Öt kerékpáros sikeres szökésével ért véget a Tour de France ötödik szakasza, közülük a győzelmet az észt Jaan Kirsipuu szerezte meg. A mezőny fél perccel később haladt át a célvonalon, de az összetett élcsoportjában nem történt változás, továbbra is a spanyol Igor Gonzalez de Galdeano viselheti a sárga trikót. A Francia körverseny első magyar indulója, Bodrogi László a mezőnyben ért célba, ám az összetettben négy pozíciót előrelépett, jelenleg a 80. helyen áll.
A szökevények már a célban pihegtek, a sprinterek ezúttal csak a hatodik helyért csatázhattak. Persze, ezt is komolyan vették…
A szökevények már a célban pihegtek, a sprinterek ezúttal csak a hatodik helyért csatázhattak. Persze, ezt is komolyan vették…
Történt egy s más az ötödik szakasz rajtja előtt. Az egyik versenyellenőrt például hazazavarták, mert a Rabobank csapatfőnökét, Theo de Rooijt motorkerékpárjával elsodorta, majd segítségnyújtás nélkül továbbhajtott. A holland sportvezető a csípőjén egy kék folttal megúszta a történteket, de panasszal élt, s a cserbenhagyó gázolót azonnali hatállyal kizárták a karavánból. Nem úszta meg ilyen olcsón az a besurranó tolvaj, aki a reimsi szállodában a kétszeres világbajnok Oscar Freire erszényét és mobiltelefonját próbálta megfújni, a kijáratnál ugyanis a Mapei-Quick Step tekintélyes csapatfőnökének, Serge Parsaninak a karjaiba futott…
89. Tour de France
5. szakasz, Soissons–Rouen (195 km): 1. Jaan Kirsipuu (észt, AG2R) 4:13:33, 2. Sandstod (dán, CSC-Tiscali) azonos idôvel, 3. Dierckxsens (belga, Lampre) a. i., 4. Casagranda (olasz, Alessio) 3 mp h., 5. Edaleine (francia, Delatour) 8 mp h., 6. McEwen (ausztrál, Lotto) 33 mp h., 7. Cooke (ausztrál, fdjeux.com) a. i., 8. O’Grady (ausztrál, Crédit Agricole) a. i., 9. Zabel (német, Telekom) a. i., 10. Hauptman (szlovén, Tacconi) a. i., 11. Piziks (litván, CSC-Tiscali) a. i., 12. Svorada (cseh, Lampre) a. i., 13. Mattan (belga, Cofidis) a. i., 14. Hunter (dél-afrikai, Mapei-Quick Step) a. i., 15. Pagliarini (brazil, Lampre) a. i., …28. I. Gonzalez de Galdeano (spanyol, ONCE) a. i., …37. Armstrong (amerikai, US Postal) a. i., …58. L. Jalabert (francia, CSC-Tiscali) a. i., …80. Beloki (spanyol, ONCE) a. i., …128. Bodrogi László (magyar, Mapei-Quick Step) a. i. Az összetettben: 1. (sárga trikóban) Igor Gonzalez de Galdeano 19:05:56, 2. Beloki 4 mp h., 3. Armstrong 7 mp h., 4. Jaksche (német, ONCE) 12 mp h., 5. Olano (spanyol, ONCE) 22 mp h., 6. Heras (spanyol, US Postal) 25 mp h., 7. Nozal (spanyol, ONCE) 27 mp h., 8. Azevedo (portugál, ONCE) 28 mp h., 9. Hincapie (amerikai, US Postal) azonos idôvel, 10. Serrano (spanyol, ONCE) 30 mp h., 11. Landis (amerikai, US Postal) 32 mp h., 12. A. Gonzalez de Galdeano (spanyol, ONCE) a. i., 13. Rubiera (spanyol, US Postal) 35 mp h., 14. Jekimov (orosz, US Postal) a. i., 15. L. Jalabert (francia, CSC-Tiscali) 37 mp h., 16. Hamilton (amerikai, CSC-Tiscali) 53 mp h., 17. Peron (olasz, CSC-Tiscali) a. i., 18. Pardnos (cseh, US Postal) 55 mp h., 19. Sastre (spanyol, CSC-Tiscali) 1:00 p h., …80. Bodrogi László (magyar, Mapei-Quick Step) 3:51 p h. A sprint pontversenyben: 1. (zöld trikóban) Erik Zabel 113 pont, 2. McEwen 111, 3. Cooke 80, …69. Bodrogi László 1 A hegyi pontversenyben: 1. (pöttyös trikóban) Christophe Mengin (francia, fdjeux.com) 29 pont, 2. Berges (francia, AG2R) 26, 3. Dierckxsens 15 A csapatversenyben: 1. ONCE 57:18:04, 2. US Postal 42 mp h., 3. CSC-Tiscali 1:36 p h., …17. Mapei-Quick Step (olasz) 11:40 p h.
