeklődők között bizony vannak az övénél sokkal tehetősebb csapatok is.
Valter ezzel egyelőre nem foglalkozik, ő (ahogyan korábban a Nemzeti Sportnak is mondta) most arra összpontosít, hogy ha az összetettben nem is rá dolgozik a csapat – a sprinter Arnaud Démare segítésére szabták az összeállítást –, azért egy szakaszt sikerüljön megnyernie.
A három magyarországi szakaszt Valter sorrendben a 29., a 82. és a 48. helyen zárta, és az összetett 40. helyéről várja az olaszországi folytatást. A mezőny hétfőn meg is érkezett Szicíliába.