A hatalmas csalódások és a világraszóló szenzációk versenye volt a gyorsasági motorkerékpáros vb történetének 10. Brazil Nagydíja. Természetesen számunkra a 125-ös Talmácsi Gábor szerezte a legnagyobb örömet szombaton, hiszen Talma előtt utoljára majdnem másfél évtizeddel korábban küzdött versenyzőnk éremért Juhász Károly személyében. Két másik 125-ös is nagyon boldog volt: a 31 éves japán Azuma Maszao remek hajrájának köszönhetően a tavaly május 6-ai Spanyol GP után nyert újra (és a 10. győzelmét szerezte meg), míg a kategória éllovasa, a francia Arnaud Vincent az utolsó kanyarokban bravúrosan megelőzte legfőbb riválisát, Manuel Poggialit, ezzel négy ponttal növelte előnyét az összetettben.
Rossi a 104. futamán a 49. gyôzelmét aratta a gyorsasági motorsportban (Fotó: AFP)
Rossi a 104. futamán a 49. gyôzelmét aratta a gyorsasági motorsportban (Fotó: AFP)
A 250-ben Sebastian Porto a harmadik argentin lett, aki vb-futamot nyert (korábban Jorge Kissling és Benedicto Caldarella volt még győztes), míg Franco Battaini idei második dobogós helyezésének köszönhetően az Aprilia bezsebelte negyedik 250-es márka vb-címét. A legboldogabb azonban Marco Melandri volt a géposztályban, első számú ellenfele, Fonsi Nieto ugyanis bukott, és – az idén először – nem gyűjtött pontokat, Melandri így már 45 egységgel vezet előtte a tabellán. A MotoGP-nek is megvoltak a vesztesei: Ukava már a második körben elesett, Checa a Brit GP-hez hasonlóan megint az első helyen haladva találkozott az aszfalttal. A japán és a spanyol motoros olasz ellenlábasai viszont tökéletes napot zártak. Biaggi az ezüstérmével feljött a ponttáblázat második helyére, Valentino Rossi pedig, ugye, történelmet írt a Nelson Piquet-arénában. A szemtelenül fiatal, 23 éves zseni a MotoGP első világbajnoka lett azt követően, hogy Brazíliában megnyerte az idény harmadik esős versenyét is. Pedig Rossi nagyon tartott az esőtől. "Nem akartam, hogy essen szombaton. A brazil pálya szárazon is nagyon csúszós, míg vizesen egyszerűen félelmetessé válik. Tehát a legkisebb hibából is óriási baj lehet. A motoromat pedig a húszperces warm-up alatt nem igazán sikerült beállítanom, és azt is tudtam, hogy a legveszélyesebb riválisaim, Ukava, Checa és Biaggi nagyon jók esőben” – panaszkodott a verseny előtt az immár négyszeres világbajnok, aki 1996 óta tartó pályafutása során az idén először nem tartott tanulóévet (a 125-ös, a 250-es és az 500-as vb-címét is a második szezonjában szerezte meg). "Az évad egyik legnehezebb futamát nyertem meg. Hiába esett el nagyon korán Ukava, egyáltalán nem nyugodtam meg, hiszen Biaggi még megakadályozhatta volna, hogy világbajnok legyek Rióban. Az esőben szinte semmit sem láttam, és a yamahások rendkívül gyorsak voltak. Checa egyszerűen fantasztikusan ment – nyilatkozta fáradtan Rossi, aki negyedik vb-elsőségének a titkait is elárulta. – A titok az, hogy nincsenek titkok. Egyszerűen minden bejön. Jó márkához szerződtem, a csapatomban kiváló szerelők dolgoznak, és nagyon jól tudok motorozni. Ám a szerencsémet sem szabad elfelejtenem, hiszen Fortuna nélkül nem én lettem volna az utolsó ötszázas és az első MotoGP-beli világbajnok.” Rossi ezzel a teljesítménnyel örökre bevéste nevét a vb históriáskönyvébe. Márcsak azért is, mert a 15-szörös olasz világbajnok, Giacomo Agostini mellett ő lett a második pilóta, aki kétütemű és négyütemű motoron is világbajnok tudott lenni. A 60 éves Agostini máris megjövendölte: "Rossi hozzám hasonlóan tizenötszörös világelső lehet!”