A szakemberek, az újságírók vagy éppen a rajongók még a rajt előtti percekben is azon tanakodtak, vajon helyesen tette-e a dán CSC-Tiscali együttese, hogy a szerdai csapat időfutam során néhány kilométerrel a befutó előtt bevárta Sandstodot. A dán bajnok defektet kapott, emiatt legalább harminc másodpercet veszített a csapata, ez pedig éppen elég lett volna ahhoz, hogy a kapitány, Laurent Jalabert az összetettben az élre álljon. Az ügyben még televíziós közvélemény-kutatást (!) is tartottak, a jelentkezőknek csupán az egyharmada szavazott úgy, hogy helyes dolog volt megvárni a pórul járt kerekest, még akkor is, ha ezzel a Franciaországban oly népszerű Jaját fosztották meg az újabb diadaltól. S milyen az élet, néhány órával később Sandstodot ünnepelte a CSC-Tiscali egész legénysége… Talán a rajtot kísérő normandiai vihar okozta, talán a csapat időfutam során kialakult időkülönbségek miatt alakult így, de a mezőny meglehetősen harapós kedvében kezdte a szakaszt. Az erős pofaszél ellenére egymást érték a szökési kísérletek, először "természetesen” Jacky Durand vállalkozott, ám vele ezúttal senki sem akart együttműködni. A következő kísérletező a francia Casar és Magnien duója volt, ezt azonban valamilyen okból kifolyólag a holland Rabobank együttese nem nézte jó szemmel. A harmadik akcióban már heten vettek részt, ám Jekimov és Verbrugghe is a kiscsapatban volt, ez pedig túlságosan is veszélyesnek látszott a sárga trikót védő ONCE menőinek. Az első óra végén tehát újra együtt volt a mezőny, az átlagsebesség pedig meghaladta a 48 kilométer/órát… Hetvenöt kilométernél aztán egy magyar szemnek igazán tetszetős támadás indult: tizenhét kerékpáros szakadt el a mezőnytől, s a szökevények között felfedezhettük a Tour de France első magyar indulóját is, a piros-fehér-zöld bukósisakban tekerő Bodrogi Lászlót. A bolyban ott volt rajta kívül Hunter, Cooke, de Groot, Kroon, Casagranda, Piziks, O’Grady, Julich, Pradera és Landis is, s meglehet, éppen utóbbi két versenyző miatt hiúsult meg a kísérlet. Bodrogiék húsz kilométeren át voltak szökésben, a legnagyobb előnyük 35 másodperces volt. Nem sokkal később újra a magyar bringás tűnt fel a karaván élén, ám úgy látszott ezúttal csak – akárcsak a harmadik etapon – a biztonságosabb frissítés miatt gurult jó ötven méterrel a mezőny elé. A békésen eszegető versenyzők közül meglepetésre éppen itt fejezte be a versenyt Tom Steels. A Mapei belga sprintere egy újabb – nem éppen büszke – címet gyűjtött be: ő a 2002-es Tour de France első kiszállója… A frissítő után könnyítettek magukon a kerékpárosok, a szántóföldön egymás mellett sorakoztak az út szélén. Akinek nem volt éppen dolga, csendesen bandukolt tovább, a lovagiasság szabályai szerint ilyenkor nem illik nagyobb tempóra kapcsolni.
Amint újra nyeregben volt mindenki, megkezdődött az újabb akció. Az erős szélben legalább húszan próbáltak meg ellépni, ám az üldözők nem nyugodtak meg addig, amíg a szökevények között volt Jalabert is. Amikor az első bolyban már csak Dierckxsens, Sandstod, Edaleine, Kirsipuu és Casagranda maradt, hátul is megnyugodtak a kedélyek. A maradék 90 kilométer egyik felében gyűjtögették, a másikban pedig felélték előnyüket Sandstodék, ám a mezőny ezúttal nem jól kalkulált, a cél előtt már nem érte utol a kiscsapatot. A hajrát megelőző száguldás egy újabb nagy bukást hozott, amelynek egyik sérültje, az olasz Pinotti feladni kényszerült a versenyt, arcsérülésekkel kórházba szállították. Verbrugghe sem volt szerencsésebb, igaz, ő még teljesíteni tudta a távot, ám az esti kórházi vizsgálatnál kiderült: törött kulcscsonttal nem folytathatja a Francia körversenyt. A befutónál Sandstod volt a legkitartóbb, ám a világ legjobb sprinterei közé tartozó Kirsipuu ellen ez is kevés volt, az észt bajnok pályafutásának harmadik Tour-szakaszgyőzelmét aratta. Kirsipuu 1999-ben nyert először, akkor a sárga és a zöld trikót is felhúzhatta, 2001-ben az etapsiker mellé néhány órára újra megkapta a zöld trikót, ezúttal pedig újra közel került hozzá, hiszen már a negyedik helyen áll a sprinterek pontversenyében. Mellesleg Kirsipuu kilencedszer indult a Francia körversenyen, és még egyszer sem érte el a párizsi célt… A mezőny fél perccel Sandstodék után ért célba, s három ausztrál, McEwen, Cooke és O’Grady is megelőzte Zabelt a hajrában, így mindössze két pont maradt a német előnyéből a pontversenyben. Az összetett élmezőnyében viszont semmi sem változott, továbbra is Igor Gonzalez de Galdeano vezet klubtársa, Beloki és a háromszoros Tour-győztes Lance Armstrong előtt. Bodrogi László is a mezőnyben ért célba, s az összetettben négy helyet előrelépett, pénteken a 80. helyről folytathatja.
A zöld trikó
A Tour de Frace során a pontverseny legjobbja viselheti a zöld trikót, általában a sprinterek csatáznak érte. Minden befutónál pontokat kapnak a legjobbak, a sík szakaszokon a győztes 35 ponttal lesz gazdagabb, de még a huszonötödik helyezett is kap egyet, a közepes nehézségű szakaszokon 25 pont a győztes jutalma, és az első húsz versenyzőt jutalmazzák, a hegyi szakaszokon 20 pont a leggyorsabb versenyzőé, és az első tizenöt gazdagodik, míg az egyéni időfutamokon az első tíz kap pontot, a győztes tizenötöt. Emellett a szakaszokon beiktatott részhajrákon is lehet gyűjtögetni, ám ott csak három bringást jutalmaznak, az első hat, a második négy, a harmadik pedig két pontot zsebelhet be. A zöld trikót – és az ezzel járó 25 ezer eurónyi "zsebpénzt” – az elmúlt hat évben a német Erik Zabel (képünkön) vitte haza, s jelenleg is ő viseli…