Kerékpár: Debrecenben rajtol a 16. Székely Körverseny

CSINTA SAMUCSINTA SAMU
Vágólapra másolva!
2022.08.08. 22:30
null
Lélegzetelállító szépségű tájakon halad ismét a Székelyföld körverseny (Fotó: tourofszeklerland.ro)
Tizenhatodik alkalommal rajtol el augusztus 9-én a kerékpáros Székelyföldi körverseny. Új korszak kezdődik a rendezvény történetében, hiszen első alkalommal költözik Székelyföld határain túlra, jelesül Debrecenbe a verseny első szakasza.

Novák Károly Eduárd kerékpáros paralimpiai bajnok – ma Románia sportminisztere – és Ráduly Róbert Kálmán, Csíkszereda akkori polgármestere kezdeményezéseként 2006-ban regionális versenyként indították útjára a Székelyföldi körversenyt. A 2020-ig Hargita és Kovászna – történelmi nevén Háromszék – megyét érintő rendezvény tavaly már Maros megye több fontos települését is érintette, így lett belőle Tour of Seklerland. A terjeszkedés már a verseny rendezését 2021-ben átvevő székelyudvarhelyi Chronos Consulting hirdetésszervező és marketingcég kezdeményezése, mint ahogy az idei, immár országhatárokat is átlépő bővítés is.

A cég tulajdonosa, Lukács László nem körön kívüli, a „kerékpáros apukából” induló cégvezető már korábban is vállalt különböző szerepeket a Székelyföldi körversenyben, a miniszteri feladatok és a paralimpiára való sportolói felkészülés terhét hordozó Novák Károly tavaly kérte fel őt a szervezési feladatok átvállalására, és a sikeres tűzkeresztség után idén is a Chronos koordinálja a tevékenységet.

„A kétségbevonhatatlan sportértéken túl hatalmas potenciált látok abban, hogy a verseny révén egységes, összehangolt Székelyföld-marketinget valósítsunk meg– mondta Lukács László. – Ennek dimenzionálását természetesen elsősorban a tv-közvetítések révén lehet megvalósítani, ezért kerestük meg az Eurosportot, hogy talán már 2023-tól felvegyék a versenyt a közvetítéseik sorába.”

Az ügyvezető biztatónak ítéli az első körös tárgyalásokat, szerinte már „csak” pénzkérdés a megvalósítás.

„A kerékpársport nem véletlenül nőtte ki magát, mindenütt világmarketinget társítanak mellé. Ezt a hullámot szeretnénk meglovagolni mi is. Képzeljük csak el: egy héten át negyven nyelven Székelyföldről beszélnének a hatalmas nézettségű csatornán. Ennél koncentráltabb erőt elképzelni sem tudok.”

A négy etap közvetítésének költsége önmagában 600 ezer euró körüli összeget feltételez, ebben benne foglaltatik a teljes stáb, a repülőgép és helikopter ára is. Talán nem mindenki tudja: a repülőgép a közvetítéshez szükséges jel zavartalanságát biztosítja.

16. SZÉKELYFÖLD KÖRVERSENY
1. szakasz (augusztus 9.):Debrecen (91.7 km)
2. szakasz (augusztus 10.):
Marosvásárhely–Nyárádszereda–Szováta–Szentegyháza–Lövéte–Kirulyfürdő–Csíkszereda (161 kilométer)
3. szakasz (augusztus 11.):
Csíkszereda–Sepsibükszád–Kézdivásárhely–Sepsiszentgyörgy (136 kilométer)
4. szakasz (augusztus 12.):
Sepsiszentgyörgy–Barót–Székelyudvarhely–Hargitafürdő (144 kilométer)
5. szakasz (augusztus 13.):
Székelyudvarhely–Zetelaka– Bucsin-tető–Gyergyószentmiklós–Csíkszereda (149 kilométer)

Az augusztus 8-i csapatbemutatóval kezdődő 16. Tour of Seklerland költségvetése közel 500 ezer euró. A debreceni rajt eredeténél a Szijjártó Péter magyar külügyi és külgazdasági miniszter és Novák Károly Eduárd, Románia sportminisztere közötti 2022. januári megbeszélés áll, ahol felvetődött a két ország közötti sportegyüttműködés gyors és látványos fellendítésének kérdése.

A Székelyföldi körverseny magyarországi indításának Lukács László által felvetett ötletét mindenki azonnal elfogadta, és a részletek is rekordsebességgel kerültek tető alá. A rajt színhelyeként eredetileg Budapest szerepelt, de az érintettek hamar belátták, hogy a Giro d'Italia után a magyar fővárost nem lehet még egyszer lezárni hasonló célokra. Egy ötnapos versenyen ugyanakkor nem lehet szünnapot tartani, a mai közlekedési viszonyok közepette pedig szinte lehetetlen Budapestről úgy „áttelepedni” Marosvásárhelyre, hogy mindjárt másnap folytatni lehessen a versenyt.

Határközeli városként Debrecen viszont szívesen vállalta a kihívást. Az első szakasz a Nagyerdei Stadiontól indul egy Nyíregyháza irányába kialakítandó 13 kilométeres zárt pályán, amelyet hétszer tesznek meg a versenyzők. A futamot és az eredményhirdetést élőben közvetíti az M4 Sport.

A majdnem négyórás program után azonnali indulást terveznek Erdélybe, hiszen másnap 13 órától már újra tekerni kell. Az immár Székelyföldön zajló második, Marosvásárhely–Csíkszereda szakasz 161.6 kilométer hosszú, a harmadik, Csíkszereda és Sepsiszentgyörgy közötti 136.8 kilométert számlál, a Sepsiszentgyörgy–Hargitafürdő közötti negyedik 144 kilométeres táv, míg az utolsó, az ötödik Székelyudvarhely és Csíkszereda közötti végén, 149.8 kilométer megtétele után Hargita megye székhelyének központjában lesz a befutó.

A nevezések alapján a rajtnál 22 csapat 132 versenyzőjét várják, Románia négy (köztük az alapító Team Novakkal), Magyarország két csapattal (MKB Bank Cycling és Epronex) indul, a többiek Németországból, Hollandiából, Lengyelországból, Ausztriából, Bulgáriából, Szerbiából és Olaszországból érkeznek. Ez is jelzi, hogy fokozódóban a nemzetközi szövetség (UCI) 2.2 kategóriába sorolt versenye iránti érdeklődés.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik